Tietääkö kukaan? Onko jousen vuodolla tekemistä kompressorin ja varaajan väliseen täyttymisaikaan? Itse luulisin ettei ole?arto79 kirjoitti:Noniin, nyt kun tuli -20 pakkaset ja auto seisoi vuorokauden, oli perä laskenut tonttiin. Kun pikkupakkaset oli, niin perä pysyy ylhäällä montakin vuorokautta. Eli kymysys: voiko tuo vikailmoitus (koodi:5503, keskusvaraajan täyttymisaika katkaisuun saakka on liian pitkä) johtua tuosta vuodosta? Ettei kompurassa välttämättä olisikaan vikaa tuossa?tapanikivi kirjoitti:Voi. Stari painaa testissä täydet paineet järjestelmään, eli varmasti alkaan pihiseen jos jossain vuoto. Paikkaahan se ei pysty näyttään:)arto79 kirjoitti:Kysymys: Jos järjestelmä vuotaa jostain, niin tuleeko tästä vikailmoitus näyttöön ja STAR:lla voidaan todeta, että jossain on vuoto? Voiko vuoto olla niin pieni, että alusta pysyy oikeassa korossa, mutta järjestelmä antaa vikailmoituksen? Pitää varmaan joka tapauksessa antaa luetuttaa vikakoodit.
Mutta ilman testiä noita vuotoja on hankala paikallistaa jos ei nyt ihan irti poikki joku ole.
AIRMATIC/Farmarin takapussit topic
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Viittaatko nimenomaiseen Star'in Airmatic-testiin vaiko tuohon aiempaan vikakoodiin? Jos testerillä vaan testataan varaajan täyttymisaikaa niin vuotava ilmajousi ei vaikuta asiaan (olettaen että venttiilit ei vuoda mikä tässä kohtaa aika todennäköistä). Vikakoodiin liittyen en osaa sanoa, luulisi auton nyt itse ymmärtävän että säiliön täyttö kestää pidempään jos välillä pitää pumpata palkeita.arto79 kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Onko jousen vuodolla tekemistä kompressorin ja varaajan väliseen täyttymisaikaan? Itse luulisin ettei ole?
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Ok, eli on myös mahdollista että jokin venttiili vuotaa, mikä venttiili? Vasen takakulma tipahtaa yön aikana kovilla pakkasilla muutaman sentin, mutta ei kun on lauhempaa. Veholla luettiin vikakoodit ja tehtiin tuo täyttötesti, mikä ei siis mennyt läpi. Epäilen itse kompuran vikaa, koska tuloputki tosiaan oli pudonnut paikaltaan ja haljennut, siten että ilma tulee kompuraan ilman että menisi suodattimen läpi.DBFI kirjoitti:Viittaatko nimenomaiseen Star'in Airmatic-testiin vaiko tuohon aiempaan vikakoodiin? Jos testerillä vaan testataan varaajan täyttymisaikaa niin vuotava ilmajousi ei vaikuta asiaan (olettaen että venttiilit ei vuoda mikä tässä kohtaa aika todennäköistä). Vikakoodiin liittyen en osaa sanoa, luulisi auton nyt itse ymmärtävän että säiliön täyttö kestää pidempään jos välillä pitää pumpata palkeita.arto79 kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Onko jousen vuodolla tekemistä kompressorin ja varaajan väliseen täyttymisaikaan? Itse luulisin ettei ole?
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Mulla kun oli pussissa vuoto teki juurikin niin että mitä kylmempi sitä nopeemmin laski alas. Sen verran lapsellinen yritys sen ilmapussin rakentaminen mersulta että ei oikein toimi kuin kesäautossa. Ite etsisin vikaa ekana siltä suunnaltaarto79 kirjoitti:Ok, eli on myös mahdollista että jokin venttiili vuotaa, mikä venttiili? Vasen takakulma tipahtaa yön aikana kovilla pakkasilla muutaman sentin, mutta ei kun on lauhempaa. Veholla luettiin vikakoodit ja tehtiin tuo täyttötesti, mikä ei siis mennyt läpi. Epäilen itse kompuran vikaa, koska tuloputki tosiaan oli pudonnut paikaltaan ja haljennut, siten että ilma tulee kompuraan ilman että menisi suodattimen läpi.DBFI kirjoitti:Viittaatko nimenomaiseen Star'in Airmatic-testiin vaiko tuohon aiempaan vikakoodiin? Jos testerillä vaan testataan varaajan täyttymisaikaa niin vuotava ilmajousi ei vaikuta asiaan (olettaen että venttiilit ei vuoda mikä tässä kohtaa aika todennäköistä). Vikakoodiin liittyen en osaa sanoa, luulisi auton nyt itse ymmärtävän että säiliön täyttö kestää pidempään jos välillä pitää pumpata palkeita.arto79 kirjoitti:
Tietääkö kukaan? Onko jousen vuodolla tekemistä kompressorin ja varaajan väliseen täyttymisaikaan? Itse luulisin ettei ole?
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Mikä tekninen selitys sille että kumipussi vuotaa kylmässä reippaasti mutta ei juuri lämpimässä?Lipsanen kirjoitti: Mulla kun oli pussissa vuoto teki juurikin niin että mitä kylmempi sitä nopeemmin laski alas. Sen verran lapsellinen yritys sen ilmapussin rakentaminen mersulta että ei oikein toimi kuin kesäautossa. Ite etsisin vikaa ekana siltä suunnalta
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kumi on elastista. Sitä kun painaa, niin se antaa myöten ja palautuu alkuperäiseen muotoonsa. Kun on kylmä, on kumi vähemmän elastista. Jos ilmapalkeessa on sen taitoksessa (joka on suurimmalle rasitukselle joutuva kohta) pieni reikä, pitää lämpimässä kumin elastisuus ja paine-ero vuodon kohtuullisena. Tähän liittyy myös se, että kumi kutistuu kylmässä, enemmän kuin lujitteensa. Siksi kylmässä reikä myös suurenee ja elastisuus ei enää riitä pitämään vuotoa pienenä.
Vuoto voi myös olla liitoksissa, joissa on kuivettuneet O-renkaat ja kun niiden elastisuus ei vanhenemisen myötä pysty enää kompensoimaan lämpötilan laskun aiheuttamaa kutistumaa, vuotaa liitos enemmän, tai vain ja ainoastaan kylmässä.
Jos auto on vanha, on kaikki kumiosat vaihdon tarpeessa. Ne kun ei kestä aikaa.
Vuoto voi myös olla liitoksissa, joissa on kuivettuneet O-renkaat ja kun niiden elastisuus ei vanhenemisen myötä pysty enää kompensoimaan lämpötilan laskun aiheuttamaa kutistumaa, vuotaa liitos enemmän, tai vain ja ainoastaan kylmässä.
Jos auto on vanha, on kaikki kumiosat vaihdon tarpeessa. Ne kun ei kestä aikaa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Ja tuohon kun lisää vielä ne ei kumista johtuvat, ventilien jäätymiset ymRAM kirjoitti:Kumi on elastista. Sitä kun painaa, niin se antaa myöten ja palautuu alkuperäiseen muotoonsa. Kun on kylmä, on kumi vähemmän elastista. Jos ilmapalkeessa on sen taitoksessa (joka on suurimmalle rasitukselle joutuva kohta) pieni reikä, pitää lämpimässä kumin elastisuus ja paine-ero vuodon kohtuullisena. Tähän liittyy myös se, että kumi kutistuu kylmässä, enemmän kuin lujitteensa. Siksi kylmässä reikä myös suurenee ja elastisuus ei enää riitä pitämään vuotoa pienenä.
Vuoto voi myös olla liitoksissa, joissa on kuivettuneet O-renkaat ja kun niiden elastisuus ei vanhenemisen myötä pysty enää kompensoimaan lämpötilan laskun aiheuttamaa kutistumaa, vuotaa liitos enemmän, tai vain ja ainoastaan kylmässä.
Jos auto on vanha, on kaikki kumiosat vaihdon tarpeessa. Ne kun ei kestä aikaa.
Niin ei varsinaiseti ole ihme jos varoitus auton alhaisesta korkeudesta
Tulee näytöön
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kummatkin listat aika selkeitä mutta kun nuo summataan niin ollaankin taas siinä lähtötilanteessa että vika voi olla melkein missä tahansa (venttiilit, ilmajousi, letkut/letkuliitokset, kompressori, ei siellä juuri muita osia ole).CDI203 kirjoitti: Ja tuohon kun lisää vielä ne ei kumista johtuvat, ventilien jäätymiset ym
Niin ei varsinaiseti ole ihme jos varoitus auton alhaisesta korkeudesta
Tulee näytöön
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Yksi paineputki oli melkein nirhautunut poikki ja vuosi, jolloin kompura käy useammin ja näin ollen tuli tiensä päähän normaalia aikaisemmin.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kertoisitko tarkemmin mistä kohtaa oli kärsinyt, muille samanlaisen auton omistajille tiedoksi jos vaikka sattuisi olemaan tyypillinen ongelmakohta.arto79 kirjoitti:Yksi paineputki oli melkein nirhautunut poikki ja vuosi, jolloin kompura käy useammin ja näin ollen tuli tiensä päähän normaalia aikaisemmin.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Ainakin ei-airmatic S211:ssa se ainokainen kompuralta lähtevä muoviputki hinkkaa tärinästä heti alkumatkasta itsensä puhki. Muistaakseni siinä kulkee sopivasti johtonippu johon putki ottaa kiinni. Kannattaa tarkistaa samalla kun vuosittain vaihtaa suodattimen.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Ei tullut sitten tajuttua tarkemmin kysellä että mikä putki oli kyseessä, muttei ainakaan kompuran ja varaajan välinen putki, koska ko putki oli paljon pidempi. Epäilen että varaajan ja kuskin puoleisen etujousen välinen putki ehkä?DBFI kirjoitti:Kertoisitko tarkemmin mistä kohtaa oli kärsinyt, muille samanlaisen auton omistajille tiedoksi jos vaikka sattuisi olemaan tyypillinen ongelmakohta.arto79 kirjoitti:Yksi paineputki oli melkein nirhautunut poikki ja vuosi, jolloin kompura käy useammin ja näin ollen tuli tiensä päähän normaalia aikaisemmin.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Laitoin tuonne toiseen säikeeseen kommenttia kompuran huollosta.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 45#p986045" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli siellä kompressorin sisällä on ihan kohtuullisella vaivalla huollettavissa oleva ilmankuivainpatruuna, joka vaikuttaa suoraan systeemissä pesivään kosteuteen ja sitä myöden mm. solenoidiventtiilien jäätymiseen talvella. Myöskin männänrenkaan korjaussarjaa löytyy maailmalta, joten ihan heti vastoinkäymisten ilmetessä ei välttämättä tarvitse lähteä kompurakaupoille.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 45#p986045" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli siellä kompressorin sisällä on ihan kohtuullisella vaivalla huollettavissa oleva ilmankuivainpatruuna, joka vaikuttaa suoraan systeemissä pesivään kosteuteen ja sitä myöden mm. solenoidiventtiilien jäätymiseen talvella. Myöskin männänrenkaan korjaussarjaa löytyy maailmalta, joten ihan heti vastoinkäymisten ilmetessä ei välttämättä tarvitse lähteä kompurakaupoille.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Tosta voisit tehä ihan oman topikin, niin olisi helppo haulla tarvitsijan löytää.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Pitkä ketju, kokeilin hakeakin mutta en löytänyt. Miten näissä ilma-alustaisissa ja ilmatakajousitetuissa poistetaan kondenssivesi? W109:ssä on säiliössä tyhjennysventtiili jonka availeminen on kuljettajan muistin vastuulla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Ei ole mitään systeemiä kondenssiveden poistamiseksi. Ainoa tapa on pitää kuivain kunnossa. Vaikka systeemissä olisikin vettä, niin kun kuivain toimii, kuivaa systeemi sisältä käsin, koska ilma vaihtuu pikkuhiljaa.
Siksi suodatin ja kuivain täytyy pitää kunnossa, eikä ilmavuotoja kannata vuosikausia katsella.
Siksi suodatin ja kuivain täytyy pitää kunnossa, eikä ilmavuotoja kannata vuosikausia katsella.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
OK. Töissä jotunut tutustumaan paineilman adsorptiokuivaukseen. Siinähän on kaksikammioinen kuivain ja toista kammiota jossa rakeita, aina elvytetään vuoronperään ja siihen kuluu ilmaa. Eli mersuissa samat rakeet on käytössä koko ajan ja toivotaan että kuivempaan aikaan ne sitten elpyy
.
Saisiko sinne säiliöön rakennettua drain valven?

Saisiko sinne säiliöön rakennettua drain valven?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kyllä tuo Mersun (ja monen muun täysin samaa kompuraa käyttävän merkin...) järjestelmän ongelmaton toiminta näyttää perustuvan siihen, että kuivaimen raepatruuna aika ajoin irrotetaan ja kuivataan. Kaikki jousitukseen menevä ilma kulkee sen läpi ja rakeisiin sitoutuneella kosteudella ei ole mitään muuta reittiä poistua järjestelmästä.karra kirjoitti:OK. Töissä jotunut tutustumaan paineilman adsorptiokuivaukseen. Siinähän on kaksikammioinen kuivain ja toista kammiota jossa rakeita, aina elvytetään vuoronperään ja siihen kuluu ilmaa. Eli mersuissa samat rakeet on käytössä koko ajan ja toivotaan että kuivempaan aikaan ne sitten elpyy.
Saisiko sinne säiliöön rakennettua drain valven?
Siinä vaiheessa jos suodatinkammion pohjalta pitäisi alkaa tyhjentelemään sinne kertynyttä vettä erillisestä venttiilistä, on peli jo aikalailla menetetty.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Onko tuossa W109:n systeemissä jotain tenun syöttöä talven varalle kuten kuorma-autoissa joskus ennen? Airmaticissa taas ei ole mitään muuta suojausta pakkaselle kuin tuo kuivain jolla kosteus pitäisi kerätä pois jäätymisongelmia estämästä.karra kirjoitti:Pitkä ketju, kokeilin hakeakin mutta en löytänyt. Miten näissä ilma-alustaisissa ja ilmatakajousitetuissa poistetaan kondenssivesi? W109:ssä on säiliössä tyhjennysventtiili jonka availeminen on kuljettajan muistin vastuulla.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
On toki tenukuppi. Kaikki ilma mikä palaa ilmapusseista menee tenukuppiin ja sieltä kompura imee ilmaa takaisin. Lisäksi siinä purkissa on yhde josta järjestelmä ottaa sinne ulkoilmasta tarvittaessa lisää ilmaa ja se saa tenukäsittelyn heti.DBFI kirjoitti:Onko tuossa W109:n systeemissä jotain tenun syöttöä talven varalle kuten kuorma-autoissa joskus ennen? Airmaticissa taas ei ole mitään muuta suojausta pakkaselle kuin tuo kuivain jolla kosteus pitäisi kerätä pois jäätymisongelmia estämästä.karra kirjoitti:Pitkä ketju, kokeilin hakeakin mutta en löytänyt. Miten näissä ilma-alustaisissa ja ilmatakajousitetuissa poistetaan kondenssivesi? W109:ssä on säiliössä tyhjennysventtiili jonka availeminen on kuljettajan muistin vastuulla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
W109:


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Kyllähän nuo kuivaimet (tai ne "ryynit", merkistä riippuen) kuorma-autoissa vähintään kerran vuodessa vaihdetaan, muuten ongelmat on aikalailla taattuja. En ole tiennytkään että ne voisi jotenkin kuivua, olen luullut että ovat kertakäyttöisiä. Sikäli kiinnostaa aihe kun tuossa pihassa on sen kuorma-auton lisäksi kaksi mersua joissa ilmajouset... tai toi 211 on farmari että siinä vaan takapäässä.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
En tiedä tarkkaan mitä ainetta se elvytettävä raepatruuna noissa adsorptiokuivaimissa on.
http://www.atlascopco.fi/fius//products ... id=3507128" onclick="window.open(this.href);return false;
Me olemme käyttäneet projekteissamme jäähdytyskuivaimia; niissä ei tarvita jälkisuodatusta. Nuo raepatruunat nimittäin luovuttavat pieniä hiukkasia ilman sekaan mikä saatetaan joutua suodattamaan pois.
http://www.atlascopco.fi/fius//products ... id=3507128" onclick="window.open(this.href);return false;
Me olemme käyttäneet projekteissamme jäähdytyskuivaimia; niissä ei tarvita jälkisuodatusta. Nuo raepatruunat nimittäin luovuttavat pieniä hiukkasia ilman sekaan mikä saatetaan joutua suodattamaan pois.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Eikös noissa kuorma-autoissa ole jonkinlainen regenerointisysteemi eli kuivain myös automaattisesti kuivataan? Raepatruunan vaihto liittynee niiden elinikään, ei siihen että kosteutta on jo kerätty se määrä joka rakeisiin kertaalleen mahtuu?S 420 L kirjoitti:Kyllähän nuo kuivaimet (tai ne "ryynit", merkistä riippuen) kuorma-autoissa vähintään kerran vuodessa vaihdetaan, muuten ongelmat on aikalailla taattuja. En ole tiennytkään että ne voisi jotenkin kuivua, olen luullut että ovat kertakäyttöisiä. Sikäli kiinnostaa aihe kun tuossa pihassa on sen kuorma-auton lisäksi kaksi mersua joissa ilmajouset... tai toi 211 on farmari että siinä vaan takapäässä.
Tuo pihassa enimmäkseen seisova Scania ei ole mitään uutta raesäiliötä saanut kymmeneen vuoteen ja jarrut kyllä toimivat. Tosin kilometrejä kertynyt kymmenessä vuodessa paljon vähemmän kuin ammattiajossa kertyisi vuodessa.
Enpä löytänyt pikaisella vilkaisulla mitään toimintakuvausta WIS:istä.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Totta kyllä siellähän on aika iso pönttö joka on juurikin se regenerointisäiliö. En ole kokeillut itse voisiko uusia harvemmin kuin kerran vuodessa, kuullut vain että ongelmia usein tulee jos jättää uusimatta. Tuohonhan vaikuttaa paljon myös käyttö. (esim. onko ilmajouset ja vedetäänkö perävaunua) Mutta ilmeisesti aika eri juttu kun airmatic...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
.
Viimeksi muokannut jjaska, La 15.03.2014 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Pe 03.01.2014 12:22
- Viesti:
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Ilmapalje vaihdettu taakse. Nyt perä pysyy ylhäällä. Eli jostakin syystä auto ei painanut painetta kun palje on ihan tyhjä.rissanenvm kirjoitti:Osaako joku auttaa. w211 Sedan täys ilma-alustalla. Perä laskeutuu muutamassa tunnissa.Oikea kulma alas asti ja vasen jonkun verran. Eli vuoto on jossakin. Yksi letkuliitos korjattu. Vuoto varmaan löytyy, mutta enenmän tuottaa pään vaivaa koska perä ei lähde nousemaan enen kun autoa liikuttelee edestakaisin tai nopein konsti on ajaa auto vasemmalle puolelle kallelleen. Silloin kun kompura käynnistyy niin perä nousee n30sek ylös.
Testerillä katsottu kun perä alhaalla että painetta yli 7 bar. Taka-akselin asentotunnistin ilmoittaa että perä on silloin -41mm tai jotain eli sekin pelaa.
Onko jollakin vastaavaa??
Nyt pakkasilla pientä jäätymis ongelmaa ei meinaa keulapysyä ylhällä noin viikko ja joutuu käyttämään lämpimässä hallissa ja kaikki pelaa taas.
Meinasin aukaista konpuran kuivaimen. Sellainen kuulema löytyy sieltä. Suodatin on jo vaihdettu.
Näillä mennään ja tyytyväinen kyytiin taas

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Tuolla http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 83#p986783" onclick="window.open(this.href);return false;rissanenvm kirjoitti:Ilmapalje vaihdettu taakse. Nyt perä pysyy ylhäällä. Eli jostakin syystä auto ei painanut painetta kun palje on ihan tyhjä.rissanenvm kirjoitti:Osaako joku auttaa. w211 Sedan täys ilma-alustalla. Perä laskeutuu muutamassa tunnissa.Oikea kulma alas asti ja vasen jonkun verran. Eli vuoto on jossakin. Yksi letkuliitos korjattu. Vuoto varmaan löytyy, mutta enenmän tuottaa pään vaivaa koska perä ei lähde nousemaan enen kun autoa liikuttelee edestakaisin tai nopein konsti on ajaa auto vasemmalle puolelle kallelleen. Silloin kun kompura käynnistyy niin perä nousee n30sek ylös.
Testerillä katsottu kun perä alhaalla että painetta yli 7 bar. Taka-akselin asentotunnistin ilmoittaa että perä on silloin -41mm tai jotain eli sekin pelaa.
Onko jollakin vastaavaa??
Nyt pakkasilla pientä jäätymis ongelmaa ei meinaa keulapysyä ylhällä noin viikko ja joutuu käyttämään lämpimässä hallissa ja kaikki pelaa taas.
Meinasin aukaista konpuran kuivaimen. Sellainen kuulema löytyy sieltä. Suodatin on jo vaihdettu.
Näillä mennään ja tyytyväinen kyytiin taas
hienosti tehty kuvallinen juttu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Pari päivää lukasin palkeen korjaamisesta renkaan paikkausaineellla.En löytänyt enää ainakaan tästä ketjusta.Johonkin meni piiloon.
Onko tuollainen korjaus mahdollista ?
Miten aine saadaan sinne ilmapussiin ja siellä pysymään ?
Audi allroadin pusssukka tyhjenee yön aikana.Tosi pieni halkeama .Palje 2 vuottta vanha
Onko tuollainen korjaus mahdollista ?
Miten aine saadaan sinne ilmapussiin ja siellä pysymään ?
Audi allroadin pusssukka tyhjenee yön aikana.Tosi pieni halkeama .Palje 2 vuottta vanha
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.
Pitäsi ensi viikolla vaihtaa etupäähän ylätukivarret, alatukivarret, raidepäät, reaktiotangot, koiranluut ja alapallot. Autossa on airmatic ja siksi kysynkin tietäviltä mitä kannattaa ottaa huomioon kun työhön alkaa? Lähinnä ilmajousen irroituksessa/takaisinlaitossa. Nosturi, prässi, alapallon irroitustyökalu löytyy, st*rkin löytyy mutta on vielä laatikossa
Nivelien ja puslien vaihto on tuttua muuten.

MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V