Vaihettiin mittanauhatkin tuumayksikköisiksi kun mittailtiin viime kesän värinöitä, loppukesästä käytettiin laakeriliuskojen välissä samaa värinän esto levyä kun teollisuuden kiertovesipumppujen alla. Suosittelen!norsu kirjoitti:Ne alkaa nuo värähtelyt olemaan amplitudiltaan senttimetriluokkaa, kun tehot on nelinkertaistettu vakiosta. Seuraavaan settiin olikin jo puhetta laittaa vaimennuskumit mäntien alle.Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.
Raptec - Projekteja
Re: Raptec - Projekteja Vol2
AIG Motorsport Drift Team
///////////////////////////////
w903 313CDI -03
w115 200 -76
w201 2.3-16 -85
-projekti : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=102979" onclick="window.open(this.href);return false;
-kuvia : https://picasaweb.google.com/103554453611151097124" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex:
w210 300DT -97
w124 230 -89
w201 200D -89
///////////////////////////////
w903 313CDI -03
w115 200 -76
w201 2.3-16 -85
-projekti : http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=102979" onclick="window.open(this.href);return false;
-kuvia : https://picasaweb.google.com/103554453611151097124" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex:
w210 300DT -97
w124 230 -89
w201 200D -89
Re: Raptec - Projekteja Vol2
moro,,,
ootkos ollut tyytyväinen uuden halliosan lattiaan?
olin tekemäs sitä sulle peltosen kanssa silloin...
terveisiä vaan kauhajoelta!!
ootkos ollut tyytyväinen uuden halliosan lattiaan?


olin tekemäs sitä sulle peltosen kanssa silloin...



terveisiä vaan kauhajoelta!!
Ajossa 203 ja 202 meset
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Ex mb sec 500
Ex mb e290td
ex mb-320e "93
ex mb-350s "95
ex mb-230e "89
ex mb-300e "90
ex mb 250tdt "89
ex mb-280se "86
ex bmw 525 "87...(ei ikinä enää bemaria)
ex mb-300d "83
ex mb-240d "82
Re: Raptec - Projekteja Vol2
norsu kirjoitti:Ne alkaa nuo värähtelyt olemaan amplitudiltaan senttimetriluokkaa, kun tehot on nelinkertaistettu vakiosta. Seuraavaan settiin olikin jo puhetta laittaa vaimennuskumit mäntien alle.Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.



Pari minuuttia piti nuita putkia kattella ja miettiä että miten tuo kokonaisuutena toimii, tuolla on tuon pienen ahtimen oman hukkaportin lisäksi jossain pakosarjan alla ? isompi hukkaportti josta sitte virtaa pääosa pakokaasuista kun isompi hyrrä rupiaa viheltämään.
onko tuo Mutteri tuossa turbojen välissä pakopainemittarille ? ja tulpattuna nyt vaan. onko päästy mittailemaan minkälaista imu/pakopaine suhdetta teettää..
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Tarvitseeko tuo compund-systeemi oikean välijäähyn ahtimien väliin vai pysyvätkö ahtoilman lämpötilat sopivina tehontuottoa ja kestävyyttä ajatellen?Petehri kirjoitti:...Ensimmäiset testivedot päästiin ajamaan viimevuoden lopulla märällä sänkipellolla. Moottorin kaasuun vastaavuudesta ja vetoalueen laajuudesta tuli vielä parempi kuin mitä osasimme kuvitella. Nyt kone vastaa kaasuun heti ilman minkäänlaista viivettä.
Lopullisten säätöjen haku jäi viimevuonna vielä hieman kesken liian märästä ajokelistä johtuen. Nyt kun maa jäätyi on pakkanen pysytellyt taas liian kovana säätöhommien suhteen. Kelin lauhtuessa otamme vielä yhden säätö session jonka jälkeen luvassa jonkinlaista videomateriaalia ja ehkä myös dyno lappu.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Raptec - Projekteja Vol2
@Johani
Ensisäätöjen aikaan ei pakopainemittauksiin voinut luottaa. Mittari näytti mielestäni puuta-heinää. Perjantai-illan viime hetkinä setti saatiin vihdoin rokkaamaan ja lauantaiaamuna oli auto menossa kisoihin... Tuossa meinas jo hätä tulla käteen hukkaporttien epämääräisen toiminnan (=käyttäjävirhe) ja mittarien logituksen puutteen/ajon aikaisen lukemisen mahdottumuuden vuoksi. Parannus yhden ahtimen settiin oli kuitenkin VALTAVA, paljon suurempi mitä osasimme kuvitella, vaikka ahdinpari ei ole laskelmien mukaan parhaalla toimialueellaan. Itse odotan mielenkiinnolla noita pakopainemittauksia, koska sieltä saadaan paljon lisätietoa setin toiminnasta ja laskelmien erosta todellisuuteen. Jo nyt vetoja on aivan älyttömästi paremmin kuin yhdellä ahtimella ja savu poistui lähes täysin. Pääasia että kilpatiimi sai sen mitä tästä muutoksesta halusivatkin. Tähän on vielä lisättävä, että tämä setti ei ole missään nimessä optimoitu max tehoille. Tuossa pulkassa on huipputehoa käyttötarkoitukseensa aivan riittävästi jo ennestään.
@tomant
Tähän tämä välijäähysysteemi (aftercooler ehkä osuvampi nimi) tuntuisi olevan ok. Tarkoitus on kuitenkin pitää tällainen kilpakampe mahdollisemman yksinkertaisena korjattavana teittömillä taipaleilla. Välijäähdytyksen lisääminen muuttaisi taas ahtimetkin erilaisiksi.
Sanoisin setin onnistuneisuuden olevan paljolti Peten käsityötaidon ja viitseliäisyyden ansiota. Tuo ahtimien välinen pakoputki kelpaisi taidenäyttelyyn ja rakennelman joka kohdassa virtaavuuksiin on kiinnitetty normaali tallaajaa enempi huomiota. Nyt varrotaan vain lisälunta ja pakkasten pienenemistä, niin päästään säätämään tuo loppuun.
EDIT. Ja heti tämän kirjoittamisen jälkeen Pete jo soittikin, että ovat pähkänneet tuon välijäähyn asentamista ja ideointi alkaa olemaan valmiina. Laskujeni mukaan tämä ei tee hyvää ahtimien mitoitukselle toisiinsa nähden, mutta laskukone/teoria on aina vain apuväline ja käytäntö on osoittanut minulle ennenkin kaapin paikan. Säätösessiokin olisi lähiaikoina, mutta valitettavasti ei sovi mitenkään omiin aikatauluihin.
Puhelin on onneksi jo keksitty ja tiimiläiset tuntuvat olevan ahkeria videoimaan. 
Ensisäätöjen aikaan ei pakopainemittauksiin voinut luottaa. Mittari näytti mielestäni puuta-heinää. Perjantai-illan viime hetkinä setti saatiin vihdoin rokkaamaan ja lauantaiaamuna oli auto menossa kisoihin... Tuossa meinas jo hätä tulla käteen hukkaporttien epämääräisen toiminnan (=käyttäjävirhe) ja mittarien logituksen puutteen/ajon aikaisen lukemisen mahdottumuuden vuoksi. Parannus yhden ahtimen settiin oli kuitenkin VALTAVA, paljon suurempi mitä osasimme kuvitella, vaikka ahdinpari ei ole laskelmien mukaan parhaalla toimialueellaan. Itse odotan mielenkiinnolla noita pakopainemittauksia, koska sieltä saadaan paljon lisätietoa setin toiminnasta ja laskelmien erosta todellisuuteen. Jo nyt vetoja on aivan älyttömästi paremmin kuin yhdellä ahtimella ja savu poistui lähes täysin. Pääasia että kilpatiimi sai sen mitä tästä muutoksesta halusivatkin. Tähän on vielä lisättävä, että tämä setti ei ole missään nimessä optimoitu max tehoille. Tuossa pulkassa on huipputehoa käyttötarkoitukseensa aivan riittävästi jo ennestään.
@tomant
Tähän tämä välijäähysysteemi (aftercooler ehkä osuvampi nimi) tuntuisi olevan ok. Tarkoitus on kuitenkin pitää tällainen kilpakampe mahdollisemman yksinkertaisena korjattavana teittömillä taipaleilla. Välijäähdytyksen lisääminen muuttaisi taas ahtimetkin erilaisiksi.
Sanoisin setin onnistuneisuuden olevan paljolti Peten käsityötaidon ja viitseliäisyyden ansiota. Tuo ahtimien välinen pakoputki kelpaisi taidenäyttelyyn ja rakennelman joka kohdassa virtaavuuksiin on kiinnitetty normaali tallaajaa enempi huomiota. Nyt varrotaan vain lisälunta ja pakkasten pienenemistä, niin päästään säätämään tuo loppuun.
EDIT. Ja heti tämän kirjoittamisen jälkeen Pete jo soittikin, että ovat pähkänneet tuon välijäähyn asentamista ja ideointi alkaa olemaan valmiina. Laskujeni mukaan tämä ei tee hyvää ahtimien mitoitukselle toisiinsa nähden, mutta laskukone/teoria on aina vain apuväline ja käytäntö on osoittanut minulle ennenkin kaapin paikan. Säätösessiokin olisi lähiaikoina, mutta valitettavasti ei sovi mitenkään omiin aikatauluihin.


