Ongelmana takapään "roikkuminen", madallettu w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Ongelmana takapään "roikkuminen", madallettu w124

Viesti Kirjoittaja epk »

eli alustasarjana on h&r >55mm madaltavat jouset (tarkoitettu 260E, eli taitavat olla vähän jäykemmät mitä 200d tarkoitettu?) , ongelmana on että auton perse roikkuu joku 1-2 cm alempana kuin mitä keula.... johtuu siitä et takaluukussa on lähes sata kiloiset äänivehkeet, otin ne tuossa pois ja tuli heti ryhdikkään näköinen!!! onko vahvistettuja madallusjousia olemassa/"kuormamadallusjousia" saatavan taakse, tai sit vaan yksinkertaisesti pitäis saada jäykemmät madallus jouset taakse, ettei perä roikkuis rokkareitten takia....
<- kuvastakin muuten näkee et perse piirun verran alempana mitä keula


kiitos vinkeistä!!


ja jos jollain kiinnostusta noihin takajousiin(olleet alla <5000km) kun saan ne vaihdettua, ilmoitelkaa!!!
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Ongelmana takapään "roikkuminen", madallettu

Viesti Kirjoittaja juuso »

epk kirjoitti:eli alustasarjana on h&r >55mm madaltavat jouset (tarkoitettu 260E, eli taitavat olla vähän jäykemmät mitä 200d tarkoitettu?) , ongelmana on että auton perse roikkuu joku 1-2 cm alempana kuin mitä keula....
Miten on- onkos 124:ssa edelleen sama systeemi kuin noissa vanhemmissa... siis jousen yläpäässä on kumi, joita on saatavana eri paksuuksia? Silloinhan voisit mahdollisesti ajatella pistäväsi eteen vähän ohuemmat/ taakse vähän paksummat kumit ja kori kulkisi paremmassa asennossa- vai?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Joo löytyyhän noista ne kumit. Neljää eri korkeutta saatavilla ja vakiona on useasti "2" tai "3":sen kumit. "1":sen kumi on matalan ja nelonen vastaavasti korkein. Yksi hyppy kumissa vaikuttaa n.10mm korkeuteen. Itsellä kakkoset edessä ja takana mutta meinaan vaihtaa eteen ykköset niin saa keulaa hieman matalammalle.

Kumien korkeuden tunnistaa niistä nyppylöistä mitä kumin reunassa on.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep kumit on jo edessä matalimmat ja takana korkeimmat.... ei valitettavasti auta tämä vinkki :(
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

No aika paljon sitten roikkuu perä. Ei taida auttaa muutakun takajousien vaihto, hankala vaan kun pelkkiä takajousia ei tahdo löytää. Tavallisia kyllä on mutta madallusjouset myydään yleensä sarjana. Omat 45mm G&M:n jouset madaltaa ihan vaateeriin vaikka perässä on painoa. Mutta jos ottaa 2 isoa miestä kyytiin niin sit näyttää perä on hieman laahaavan. Mutta eteen kun saan yhden matalammat kumit niin sit on perällä varaa tippua hieman kuorman alla. Silmälle kyllä ruman näköstä jos perä roikkuu.

Mitä oot muuten tykänny noista H&R:n jousista? Pitäs saada oma lintta vielä matalammaksi ja H&R on ainut valmistaja mikä tekee w124:seen -75mm jousia. Kaikkee pitää kokeilla 8)
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no ei se paljoa roiku, klikkaa tosta linkistä ▼, näet et roikkuu ihan vähän.... mutta riittävästi roikkuu et ottaa omaan silmään ja se riittää :shock: ....


täytyy sit melkeen ottaa rälläkällä etujousista pois :twisted:

ja mitä h&r jousiin tulee, ei mitään valittamista :D ihan laatutavaraa!
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

ööh

Viesti Kirjoittaja juha »

ettei apurungon kumityynyt ole pettäneet takaa? eikös siinä madallu vähän perä jos nuo pettää ja apurunko rötköttää miten sattuu..? Madalletussa autossa pieni heitto vielä korostuu.
Avatar
arj31
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 11.06.2003 13:06

Viesti Kirjoittaja arj31 »

Tee budjetti ratkaisu ja pistä sinne jääkiekko väliin. Toinen vaihtoehto on leikata kuralätkästä oikean kokoinen läpyskä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

joo se voi olla et apurungon kumit ihan loppu, remontti on kyllä jo suunnitelmissa:


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Offtopiciksi menee, mutta kuvistasi havaitsin, että vaihdekepin ympärillä oleva paneelisi ei ole jalopuinen, vaan tumma (sin./musta?) Oletko itse muuttanut tuon, kuinka?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, laitoin siihen tekonahkaa, puun lakka rupes jo halkeilemaan (eikö mahda olla mersun merkkivika tuo lakan lohkeaminen iän myötä?).... Tuli tosi tyylikkään näköinen 8)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

epk kirjoitti:jep, laitoin siihen tekonahkaa, puun lakka rupes jo halkeilemaan (eikö mahda olla mersun merkkivika tuo lakan lohkeaminen iän myötä?).... Tuli tosi tyylikkään näköinen 8)
Joo, lohkeileehan ne. W123:ssa ja W116:ssa on lohkeillut, mutta tuollaisissa "käyttökuntoisissa mobiileissa" ne vaan tuovat mukanaan sitä ajan patinaa, mikä ei aina välttämättä ole pahaksi! Ja taitaa W124:ssäkin olla jo joku pieni lohkeama...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Timo L. kirjoitti:
epk kirjoitti:jep, laitoin siihen tekonahkaa, puun lakka rupes jo halkeilemaan (eikö mahda olla mersun merkkivika tuo lakan lohkeaminen iän myötä?).... Tuli tosi tyylikkään näköinen 8)
Joo, lohkeileehan ne. W123:ssa ja W116:ssa on lohkeillut, mutta tuollaisissa "käyttökuntoisissa mobiileissa" ne vaan tuovat mukanaan sitä ajan patinaa, mikä ei aina välttämättä ole pahaksi! Ja taitaa W124:ssäkin olla jo joku pieni lohkeama...
hihiiihii, mulla on pystylampussa ihan virheettömät jalopuut ja niiden lakkaus :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: ööh

Viesti Kirjoittaja juuso »

juha kirjoitti:ettei apurungon kumityynyt ole pettäneet takaa? eikös siinä madallu vähän perä jos nuo pettää ja apurunko rötköttää miten sattuu..? Madalletussa autossa pieni heitto vielä korostuu.
Taitaapi olla aika hyvä ehdotus. Jos autossa on takakontissa vaikkapa se mainittu 100 kg poppikoneita, vastaapi se melkoista kuormaa takapenkillä. Ja alustan kumithan tuntuisivat joutuvan kovemmalle kovien alustasatsien kanssa- vai...

Tämä ei ole korjausvinkki, mutta näinkin asioita tehdään: hankin joskus kauan aikaa sitten 107:n jossa oli AMG originaali jousisatsi (satsi on edelleen tallinnurkassa- muttei myytävänä). Auto oli vaan ollut niin matalalla, ettei sillä päässyt käytännössä millekään siltanosturille (oli myös AMG orggis helmasatsi- listojen mukaan hintaa muuten muistaakseni noin 6000...7000 markkaa silloin 20...25 vuotta sitten). Niinpä auton edellinen omistaja oli vähän nostanut keulaa- siis vain keulaa. Ei ollut viitsinyt vaihtaa yläpään kumeja paksumpaan hinta tai muista syistä, vaan oli pistänyt jousen alapään ja tukivarren väliin toisen kumin...kaikkea sitä näkee- arvaatkaas otinko pois ensimmäisenä huoltotoimena.

Tiedän kyllä, että muutamat puolitutut ovat rakentaneet paksumpiakin kumeja kuin paksuin saatavilla oleva- liimaamalla paksuun kumiin ohuimman kaveriksi. Taitaapi olla kuitenkin sinun tapauksessasi erittäin huono idea :wink:
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, kyllä näitä virityksiä on nähty vähän siellä sun täällä 8)


nyt olis kuitenkin tarkoitus saada ihan kunnialla tää projekti läpi :!:
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 881
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

mulla olis kans tarkotus kohta puoliin alkaa ettiä madallussarjaa w124 200b:saan.. kiekoiksi tulee 7.5*17 ja 225 tai 235/45 kumit.. onkos kokemusta rengaskoista että mikä sopii pyörimään ja mikä ei ja minkalaista madallusta suosittelette??.. taakse olen aatellu et jos laittas 50sarjalaiset mut saa nähä.. kaikki info olis hyväksi ettei tule viimesillä rahoilla ny mitää epäkäytännöllistä ostettuu. :wink:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Suosittelisin reilun 60tkm kokemuksella G&M:n jousia ja niille ehdottomasti laadukkaat (lue Bilstein Sprint) iskarit. Hintaa setille tulee yhteensä n.700€. Tuntuu suurelta summalta mutta jos puslat ja nivelet on muuten kunnossa niin siitä ei enään ajettavuus parane.

Vanne puoli on sit oman mieltymyksen mukaan. 7.5 tai 8x17" ET35 menee alle ihan varmasti, myös enemmän madallettuna. Kumit vois olla vaikka 215-235/45/17 ja taakse joku on sovittanut W124:seen jopa 255 mutta profiili pitää olla jo 40.

Mutta nää on ihan näitä makuasioita ja jokainen tekee itse mikä silmää miellyttää.. :)
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Iskareista apua korkeusäätöön?

Viesti Kirjoittaja juuso »

Tuli vaan mieleen kun kyselin uusia etuiskareita omaani, että auttaisiko perän laahaamiseen iskarit, joissa on jotain tasaussysteemejä. Tiedän että ainakin Konilla on moisia. En tiedä toimivatko sitten hyvin yhdessä madallussarjan kanssa.

Muuten kun iskareista puhutaan, niin minusta kannattaa muita merkkejä harkita jos Konilta tai Öhlinsilta ei sopivaa palaa löydy. Mutta mielipidekysymyksiä yhtä kaikki. :wink:
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Ei taida mersun löytyä iskareita joilla sais perää nostettua. Autoihin missä on takana "perssonit" eli tolppa jossa iskari jousen sisällä on saatavilla esim. just Konilta iakari jossa jousilautasen paikkaa saa säädettyä sokalla 2-3 eri kohtaan. Tällä systeemillä korkeutta voi säätää useita senttejä.

Mutta uudet kaasuiskarit saattavat nostaa autoa kyllä hieman koska uudessa iskarissa sylinteri työntövoima on useasti voimakkaampi kun vanhat loppuun ajetut. Vaikutus on kyllä edes tuskin huomattava.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Vastaa Viestiin