OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Ategon 4,25 litrainen rivi-4 sovitetaan Toyota Land Cruiseriin. Projektin sydän tulee olemaan mersua, eli kai tämä saa täällä olla? Modet poistakoon jos ei sovi :crazy:

Koitan pitää jutun lähinnä moottorissa ja suoraan siihen liittyvissä asioissa, koska itse auto on väärän merkkinen tälle foorumille.

Pientä taustatietoa: Joillekin saattaa olla tuttu Toyotan 1-HDT moottori. Eli HDJ80:sen orkkis kone. Ominaisuuksiltaan todella nätti kone, voimaa on ym. Mutta kk-laakerit on huonolaatuisia. Syystä X, nyt pääsi käymään totaalinen tuho alakertaan. Laalerit suli kankiin kiinni, kampiakseli koneistuskelvoton ym. Kustannusarvioita laskiessani, kävi nopeasti selväksi, että moottorin vaihto tulee edullisemmaksi. No rupesin suunnittelemaan OM606:sta. Sitten sain ehdotuksen laittaa Ategon neloskone. Ensin sivuutin sen "vitsinä". Sitten rupesin tutkimaan asiaa, mittailemaan ym, ja huomasin että kyllähän sen sinne saa mahtumaan. Orkkis kone kun on kuusi mukinen, eli Ategon kone ei ole sen suurempi (paitsi korkeudeltaan, siitä myöhemmin lisää). Siispä päätin että sellainen pitää saada. Suurimman erektion aiheuttaa 675nm/1200-1600 rpm 8) (Noitahan on lukuisia tehoversioita, ostamani on 174hv/675nm) Täydellinen off-road autoon, millaiseen kone tuleekin. No rupesin tutkimaan Ebayn tarjontaa. Kävi selväksi, ettei Saksasta tai muualtakaan saa Suomea edullisemmin. Tai saa, mutta hakukulujen jälkeen ei eroa jää. No löysin Jalasjärveltä, Kauppilan autohajottamolta täydellisen tekniikan. Moottori, laatikko, ECU ja johtosarja sopuhintaan. Kone lähti laakista käymään, kävi nätisti, kaikki nesteet pysyneet sisällä ym. Maksoin sitten varausmaksun, ja väännettiin kaupat. Pari kuukautta kun säästän, saan koneen lunastettua. Velkaa en rupea harrastuksen takia ottamaan, eikä juuri nyt ole irroittaa tarvittavaa summaa mistään. Laatikko tulee mukaan, koska Toyotan kytkintä ei saa ikinä kestämään mersun vääntöä. No sitten siihen korkeuteen. Se konehan on lähes metrin korkea, eli ihan liikaa. Suuri osa siitä johtuu öljypohjasta, jonka etureunassa on varmaan 30cm korkea "patti" alaspäin. Sain sitten tietää, että Ponsse käyttää malliston pienimmissä samaa konetta, ja sen öljypohja on paljon matalampi. Sellaisen öljypohjalla saanen senkin ongelman ratkaistua. Muutama kysymyskin olisi:

- Onko Ponssessa ja Ategossa käytettävät koneet muutoin samanlaisia, kuin öljypohjaltaan? Eli meneekö ö-pohjat keskenään ristiin ilman muita muutoksia?

- Sähköt? ECUn johtosarjan kanssa todennäköisesti tarvitsen jonkun expertin apua. Joku Star-guru, ketä kiinnostaisi auttaa korvausta vastaan?

- Ategon laatikon välitykset? Olisko jollakin heittää linkkiä "informaatio saiteille", mistä selviäisi muutaki ?

- Kommentteja?

Kuvia sitten syksymmällä.
E350CDI&A180CDI
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Tuota Jos unohtaisit sen ategon ja ottaisit saman koneen unimogista vaihteiston ja akselistojen kera ni sais loputkin osat vastaamaan voimanlähdettä.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

Jani R-K kirjoitti:Tuota Jos unohtaisit sen ategon ja ottaisit saman koneen unimogista vaihteiston ja akselistojen kera ni sais loputkin osat vastaamaan voimanlähdettä.
Tossa tilanteessa kannattais nostaa vaan kori mogin päälle. Kyllä mä nämä jutut olen funtsaillut, eli anna mun harrastaa :D Ei kaiken pidä aina olla niin helppoa :wink:
E350CDI&A180CDI
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja etrade »

6 mukinen ategon kone sinne pitäis laittaa. Täysin eri maailmasta eikä "paljon" suurempi.
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

etrade kirjoitti:6 mukinen ategon kone sinne pitäis laittaa. Täysin eri maailmasta eikä "paljon" suurempi.
Maastoautossa pitäisi kuitenkin saada kohtauskulma pieneksi. Ei oikein onnistu OM906:n kanssa. Eikä se ole "täysin eri maailmasta", muuta kuin käyntiääneltään. Vai luuletko ettei vajaa 700nm riitä ML:n kokoiseen autoon? :)
E350CDI&A180CDI
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja etrade »

Joo, mun tietoni on vain lukuisista jakeluautoista ja ne on vähä eri asia kai tällä kertaa.

Edit. Mistä ootte löytäny vaikeita maastoja ep:llä ?
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

etrade kirjoitti: Edit. Mistä ootte löytäny vaikeita maastoja ep:llä ?
Kyllä niitä löytää. Rapaa ja ojia pääasiassa.
E350CDI&A180CDI
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mihinkään kysymykseen en osaa auttaa, mutta mielenkiintoinen projekti. Tosiaan maastoautoon varmasti hyvä moottori tuon vääntönsä takia. Ei varmasti sammu ihan herkästi.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Seurantaan menee, tsemppiä projektiin!
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

JSJ kirjoitti:Seurantaan menee, tsemppiä projektiin!
Kiitti tsemppauksesta :)

Suurin ongelma tässä projektissa tulee olemaan sähköt. Toyotassa lähes kaikki toimii mekaanisesti, uus kone taasen vaatii paljon sähköä. Eli jos joku kokee hallitsevansa autosähköt, niin otan mieluusti apua vastaan :) Sitten on myös jakolaatikon sovitus Ategon lootaan ym. Onko muuten tietoa niistä Ategon välityksistä?
E350CDI&A180CDI
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tää on ihan helmi rojekti. tsemiä vaan täältäkin. seuraillaan tilannetta.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkäs tämä rojekti, onko edennyt minnekkään? mielenkiinnolla odota, että mitä tästä tulee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
ssuvik
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2782
Liittynyt: Pe 05.08.2011 18:42

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja ssuvik »

pera8x kirjoitti:mitenkäs tämä rojekti, onko edennyt minnekkään? mielenkiinnolla odota, että mitä tästä tulee.
Ei tuu mitään :( Ei riitä aika. Moottori meni myyntiin ja samoin auto mihin se piti sovittaa.
E350CDI&A180CDI
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM904 sovitetaan vääränmerkkiseen maasturiin.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

harmi. tuo olis ollu aika vääntöpaketti. käytännössä varmaan aika erikoinen ajaa.. mutta noinhan ne asiat välillä muuttuu. ei voi mittään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin