W123 230e K-jetin säätäminen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Terve

Olisikohan vinkkejä / tietoa että missä mahtaa olla vika?

Tyhjäkäynti kierrokset 1700rpm co 1.5 lambda 0.9 hc 400, Tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä pienemmälle, tyhjäkäynnin säätöruuvvista sitä saa kyllä isommalle mutta ei säädettyä alle 1700 :?: .

Koneen tyhjäkäynnin saa kuriin ainostaan silloin kun se käy ******* laihalla esimerkiksi 940rpm co 0,15 lambda 2+ hc 1500...

Seoksen säätö kyllä toimii ja sitä saa säädettyä vaikka 10+ asti... Mutta kun seokset ym päästöt muuten tip top niin tyhjäkäynti on noin 1700...

Onkohan k-jetistä nyt jotain rikki sisältä? Koko imusarja/ruisku on pesty kunnolla ulkoa ja sisältä.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös tuo kone ole sitten KE-jetti kun on lampda :roll:
jumittasko tyhjäkäynti moottori jos kiertää liian kovaa :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei ole, ihan K-jetti on W123:ssa ja mekaaninen tyhjäkäynnin säätö. Onko muuten sytytys säädetty oikein, tuossahan on muistaakseni sellanen lämpöohjattu alipainepiiri joka vetää ennakot toiseen laitaan kylmänä. Veikkaisin silti ilmavuotoa.

Määränjakajan allakin on ilmaputkia, jotka voi vuotaa. Tuommoiseen tyhjäkäynnin nousuun riittää jo aika pieni ilmavuoto, pelkkä alipaineletkun puuttuminen imusarjasta.Tyhjäkäyntiruuvista se pitäisi saada ihan sammumaan saakka. Toinen syy voisi olla kaasuläppä jumissa, eli ei mene kiinni saakka, tai väärin säädetty kaasuvivusto. Miten jakajan alipainealvo onko ehyt...onko muuten automaatti vai manuaali?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

touhottaja kirjoitti:eikös tuo kone ole sitten KE-jetti kun on lampda :roll:
jumittasko tyhjäkäynti moottori jos kiertää liian kovaa :idea:
Löytyyköhän tämmösestä M102 mistäpäin tuo tyhjäkäynti moottori? eilettäin irrotin koko imusarjan / ruiskun ja pesin ne huolellisesti... Auton tyhjäkäynti ei laske alemmas vaikka koko tyhjäkäynnin säätö ruuvvin ottaa pois :roll:


Auto vuosimallia 80, k-jetti se on, eikös KE tullut vasta 84/85 eteenpäin? Päästöt otettu ja säätäminen tehty pakokaasu testerillä joka näyttää kaikki arvot ( mm o2 / öljynlämpötilat, lambdat yms ). Diagnoosi tilassa
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllä se K-Jetti on, ei KE.
Auton tyhjäkäynti ei laske alemmas vaikka koko tyhjäkäynnin säätö ruuvvin ottaa pois
Tarkoitit varmaan, että tukit tyhjäkäyntipiirin, esim. pihdeillä kumiputkesta? Tyhjäkäyntiruuvi rajoittaa ilman saantia, avaaminen tai poistaminen lisää vain ilmaa koneeseen ja kierrokset nousee.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja unski »

Katso meneekö kaasuläppä kunnolla kiinni? Kulunut kaasuläppä voi olla niin väljä, että stoppari ruuvia joutuu säätämään.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Siis sen tyhjäkäynnin säätöruuvvin ihan vaan otin pois ja tyhjäkäynti pysyy samana... Kun ruuvia kiristää niin kierokset saa huutamaan vaikka 4000rpm tyhjäkäynnillä.. Auto on manuaali. Konehuoneen ilma/alipaine letkut,imusarjan tiivisteet yms ( periaatyeessa kaikki paikat josta voi repiä ilmaa ) on käyty läpi puhdistus sprayllä eikä mistään muuttunut käyntiäänet/kierrokset... Imusarjassa on kaikki putket kiinni ja kaasuläpän vivustoon on vaihdettu järeämpi jousi joka varmasti vetää läpän takaisin lähtö asentoon.. Myös sytytys on säädetty. Tulpat on myös vaihdettu. Tosin moottori tuntuu huohottavan voimakkaasti, liekkö yhteyttä tähän asiaan? Kirjoitus virheistä ei kannata välittää.. Puhelimella hieman työlästä kirjoittaa :]
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja unski »

mitähän ruuvia oikein olet säätänyt, kun tyhjäkäynnisäätöruuvia kiristämällä kierrokset voivat vai tippua, ei koskaan nousta???

Tuo on se oikea ruuvi:
Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

unski kirjoitti:mitähän ruuvia oikein olet säätänyt, kun tyhjäkäynnisäätöruuvia kiristämällä kierrokset voivat vai tippua, ei koskaan nousta???

Tuo on se oikea ruuvi:
[ http://www.schmidt-richter.de/Fotos/Leerlaufschraube.jpg ]

Timppa

Ahaa :roll: . Tuota noin. Taitaa olla kaasuläpän vivuston stoppari ruuvi jota olen säätänyt. Kys ruuvi löytyy kuvasta juuri toiselta puolelta ruiskun/imusarjan välisen kumin vierestä. Johon viereen menee myös vivusto kaasuläpälle.. Noh huomenna säädöt uusiksi :clap: !

Kiitos neuvvoista!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja unski »

Näin vähän ajattelinkin....kuulosti nuo oireet sellaisilta, ettei muu ollut mahdollista. :)

Nyt säädät kaasuläpän siten, että kaasuläppä sulkeutuu, mutta ei takerru. Mieluummin vaikka sitten ihan minimaallisesti auki. Säädä vaikka siten että siinä oikeassa tyhjäkäynnin säätöruuvissa jää säätövaraa molempiin suuntiin.

Koska autosi on manuaali, ei kaasuläpän tarkalla säädöllä ole niin väliä, pääasia on, että saat oikean tyhjäkäyntiruuvin toimimaan ja kaasuläppä ei takerru ja makaa kunnolla stoppiruuvia vasten.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

unski kirjoitti:Näin vähän ajattelinkin....kuulosti nuo oireet sellaisilta, ettei muu ollut mahdollista. :)

Nyt säädät kaasuläpän siten, että kaasuläppä sulkeutuu, mutta ei takerru. Mieluummin vaikka sitten ihan minimaallisesti auki. Säädä vaikka siten että siinä oikeassa tyhjäkäynnin säätöruuvissa jää säätövaraa molempiin suuntiin.

Koska autosi on manuaali, ei kaasuläpän tarkalla säädöllä ole niin väliä, pääasia on, että saat oikean tyhjäkäyntiruuvin toimimaan ja kaasuläppä ei takerru ja makaa kunnolla stoppiruuvia vasten.

Timppa
Eikös se kaasuläpän stoppari ruuvi ole silloin OK kun sitä lähtee kiristämään edes 1/4 kiekan niin kierrokset alkavat nousta(kaasuläppä lähtee aukeamaan)? Eli siihen asti kirrata että kiekat nousevat 10-20rpm , ottaa hieman takaisin ja lukita siihen 8mm mutterilla :thumbup: ?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W123 230e K-jetin säätäminen

Viesti Kirjoittaja unski »

Se on ok. Mikäli läppä ei silloin jumita.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin