124 3.0 Bensa
124 3.0 Bensa
Onkos forumilaisille tuttu peli myynnissä? Hitusen kiinnostaisi, mutta ei ole kokemusta tämän ikäluokan mersuista. Mitä ottaisitte huomioon jos kävisitte katsomassa.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6182408" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/6182408" onclick="window.open(this.href);return false;
S212 350CGI 2010
ex W202 220CDI 1998
ex W202 220CDI 1998
Re: 124 3.0 Bensa
Ei ole tuttu peli, mutta aloitetaan vaikka varustelistauksesta. Tässä on englanninkieliset tulkinnat dekooderista ja omat suomennokseni perässä. Dekooderi antaa vääriä tulkintoja aina välillä tietyille koodeille, koska ne ovat eri aikakausina tarkoittaneet eri asioita.
441: Maalin värikoodi: Impala (jolloin tämän auton väri näyttäisi olevan ihan niin kuin pitääkin)
065A CLOTH CREAM BEIGE Kermanvärinen kangasverhoilu
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION Tyyppimerkintä pois takaluukusta
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL Nahkaverhoiltu urheiluratti, halkaisija 390mm sekä vaihdekepin nupin nahkaverhous
441 ADJUSTABLE STEERING COLUMN Sähkösäätöinen ratin etäisyys (Tämä on oikeasti harvinainen varuste W124:ssä)
531 AUTOMATIC ANTENNA Sähköantenni
550 TRAILER COUPLING Irrotettava vetokoukku
570 FOLDING ARMREST, FRONT Kyynärnoja etuistuinten välissä
585 Yhdistelmä koodeille 580: Manuaali-ilmastointi sekä 583: Sähkölasit edessä
591 WD GREEN GLASS ALL-RND., HTD. REAR WIND.-ESG Lämpöä eristävät lasit, takalasinlämmitin, vihreät sävylasit
620 AIR POLLUTION CONTROL Pakokaasunpuhdistusjärjestelmä (=Katalysaattori)
682 FIRE EXTINGUISHER Palonsammutin kuljettajan istuimen etuosassa
750 MB AUDIO 30 RADIO WITH VK/RDS Radio: Becker Europa 2000
No mitä tulee sitten myyntipuheeseen...
- Mitä ilmeisimmin auto ensinnäkin on tuotu Suomeen jälkituontina. Siinä tapauksessa kolmelitraisessa koneessa tai ilmastoinnissa ei ole mitään harvinaista; ja sitä paitsi kyllä niitä on vaikka kuinka paljon nykyään jo täälläkin päin maailmaa.
- Jos tuosta meinaa saada tosissaan siistin, siis huippuhienon, kuten mainostetaan, niin lasinvaihdon ja sisäpesun lisäksi saa laittaa ainakin uuden etuspuskurin, hinauskoukun suojuksen siihen puskuriin, kuskin penkin reunan verhoilun, kuskin oven taustapeilin säätönappulan ja lisäksi maalauttaa vähintään nuo helmamuovit.
- Se ei kummoista perimätietoa ole, että ilmastointi on joskus toiminut. Kai se on päivänselvää, ettei sitä olisi kukaan uutena autona hyväksynyt, jos ilmastointi olisi uudesta alkaen ollut toimimaton. Mutta sen kunnostaminen voi olla kallista hommaa. Parhaassa tapauksessa riittää täyttö, huonoimmassa tapauksessa joutuu vaihtamaan höyrystimen (parin päivän työt + parin sadan osat) tai kompressorin (useamman satasen osat). Bonuksena varmaankin tämän ikäisessä autossa kylmäaine on vanhaa mallia, siis R12, ja sitä ei enää nykyään saa mistä tahansa ilmastointihuoltoliikkeestä.
- Mainostetaan vähemmän ruosteiseksi kuin uudempia Väyrysiä. Se voi hyvinkin olla totta, koska tässä autossa ei vielä ole vesiohenteista maalia, jolla pinnoitetut Mersut olivat noihin aikoihin huomattavasti herkempiä ruostumaan kuin nämä vanhemmat. Se on ehdoton plussa tälle autolle.
Mitä itse katsoisin:
- Saako vetokoukun irti, vai onko se ruostunut kiinni noille sijoilleen? Onko avain tallella siihen koukkuun?
- Onko ovien karmeissa tiivisteiden alla ruostetta?
- Entä onko ovissa kylkipanelien rajapinnoissa tai alaosissa ruostetta?
- Onko lasinpesunestesäilön alla ruostereikä?
- Miltä näyttää akkuteline ja pelti sen akkutelineen alla? (potentiaalinen ruostepaikka)
- Ovatko tunkinreikien ympärystät ruosteessa? Siis jokainen tunkinreiän luukku ehdottomasti auki ja katsomaan, mitä jännää alta löytyy. Yleensä ovat ruosteessa, jos niitä ei ole korjattu tai suojattu.
- Onko varapyörän tila ruosteeton, ovatko takalamppujen reuna-alueet ruosteettomat tavaratilan sisäpuolelta katsottuna?
- Missä kunnossa pohja on? Ei ole yleensä niin kovin mahdoton ruostumaan läpi, mutta ruosteisia yksilöitäkin on paljon.
- Onko perässä paljon väljää? Nähtävissä pyörittämällä kardaania ja katsomalla, paljonko se liikkuu edestakaisin, ennen kuin vetoakselit alkavat liikkua.
- Toimivatko lasinnostimet ja ratin sähkösäätö?
- Ovatko ratin nahkapäällysteen neulokset ehjät?
- Saako samalla avaimella ovet lukkoon molemmista etuovista sekä takaluukun lukkopesästä? Entä käykö sama avain hanskalokeron lukkoon ja virtalukkoon? (Yksi avain pitäisi sopia noihin kaikkiin.)
- Ja lukitseeko keskuslukitus tosiaan kaikki ovet sekä tankin luukun ja takaluukun?
- Syttyvätkö kaikki varoitusvalot, kun virrat laittaa päälle?
- Toimiiko ABS-järjestelmä kovassa jarrutuksessa?
- Onko moottorissa riittävästi hyvän näköistä öljyä, onko jäähdytinneste puhdasta?
- Tuleeko molemmilta puolilta tasaisesti samanlämpöistä ilmaa?
- Kun sisällä on tasaisen lämmintä, alkaako lämmityslaite automaattisesti lykätä kuumempaa ilmaa sisälle, jos avaa ikkunan niin, että kylmä ulkoilma pääsee sisään?
Mitä itse yleisesti sanoisin tästä autosta:
- Ulkoa näyttää hyvältä, lukuun ottamatta rikkinäistä etupuskuria
- Sisätilojen yleiskunnosta päätellen ei ole varsin hyvällä pidolla ollut viime aikoina. Samaa tarinaa kertoo se, että renkaina ainoastaan kumit, josta nastat revitty pois.
- Sinänsä ehjänä ollessaan varmasti mukava auto, jolla aika luotettavasti ja ikäkauteensa nähden ylellisesti pääsee kulkemaan. Eikä tarvitse palella talvellakaan.
- Vastapainoksi sitten polttoainetta tuo syö melko lailla hanakasti.
Jos nyt näillä pääsisi alkuun...
441: Maalin värikoodi: Impala (jolloin tämän auton väri näyttäisi olevan ihan niin kuin pitääkin)
065A CLOTH CREAM BEIGE Kermanvärinen kangasverhoilu
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION Tyyppimerkintä pois takaluukusta
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL Nahkaverhoiltu urheiluratti, halkaisija 390mm sekä vaihdekepin nupin nahkaverhous
441 ADJUSTABLE STEERING COLUMN Sähkösäätöinen ratin etäisyys (Tämä on oikeasti harvinainen varuste W124:ssä)
531 AUTOMATIC ANTENNA Sähköantenni
550 TRAILER COUPLING Irrotettava vetokoukku
570 FOLDING ARMREST, FRONT Kyynärnoja etuistuinten välissä
585 Yhdistelmä koodeille 580: Manuaali-ilmastointi sekä 583: Sähkölasit edessä
591 WD GREEN GLASS ALL-RND., HTD. REAR WIND.-ESG Lämpöä eristävät lasit, takalasinlämmitin, vihreät sävylasit
620 AIR POLLUTION CONTROL Pakokaasunpuhdistusjärjestelmä (=Katalysaattori)
682 FIRE EXTINGUISHER Palonsammutin kuljettajan istuimen etuosassa
750 MB AUDIO 30 RADIO WITH VK/RDS Radio: Becker Europa 2000
No mitä tulee sitten myyntipuheeseen...
- Mitä ilmeisimmin auto ensinnäkin on tuotu Suomeen jälkituontina. Siinä tapauksessa kolmelitraisessa koneessa tai ilmastoinnissa ei ole mitään harvinaista; ja sitä paitsi kyllä niitä on vaikka kuinka paljon nykyään jo täälläkin päin maailmaa.
- Jos tuosta meinaa saada tosissaan siistin, siis huippuhienon, kuten mainostetaan, niin lasinvaihdon ja sisäpesun lisäksi saa laittaa ainakin uuden etuspuskurin, hinauskoukun suojuksen siihen puskuriin, kuskin penkin reunan verhoilun, kuskin oven taustapeilin säätönappulan ja lisäksi maalauttaa vähintään nuo helmamuovit.
- Se ei kummoista perimätietoa ole, että ilmastointi on joskus toiminut. Kai se on päivänselvää, ettei sitä olisi kukaan uutena autona hyväksynyt, jos ilmastointi olisi uudesta alkaen ollut toimimaton. Mutta sen kunnostaminen voi olla kallista hommaa. Parhaassa tapauksessa riittää täyttö, huonoimmassa tapauksessa joutuu vaihtamaan höyrystimen (parin päivän työt + parin sadan osat) tai kompressorin (useamman satasen osat). Bonuksena varmaankin tämän ikäisessä autossa kylmäaine on vanhaa mallia, siis R12, ja sitä ei enää nykyään saa mistä tahansa ilmastointihuoltoliikkeestä.
- Mainostetaan vähemmän ruosteiseksi kuin uudempia Väyrysiä. Se voi hyvinkin olla totta, koska tässä autossa ei vielä ole vesiohenteista maalia, jolla pinnoitetut Mersut olivat noihin aikoihin huomattavasti herkempiä ruostumaan kuin nämä vanhemmat. Se on ehdoton plussa tälle autolle.
Mitä itse katsoisin:
- Saako vetokoukun irti, vai onko se ruostunut kiinni noille sijoilleen? Onko avain tallella siihen koukkuun?
- Onko ovien karmeissa tiivisteiden alla ruostetta?
- Entä onko ovissa kylkipanelien rajapinnoissa tai alaosissa ruostetta?
- Onko lasinpesunestesäilön alla ruostereikä?
- Miltä näyttää akkuteline ja pelti sen akkutelineen alla? (potentiaalinen ruostepaikka)
- Ovatko tunkinreikien ympärystät ruosteessa? Siis jokainen tunkinreiän luukku ehdottomasti auki ja katsomaan, mitä jännää alta löytyy. Yleensä ovat ruosteessa, jos niitä ei ole korjattu tai suojattu.
- Onko varapyörän tila ruosteeton, ovatko takalamppujen reuna-alueet ruosteettomat tavaratilan sisäpuolelta katsottuna?
- Missä kunnossa pohja on? Ei ole yleensä niin kovin mahdoton ruostumaan läpi, mutta ruosteisia yksilöitäkin on paljon.
- Onko perässä paljon väljää? Nähtävissä pyörittämällä kardaania ja katsomalla, paljonko se liikkuu edestakaisin, ennen kuin vetoakselit alkavat liikkua.
- Toimivatko lasinnostimet ja ratin sähkösäätö?
- Ovatko ratin nahkapäällysteen neulokset ehjät?
- Saako samalla avaimella ovet lukkoon molemmista etuovista sekä takaluukun lukkopesästä? Entä käykö sama avain hanskalokeron lukkoon ja virtalukkoon? (Yksi avain pitäisi sopia noihin kaikkiin.)
- Ja lukitseeko keskuslukitus tosiaan kaikki ovet sekä tankin luukun ja takaluukun?
- Syttyvätkö kaikki varoitusvalot, kun virrat laittaa päälle?
- Toimiiko ABS-järjestelmä kovassa jarrutuksessa?
- Onko moottorissa riittävästi hyvän näköistä öljyä, onko jäähdytinneste puhdasta?
- Tuleeko molemmilta puolilta tasaisesti samanlämpöistä ilmaa?
- Kun sisällä on tasaisen lämmintä, alkaako lämmityslaite automaattisesti lykätä kuumempaa ilmaa sisälle, jos avaa ikkunan niin, että kylmä ulkoilma pääsee sisään?
Mitä itse yleisesti sanoisin tästä autosta:
- Ulkoa näyttää hyvältä, lukuun ottamatta rikkinäistä etupuskuria
- Sisätilojen yleiskunnosta päätellen ei ole varsin hyvällä pidolla ollut viime aikoina. Samaa tarinaa kertoo se, että renkaina ainoastaan kumit, josta nastat revitty pois.
- Sinänsä ehjänä ollessaan varmasti mukava auto, jolla aika luotettavasti ja ikäkauteensa nähden ylellisesti pääsee kulkemaan. Eikä tarvitse palella talvellakaan.
- Vastapainoksi sitten polttoainetta tuo syö melko lailla hanakasti.
Jos nyt näillä pääsisi alkuun...

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 124 3.0 Bensa
Helmamuoveista päätellen on menty tuo ilmoitettu mittarilukema pääosin sorateitä tai sitten mittarilukema ei alkuunkaan paikkaansa.
Jokatapauksessa kun helmamuovit on tuossa kunnossa on ehdottoman suotavaa nostaa auto nosturille ja kattoa auto myös alta.
Jokatapauksessa kun helmamuovit on tuossa kunnossa on ehdottoman suotavaa nostaa auto nosturille ja kattoa auto myös alta.
Re: 124 3.0 Bensa
Itellä on 550 mittarissa ja ei oo lähellekkää tossa kunnossa helmat.Jari Ke kirjoitti:Helmamuoveista päätellen on menty tuo ilmoitettu mittarilukema pääosin sorateitä tai sitten mittarilukema ei alkuunkaan paikkaansa.
Jokatapauksessa kun helmamuovit on tuossa kunnossa on ehdottoman suotavaa nostaa auto nosturille ja kattoa auto myös alta.
Tästä vois päätellä samalla ettei niitä huoltojakaa ja ennalta ehkäseviä korjauksia ennen kuin on joku rikki ois tehty kovin hyvin.Nozki kirjoitti: - Sisätilojen yleiskunnosta päätellen ei ole varsin hyvällä pidolla ollut viime aikoina. Samaa tarinaa kertoo se, että renkaina ainoastaan kumit, josta nastat revitty pois.
Ei voi kuitenkaa yleistää. Mulla oli mersu joka huoltokirjalla ja liikkeessä aina huollettu. Se alko tuntua aika *askalta vuojepäästä.
Toinen jossa ei huoltokirjaa ja ei mittää tietoa huolloista, entinen omistaja ei ollu huoltanu siis mittää. No rätti ja asd korjausta oli tehny kuiteki. Vuojen jälkee nyt on edelleeki tosi hyvä peli.
S124 & W124
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 124 3.0 Bensa
Kilometrejä on jo tietenkin jonkun verran bensakoneelle, mutta suurimman huomion autoon tutustuessa itse kiinnittäisin alustan kuntoon. Joissain kohdin ehjältä näyttävän massan alla voi pahimmassa tapauksessa olla pelkkää mätää. Nuo helmat ovat kyllä todella erikoisesti kuluneet, olen nähnyt paljon enemmänkin mittarin mukaan ajettuja joissa helmat eivät ole juurikaan kuluneet.
Lisäksi takalasissa on joku lisä-antenni ja vetokoukku on vinossa (kuuluuko olla noin?)
Kuskin kynnyskromi on revennyt irti, isäni autolla on ajettu mittarin mukaan saman verran ja vielä täysin ehjä.
Myös mittaristo on huurussa?!
Alustassa kulutustavaraa ovat ainakin taka-apurungon etupuslat (aiheuttaa vedon ja moottorijarrun välillä nytkettä ja pauketta, ei paha vaihtaa).
E: Ja niin kuin Nozki tuossa mainitsikin, kannattaa tarkastaa lämmityslaitteen toiminta, niillä säätörullilla ei niinkään säädetä tuleeko sieltä kylmää vai lämmintä vaan haluttu lämpötila asteina. Kokeile ainakin saatko sieltä viileämpääkin tulemaan.
Tuulilasin pyyhkimen toiminta on myös syytä tarkastaa, että pyyhin hyppii sujuvasti kaikilla nopeuksilla sillä näissä helposti rupeaa tuo hieno panorama-pyyhkijä takkuilemaan.
Jos kiinnostaa, kannattaa ainakin käydä katsomassa ja kokeilemassa, pienellä laitolla voi saada itselleen vielä hyvän kulkineen.
Lisäksi takalasissa on joku lisä-antenni ja vetokoukku on vinossa (kuuluuko olla noin?)
Kuskin kynnyskromi on revennyt irti, isäni autolla on ajettu mittarin mukaan saman verran ja vielä täysin ehjä.
Myös mittaristo on huurussa?!
Alustassa kulutustavaraa ovat ainakin taka-apurungon etupuslat (aiheuttaa vedon ja moottorijarrun välillä nytkettä ja pauketta, ei paha vaihtaa).
E: Ja niin kuin Nozki tuossa mainitsikin, kannattaa tarkastaa lämmityslaitteen toiminta, niillä säätörullilla ei niinkään säädetä tuleeko sieltä kylmää vai lämmintä vaan haluttu lämpötila asteina. Kokeile ainakin saatko sieltä viileämpääkin tulemaan.
Tuulilasin pyyhkimen toiminta on myös syytä tarkastaa, että pyyhin hyppii sujuvasti kaikilla nopeuksilla sillä näissä helposti rupeaa tuo hieno panorama-pyyhkijä takkuilemaan.
Jos kiinnostaa, kannattaa ainakin käydä katsomassa ja kokeilemassa, pienellä laitolla voi saada itselleen vielä hyvän kulkineen.
Viimeksi muokannut Kardaaniveto, Pe 24.01.2014 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: 124 3.0 Bensa
Kyllä oris koukku on noin.Kardaaniveto kirjoitti:vetokoukku on vinossa (kuuluuko olla noin?)
S124 & W124
Re: 124 3.0 Bensa
toihan on sen hintaluokan auto, ettei siltä ihan liikoja voi vaatiakkaan. kuvien ja puheuden mukaan kylläkin aika siisti hintasekseen. jos tollasta virheetöntä on hakemassa, niin hintakin on aivan eri. jos tollasta olisin ostamassa, niin menisin paikanpäälle, koeajaisin ja toiteisin että toimii ja tekisin kaupat. lommoja siellä täällä, mätää vähän pohjassa ja kaarissa yms. sellasia noi vaikuttas olevan tuon hintaluokan autot. ja ettei tule väärinkäsityksiä, niin itsekkin ajelen juurikin tuon hintaluokan autoilla. kyllä niitä joutuu parsiin ja korjaileen ja aina niissä jotain vikaa on, kun "uutta" on ostamassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: 124 3.0 Bensa
Todella hyviä kommentteja kanssa mersuilijoilta. Kuume harrastemersun hankintaan on kova, ja tämän hintaluokan projektit kiinnostaa. Mukava huomata että asiallisia kommentteja saa kun kysyy. Kyseistä autoa en ole vielä käynyt katsomassa, usein tulee ostopäätös kun paikanpäälle vaivautuu ja nyt on enempi työkaluja arvioida ostosta ennen päätöstä. Tosin hintaluokka on juuri niinkuin pera8x toteaa, uutta ei voi odottaa mutta turhat kompastuskivet voi välttää.
S212 350CGI 2010
ex W202 220CDI 1998
ex W202 220CDI 1998