Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja hagert »

Tässä plarasin läpi noita turbotus ja viritys osioita. Innostuin asiasta lisää ja kävin kyselemässä turbofirmasta erilaisia vaihtoehtoja autooni. Autohan on w 124 300 tdt ei vähäpäästöinen orkkis turbodiesel. Pumppu on mynän 7 mm tasapää elementit (tuotto sen 120 kuutioo), vahvistettu loota, riittävä (raatikaisen) cooleri, 3"rööri, mutta sitä jouhevaa ja laaja-alaista turboa vailla. Hakusessa siis sellainen n. 300 hv:n tavoite .

En halua sellaista pollen potkua lähes 3000 kierroksen kohdalla, vaan alhaalta tasaisesti potkivan koneen. Jotkut kehuvat hx 35:sta, mutta turbofirman mukaan se on ns. työkone tyyppinen "raskas" ahdin ja parempiakin olisi tähän projektiin saatavilla.
Myös Garret gt 32 voisi tulla kyseeseen ja turbofirmalla arvelivat, että voisi toimia alempaa kuin hx 35? Onko tietoa asiasta?

Tarjosivat seuraavilla spekseillä Garretin runkoon muokattua :
TA31 51 mm turb.
TO4E/ joku 49/71 komp.
T3 lp
Pakop. .63 single b-osa + Vpanta elbow
Kello noin 1 bar
V-panta + yhde pakop.lähtöön

Nyt siis armon turbogurut tarvitsen tieto-taitoanne, että millekä kuulostaisi tuo muokattu ahdin, että vastaisiko tarkoitustani?
Vai onko tyytyminen hyväksi havaittuun gt 32, hx 35 vaihtoehtoon? (Ja en keksi pyörää uudelleen :oops: - tarkoitus vaan oli tehdä hieman erityylinen vehje :o )

Kommentteja odotellen, KIITOS
Core
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Su 01.05.2005 11:45
Paikkakunta: Iisalmi

Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja Core »

...itseänikin kiinnostaisi kuulla, että mitä mieltä foorumin turbo asiantuntijat asiasta ovat? Melkein vastaavanlainen itselle tulossa :o

Nimimerkillä: " Kun lähtee sutta karkuun, tulee karhu vastaan " :clap:
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Hyviä on nuo garretin kuulalaakerit lähtee alaalta mukaan ja tuottaa hyvin ja pyörii aivan erikierroksilla ku nää oljykeskitteiset. Menee varmasti toi 300 hv rikki ja riittää varmaan pitemmällekki jos pakopaineet pysyy kohillaan.
värit väreihin ja loput maihin.
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja hagert »

UP:sta :roll: Onko lisää kokemuksia tai tietoa asiasta - ennen kuin teen tbo tilauksen? Kommentoikaa, please :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

minä nyt en mikään turbo spesialisti ole, enkä edes sinneppäinkään. mutta sen verran luulisin noista ymmärtävän, että perinteinen turboahdin on aina kompromissi. jos se vetää heti tyhjäkäynniltä alkaen, niin sillon se on niin pieni, että sillä ei saa tehoa järkevästi ihan hirveesti. taikka sitten sen pakopesä on niin pieni, että sillä ei saa tehoa järkevästi. joskus ahdin lakkaa vaan tuottamasta voimaa, vaikka kuinka hukkaportti ummessa painaa meneen, jos se on pieni. taikka sitten se kykenee tuottaan halutun voiman, mutta menee rikki ennen aikojaan. yksi hyvä esimerkki on kaverin entinen audi 1,6 td. siihen om602:sen vakio turbo, pari baaria ahtoja ja kas, voimaa tulee. mutta ei tullut kauaa, muutama sata kilsaa ja sitten oli akseli poikki turbosta ja moottorissä öljyt männän väärällä puolella.

vnt ahtimella saadaan "kompromissiton" heräävyys ja kuitenkin vielä sitä tehoa yläpäähänkin. toki vnt:n kanssakin on kompromissi, koska joutuu valitseen samalla tavalla turbon koon, kompuran yms.

jokatapauksessa. nuo holsetin hx35 ja garretin gt37 yms ahtimet on hyviksi havaittuja tässä käytössä. ne kykenee kehittään sen tehon, mitä niiltä haetaankin rikkoontumatta ja rikkomatta moottoria. tuo gt32 olen kuullut, että piisais sinne 300 hepan nurkille, mutta onko se sitten jo ihan äärirajoiollaan ja pakopaineet huipussaan? en tiedä. jos noita ahtimien karttoja opettelis lukemaan, niin varmaan selviäis aika paljon näistä turbojen maailmasta. siis tarkotin itseäni. en ymmärrä niistä juuri mitään. mutta ainahan voi kekeilla, jos ei liikoja pelkää. ja kai ne siellä ahdinpajallakin jotain tietää. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
hagert
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 20.05.2006 16:05

Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja hagert »

...Sehän tässä onkin, kun syntyy ristiriitaa turbofirman miehen ja foorumin kirjoitusten välillä.
Sen kyllä tiedän, että pääsääntöisestihän nuo ovat olleet hx 35 tai gt 40:siä.
En missään muotoa halua kyseenalaistaa turbofirman miehen ammattitaitoa, enkä myöskään teidän kokemuksianne - halusin vaan kuulla kokemuksia ja että kuinkahan tuo kampe toimisi tuollaisella kokoonpanolla. Kommentteja lisää, tank juu.
peni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 20.12.2004 22:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja peni »

Tämä nyt on nimenomaan vaan sellainen kommentti kun ei varsinaista tietoa ole eikä kokemusta senkään vertaa: olisko tuo pakopesä kuitenkin aika pienenlainen jopa noille tehoille. Jos tätä ja muutamaa muuta foorumia selailee niin saa sellaien käsityksen että esimerkiksi hx35 menee tuolla #12 pakopesällä isommilla kierroksilla tukkoon. Tuo Garretin ,63 pesä on käsittääkseni vielä pienempi. Joskus oli itselläkin hieman samanlainen rojekti suunnitteilla. Silloin tuli sellainen käsitys että jotkut turbopajat ehdottelee aika pienellä pakopesällä olevia ahtimia näihin dieseleihin, siis verratuna siihen mitä harrastajat ovat kokemustensa perusteella päätyneet käyttämään. En sitten tiedä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Totuus on tuolla ulkona... mutta itselläni on aika iso luotto esimerkiksi tämän foorumin käyttäjien luomaan empiiriseen kokemukseen. Älä nyt ainakaan kiireessä ja paineessa tee ostopäätöstä.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja norsu »

Kannattaa kysellä useammastakin turbopajasta. Itse laittaisin tuohon gt35V:n, mutta esim. hy40V olisi normaalin painekellonsa ansiosta helppo säädettävä. Holsetti ei vaan taida tehdä tuon pienenpää muuttuvapesäistä, mutta herääminen tuolla suurinpiirtein hukkaportillisen hx35:n luokkaa uskoisin.

Tässä OM603 ja gt37V (myös sähköllä ohjattava kuten gt35V).
Kuva

Turbiini luisti tuossa vedossa 3800rpm asti. Myöhemmin tällä puhkottiin 500hv raja ja turbiinin luistoa saatiin pienennettyä. Kuvasta voi kuitenkin suurinpiirtein ajatella vetoalueen laajuutta, varsinkin kun pumpun kierrosrajoitinta nostetaan 7000rpm asti.

Kolmelitraisten suoraruikkujen gt2260v riittää noissa sinne 350hv asti, mutta saattaa olla esikammiossa piukassa tuo 300hv. Kaksi he211w rinnan olisi myös yksi nykyaikaisimmista hukkaportillisista turbomahdollisuuksista.

Lähdin nyt tälläisiä mainostamaan, kun mainitsit haluavasi jotain erilaista. Yhdellä hukkaporttiahtimella (tai useammalla rinnan asennetulla) et voi ihmeitä tehdä. Näissä kannattaa vain pitäytyä uusimpiin kehitysversioihin ja valkata vielä niistä ne, jotka pystyvät kompurakarttansa puolesta hyviin hyötysuhteisiin korkeammillakin paineilla.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: Muokattu viriahdin om 603. Kommentteja?

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Garretin runkoon muokattua :
TA31 51 mm turb.

Onko tämä akseli jostain dieselistä kotoisin?
Paljon pakosiiven ottopään halkaisija?
Kuitenkin enemmin bensakäyttöön soveltuva siipisuhde tuo tarjottu.
Holset siellä lukee..
Vastaa Viestiin