ensimmäinen viestini tänne.

Olen katsellut uudempaa autoa sinänsä laadukkaan ja toimivan ´02 VW Passat 3BG 1.9TDI (96kW/300Nm) highlinen tilalle. Autollani on ajettu 360tkm ja se on tällä hetkellä liian matala arkiajoon joten parempi kun lähtee kiertoon enkä ala korottamaan ja laittamaan pikkuvikoja kuntoon.
Aiemmin kiikarissani on ollut monenlaista kärryä, lähinnä VW Passat 3C, Audi A6 tai BMW E60/E90 ~2006 vuosilta.
Nyttemmin iskin silmäni B-sarjan Mersuun jossa miellyttää ulkonäkö, takajalkatilat ja merkin ehdottoman laadukas imago. Lisäksi vaimoani voisi kiinnostaa hieman korkeammalla oleva istuin. Jonkinlaista citymaasturia hän haluaisi, mutta en löydä mitään järkevää SUVia alle 15k€:n. Takapenkiltään auto pitää olla sen verran tilava, että sinne mahtuu lapsen istuin joka on malli selkämenosuuntaan (ISOFIX). Sehän vie aika paljon tilaa eikä mahdu järkevästi Corolla/3-sarja BMW kokoluokkaan. Käsittääkseni MB B-sarjassa on takajalkatilaa runsaasti johtuen, mistä? Korkeammalla olevista penkeistä? Tiloiltaan B ei toki vastaa suuria farkkuja kuten MB E, Audi A6 tai BMW E61, eikä tietysti moottorien tehoiltaan mutta onpa sitten halvempi ylläpitää ja näppärämpi kaupungissa. Millainen on sisustan laatuvaikutelma ja äänitasot esim. moottoritiellä? Jääkö paljon jälkeen C- tai E-sarjasta tahi muista vähän isommista "laatuautoista"?
Ongelmakohtina näen ehkä koneiden tehot, ajomäärien paljouden (varsinkin diesel-versiot) ja sen jos ajotuntuma ja yleisilme ei ole "sporttinen" kuten aiemmin mainituissa. En usko, että ajoltaan W245 on W124:n kaltainen joka autona on laadukas mutta tuntuma on täysin eri mitä itse autolta haen.

Voisitteko heittää kokemuksia tähän mm. moottoreiden käytännön tehoista/väännöistä, kuumottavista varusteista, ongelmakohdista kys. mallissa jne. Periaatteessa mun ajoilla (~5-8 tkm/v kaupunkipyöritystä + 12-20 tkm/v maantietä) voisi mennä myös bensakoneellinen ja siten käsillä olisi selkeästi vähän ajettuja yksilöitä. Millanen kulutus muodostuu esim. 170 bensa vs. CDI 180, molemmat automaattina? D-vero CDI180:een paljonko?