-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Oisko paha homma siinä samassa päivittää tuon toisenki välijäähyn päädyt virtaavampaan sorttiin ?
Heräävyyskin (oudon kuulonen sana
) paranisi vielä inan ku ois pienemmällä tilavuuella
esm tällaset ?





esm tällaset ?

Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ainakin silmällä nuo virtaviivaisen näköisiksi tehdyt kiinapäädyt näyttävät hyvältä. En ole koskaan nähnyt kenenkään mittaustuloksia noista, mutta tuskinpa ovat perinteisiä päätyjä huonompia. Tilavuus pienenisi kuitenkin niin mitättömästi, että sen takia tuota ei kyllä kannata edes ajatella (virtaushäviön pienentäminen ei taas ole koskaan pahasta). Kaverilla oli kuitenkin T3 portterissaan motti takana ja vähintään yhtä iso cooleri edessä kuin offissakin, eikä sen kaasuunvastaavuus ollut mitenkään huono tai erikoisen hidas. Toki tuosta moottorista (2.4D 6cyl) oli poistettu pyörivää massaa 42kg, joten pedaalituntuma oli oikeastaan aika hätäinen. Sama mies kalvaa myös nakumekkerin kansia suht hyvillä referensseillä.
Offin ahtimen heräävyys muuttui tupla-ahtimilla silmämääräisesti noin 100-150 metrin kiihdytyksestä (täyskiihdytys isolla puolella, kunnes renkaat alkaa sutimaan ja äänestä kuulee woiman) tuollaiseen 2-3 metriin ilman lämmittämistä viivalla.

Offin ahtimen heräävyys muuttui tupla-ahtimilla silmämääräisesti noin 100-150 metrin kiihdytyksestä (täyskiihdytys isolla puolella, kunnes renkaat alkaa sutimaan ja äänestä kuulee woiman) tuollaiseen 2-3 metriin ilman lämmittämistä viivalla.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
huikeata työnjälkeä.
Onko ahtimien kriittiset mitat salaista tietoa?

Onko ahtimien kriittiset mitat salaista tietoa?
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
C124 ?
C123 230
S210 24v
Re: Raptec - Projekteja Vol2

Tarkotikko tällasta ? Tämä kuva herätti minut, virtaa kyllä hyvin läpi alaosastaan mutta ylä osa coolerista jää käyttämättä aika tehokkaasti, käytin yhen illan pelkästään googlettelemalla välijäähyn päätyjä



Formuloissa nähtävästi käyttävät tällasia "Plenum" päätyjä, tuskimpa kovin huonoja (edelleen ihmettelen nuita vaakasuuntasia ripoja


Re: Raptec - Projekteja Vol2
Jotkut ovat noita kiinacoolereita hitsailleet uusiksi niin , että nuo lähdöt on ristissä eli toinen alhaalla ja toinen ylhäällä. Silloin kenno menee paremmin hyötykäyttöön. Miinus puoli on sitten se, että jos päädyt huonot kasvaa virtaus vastus kun virtaus ei pääse jouhevasti liikkumaan ylä/ala suunnassa. Ja kyllä tuolla on merkitystä aivan älyttömästi onko suoraputki levyyn vai "kollektorilla". En tiedä miten paljon vaikuttaa coolereissa, mutta monessa muussa ympäristössä aivan selvästi. Esimerkiksi monen auton katalysaattorista saa aivan kilpa-katalysaattoria vastaavan vain ja ainoastaan pidentämällä "kollektoria" molemmista päistä. Eli uskoisin tuon olevan yksi asia josta ei kannata tinkiä, jos tinkimättömästi tekee 

- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Jepp, kattelin kans että tuhon mahtuu hyvin parikymmentäki senttiä pitkä kollektori joka jakaa jo tosi hyvin ilman läpi coolerin ylä ja alareunaan, menopuolella kuitenki merkkaa enempi se kollektori, vaikka tietysti molempi parempi. Ja tietysti sen lisäksi että coolerin koko hyöty saadaan käyttöön niin virtausvastus vähenee kun ilman virtausnopeus on sama kaikissa kanavissa eikä yritä siitä viidestä kanavasta täydellä puhinalla... 

Re: Raptec - Projekteja Vol2
Niinpä!jomppe87 kirjoitti:pian joku kuitenki kysyy että myytkö tuota venakopan muovia!on kyllä komia pöydän jalaka


Niinpä niin... se on ihan miten aihetta haluaa ajatella. Pakko näitä on välillä rikkoakkin, että tietää mitä pitää parantaa. Omista tuon teholuokan koneista toi oli ylivoimaisesti pitkäikäisin. Se kesti kasassa kuitenkin kokonaisen vuoden ilman suurempia murheita. Kilometrimääriä en osaa sanoa, mutta muistaakseni takarenkaita meni 8 paria.pera8x kirjoitti:jos noin ajatellaan, niin eipä ole siellä mersun tehtaallakaan mennyt kaikki ihan nappiin. hajoilee ne vakio autotkin. tämä moottorihan sai aika hyvin kenkää ja pidemmän aikaa.Mesemies89 kirjoitti:Ja "monumentti " muistutuksena siitä, ettei kaikki moottorin virittelyissä ole mennyt nappiin.

Moro! Kyllä lattia onnnistui niin kuin pitikin! Ainoastaan yksi lattialämmitys putken nippuside oli jäänyt meiltä katkaisematta ja se oli tullut pintaan. Ei muuta huomautettavaa. Kiitokset vielä kerran koko porukalle hyvästä työstä!hamppi1 kirjoitti:moro,,,
ootkos ollut tyytyväinen uuden halliosan lattiaan?![]()
![]()
olin tekemäs sitä sulle peltosen kanssa silloin...![]()
![]()
![]()
terveisiä vaan kauhajoelta!!

Kiitoksia. Jos ne olisi salaisia, niin en olisi laittanut noin tarkkoja kuvia julkisesti esille. Kaiken tarvittavan tiedon settiin käytetyistä osista saa selville edellisen sivun kuvista, kun käyttää muutaman minuutin aikaa kuvien katseluun.aniemiko kirjoitti:huikeata työnjälkeä.![]()
Onko ahtimien kriittiset mitat salaista tietoa?
Kiitokset mielenkiintoisista virtauskuvista. Myöskin kaikki tuollaiset kehitys ideat on tervetulleita vaikkei niitä tähän projektiin tullakaan toteuttamaan. Tässä kuitenkaan ei lähdetty tavoittelemaan ihan sitä viimeisintä huipputehoa vaan enemmänkin laajaa vetoaluetta joten tuollaiset päätyjen muokkaamiset on "turhaa" hipoilua. Työn määrä tuollaisissa päädyissä on kuitenkin järkyttävä saatavaan hyötyyn nähden. Tuollaiset asiat alkaa tulemaan ajankohtaisiksi vasta, kun lähdetään rakentamaan sitä 1000hp OM606 moottoria.johani kirjoitti:Jepp, kattelin kans että tuhon mahtuu hyvin parikymmentäki senttiä pitkä kollektori joka jakaa jo tosi hyvin ilman läpi coolerin ylä ja alareunaan, menopuolella kuitenki merkkaa enempi se kollektori, vaikka tietysti molempi parempi. Ja tietysti sen lisäksi että coolerin koko hyöty saadaan käyttöön niin virtausvastus vähenee kun ilman virtausnopeus on sama kaikissa kanavissa eikä yritä siitä viidestä kanavasta täydellä puhinalla...

Eilen asennettiin parin tunnin iltapuhteina pieni 280x300x76 cooleri ahtimien väliin.

Konehuoneessa ei oikein ollut tilaa joten cooleri tuli vaakatasoon koneen päälle.


Coolerin päälle tulee vielä sähköpuhallin jolla painetaan jäähdytysilmaa alaspäin.

Re: Raptec - Projekteja Vol2
Hienoja kuvia johani! Ihan noin neliskanttisia päätyjä ei enää paljoa käytetä, kuin tuossa "worst scenario"-esimerkissä, mutta idea tulee varmasti kaikille selväksi. Tämä offi ei tosiaankaan ole mikään tinkimätön projekti. Käytetyt ahtimet ovat sellaisia, jotka jo löytyi nurkista. Idea oli saada tuohon heräävyys kohdilleen, kun tuolla ajetaan melko pahoissa paikoissa. On itselle myönnettävä, että tuo "halpis"setti tuntuisi toimivan ainakin ennen pakopaineiden mittausta paremmin kuin odotin. Hienoa jos tuo saadaan joskus penkkiin, sitä en osannut edes odottaa tuollaiselta möhköltä. Katusettiin sitten kuitenkin jotain ihan erilaista...
Yksi sarja-ahdettu bensatötterökin valmistuu hiljaksiin. Ihmettelen jos tuon saa pysymään nipussa...
Hienosti onnistui tuo välijäähyn lisääminen näemmä ja putkitukset pysyi lyhyinä. Konepeittoon ei nyt maailman hienoin läpi tullut, mutta käyttötarkoitus voittaa tässä kauneuden. Eiköhän tuohonkin tiimissä jotain ole jo suunniteltu, kun selvästi jaksavat väkästää näiden laitteidensa kanssa.
Yksi sarja-ahdettu bensatötterökin valmistuu hiljaksiin. Ihmettelen jos tuon saa pysymään nipussa...

Hienosti onnistui tuo välijäähyn lisääminen näemmä ja putkitukset pysyi lyhyinä. Konepeittoon ei nyt maailman hienoin läpi tullut, mutta käyttötarkoitus voittaa tässä kauneuden. Eiköhän tuohonkin tiimissä jotain ole jo suunniteltu, kun selvästi jaksavat väkästää näiden laitteidensa kanssa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3167
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Minulla ei nyt muuta ole tähän topikkiin kommentoitavaa kuin se, että kyllä se tuo ahtimen sakkauksesta (vai miksikä sitä tuota metson siiveniskuja muistuttavaa ääntä nyt kutsutaankaan...?
) johtuva ääni on KAUNIS! Vaikka se (sakkaus siis...) paha asia (ymmärtääkseni) onkin.
Ei mulla muuta, kiitos ja anteeksi...

Ei mulla muuta, kiitos ja anteeksi...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
"Off-throttle" sakkaaminen on tyypillinen isoille kompurasiiville suuria ahtopaineita käytettäessä, vaikkei dieselissä kaasuläppää olekkaan. Tuo ei mielestäni kauhian vaarallista ole, muttei varmaankaan pidennä ahtimen elinikää.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
eikös se sakkaaminen ole vasta sitten vaarallista kun sitä esiintyy kaasupohjassa.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Välillä on hyvä palata voiman alkulähteelle ja tehdä jotain mikä on jäänyt aikanaan tekemättä.
Moottori aihioksi valikoitui tietysti se aito ja oikea Kuningasmoottori!

W202 keulalta puretun OM601 koneen kylkeen pulttasin kaikki nurkista löytyneet "romut". Syöttöpumppu max. säädetty Viton 6mm, pakosarja 110D Vitosta ja turbo 312 Sprinteristä. Näillä eväillä tehotavoite huikeat 100hp!



Moottori aihioksi valikoitui tietysti se aito ja oikea Kuningasmoottori!

W202 keulalta puretun OM601 koneen kylkeen pulttasin kaikki nurkista löytyneet "romut". Syöttöpumppu max. säädetty Viton 6mm, pakosarja 110D Vitosta ja turbo 312 Sprinteristä. Näillä eväillä tehotavoite huikeat 100hp!




Viimeksi muokannut Petehri, Pe 04.07.2014 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Mihinkäs laitteeseen nuon hurjilla teholukemilla oleva motti on tuloillaan?
Maailma tarvitsee esikuvia!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
EX W115 280E TC (Avatar)
EX W163 270cdi Laiska paska
EX S123 300TD -84 Antiikkiromu
EX W126 500SE -83 Antiikkiromu
No fiberglass shit, just rusty steel!
Re: Raptec - Projekteja Vol2
En taida kertoa vielä.eseestie kirjoitti:Mihinkäs laitteeseen nuon hurjilla teholukemilla oleva motti on tuloillaan?

Kuningasmoottori ei sopinutkaan suoraan konehuoneeseen. Rakentelin uuden "taka" öljypohjan 110D viton öljypohjasta.


Sopiva pitkällä imukaulalla oleva öljypumppu löytyi 4maticin OM603 turbokoneesta.

Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ihan varpisti tulee johonkin pakuun/laviskaan.
Hienoa työtä, on nähty vaivaa jopa kuusnollaykköseen!

Hienoa työtä, on nähty vaivaa jopa kuusnollaykköseen!
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Vois hyvinkin sopia jonkun pienen/keskikokoisen maasturin voimanlähteeksi?...tuolla öljypohjamuutoksella saa lisää tilaa etuakselin murikalle...ei osu öljypohjaan sisäänjoustossa?
...lähtee ku purkka tukasta...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Su 04.01.2015 12:29
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Koska tulee lisää juttua? Innolla odotettu lisää 

Katsotaan sanoi insinööri ja turbotti mersunsa
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Eikös tuosta "KILISTÄ" saatu penkkituloksiakin jo
?

Re: Raptec - Projekteja Vol2
Mun telkkariin tupsahti tämmönen ihan yllättäen. Ihmeellisiä nuo nykyajan telkkarit.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jbxvtNF2XN4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jbxvtNF2XN4[/youtube]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Mukavaa että mielenkiintoa riittää!Pistonhead kirjoitti:Koska tulee lisää juttua? Innolla odotettu lisää


Saatiinhan siitä niinkuin "Veskola" jo linkin laittoikin. Kili:n säätöjä ollaan pikkuhiljaa hierottu kohdilleen. Alavoima tuntuisi olevan kohdillaan ja kone vastaa nyt herkästi kaasuun. Yläkierroksilla vetoa ei vaan ole riittävästi. Tavoitteeksi asetettiin toimiva 600hp, mutta penkkireissu osoittautui lieväksi pettymykseksi.jarnoh98 kirjoitti:Eikös tuosta "KILISTÄ" saatu penkkituloksiakin jo?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1iv5rF88A-g[/youtube]
Parhaimmaksi vedoksi kirjattiin 518hp todella maltillisilla 3bar ahtopaineilla. Paras teho tuli alle 5000rpm jonka jälkeen voimakäyrä lähtee laskemaan rajuista pakopaineista johtuen. Tähän ongelmaan on olemassa jo muutama parannus ja niitä mennään testaamaan dynoon uudestaan tämän kevään aikana.
Viimeksi muokannut Petehri, Ke 21.01.2015 02:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Omassa käytössä ollut -07 120Cdi Vito on palvellut lähes 50tkm kilometriä ilman murheita. Vuoden vaihteessa yksi hehkutulppa meni pimeäksi ja sen vaihto otettiin heti työn alle, samalla oli tarkoitus tarkistaa suuttimien tiivistys. Myös pakopuolella oleva vuoto oli tarkoitus selvittää ja käyttää ahdin tarvittaessa huollossa. Vuoto löytyikin lopuksi kuskinpuoleisesta pakosarjasta jonka sisäputki oli murtunut irti. Mittarissa nyt 235Tkm.

Aikansi irtonaisena värissyt sisäputki oli puhkaissut pakosarjan päälliputken jonka vuoksi konehuone oli pahasti nokeentunut.

