Ostimpa sitten A-Mersun

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Ostimpa sitten A-Mersun

Viesti Kirjoittaja HMK »

Työmatka kun lyheni muutamaan sataan metriin, niin myin 124 4Maticin poikkeen. Ei oikein viitsi kahta henkilö dieseliä pitää talossa. Alun perin oli tarkoitus hankkia C-mallin bensa farkku, mutta kun on aina jotenkin mieltä kiehtonut tuo pentu Mersu, niin pitihän se ostaa että näkee minkälainen vempele se on. Tavoitteena oli 1.6 kone, automaatti laatikko, ilmastointi ja hinta 4ke.

No löytyipä semmoinen sopiva juuri katsastettu sähkön sininen Aakkonen.Vm- 99 ja 135 000 km mittarissa. Saksan tuonti 4 vuotta sitten, huoltokirjasta, käyttöohjekirjasta, kuin muustakaan dokumentista ei mitään tietoa. Niin kuin noista kilometreistäkään ei tiedä kukaan :twisted: . Ilmastoinnista jouduin antamaan periksi, mutta onneksi on haitari katto niin jos sillä saisi hellettä hillittyä. Päällisin puolin ihan ok ja sisustakin ihan siisti. Vaatii uudet talvirenkaat ainakin taakse.
Tekniikka puolella on pientä näppi hommaa tiedossa, mm. keskuslukitus ei toimi kuin sisänapilla, virtalukko on jäykkä, vain yksi avain, kuuluu hieman johinaa hihna-kiristi-laturi suunnalta, pakki menee terävästi päälle ja välystä ohjauksessa. Mutta kun luettelin myyjälle em. viat, niin kaveri tuli hinnassa vastaan sopivasti. Ja kun vielä mietin puoli tuntia mihin paskaan sitä on taas kätensä työntämässä, lyötiin kaupat lukkoon.

No nyt kun on muutama sata kilometriä takana, niin aakkonen vaikuttaa ihan kivalta. Edessä on tuon kokoiseksi autoksi tilaa riittävästi, mutta takana ei sitten niin ihmeesti, mutta jälkikasvu mahtuu sinne tarvittaessa. Sisusta on muovisen makuinen, meluakin on enempi, ajettavuudesta ei osaa vielä sanoa kun on välystä ohjauksessa, mutta töyssyt tuntuu selvemmin sisätiloihin kuin isommissa Mersuissa. Tietysti sitä tulee verrattua aikaisempiin Mersuihin kun kerta Mersu on kyseessä. On meillä firmassa Renault Kangoo (sinappi, värin takia :D ), joka kokonsa puolesta toimisi parempana verrokkina. Mutta Mersumies on Mersumies ja Mersuja tulee verrattua Mersuihin. Ja varsinkin kun Aakkonen on meidän ML:n vieressä, niin se näyttää todella kääpiö autolta :D . Vaikka liikenteessä se näyttää ihan suht normikokoiselta autolta.

Kunhan jonkun päivän päästä saan Aakkosen nosturille, niin silloin saattaa riemu revetä kun ottaa pohjamuovit pois. Näkee sit miten on korroosio iskenyt alustaan ja pääsee muutenkin tutustumaan Aakkosen ihmeelliseen maailmaan. :crazy:

Miksi tää on projekti osastolla ? No aattelin pikkuhiljaa käydä yllä oleviin näppi hommiin kiinni, jos siitä olisi muillekin apua. Ja muutenkin Aakkonen on kuin hyppy tuntemattomaan isompien Mersujen jälkeen, siis ennakkoluuloa riittää ! :wink: Päivittelen sitä mukaa kun uutta ilmenee.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: Ostimpa sitten A-Mersun

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Toivotaan, ettei tule kamalia yllätyksiä muovien alta vastaan. 10min sitten tulin tallista hitsaamasta vastaavanlaisen a-meisselin helmapalkkien loppupätkiä uusiksi. Tuuppaavaat sieltä ruostumaan melko herkästi.

Mutta onnea ja pitkiä hermoja hankinnan johdosta. :thumbup:
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ostimpa sitten A-Mersun

Viesti Kirjoittaja HMK »

Odotan pelonsekaisin tuntein mitä sieltä sitten löytyy, onhan se 4 vuotta Suomessa ollessaan pyörinyt pääkaupunkiseudulla, missä talvi tapetaan suolalla. Sen minkä silmällä pystyi näkemään, konetilassa pultin päät on ruskeana ja apurungoissa on hilsettä. Samoin pyörän kaarissa on pientä rusottumista. Mutta ovien alaosat on siistit, kuin myös kynnykset. Mutta loput pitää tutkia kunhan auton kerkeen saada nosturille.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ostimpa sitten A-Mersun, pohjamuovien alle kurkkausta ym

Viesti Kirjoittaja HMK »

Irroittelin muoveja pohjasta ja kurkistelin alle. Löytyihän sieltä ruostehilsettä sieltä ja täältä. Lähinnä "mustat" raudat, siis missä ei ole korimaalia, ovat ruoste hilseessä, mutta onneksi on vain hilseessä. Hitsattavaa en löytänyt etsimälläkään, siis auto jää taloon :D . Kunhan ehtii, niin pohjan huolellinen puhdistus ja asianmukainen suojaus on tehtävä. Niin kuin muillekin ostamilleni autoille.

Hammastankoa kiristelin kun on klappia ohjauksessa, ei auttanut. Tilasin uuden Saksasta, hintaa tuli n 340 e :oops:. Jospa se sillä asettuisi.
Itse säätö on hiukan mielenkiintoinen. Säätöruuviin käy E20 torx hylsy. Mutta tilaa on vähän, joten hylsy ei mahdu sellaisenaan. Joten hitsasin n.15 cm pätkän lattarautaa torxin kylkeen vääntöraudaksi, n. 7 mm päähän hylsyn mutteripuolesta. Sitten rälläköin hylsyn avainpuolelta kaiken ylimääräisen pois, joten säätöavaimen korkeudeksi tuli n. 10 mm korkuinen. Se mahtui juuri ja juuri väliin että sai säätöä kokeiltua.

Mun A:ssa on automaatti laatikko, ja nyt on pohdiskelun alla pakki, joka menee päälle kerta pamauksella, oikein rysähtämällä. Eteen vaihteet toimii normaalisti, joskin ihan pinta kaasulla kiihdyttäessä saattaa jättää pienen välin ykkösen ja kakkosen välissä, joskaan ei aina. Ekana tulee mieleen laatikon solenoidit....Mutta jos sattuisi foorumilaisilla ideoita vian löytämiseksi, niin niitä saa ehdotella. Laatikkoon ei ole vielä öljyjä ja filtteriä vaihdettu, niin kaikki sinne tarvittavat palikat voi sit vaihtaa kerralla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Ostimpa sitten A-Mersun

Viesti Kirjoittaja HMK »

Päivitystä hiukkasen. Alkoi yhtenä päivänä kuulua räpsytystä jakopään suunnalta. Pika diagnoosi; moniurahihna vaihtoon. Onneksi oli hihna ja rullat varattuna.
Kun tein homman lattiatasossa, niin tunkilla ylös, ja oikea etupyörä irti ristinä olemasta. Pohjamuovi pois hihnan kohdalta, ja selälleen katselemaan miltä tilanne näyttää. Äkkiä katsoen näytti hiukan hankalalta hihnan vaihto, mutta ei sitä kuitenkaan ole. Hihnan lisäksi pitää vaihtaa 2 rullaa, toinen on ohjain rulla, ja toinen kiristimen rulla.

Kiristimen rullan pulttiin käy 15 mm modifioitu kiinto-lenkki avain: Eli rälläkällä kiinto pää pois, sen paikalle hitsasin 10 cm pitkän 15x2 mm latan pätkän vääntövarreksi. Ja lenkkipään oikaisin varren suuntaiseksi. Tällä avaimella sitten väännetään kiristysrullan pulttia kiinnipäin, jolloin hihna löystyy ja saa pois paikaltaan. Samalla avaimella sitten kiristinrullan pulttia aukipäin että saa pultin löysättyä. Itse rulla on sen verran ylhäällä, ettei sormet meinaa yltää mistään päin pultille, joten käytännössä 15 mm kiintoavaimella piti punoa koko pultti auki. Itse rullan vaihto onnistuu helposti, pieni haaste on sen kiinnityspultin saaminen alkukierteelleen. Pitkävartisilla pihdeillä sain sen lähes kohdilleen, ja pyöränaukon kautta meisselillä pultin päästä tukemalla, kiintoavaimella sen sai punottua kierteille. Loppukiristys sitten modifi avaimella.
Ohjain rullan pulttiin käy 13 mm avain, ja vaihto onnistuu ihan sormipelillä. No sitten vain hihnaa paikalleen, itse käytin apuna rautalanka koukkua asennuksessa. Modifi avaimella kiristinpultista kiinnipäin löysit pois,niin että hihnan sai ujutettua viimeisimpänä laturin hihnapyörälle. Ja sitten vain tarkastus että hihna istuu kohdillaan hihnapyörillä, ja auto käyntiin.
Ja em. juttu pätee vain jos ei ole ilmastointia autossa. Ilmastoidussa kompura tekee omat mutkansa hihnalle.
Siihen loppui räpsytys, ja myös ostaessa kuulunut johina.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Vastaa Viestiin