2.3-16v tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Moro! pitäs saada selvyyttä mesen tyhjäkäyntiin ja ja käyntiin ylipäätään. Kyseinen ajoneuvo: Mersu 190e 2.3-16v 201.034 m102.983 vm. 1985 katiton saksan tuonti. Mittarissa vasta 176000km mutta kohta ei näe enää metriäkään enempää, kun alkaa pikkuhiljaa loppua kiinnostus ja käytännöllisempi vaikka verkonpainona.... Eli vikana korkea tyhjäkäynti lämpimänä, kylmäkäynnistys huono, tehot kateissa ja kaikki maholliset käyntihäiriöt.

Vaihdetut osat: YJ-rele, bensapumpun rele, imusarjan tiiviste ja muutki imusarjan liitokset liimattu uudestaan, suuttimien o-renkaat, suuttimet, määräjakaja, ilmamäärälautas paketti, puola, VJ-osat, bensapumppu, bensansuodatin, ilmansuodatin, imuilmanlämpötila-anturi, ECU, kumikaukalo, alipaineletkuja

Puhdistettu: Tyhjäkäyntimoottori, maadotukset, kylmäkäynnistys suutin

varmaanki unohtu jotaki vielä mutta näillä päästään varmaanki jo alkuun. kylmäkäynnistyksessä tyhjäkäyntikierrokset jää alle 1000rpm ja kone käy tosi raskaasti mutta sitten kun lämpiää käyntilämpöseks ni kierrokset nousee n. 1100rpm. Kiihyttäessä kone empii ja kun käyttää kaasua ylhäällä ja polkasee uudestaan niin pääsee taas hiukan paremmin. Pakokaasu arvot päin peetä eikä niitä saa kohilleen millään. Löytyy siis pakokaasutesteri eikä pyöritellä kuulonperusteella. Diagnoosi pistokkeenki olen löytänyt mutta siinä ei ole siinä #3 pinnissä mitään joten sekin turha.

Joku jos osais valaista minne kaasuläpällä olevat letkulähdöt liitetään, kun tällähetkellä tulpattu.

Mittauksia tehty huolto-oppaan mukaan mitä osannut tai pystynyt mutta tulokset ollu arvoissa.

starttipilotilla suihkutellu imusarjaa ympäriinsä eikä mistään vaikuttais vuotavan, puristukset mitattu ja ajotuskatottu että ei heitä

Lisää kirjottelen mitä tehty kunhan muistan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Potentiometri tutkimuksen alle ,ja vaihtoon jos huono.
Sulla olisi kyllä hyvä aihio turbottaa ja mega ruiskuksi...kun on tollanen erikoinen peli.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Tarkotatko sitä ilmalautasen asentotunnistinta? sekin on jo vaihdettu
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Palautuuko ja toimiiko yleensä kaasuläpälä ruiskun alla oleva kytkin kaiketi sulla kolmi johtoinen?

toi potikansäätökin jos ei hyvä oikealla volttimäärällä niin asentaa sen sellaiseen missä se on hyvä...ja sitten eha säätää loput kun kuitenkin nää ruiskutus on vanhoja niin jos jotenkin sen saisi toimimaan.
On sitten ruiskuja jotka toimii kuin unelma vaikka paljon ajettujakin on.
Mites venttiilivarren kumet? Toikin vaikuttaa tyhjistä käyttäytymiseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

joo se kaasuläpän kytkin on kolminapanen. mittasin läppä auki ja kiinni asennot yleismittarilla ja kytkin yhdisti molemmat asennot ja niitten väliltä ei mitään. pitää sit seuraavaks kattoo mitä lukemia antaa se potikka, vaikkakin merkkasin alkuperäisen asennon.

jos auttaa yhtään niin vika alkoi pikkuhiljaa ajossa ja lopulta ei tahtonut kulkea ollenkaan. tämä johtui osittain tukkeutuneista suuttimista ja jakajasta jotka on vaihdettu mutta nyt vaivaa tuo tyhjäkäynti.

tyhjäkäyntimoottori on 2 napanen mutta eculta tulee kuitenkin 3 johtoa ja olen koittanut 3 napaista moottoria mutta se vain nostaa tyhjäkäyntiä lisää.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kolmijohtoinen kytkin kyllä pitäisi älytä myös keskikierrokset..on kaksi johtoisia jossa kai kaksi toimintoa.
Pontikan säätö niin että merkata kohdan niin on kyllä pielessä eli yleismittarilla kuumana tyhjiksellä 0.60-0.70volttia keskimmäinen ja jompi kumpi reunimmaisest toi luku kun vedät liittimenpääst tulpanpois...liitin paikallaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

joo pitää mitata tuo potikka seuraavaks. tarvittas myös apuu alipaineletkujen kanssa, että mihin menee kaasuläpällä olevat kaksi lähtöä ja imusarjan "säiliöstä" lähtevä y haara josta toinen menee sulakerasian luokse ja siitä eteenpäin valojen säätöön ja mittaristoon?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Syttyboxille menee joku letku ja kannen etupäässä olevaan hiilikeräimen venttiilin.
Automaatissa yksi menee suoraan askille ja toinen mangneettiventtiilin kautta S ja E asennon katkaisimelle kulissiin.
Mulla yksi lähtö on tyhjä ja toisesta sitten sisälle noi ilmastoinnin ja valo hilppeet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

vaikuttaa että joku on kamppaillu tuon käynnin kanssa ennenki ja koittanu "korjata" sitä.... en ainakaan ole sattunut huomaamaan mitään hiilikeräintä tai sit pitäs käydä optikolla :D mutta mittasin eilen sen potikan ja sehän oli ihan pielessä, kun mittasin 1-2 napojen väliltä oli jännite 2v ja nyt säädin sen suunnilleen 0.7v. käynti tasoittu hieman mutta tyhjäkäynti jäi silti himpunverran yli 1000. Tässä ei muuten ole siinä EZL:än nupissa kun numerot 1-7, eikä noita S tai E kohtia.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kat -nupissa on s ja n.
EZL- on sytytyksen ennakoille...on kyllä toi kat-kin mutta seos ja ennakot säätyy myös.

Voithan potikalla myös laskea tyhjistä kohdilleen jos muut toimet ei auta.
Voi olla myös että joku on ronkkinut lisäluistin kielen terävällä kärjellä vialliseksi ja se takertelee.
Olikos kaasuläpässä paljonkin välystä?
Tutki myös että ilmamäärämittarin lautanen sulkeutuu tai ei jumita eli se olisi keskellä..sitäkin voi säätää potikan alta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

kaasuläppä kyllä sulkeutuu kunnolla ja säädetty asentotunnistimen asento yleismittarilla, että "piippaa" kummassakin ääriasennossa. lisäilmalusitinta kokeiltu toimivasta mesestä mutta ei muutosta niinkuin mikään ei ohjais sitä ja ilmamäärälautanen liikkuu tosi herkästi eikä takertele.

kylmäkäynnistykseen näyttäs oleellisesti vaikuttavan lisäsuutin, joka ei anna minkäänlaista bensasumua ulkoa talliin ajetulla moottorilla. eli lämpötila ollu pakkasen puolella kun tarkistin suuttimen toimintaa. testasin lampulla liittimen, johon tulee kyllä jännite eli suutin tukossa.

EHA:n säädön tarkistus ei varmaan haittais mutta mitä lukemia pitäs saaha mittarilla?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Saahn sen pulssi suhteellakin testipistokkeesta navat 2 ja 3 mutta varma tapa on että ehalla menevän pistokkeen ja ehan väliin amppeerimittari toiseen johtoon ja saisi olla 2500rpm noin 6ma sisään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

jos vaan olis kolmosessa jotaki :s eroaakos kat ja katittoman arvot vai samat?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei sillä katilla ole väliä mutta onko lambda tai ei se määrää jo paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

oon kattonu apparin jalkotilaan ja sieltä löytyy lamdalle pistoke mutta lambdaa ei ole. eli voisiko sen siihen asentaa vai sotkeeko se sitte enemmän?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

tietääkseni ei kai tehdas turhia johdotus valmiuksia tee millekään sähkölaitteelle.
Lambdattomassa on kiinteä säätö ehalle tai ecu rikastaa sitä kartalla ja lambdan avulla tarkemmin toi lambdallinen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

auto on kuitenki toiminu aikasemmin ilman lambdaa?? mikä vois vaikuttaa kuitenki tuohon tyhjikseen kun se käynnistettäessä on tosi matala ja lämmetessään nousee n. 1100rpm? sen verran jo tiedän että kylmäkäynnistys suutin on jumissa eikä sumuta lisäbensaa mutta eihän sekään ole käynnistyksessä käytössä kuin hetken?
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

löytyykö keneltäkään ideoita? mittasin tyhjäkäyntimoottorin pistokkeesta jännitteen ja sain lukemaksi n. 13v tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja laiska »