Vakio pakosajat todettiin korjaus kelvottomiksi ja niiden tilalle päätettiin tehdä itse huomattavasti alkuperäisiä kestävämmät ja samalla virtaavammat versiot. Joten ei muuta kun kone irti keulalta.


Nyt kun moottori on irrallaan, on pakosarjojen lisäksi mukava tehdä myös uusi virtaavampi DownPipe 3" RST putkesta.


Aikansi irtonaisena värissyt sisäputki oli puhkaissut pakosarjan päälliputken jonka vuoksi konehuone oli pahasti nokeentunut.

Vakio pakosajat todettiin korjaus kelvottomiksi ja niiden tilalle päätettiin tehdä itse huomattavasti alkuperäisiä kestävämmät ja samalla virtaavammat versiot. Joten ei muuta kun kone irti keulalta.


Nyt kun moottori on irrallaan, on pakosarjojen lisäksi mukava tehdä myös uusi virtaavampi DownPipe 3" RST putkesta.

Re: Raptec - Projekteja Vol2
Nämä veekutvosen pakosarjat on olleet oikeen murheenkryynejä.. Oisko näihinkin tehas päivitellyt jo seittemättä versiota.
Teeppäs useemmat sarjat hyllyyn, varmasti tekee kauppansa, samoten dp:t henkilömalleihin.
Y-haaran kairaus sekä ahtimen isonnus toki?
Imusarjat kannattes käyttää pöydällä ja heivata läpät veks ja se egr:n putken natsa pois kaasuläpän vierestä.
Sais kivan 400hv käyttöpelin
Teeppäs useemmat sarjat hyllyyn, varmasti tekee kauppansa, samoten dp:t henkilömalleihin.
Y-haaran kairaus sekä ahtimen isonnus toki?
Imusarjat kannattes käyttää pöydällä ja heivata läpät veks ja se egr:n putken natsa pois kaasuläpän vierestä.
Sais kivan 400hv käyttöpelin

Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Juuri tuollaiset muutokset on nyt työn alla mitä "Kumipää" luetteli.
Muotoilinkin jo ahtimen ja pakosarjojen väliin tulevaan y-haaran kanavat virtaavammiksi.

Vanhat pakosarjan laipat kohdistettuna ja reikä koko kasvatettu 37mm. Putken alkuperäinen sisämitta alle 30mm ja molemmissa kanavissa 3mm pykälät vastakarvaan.

Ahtimelle menevän kanavan muoto öli yllättävän hyvä. Siihen riitti pieni viimeistely.

Turbo kävi Hevosvoima.comin Turbotohtorilla huollossa. Ahtimeen päivitettiin isompi AMG turbiini, 11+0 MFS kompurasiipi ja virtaavammat johdesiivet.


Muotoilinkin jo ahtimen ja pakosarjojen väliin tulevaan y-haaran kanavat virtaavammiksi.

Vanhat pakosarjan laipat kohdistettuna ja reikä koko kasvatettu 37mm. Putken alkuperäinen sisämitta alle 30mm ja molemmissa kanavissa 3mm pykälät vastakarvaan.


Ahtimelle menevän kanavan muoto öli yllättävän hyvä. Siihen riitti pieni viimeistely.

Turbo kävi Hevosvoima.comin Turbotohtorilla huollossa. Ahtimeen päivitettiin isompi AMG turbiini, 11+0 MFS kompurasiipi ja virtaavammat johdesiivet.


Re: Raptec - Projekteja Vol2
Noniin hyvä homma!!
Vielä tsekkaat nokkaketjun venymän ,niin pysyy herääminen kunnossa.
Sen jälkeen voitaskin alkaa kirjoittaa papereita autosta
Vielä tsekkaat nokkaketjun venymän ,niin pysyy herääminen kunnossa.
Sen jälkeen voitaskin alkaa kirjoittaa papereita autosta

Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Raptec - Projekteja Vol2
Ketjua / kiristintä tarkastelinkin jo hieman. Miten sen vaihdon tarve ilmenee? Onko vaihdolle joku kilometri suositus?Kumipää kirjoitti:Noniin hyvä homma!!
Vielä tsekkaat nokkaketjun venymän ,niin pysyy herääminen kunnossa.