Ketjunvaihdosta ollaan "ammatti-piireissäkin" välillä yhtä ja välillä kahta mieltä, mutta jos haluaa pelata varmanpäälle niin agip kirjoitti kyllä hyvän about ohjeen, näin minäkin olen sitä kuullut joiltain vanhemmilta asentajilta.
2- rivinen ketju on sellainen ns. ikuinen juttu, ainakin erään Vehon huoltoneuvojan mielestä, mutta kuten todettu ikuista ei ole kuin ainainen puute ja kurjuus, sekä joillakin Helev' tin huono tuuri
flosse kirjoitti:Mistähän moottori tietää, että kyseessä on taksikäyttö
Ei moottori tiedäkään, vaan taksi käy joutokäyntiä paikallaan melkein yötä-päivää = moottoriin tulee enemmän työtunteja (kun ei näitä kilometreiksi voi sanoa, kun on paikallaan) mikä taas sitten aiheuttaa suuremman kulumisen.
Taksissa myös tärkeää se, että aina toimii - ei saa käydä näin, että asiakkaan kyydissä ollessa menee ketju poikki ja matka jää kesken. Privakäytössä ei niin väliä...
Vaihtotarpeen voi tarkastuttaa eli ketjun venymähän on mitattavissa,omassa 300D:ssä W124:ssa tsekattiin pumpun ennakko, p.o. 14 astetta, nyt olikin 20astetta, eli ketju venynyt ,toki vasta 574tkm:n jälkeen, sillä ketju oli ns. vanhaa tyyppiä, edellinen omistaja ei muistanut sitä vaihtaneensa.Uuden tyypin (rakennetta vahvistettu tuplaketjun keskiosilla) tullessa markkinoille , siis edelleen MB-originaali-osa, olivat sanoneet sen olevan 4 kertaa vahvemman, eli siitä päätellen seuraavat 2Mkm pitäis olla huolettomia.Eli tsekatkaa TDC ja vastaava asteluku moniurahihnan ja koneen välistä,sieltä se vinkki vaihdosta pitäis löytyä.
Jaa mitenkähän lie? Mulla on reilut 417tkm ajettu ja ei mitään tietoa onko ketju vaihdettu vai ei. Luultavasti ei.
Tarkistin ketjua kuitenkin kun vaihdoin jakokopan ylä- ja alapuolen välisen tiivisteen. Eli otin aukiollessa ketjunkiristimen pois ja koitin saada hiukan konetta pyörittämällä ketjun mahdollisimman löysälle. Sitten kokeilin nokkarattasta nostaa ketjua mutta ei ollut oikeastaan yhtään löysää !!
Muistan mopoajoilta kun oli oikein kulununut ketju niin nousi ihan irti rattaasta mutta mesessä ei ollu löysää.
Pitäiskö nyt vaan vaihtaa kettinki vai antaa olla ja ajaa??...voihan se olla että jää nyt vaihtamatta
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
agip kirjoitti:Onko niitä 601- moottoreita sitten neliventtiili kannella?
Ei ole.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juhape kirjoitti:Jaa mitenkähän lie? Mulla on reilut 417tkm ajettu ja ei mitään tietoa onko ketju vaihdettu vai ei. Luultavasti ei.
Tarkistin ketjua kuitenkin kun vaihdoin jakokopan ylä- ja alapuolen välisen tiivisteen. Eli otin aukiollessa ketjunkiristimen pois ja koitin saada hiukan konetta pyörittämällä ketjun mahdollisimman löysälle. Sitten kokeilin nokkarattasta nostaa ketjua mutta ei ollut oikeastaan yhtään löysää !!
Muistan mopoajoilta kun oli oikein kulununut ketju niin nousi ihan irti rattaasta mutta mesessä ei ollu löysää.
Pitäiskö nyt vaan vaihtaa kettinki vai antaa olla ja ajaa??...voihan se olla että jää nyt vaihtamatta
Itse olen nykyään nostanut vaihtovälin 300 tkm ennen ajoin kahdensadan t:n vaihtoväliä.
Meillä päin katkennut joskus ketju vähän yli neljässäsadassa.
Tuo ketju on sen verran halpa vaihdattaa ettei sen kanssa kannata alkaa säästelemään.
J-PK kirjoitti:Vaihtotarpeen voi tarkastuttaa eli ketjun venymähän on mitattavissa,omassa 300D:ssä W124:ssa tsekattiin pumpun ennakko, p.o. 14 astetta, nyt olikin 20astetta, eli ketju venynyt ,toki vasta 574tkm:n jälkeen, sillä ketju oli ns. vanhaa tyyppiä, edellinen omistaja ei muistanut sitä vaihtaneensa.Uuden tyypin (rakennetta vahvistettu tuplaketjun keskiosilla) tullessa markkinoille , siis edelleen MB-originaali-osa, olivat sanoneet sen olevan 4 kertaa vahvemman, eli siitä päätellen seuraavat 2Mkm pitäis olla huolettomia.Eli tsekatkaa TDC ja vastaava asteluku moniurahihnan ja koneen välistä,sieltä se vinkki vaihdosta pitäis löytyä.
Kyllä noi venymis mitat on se joka yleensä vaatii huoltoa.
Olen kuullut huollosta ,että noin 500000,0 km ,nykyiset kestäisi :
Kyllä tuo kaksisataa tuh,km tuntuu aika lyhyeltä vaihtoväliltä,onhan se rautaa ,kuin monissa muissa eri valmistajan autoissa.
Ketjun katkeemisesta tuli mieleen 300D-79,josta ketju oli katkennut. Syyksi paljastui alipainepumppu. Oli kalvon käyttövivustossa niveltapin lukkorenkaan tunnit tullu täyteen. Seuraus= tappi irti,vivusto vinoon ja katkenneet osat ruiskutuspumpun käyttöpyörän väliin. Ketju poikki ja loput voikin kuvitella mitä sitten seurasi...... Elikkä kannattaa tsekata alipaine-pumpun liikkuvien osien kunto noissa vanhemmissa vehkeissä.
Itellä täytyis kanssa vaihtaa, edellinen omistaja ei ole vaihtanu, ei ole mitään tietoa millon ketju on vaihettu. Ajattelin ite vaihtaa, ei liene vaikea homma? Venttiilikoppa pois, ketjunkiristin irti, viilalla vanha ketju poikki ja sitte liität siihen uuden ja pyörität moottoria kampiakselin päästä. Ajoituksenhan pitäs sitte olla ihan kohallaan jos on ennen ollu?
Siihen on oma työkalunsa joka niittaa uuden kejun kiinni. erillistä kejulukkoa ei ole.
sellaista työkalua ei saa ilmeisesti mistään muualta kuin vehosta jos edes suostuvat tillaamaan, hinta on varmaan "riittävä"
Alfamerin W124:n korjausopas väittää, että ketjussa on liitos-osa, ja se onnistuu vaihtaa itsekin näppärästi. Ilmeisesti sitte vanhentunutta tietoa, kirja on painettu vuonna 1994. Eli ketju on muuttunut niistä ajoista?
Ketjun voi liittää kahdella joka tallista löytyvällä työkalulla. Jonkinlaisella vasaralla lyö liittimen toiselle puolelle, jotta päät niittaantuu ja pitää jollakin raudanmurikalla vastaan toiselta puolelta. Ei koskaan petä tästä liitoksesta. Ketjun katkaiseekin yleensä alipainepumppu, joka särkyessään jumittaa ketjun huonolla tuurilla, kuten jo mainittiinkin.
Kauan sitten oli markkinoilla 123:een tarvikeketjuja, joissa oli polkupyörän ketjuliittimen tapainen liitin. Näillä oli taipumusta katketa.
JP74 kirjoitti:Ketjun voi liittää kahdella joka tallista löytyvällä työkalulla. Jonkinlaisella vasaralla lyö liittimen toiselle puolelle, jotta päät niittaantuu ja pitää jollakin raudanmurikalla vastaan toiselta puolelta. Ei koskaan petä tästä liitoksesta. Ketjun katkaiseekin yleensä alipainepumppu, joka särkyessään jumittaa ketjun huonolla tuurilla, kuten jo mainittiinkin.
Kauan sitten oli markkinoilla 123:een tarvikeketjuja, joissa oli polkupyörän ketjuliittimen tapainen liitin. Näillä oli taipumusta katketa.
Nii saattaahan se pysyä kiinni ehkä ja vasarallahan on helppo olla niittaamatta liikaa Itse en kyllä omaan autoon uskalla hakkaamalla ketjua niitata.
Enpähän ole koskaan kuullut ketjun katkenneen huonon liitoksen takia, poislukien ne polkupyöräliittimet. Ei sitä liittimen päätä tarte paljoa niitata, joku tolkkuhan siinä pitää olla. Sen verran vain, ettei tule läpi ketjusta. Olen itsekkin vaihtanut ko. menetelmällä useita ketjuja ja kaikki pyörii edelleen.
Oikein huomattavan paljon ajettuun autoon ketjua vaihdettaessa on syytä katsoa rattaiden kunto. Joku 900000km jättää jälkensä rattaisiin ja siihen kun laittaa uuden ketjun, voi olla ongelmia lähiaikoina edessä. Vetorasitus kohdistuu ketjuun epätasaisesti vain muutaman hampaan kautta, jolloin ketju joutuu koville ja saattaa katketa.
spede10 kirjoitti:[Saman vuosikymmenen 520-bemarissa on hihna, joka on vaihdettava suht usein. Itse törmäsin sellaiseen hihaan, joka oli jo puoliksi hankautunut hajalle. Kiristysrulla oli jäänyt hiukan vinoon ja hihna hankasi suojukseen em. seurauksin.
OT:
-84 mallisessa 520i:ssa oli 30 tkm vaihtoväli. Koneena siis M20.
Tuosta C 200 CDI mallista kun kyselin ketjun vaihtoa, niin huoltomies kertoi, että siihen tuo vaihto on sen verran arvokas toimenpide, ettei kannata edes ryhtyä. Lisäksi selitti, että tuossa mallissa ketju on jokin muu kuin yksi- tai kaksirivinen, joten se ei vaadi vaihtoa ollenkaan. Samalla korjaajalla olen kuitenkin vaihdattanut W123 ja W124 dieseleihin ketjut muutaman kerran.
Joten mikähän näiden CDI mallien kohdalla on totuus.
Cdi mallissa on normaali 2-rivi ketju. Enkä usko sen vaihto työn olevan sen kummosempi kuin muihinkaan mersuihin. Osat on vielä halvemmat kuin muihin kone tyyppeihin. Ketju maksaa 69e. Taitanut vaan se cdi säikäytää asentajaa, eikä siinäkään sen kummasenpaa.
[quote="Mauri H."][quote="Timo L."]Ainoa moottori, jossa on ollut simplex-ketju, on M102, ja siihenkin muistaakseni tuli muutos jossain vaiheessa W124:n aikana.[/quote]
Mielestäni M103:ssakin oli simplex jonnekin - 89 asti.[/quote]
Kaikissa M103:ssa on yksirivinen ketju.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
No pitääpäs viedä oma CDI sitten ketjun vaihtoon lähiaikoina, kun kilometrejä rupeaa olemaan 380 tkm.
Nurkku: Muistaakseni 123 korisen dieselin ketjunvaihto oli vähän vajaa 1000 mk. Vaikea sanoa tarkasti kun sellaisen vaihdosta on jo aikaa ja samalla tehtiin jotain muita hommia.
flosse kirjoitti:
Samaisella käynnillä kuulin, jotta Vehon taksihuolto-ohjelmassa on ketjun vaihtoväli määritelty, vaikkei privakäyttöön olekkaan. Muistaakseni tuo määritelty väli oli 150tkm. Mistähän moottori tietää, että kyseessä on taksikäyttö
Ihan täysi arvaus, mutta olisko niin että tyhjäkäynnillä pyörittelystä tulee merkittävä osa? Siinähän ketju pyörii ja samalla kuluu mutta kilometrejä ei tule mittariin.