hoi te viisaat, ongelmana siis w124 koppanen om605 padalla varustettu mese, eli pätkii kierros alueella 2000-2500, paikallaan pyörittäessä hieman livempää röpötystä mutta ajussa tuntuu kuin katkoisi syöttöä tuon kierros alueen sisällä pätkiminen niin pahaa että maantie nopeuksilla tuntuu hampaatkin tippuvan suusta ja kun pätkiminen alkaa niin tuuppaa tien täydeltä mustaa, mikä mahtaa tehdä tuon? ja autohan imee tällä hetkellä n. 10-12 ltr/100km
sprinter 316cdi (käyttis/lauluauto)
200 turbo dee (om601)
w115 240d -74
_miksu_ kirjoitti:hoi te viisaat, ongelmana siis w124 koppanen om605 padalla varustettu mese, eli pätkii kierros alueella 2000-2500, paikallaan pyörittäessä hieman livempää röpötystä mutta ajussa tuntuu kuin katkoisi syöttöä tuon kierros alueen sisällä pätkiminen niin pahaa että maantie nopeuksilla tuntuu hampaatkin tippuvan suusta ja kun pätkiminen alkaa niin tuuppaa tien täydeltä mustaa, mikä mahtaa tehdä tuon? ja autohan imee tällä hetkellä n. 10-12 ltr/100km
Alkutekijöiksi kannattaisi vaihtaa uudet polttoainesuodattimet ( molemmat ) ja ilmansuodattimen. Jos ei muutosta niin sitten voisi putsata/tyhjentää hiukkassuodatin. Varmistaa että varmasti on talvilaatua polttoaine. Jos em. huollot eivät tepsi niin katsotaan sitten polttoaineen siirto /ruiskutuspuolelta / ruiskutusennakosta vikaa.
_miksu_ kirjoitti:edellä mainitut on tehty jo, ei mitään vaikutusta
Jos edellämainitsemani asiat on tarkistettu ja ovat kunnossa niin polttoaineen kulutuksen perusteella ruiskutuspumppu tutkittavaksi.
Oletko itse tehnyt moottorille jotakin jotka vaikuttaa ruiskutukseen tai ennakon säätöön tms. ?
tuossa tuli enemmän testailtua ja arroksillajeltua ja tulin siihen lopputulokseen että joku on käyny pumpun kannen alla joskus ja ajussa nuilla pätkimis kie kone pyörii sen verran terävästi että kuulostaa kuin pumppu kävisi jostain syystä aikasella? onko pumpussa jonkun näkönen sisäinen ajoituksen hienosäätö ja jos on niin miten toimii? vielä lisäys tuohon ajuun, eli pätkii osakaasulla mutta ei pedaali lattiassa ja kun rauhallisesti kiihdyttää niin kone rykäsee, pöläyttää ja lähtee vetämään kuin pieni eläin tuntuu omituiselta tuo vika, en ole ennen moiseen törmänny
sprinter 316cdi (käyttis/lauluauto)
200 turbo dee (om601)
w115 240d -74
kuulostais siltä, kun ajotus olis pielessä. katto nyt vielä jollain tarkalla menetelmällä se ajotus. noihin pumpun ja kampuran merkkeihin ei aina voi luottaa. ne, kun on säädettävissä. varsinkin pumpulta, jos on jonkun seppäämä pumppu, niin saattaa se lukitus tappi metodi mennä ihan metsään.
viimeks, kun laittelin pumppua paikoilleen, niin ekalla starillä ei käyny ilman kaasua käynnissä ja kävi, kun ralliauto. "löi" putkeen, savutti ja röpelsi. täys kaasulla kävi vähän normaalimmin, mutta savutti sikana. oli ajotus pielessä. uudelleen pumppu paikoilleen ja eri asentoon. tällä kertaa alkokin käymään normaalisti.
vika paikannettu ja korjattu syyksi selvisi osiksi oma tyhmyys sekä jääräpäisyys, auto seisoi viikonlopun lämpimässä tallissa josta lähti suoraan ajuun ja kettuilu vaan jatkui, äsken hain maxi makasiinista diesel satasta, kaadoin pullon tankkiin heiluttelin hieman kattokaiteesta ja imeskelin hartaudella nortin aprikoiden onko tästäkään mitään hyötyä, lähdin ajamaan ja kas kummaa savuaminen ja pätkiminen loppui maailma on ihmeellinen paikka asua, kosteushan sen teki vaikka en meinannut millään uskoa
sprinter 316cdi (käyttis/lauluauto)
200 turbo dee (om601)
w115 240d -74
_miksu_ kirjoitti:vika paikannettu ja korjattu syyksi selvisi osiksi oma tyhmyys sekä jääräpäisyys, auto seisoi viikonlopun lämpimässä tallissa josta lähti suoraan ajuun ja kettuilu vaan jatkui, äsken hain maxi makasiinista diesel satasta, kaadoin pullon tankkiin heiluttelin hieman kattokaiteesta ja imeskelin hartaudella nortin aprikoiden onko tästäkään mitään hyötyä, lähdin ajamaan ja kas kummaa savuaminen ja pätkiminen loppui maailma on ihmeellinen paikka asua, kosteushan sen teki vaikka en meinannut millään uskoa
ei se nyt ihan siihen jäänytkään, pätkiminen loppu mutta kulutus pysyi n.10-15ltr/100km luokkaa, todelliseksi syyksi paljastui egr, joskus aikoinaan on joku amatimies tukkinu egr:n, itse egr venttiilin alipaine letkuun oli survottu laakeri kuula, eipä siinä mitään mutta se "kaasuläppä" joka sijaitsee imuputkessa olikin tilkitty nippusiteellä, kuten arvata saattaa nippuside oli katkennut aikojen saatossa ja näin ollen "kaasuläppä" kävi välillä kiinni kuten sen on tarkoitettukin mutta egr venttiili ei auennut joten läppä sulki koneelta kaiken ilman saannin, ilmeisesti diesel satanen palaa paremmin ilman happea nyt on läppä heivattu helvettiin ja samalla tuli puhistettua imusarja pulloharjalla löpön kera, nyt toimii
sprinter 316cdi (käyttis/lauluauto)
200 turbo dee (om601)
w115 240d -74