tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

eli 201 tenava om605 moottorilla ja ongelmana että voimansiirto jyrisee ja tämä on täysin riippuvainen moottorin kierroksista.jostain peräpäästä se meteli tuntuu tulevan.

tähän mennessä vaihdettua:

-lootan ja perän molemmat kumirätit

-kannatin tukikumi+laakeri

-kardaanin ristikko

vika on ja pysyy.erikoisinta että tuo jyrinä on tosiaan riippuvainen moottorin kierroksista ei niinkään nopeudesta.viitosella ajaessa 80-100 vielä jotenkin ajettavissa,kaasulta nostaessa alkaa yleensä jurraamaan.100-120 aika mahdoton ajaa jyrisee oikeastaan koko ajan.semmoista matalaa jyrinää/kuminaa.kun 120 ylittyy jyrinä häviää kokonaan.nelosella kulkee 100-120 välin ilman jyrinää.pahin jyrinä painoittuu 4 ja 5 vaihteella kierroksille noin 2300-2900.pienemmillä vaihteilla ei voi sanoa että sitä esiintyy mutta vaihteella kuin vaihteella yleensä kaasulta nostaessa vähän jurraa.

kardaanien keskiholkit näyttäisi silmällä katottuna olevan ok.vaihdelootan kannattin kumi aika uudehko.voisiko mitenkään rikkinäinen moottorin kumityyny tehdä tuota :roll: ja voiko kardaanin epätasapainokaan olla noin riippuvainen moottorin kierroksista :?:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos kardaani ei tule samaan paikkaan ennen purkua kun se on ollut äänetön on monella ollut jyrinä ongelmaa.
Toisekseen jos ristikko. Tulee sen 180astettaväärin ...sama juttu.
Siksi ne pitää merkata ennen purkua.
Jyrinä kyllä kielisi moottorin kumityynyihin.
Sattunut monesti täällä että jotkut motonetin tyynyt liian kovia ja taas jyrisee ja osta sitten vielä hyvät jolloin jyrinä loppuu.
Arvaustahan tämä on.
Kokeilevan käsin konetta heiluen miten se käyttäytyy?
Nyt en muista mutta kunhan ilmoitat onko se kova vai heiluu pehmeästi niin joku sanoo tuomion.
Onko ongelma ollut koko ajan vai nyt tuli ...kun toi on muutettu tekniikka ?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

joo eli alunperin 2.5d johon vaihdettu tuo om605 joka turbotettu.samassa rytäkässä vaihdettu tilalle getrakki,perä ja molemmat kardaanit menneet uusiksi.ja senpä jälkeen tuo vika on ollut alusta lähtien.

kardaanien merkit on kyllä löydetty ja ovat kohdallaan.kardaanien tasapainoitusta tuli tehtyä tunti tolkulla pukkien päällä klemmareilla,ja parani puolella :!: joo tiedän moni sanoo että on purkkavirityksiä tuommoiset ja että lähetä suosiolla kardaanit kometille :D mutta aikaisemminkin yhden mersun kardaanin onnistuneesti klemmareilla tasapainoittaneena uskaltaisin väittää että aika vaaterissaan tuo pitäs olla on sitä niin antaumuksella hierottu pukkien päällä :lol: pukkien päällä kun ajetaan 5 vaihteella niin ei muuten jyrise eikä metelöi yhtään :!:

viimeisin korjaustoimenpide oli tuo ristikko,oli kyllä merkit ettei päässyt menemään 180 astetta pieleen.ehkä hyvin minimaalinen parannus saattoi tulla.entisessä ristikossa oli jonkun verran kyllä pykälää.

eipä ole tullut aikaisemmin mieleen verrata koneen heiluntaa tuohon 124 300d turboon.no nyt kävin vertaamassa ja olihan niissä mieletön ero,satalankun moottori on paljon jämäkämpi eikä heilu läheskään yhtä paljoa.tenavassa moottori heiluu jo pienellä voimalla ja paljon enemmän.oiskoon nuo kumityynyt sitten syyllinen tuohon jyrinään?motonetissä on tosiaan tarjolla vaikka minkälaista kumityynyä ettei noista tiedä minkä sinne laittaisi :shock: mitkä sinne kannattaisi laittaa?hydrauliset?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Moottorin paino vaikuttaa tyynyyn eli sen motin tyynyt mikä siellä on.
Muistelen jos kone heiluu helposti ja pehmeästi on se rikki.
Katso merteil ja kl varaosat myös nettipuoleta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

seuraavaa taas kokeiltu:

-moottorin kumityynyt vaihdettu mallia hydrauliset>ei mitään vaikutusta.

-kaverilta hommasin molemmat kardaanit,ja oli kaverin autossa äänettömät :!: >ei vaikutusta.aavistuksen viitos vaihteella saattoi jyrinä siirtyä eri nopeus alueelle.

nyt alkaa loppua ymmärrys mikä helvetti siellä voi enää jurrata,ei taida auttaa kun nostaa kädet pystyyn :evil:

ei perästäkään voine tulla koska silloinhan sen pitäisi ääntää aina tietyillä nopeuksilla?mutta kun tämä on hyvinkin riippuvainen siitä mitkä on koneen kierrokset.viitosella ajaessa 80-100 voi jotenkin ajaa,100-110 on alkaa olla aika vaikeaa sillä heti kun kaasua vähänkin höllää niin alkaa jurisemaan.120 on sitten niin kova matala jurina kabiinissa että korvat meinaa lukkoon mennä.130 vauhdissa meteli häipyy.mutta kun esim 120 vauhdissa missä meteli on sietämätön pudotat 4 vaihteen sisään niin on täysin äänetön!

onko kenelläkään mitään arvauksia?

autoonhan on vaihdettu pienen perän tilalle iso perä,ja iso perä on muistaakseni 2cm leveämpi mutta käsittääkseni porukka on vaihdellu periä ihan samoilla vetareilla ilman ongelmia?entäs onko ison ja pienen perän etummainen kiinnitys kohta sama?pieni perä kun oli paikoillaan niin rungon ja perän välissä oli suunnilleen sentin paksuinen holkki,ja tämä sama holkki on nytkin välissä ison perän kanssa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

No niin eli vetari kyllä pitäisi olla oikeanlainen..se kaksi senttiä voi mennä paikalleen mutta jos joustovara montussa loppuu niin kraks..nivel tai laakeri pettää...koetin vaan tunkea tenavaan lankun pitempää vetaria ja rauta kangella sen olisi sinne saanut mutta tuhoa olisi tullut.
Jäikös siihen pitkittäis joutoa yhtään jos liikuttaa käsin sitä akselia paikallaan?
Sata varma en tosta ole siksikään että ei toi nyt moottorin kierros taajudella olevaan värinään vaikut.
Voikohan kaksoismassa tehdä tollasta?
Vääränlaiset kumityynyt tekee tollasta kanssa tai mallia motonet.
Menikös toi kone orkkis moottorin korvakkeilla paikalleen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

ääni mootorin korville jos ei ole tuon moottorin omat alkuperäiset tyynyt niin jyrisee miten huvittaa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

tuota vetari hommaa vähän itsekkin pohdin,mutta kun naapuri foorumilla oli joskus asiasta keskusteltu että tuo 1 sentin pituus ero per vetari ei pitäisi meinata mitään :roll: ihan hyvin ne vetarit meni paikoilleen ei tarttenu edes käyttää väkivaltaa :D eikä isompiinkaan monttuihin ajettaessa anna mitään ylimääräisiä ääniä.

kytkin setti kovalla 200d vauhtipyörällä+bemarin asetelma ja joku jouseton mersun levy.
ääni mootorin korville jos ei ole tuon moottorin omat alkuperäiset tyynyt niin jyrisee miten huvittaa
onko ihan kokemusta? :)

noista moottorin korvakkeista en kyllä osaa sanoa mitkä kaveri tähän on aikaisemmin laittanu paikoilleen,se pitää selvittää.kaverilla ainakin pikkuperän ollessa paikoillaan ei ollut tämmöistä ongelmaa esiintyny,kardaanin kannatinkumi oli kylläkin aivan entinen sen käytön jäljiltä :lol:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käytetyn olevinaan ehjän vaihdoin varmasti rikkonaisen tilalle joka kolisi käsissä heilutellessa että jokin osa oli sisällä irti..no ehjällä jyrisi ja kun vaihdoin toisen sen tilalle niin sitten asettui eli ei se välttämättä parane ainakaan käytetyllä.
Konetta heilutellessa oli se rikkonainen ihan lussu ja vaihdon jälkeen napakka mutta jyrisi.

Mites ne koneen korvat?

Jos itse tehdyt ja uudella aski kumella tulikin nyt toiseen ,oikeaan asentoon ja nyt on kampeusta ,niin tulisiko sen kautta se meteli?
Viimeksi muokannut atlas, Ti 28.01.2014 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja arska10 »

On tuossa omassa ex lankussa oli oikean puoleinen kumityyny rikki, niin rupesi jyristämään kun huvitti. Ei ollut mitään määrättyä nopeutta, mutta vääntö vaikutti siihen milloin rupesi jyrisemään.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

käytetyt kumityynyt tuli kyllä laitettua tilalle itsekkin :oops: ei entisissä eikä näissä käytetyissä uusissa mitään käteen tuntuvaa vikaa löytynyt,nämä mitkä nyt on paikoillaan ovat tosin jämäkämmät kuin entiset.jyrinät ei vaan muuttunu mihinkään suuntaan vaan ihan identtisesti jyrrää edelleen,sillä ajattelin että jossain muualla lie vika :roll:

pitää tuo korvakko homma selvittää jos ne on nuo 190 omat niin ei kai se sitten auta kun kl-varaosilta tilata uudet kumit ja toivoa parasta :?
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

Jos itse tehdyt ja uudella aski kumella tulikin nyt toiseen ,oikeaan asentoon ja nyt on kampeusta ,niin tulisiko sen kautta se meteli?
pikkuaskin tilalle vaihdoin getrakin johon laitoin tuon pikkuaskissa olleen uudehkon kannatinkumin.getrakki on hieman pitempi mutta entisiin kiinnikkeisiin se silti suoraan passasi.

ei muista kaverikaan mitkä korvakot siinä on nyt paikoillaan,mutta 124:sta moottori on lähtöisin.oiskoon 190 ja 124 korvakoissa eroa?tai onko korvakoissa mitään varaosa nroa millä tuon voisi selvittää?
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

kl-varaosilta uudet 2.5 dt hydrauliset moottorin kumityynyt vaihdettu> eikä mitään vaikutusta! :evil:
moottorin kannatin korvakot on 601 223 numeroiset kaipa nuo 190 2.5d omansa lie,vaikka nron alku on 601 ei siihen kukaan mitään 2.0d:n korvakoita pitäis olla vaihtanut.samanlaiset molemmissa?

nurkissa pyöri oisko se 2.6 bensan kardaanin värinänvaimennin,laitoin sen paikoilleen>hyvin lievästi parani.mutta jyrrää edelleen,ei tällä maantiellä pitempää matkaa pää kestä ajaa paitsi jos nelos vaihteella kehtais ajaa niin sitten ei metelöi lainkaan.

nyt loppu itseltä ymmärrys :roll: jäljelle taida jäädä kun vetarit mutta tuskin ne moottorin kierroksista noin riippuvaisia ovat.keksiikö kukaan ratkaisua :?:
tza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 08.01.2015 19:47

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja tza »

Selviskö mikä oli vikana? itsellä aivan sama ongelma 190 tbo kori ja om605turbo motti,
aikaisemmin ei ollut vikaa kunnes tärinä alkoi käännettäessä vasemmalle jonka jälkeen
ongelma paheni entisestään kun vaihdoin motonetin (mitkä lie kumit) nyt kone vinossa :clap:
ja nyt kaipaisin aaapuuvaa että mitkä tyynyt sinne kannattaa tunkea koska moottori on
jotenkin notkolla automaatin öljytikun kohdalta ja downpipe ottaa kans kiinni koriin :(
nyt on raskas ylämäki, auttakee miestä mäessä :lol:
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

noista motonetin kumeista en ole kovin hyvää palautetta kuullut,kovia kuin mitkä.kl:n moottorikumit sinne kuuleman mukaan kannattaa laittaa ja ne myös itsellänikin on.

eipä ole vika selvinnyt.laitoin värinänvaimentimet sekä lootaan että perään kardaanin päähän.sillä korjaantui taas aika paljon mutta vieläkin jyrrää jossain 110-120 vauhdissa ja satunnaisesti kun nostaa kaasulta.tosiaan joka ikinen osa vaihdettu väliltä loota>perä.moottorin kumityynyt+vaihdelaatikon kannatin kumi vaihdettu,eri kardaaneilla kokeiltu jne.ja eikun vaan jyrrää,kyllä tällä nyt ajamaan pystyy.ennen kesää ei ole kiinnostusta alkaa tekemään mitään,ajetaan se vika vaikka tarvittaessa ulos.ensi kesänä ottaa loota irti ja kytkin ja vauhtipyörä tarkasteluun.oikein muitakaan vaihtoehtoja ole ja vähän viittaakin tuolle osastolle kun jyrinä on riippuvainen moottorin kierroksista.
tza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 08.01.2015 19:47

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja tza »

Ilmeisesti minulla onnistunut painumaan korin korva "arvailua vielä" mihin tulee moottorinkumityyny kiinni
ja downpipe ottaa koriin kiinni kun kääntää vasemmalle
tai painaa kunnolla kaasua :D mutta se selviää kk parin päästä
kesäks yritän saada tekniikan vaihdon nätimpään koriin ni eiköhän ongelmasta päästä eroon.
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Tosta on ollut paljon juttua ulkomaan foorumeilla! Eli aina kun kardaanin kannakekumi vaihdetaan samalla myös riistinivel vaihtoon muuten tärrää. Ja ei koskaan muita kuin alkuperäis osia kardaaniin!
eetunen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 12.02.2015 07:41

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja eetunen »

Ittellä aikanaan 124:ses vastaavanlainen ongelma.
Tuli kans vaihdettua rätit, tukilaakeri jne..
Loppu kun kytkinremppa tuli eteen. Oli ilmeisesti päässy jotenki asetelma+levy löysälle (?) ja täristi aina tietyissä kierroksissa, silloin oli mittarissa 655tkm tosin.. 8)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää veikkaan, että ääni tulee kytkimeltä. jos kampuran ja lootan välissä ei ole mitään joustavaa, niin luultavasti jyrnyttää sieltä. tee testi ja kokeile jollain jousitetulla levyllä.

omien kokemuksien mukaan kartaania saa pätkiä ja jatkaa ja laittaa, tai ottaa pois värinänvaimennin limppuja, eikä ne merkittävästi vaikuta mihinkään, jos se vaan on tasapainossa. moottorin kumityynyt vaikuttaa paljonkin jyrinöihin, mutta nehän tässä on jo vaihdetu pariinkin otteeseen.

onkos pakari tuettu kokomatkalta niillä kumilenkeillä? joskus kokeilin kovalla kiinnikkeellä, niin jyristi ihan sikana. eikä koneestsa ole vedetty koppaan mitään ylimääräsiä tukitankoja?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi myös olla jos siellä on jotain uretaani tai jopa nailon puslia laiteltu tukivarsiin?
Voisiko täys paska takakelkan kumityyny tehdä tuota...tai häränsilmä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

eipä ole vikaa löytynyt,vauhtipyörä kävi asetelman kanssa tasapainoituksessa ja sama jyrinä eikun jatkuu.pakari on tuettu kumilenkeillä ja joskus tuli kokeiltua pelkällä Downpipelläkin,ei vaikutusta.eikä ole vedetty mitään ylimääräisiä tukitankoja tai kiinnikkeitä.on kyllä merkillistä,eipä taida olla enää paikkaa mitä ei ole läpikäyty mikä voisi liittyä tuohon jyrräämiseen.kaipa se jyrinä tulee jotenkin moottorin puolelta läpi kun riippuu täysin moottorista tulevista kierroksista,pitääkö rueta etsimään painavampaa vauhtipyörää ja kytkin settiä??tuo 200d sorvattu kiekko on kyllä aika heppoinen mutta kyllä pitää hyvin 618 loppuisen race asetelman kanssa,tehoahan tästä on mitattu maltillisilla säädöillä 260hv/450nm.tuo jousitetun levyn kokeilu kävi itselläkin mielessä mutta eikös ne jouset tahdo lähteä kävelemään mikäli tehoa ja vääntöä alkaa olemaan kohtuudella??
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllähän ne jouset sieltä lähtee ennemmin, tai myöhemmin käveleen, jos on alimitottu kytkin. ja muutenkin alimitotetulla ne jouset pohjaa ja menettää merkityksensä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Onko tollasta järkee mitata vaikka luotilangalla että voimalinja on suorassa? Riiputtais esim langat/siimat kampuran päästä, laatikon keskeltä, laatikon päästä, kannatinlaakerista ja perän keskeltä... sitten vaikka avaimenperälaaserilla sihtaa heittoja...

Tulee vaan mielikuva, että kun siellä on muutettu välityksiä sun muuta että jos se on nyt ääriherkkä pienellekin heitolle ja resonoi sen sitten.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kai se luotisuorassa ole tehtaankaan jäliltä. siis noin niinkun ulkomuistista sanottuna. eikös se kartaani lähde vähän laskeen perää kohti? vai muistanko väärin. sitä(kin) varten ne kumilimput on. enkä oikein jaksa uskoa, että tollanen vinous aiheuttaisi tässä tapauksessa ainakaan ääntä, kun tulee suoraan moottorin kierrosten mukana.
W201 250DT 20V
w201 190E
jytky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Pe 09.11.2012 10:02

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jytky »

niin eihän tämä vielä älytön voimakone ole,aika maltillisesti tehoa otettu.oisko jossain pakun levyssä kestävimmät keskiön jouset ja kestäisköhän tuo vielä noilla tehoilla ettei lähtis heti jouset käveleen?? :lol: jotkut on tainneet jousitettua levyä laittaa paljon kovempi tehoisiinkin,onkohan mahtaneet olla pitkä ikäisiä :problem:
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: tenavan voimansiirto jyrisee tietyillä kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jarssep »

For what it is worth, googlesta "Rolls Royce & torsional vibrations.." pdf documenttia. Jos ei muuta niin mielenkiintoista historiikkia masinisteille.

4-pyttysillä kriittinen piste jotain +9000 rpm

6- pyttysillä 5000 rpm

8-pyttysillä n.3000 rpm

Mutta entä 5-pyttysellä? Tarttisko toi sen oman vaimentimensa nyt sitten, tai isomman, jos koneessa on nyt enämpi ruttua?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Vastaa Viestiin