Samiiiw kirjoitti:löytyykö keneltäkään ideoita? mittasin tyhjäkäyntimoottorin pistokkeesta jännitteen ja sain lukemaksi n. 13v tyhjäkäynnillä ja kierroksilla
Näissähän on kolminapainen tyhjäkäynti moottori?
virrattomana se on keski asennossa, sitä moottorin ohjaus ajaa pwm pulssilla joko kiinni tai auki.
mittasitko tuon jännitteen piuhat kiinni tyhjäkäynti moottorissa?
Voiko sieltä boksilta olla trankku kyrvähtänyt niin että laskis täyden jännitteen läpi jatkuvasti.
Tuon tyhjäkäynti moottorin jännitten pitäisi muuttua konetta tyhjäkäynnillä kuormittaessa. Esim laturin avulla.
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

tuossa on 2-napanen jollaki jatkojohdolla mutta eculta tulee 3 johtoa. joo mittasin tyhjikselle menevän jännitteen akun luona olevasta pistokkeesta punavalkosessa johdossa, eikä muutosta ollu toisella ecullakaan jännitteessä
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja laiska »

Samiiiw kirjoitti:tuossa on 2-napanen jollaki jatkojohdolla mutta eculta tulee 3 johtoa. joo mittasin tyhjikselle menevän jännitteen akun luona olevasta pistokkeesta punavalkosessa johdossa, eikä muutosta ollu toisella ecullakaan jännitteessä
Onko tuo tehtaan viritys vai jonkun oma patentti?
Jos tähän sinun autoon kuuluu alun perin tuo kolme napanen?
Jos tässä on niin että se moottorin ohjaus yrittää ajaa kierroksia alaspäin ja sen takia syöttää tuota 13v jatkuvasti?
Eli tuo piuha mihin tulee tuo 13 volttia tulisi siihen sulkevaan napaan siinä 3 napaisessa tyhjäkäynti moottorissa.
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

siitä en tiiä kenen tekemä viritys se on mutta siinä kuitenki on johtosarjaan sopivat liitimet. pitää varmaan koittaa vielä 3-napasella tyhjiksellä, kun potikan arvot heitti aikasemmin kun koitin sitä
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja laiska »

Muistelen että omassa -85 vuosimallin cossussa oli aikoinaan juurikin tuo 3 napainen tyhjäkäynti moottori.
Potikan arvoihin se vaikuttaa sen takia kun imamäärä lautasen ohi muuttuu. Näissähän kaasuläpän kuuluu käsittääkseni sulkeutua kokonaan ja tyhjäkäynnin kaikki ilma ohjataan tyhjäkäynti moottorin läpi.
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja laiska »

kumpaa tuo 2 napainen tyhjis kun siihen syötetään virtaa? Eli aukeaa vai sulkeutuu?
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

sehän aukeaa kun syöttää suoraan akulta virtaa mutta johtosarjassa kiinni ollessa ei tapahu mitään tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. eilen testasin 3 napasella ja kierrokset jäi leijumaan 1800...
laiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ti 08.04.2008 23:32
Paikkakunta: pyhäjoki
Viesti:

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja laiska »

Onko kierrokset tuon 3napaisen tyhjiksen kansa korkeammalla liitin kiinni kun liitin irrallaan?
Jos korkeammalla niin koeta kääntää virtapiuhat ristiin liittimen sisällä jos se ois joskus purettu ja piuhat olisivat menneet väärille paikoille. Mutta katso ensin että kaasuläppä sulkeutuu kunnolla eikä jää raolleen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja atlas »

Huonot venavarren kumitkin ainakin sulla kun 16 kpl niin voi vuotaa ohivuotojen ja häiritä tyhjistä.
Joku kertoi että jos economi mittari ei mene ihan nollille tyhjiksellä niin jostain vuotaa. Ja kumien vaihdolla on pieni seilauskin tasoittunut.
Muutenkin toi 16kansi ei ole niin pitkä ikäinen rempan suhteen 8 vena kanteen nähden ja kilsoihin mittarissa ei välttämättä ole luottamista.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Samiiiw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 24.04.2012 18:33

Re: 2.3-16v tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

laitoin paikalleen 3 napasen tyhjiksen ja säädin potikkaa niin sainkin jo jonkinlaista eloa meseen. käynnistyksessä kierrokset nousee hetkellisesti hieman korkeammalle ja laskee sitten lämpötilan mukaiseen nopeuteen mutta kierroksilta tyhjäkäynnille on pitkä viive ja välillä kierrokset jää leijumaan. seokset vähän hakusessa vielä, kun ei ole kaikki voima käytössä eli hieman puutuu kiihdytyksessä
Vastaa Viestiin