124 3.0 Bensa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leeman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.04.2012 22:49

124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja Leeman »

Onkos forumilaisille tuttu peli myynnissä? Hitusen kiinnostaisi, mutta ei ole kokemusta tämän ikäluokan mersuista. Mitä ottaisitte huomioon jos kävisitte katsomassa.

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6182408" onclick="window.open(this.href);return false;
S212 350CGI 2010

ex W202 220CDI 1998
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3992
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ei ole tuttu peli, mutta aloitetaan vaikka varustelistauksesta. Tässä on englanninkieliset tulkinnat dekooderista ja omat suomennokseni perässä. Dekooderi antaa vääriä tulkintoja aina välillä tietyille koodeille, koska ne ovat eri aikakausina tarkoittaneet eri asioita.


441: Maalin värikoodi: Impala (jolloin tämän auton väri näyttäisi olevan ihan niin kuin pitääkin)

065A CLOTH CREAM BEIGE Kermanvärinen kangasverhoilu

260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION Tyyppimerkintä pois takaluukusta

281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL Nahkaverhoiltu urheiluratti, halkaisija 390mm sekä vaihdekepin nupin nahkaverhous

441 ADJUSTABLE STEERING COLUMN Sähkösäätöinen ratin etäisyys (Tämä on oikeasti harvinainen varuste W124:ssä)

531 AUTOMATIC ANTENNA Sähköantenni

550 TRAILER COUPLING Irrotettava vetokoukku

570 FOLDING ARMREST, FRONT Kyynärnoja etuistuinten välissä

585 Yhdistelmä koodeille 580: Manuaali-ilmastointi sekä 583: Sähkölasit edessä

591 WD GREEN GLASS ALL-RND., HTD. REAR WIND.-ESG Lämpöä eristävät lasit, takalasinlämmitin, vihreät sävylasit

620 AIR POLLUTION CONTROL Pakokaasunpuhdistusjärjestelmä (=Katalysaattori)

682 FIRE EXTINGUISHER Palonsammutin kuljettajan istuimen etuosassa

750 MB AUDIO 30 RADIO WITH VK/RDS Radio: Becker Europa 2000

No mitä tulee sitten myyntipuheeseen...
- Mitä ilmeisimmin auto ensinnäkin on tuotu Suomeen jälkituontina. Siinä tapauksessa kolmelitraisessa koneessa tai ilmastoinnissa ei ole mitään harvinaista; ja sitä paitsi kyllä niitä on vaikka kuinka paljon nykyään jo täälläkin päin maailmaa.
- Jos tuosta meinaa saada tosissaan siistin, siis huippuhienon, kuten mainostetaan, niin lasinvaihdon ja sisäpesun lisäksi saa laittaa ainakin uuden etuspuskurin, hinauskoukun suojuksen siihen puskuriin, kuskin penkin reunan verhoilun, kuskin oven taustapeilin säätönappulan ja lisäksi maalauttaa vähintään nuo helmamuovit.
- Se ei kummoista perimätietoa ole, että ilmastointi on joskus toiminut. Kai se on päivänselvää, ettei sitä olisi kukaan uutena autona hyväksynyt, jos ilmastointi olisi uudesta alkaen ollut toimimaton. Mutta sen kunnostaminen voi olla kallista hommaa. Parhaassa tapauksessa riittää täyttö, huonoimmassa tapauksessa joutuu vaihtamaan höyrystimen (parin päivän työt + parin sadan osat) tai kompressorin (useamman satasen osat). Bonuksena varmaankin tämän ikäisessä autossa kylmäaine on vanhaa mallia, siis R12, ja sitä ei enää nykyään saa mistä tahansa ilmastointihuoltoliikkeestä.
- Mainostetaan vähemmän ruosteiseksi kuin uudempia Väyrysiä. Se voi hyvinkin olla totta, koska tässä autossa ei vielä ole vesiohenteista maalia, jolla pinnoitetut Mersut olivat noihin aikoihin huomattavasti herkempiä ruostumaan kuin nämä vanhemmat. Se on ehdoton plussa tälle autolle.

Mitä itse katsoisin:
- Saako vetokoukun irti, vai onko se ruostunut kiinni noille sijoilleen? Onko avain tallella siihen koukkuun?
- Onko ovien karmeissa tiivisteiden alla ruostetta?
- Entä onko ovissa kylkipanelien rajapinnoissa tai alaosissa ruostetta?
- Onko lasinpesunestesäilön alla ruostereikä?
- Miltä näyttää akkuteline ja pelti sen akkutelineen alla? (potentiaalinen ruostepaikka)
- Ovatko tunkinreikien ympärystät ruosteessa? Siis jokainen tunkinreiän luukku ehdottomasti auki ja katsomaan, mitä jännää alta löytyy. Yleensä ovat ruosteessa, jos niitä ei ole korjattu tai suojattu.
- Onko varapyörän tila ruosteeton, ovatko takalamppujen reuna-alueet ruosteettomat tavaratilan sisäpuolelta katsottuna?
- Missä kunnossa pohja on? Ei ole yleensä niin kovin mahdoton ruostumaan läpi, mutta ruosteisia yksilöitäkin on paljon.
- Onko perässä paljon väljää? Nähtävissä pyörittämällä kardaania ja katsomalla, paljonko se liikkuu edestakaisin, ennen kuin vetoakselit alkavat liikkua.
- Toimivatko lasinnostimet ja ratin sähkösäätö?
- Ovatko ratin nahkapäällysteen neulokset ehjät?
- Saako samalla avaimella ovet lukkoon molemmista etuovista sekä takaluukun lukkopesästä? Entä käykö sama avain hanskalokeron lukkoon ja virtalukkoon? (Yksi avain pitäisi sopia noihin kaikkiin.)
- Ja lukitseeko keskuslukitus tosiaan kaikki ovet sekä tankin luukun ja takaluukun?
- Syttyvätkö kaikki varoitusvalot, kun virrat laittaa päälle?
- Toimiiko ABS-järjestelmä kovassa jarrutuksessa?
- Onko moottorissa riittävästi hyvän näköistä öljyä, onko jäähdytinneste puhdasta?
- Tuleeko molemmilta puolilta tasaisesti samanlämpöistä ilmaa?
- Kun sisällä on tasaisen lämmintä, alkaako lämmityslaite automaattisesti lykätä kuumempaa ilmaa sisälle, jos avaa ikkunan niin, että kylmä ulkoilma pääsee sisään?

Mitä itse yleisesti sanoisin tästä autosta:
- Ulkoa näyttää hyvältä, lukuun ottamatta rikkinäistä etupuskuria
- Sisätilojen yleiskunnosta päätellen ei ole varsin hyvällä pidolla ollut viime aikoina. Samaa tarinaa kertoo se, että renkaina ainoastaan kumit, josta nastat revitty pois.
- Sinänsä ehjänä ollessaan varmasti mukava auto, jolla aika luotettavasti ja ikäkauteensa nähden ylellisesti pääsee kulkemaan. Eikä tarvitse palella talvellakaan.
- Vastapainoksi sitten polttoainetta tuo syö melko lailla hanakasti.

Jos nyt näillä pääsisi alkuun... ;)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Helmamuoveista päätellen on menty tuo ilmoitettu mittarilukema pääosin sorateitä tai sitten mittarilukema ei alkuunkaan paikkaansa.

Jokatapauksessa kun helmamuovit on tuossa kunnossa on ehdottoman suotavaa nostaa auto nosturille ja kattoa auto myös alta.
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Jari Ke kirjoitti:Helmamuoveista päätellen on menty tuo ilmoitettu mittarilukema pääosin sorateitä tai sitten mittarilukema ei alkuunkaan paikkaansa.

Jokatapauksessa kun helmamuovit on tuossa kunnossa on ehdottoman suotavaa nostaa auto nosturille ja kattoa auto myös alta.
Itellä on 550 mittarissa ja ei oo lähellekkää tossa kunnossa helmat.


Nozki kirjoitti: - Sisätilojen yleiskunnosta päätellen ei ole varsin hyvällä pidolla ollut viime aikoina. Samaa tarinaa kertoo se, että renkaina ainoastaan kumit, josta nastat revitty pois.
Tästä vois päätellä samalla ettei niitä huoltojakaa ja ennalta ehkäseviä korjauksia ennen kuin on joku rikki ois tehty kovin hyvin.

Ei voi kuitenkaa yleistää. Mulla oli mersu joka huoltokirjalla ja liikkeessä aina huollettu. Se alko tuntua aika *askalta vuojepäästä.
Toinen jossa ei huoltokirjaa ja ei mittää tietoa huolloista, entinen omistaja ei ollu huoltanu siis mittää. No rätti ja asd korjausta oli tehny kuiteki. Vuojen jälkee nyt on edelleeki tosi hyvä peli.
S124 & W124
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Kilometrejä on jo tietenkin jonkun verran bensakoneelle, mutta suurimman huomion autoon tutustuessa itse kiinnittäisin alustan kuntoon. Joissain kohdin ehjältä näyttävän massan alla voi pahimmassa tapauksessa olla pelkkää mätää. Nuo helmat ovat kyllä todella erikoisesti kuluneet, olen nähnyt paljon enemmänkin mittarin mukaan ajettuja joissa helmat eivät ole juurikaan kuluneet.

Lisäksi takalasissa on joku lisä-antenni ja vetokoukku on vinossa (kuuluuko olla noin?)
Kuskin kynnyskromi on revennyt irti, isäni autolla on ajettu mittarin mukaan saman verran ja vielä täysin ehjä.
Myös mittaristo on huurussa?!

Alustassa kulutustavaraa ovat ainakin taka-apurungon etupuslat (aiheuttaa vedon ja moottorijarrun välillä nytkettä ja pauketta, ei paha vaihtaa).

E: Ja niin kuin Nozki tuossa mainitsikin, kannattaa tarkastaa lämmityslaitteen toiminta, niillä säätörullilla ei niinkään säädetä tuleeko sieltä kylmää vai lämmintä vaan haluttu lämpötila asteina. Kokeile ainakin saatko sieltä viileämpääkin tulemaan.

Tuulilasin pyyhkimen toiminta on myös syytä tarkastaa, että pyyhin hyppii sujuvasti kaikilla nopeuksilla sillä näissä helposti rupeaa tuo hieno panorama-pyyhkijä takkuilemaan.

Jos kiinnostaa, kannattaa ainakin käydä katsomassa ja kokeilemassa, pienellä laitolla voi saada itselleen vielä hyvän kulkineen.
Viimeksi muokannut Kardaaniveto, Pe 24.01.2014 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Kardaaniveto kirjoitti:vetokoukku on vinossa (kuuluuko olla noin?)
Kyllä oris koukku on noin.
S124 & W124
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toihan on sen hintaluokan auto, ettei siltä ihan liikoja voi vaatiakkaan. kuvien ja puheuden mukaan kylläkin aika siisti hintasekseen. jos tollasta virheetöntä on hakemassa, niin hintakin on aivan eri. jos tollasta olisin ostamassa, niin menisin paikanpäälle, koeajaisin ja toiteisin että toimii ja tekisin kaupat. lommoja siellä täällä, mätää vähän pohjassa ja kaarissa yms. sellasia noi vaikuttas olevan tuon hintaluokan autot. ja ettei tule väärinkäsityksiä, niin itsekkin ajelen juurikin tuon hintaluokan autoilla. kyllä niitä joutuu parsiin ja korjaileen ja aina niissä jotain vikaa on, kun "uutta" on ostamassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Leeman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 14.04.2012 22:49

Re: 124 3.0 Bensa

Viesti Kirjoittaja Leeman »

Todella hyviä kommentteja kanssa mersuilijoilta. Kuume harrastemersun hankintaan on kova, ja tämän hintaluokan projektit kiinnostaa. Mukava huomata että asiallisia kommentteja saa kun kysyy. Kyseistä autoa en ole vielä käynyt katsomassa, usein tulee ostopäätös kun paikanpäälle vaivautuu ja nyt on enempi työkaluja arvioida ostosta ennen päätöstä. Tosin hintaluokka on juuri niinkuin pera8x toteaa, uutta ei voi odottaa mutta turhat kompastuskivet voi välttää.
S212 350CGI 2010

ex W202 220CDI 1998
Vastaa Viestiin