Alipainemurhetta S124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kantri64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 13.01.2010 12:25
Paikkakunta: hamina

Alipainemurhetta S124

Viesti Kirjoittaja kantri64 »

Vankkuri siis -92 S124 250 TD ja ongelmana alipaineen hyvin hetkellinen loppuminen kylmällä moottorilla 1-3 minuuttia käynnistämisen jälkeen. Eli kun kylmän koneen käynnistää alipainetta on aluksi (tehostin tehostaa...) mutta kun ajellut minuutin pari, ei tehosta eikä sammu avaimesta. Vika menee varsin nopeasti ohitse, kestää yleensä max minuutin verran. Missä vika? Alipainepumpun vaihtamiseen on varauduttu mutta mahtaako olla siitä kiinni... Vuotaako järjestelmä seisoessaan itsensä tyhjäksi? Siinä tapauksessahan vuoto voi olla missä vain... :shock: Voi jeesus!!
Viimeksi muokannut kantri64, Ma 17.02.2014 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4000
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Alipainmurhetta S124

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kyllähän se systeemi osittain menee nopeasti tyhjäksi, kun moottorin sammuttaa. Ja niin sen kuuluukin tehdä. Esim. valojen korkeussäädöstä ja takapenkin pääntukien kaatosysteemistä paineet katoavat.

Tässä tapauksessahan se ei mene kokonaan tyhjäksi, jos jarrutehostin kerran toimii heti käynnistyksen jälkeen :arrow: siellä alipainetta on jäljellä.

Alipainepumpun toiminnan voi ylimalkaisesti testata vaikka niin, että moottorin ollessa sammuksissa, polkee jarrua sen verran monta kertaa, että tehostus loppuu. Sitten käynnistäessä pitää jarrupoljinta painettuna, jolloin aika pian pitäisi tulla tehostimeen eloa niin, että poljin menee vähän syvemmälle, kun sitä samalla voimalla koko ajan painaa. Tämä pitäisi tapahtua ihan muutamassa sekunnissa käynnistyksen jälkeen. Jos ei tapahdu, niin joku hämminki on alipainepuolella - joko pumppu ei tuota alipainetta tai sitten se paine vuotaa pois jostain.

Jos pumppu on ehjä, niin systeemissä mitä ilmeisimmin on jossakin aika raju vuoto. Kunnossa oleva alipainepumppu tekee kyllä sen verran tehokkaasti alipainetta, että esim. irtonaiset valojen korkeussäädön letkut eivät vielä tunnu missään muussa toiminnossa. Veikkaisin siis, että esim. yksittäinen ohut irtonainen letku ei vielä aiheuta sitä, että jarrujen tehostus loppuisi.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin