Eli 89 vuoden w124 200D on kyseessä. Eli lyhyesti, ajoin lappeenrannasta helsinkiin ja huomasin että sähköt alko häviimään, samalla latausvalo paloi himmeästi.. kierroksilla hieman himmeämmin. Otin jännitteensäätimen irti ja hiilet oli ihan finaalissa, vaihdoin koko säätäjän hiilineen.. no nytkään se ei toimi koska valo palaa tyhjäkäynnillä, en ole mitannu latausjännitettä koska y-mittari ei skulaa... Purin sitten laturin ja ne hiilien vastipinnat oli muistaakseni hieman uralla. Voiko olla että hiilet hioutuu kohilleen vai oisko muita vaihtoehtoja?
Kiitos jo etukäteen, ois vaan kiva perjantaiksi saada auto skulaamaan.
Edit. Ainiin se moniurahihnan kiristinrullan laakerit on sököt, klappaa ja pitää ääntä mutten usko että tämä laturia saa heikkenemään??
Viimeksi muokannut kerma, Ke 19.02.2014 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joskus se säädin ei asetu oikeaan paikkaan asenteessa eli mietipämiten saat sen niin että se ei peräänny yhtään kunnes saat ruuvit paikalleen.
Eli pidä se toisella kädellä se säädin pohjassa ja toisella pyörittää molemmat ruuvit käsin pohjaan.
Itsellä monesti käynyt noin.
Sitten jos ei auta niin tutki maatto ja pääkaapeli akulle että on ehjät.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
mittaa nyt vielä jollain se lataus, niin saat varmistuksen siitä, että lataako se oikeasti. voihan tuo valokin vaan temppuilla. kun ei se edes toimi kunnolla näissä mersuissa.
Täsmääkö uudensäätimen numero vanhaan kun noita on monenlaisia...kiinnityksen ja kontakti langan kohdin.
Purkaakseen se muuten makua kun auto ei käy?
Tällöin olisi diodi vikaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Noniin, Mersu toimii kyllä vaikka valo palaa. Eli virta ei lopu mutta tyhjäkäynnillä tosiaan valo palaa.. täytyy se latausjännite mitata niin tietää sitten koska en halua kokeilla tyhjäkäynnillä että alkaako virta vähentyä..
Sellainenkin vika voi esiintyä Bosch:in latausjärjestelmässä kuin kenttädiodin katkos. Laturissa on kolme pientä (n. 1A) diodia tähteen kytketyn staattorikäämin kultakin (3kpl.) vaiheelta päästösuunnassa säätimen jännitteentunnisteluun (+D, samaan tulee myös piuha latauslampulta.) Nyt jos joku kenttädiodi katkeaa, säädin antaa lisää mangnetointia roottorikäämille hiilien kautta koska se "luulee" latauksen olevan liian alhainen. tällöin potentiaaliero aiheuttaa valon kiilumisen.
En toki väitä että tässä olisi siitä kyse, minulla vaan aikoinaan Volvo 240:ssä kävi näin. Muistelen että siinä taisivat kyllä silloin kiilua muutkin varoitusvalot. Tämä johtui var.valojen diodein toteutetusta testauskytkennästä eli syttyvät kun virta käänetään päälle, niinhän se on mesessäkin.
kerma kirjoitti:Eli 89 vuoden w124 200D on kyseessä. Eli lyhyesti, ajoin lappeenrannasta helsinkiin ja huomasin että sähköt alko häviimään, samalla latausvalo paloi himmeästi.. kierroksilla hieman himmeämmin. Otin jännitteensäätimen irti ja hiilet oli ihan finaalissa, vaihdoin koko säätäjän hiilineen.. no nytkään se ei toimi koska valo palaa tyhjäkäynnillä, en ole mitannu latausjännitettä koska y-mittari ei skulaa... Purin sitten laturin ja ne hiilien vastipinnat oli muistaakseni hieman uralla. Voiko olla että hiilet hioutuu kohilleen vai oisko muita vaihtoehtoja?
Kiitos jo etukäteen, ois vaan kiva perjantaiksi saada auto skulaamaan.
Edit. Ainiin se moniurahihnan kiristinrullan laakerit on sököt, klappaa ja pitää ääntä mutten usko että tämä laturia saa heikkenemään??
Kattoppa vanhan ja uuden säätimen pituus,ja vertaa että hiilet ovat yhtä kaukana ruuvinreijistä,näitä on useampia malleja eivätkä välttämättä ole vaihtokelpoisia. Diodi saattaa olla oikkarissa ja on myöskin kerran löytynyt katkennut ankkurinkäämin johdin joka oli poikki kollektoriliitoksesta,siis siitä liukurenkaasta joka sulla oli hieman kulunut.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
No tässäkkin tapauksessa muut varoitusvalot kiiluu himmeästi! Eli siis jos mittaan latausjännitteen, sieltä pitäs mahdollisesti tulla normaalit lukemat tai korkeammat jos on tuo diodi vika? Ja onko diodisillan vai minkä vaihto kun tuon joskus korjaan, koska vaihtolaturi tulee tilalle ainakin väliaikaisesti..
wolf kirjoitti:Sellainenkin vika voi esiintyä Bosch:in latausjärjestelmässä kuin kenttädiodin katkos. Laturissa on kolme pientä (n. 1A) diodia tähteen kytketyn staattorikäämin kultakin (3kpl.) vaiheelta päästösuunnassa säätimen jännitteentunnisteluun (+D, samaan tulee myös piuha latauslampulta.) Nyt jos joku kenttädiodi katkeaa, säädin antaa lisää mangnetointia roottorikäämille hiilien kautta koska se "luulee" latauksen olevan liian alhainen. tällöin potentiaaliero aiheuttaa valon kiilumisen.
En toki väitä että tässä olisi siitä kyse, minulla vaan aikoinaan Volvo 240:ssä kävi näin. Muistelen että siinä taisivat kyllä silloin kiilua muutkin varoitusvalot. Tämä johtui var.valojen diodein toteutetusta testauskytkennästä eli syttyvät kun virta käänetään päälle, niinhän se on mesessäkin.
Tämmönen tapaus ainakin yksi omakohtaisenakin kokemuksena. Tosin mulla yksi vuoti hieman ja se aiheutti valojen killumisen. Tasasuuntaussillatsa mittarillakin se sitten näkyi kun sen kynnysjännite poikkesi muista Vaatii tosin vähintään toisenpuolen käämien irroituksen. Diodeista toiset kolme on sit päästösuuntan ja toiset kolme estosuunta kytketty.
Ja voipi korjatakkin jos haluaa virittää. Porakoneella ja poralla rikkinäinen pois ja uusi sopiva tilalle. Jenganteko onnistuu ainakin joihinkin siltoihin ja sellaisia diodeja joissa on jeknkakiinnitys on sit saatavilla molemmipuolisia ja muutaman euron hintaan
No eipä nuo sillatkaan ainakaan kaikki niin kalliita ole joten siltäpohjalta.
Ne kolme kenttädiodia ovat mitoiltaan varsin pieniä, pituus ehkä n. 5mm ja halkaisija n. 2-3mm. Niissä on maalattu rengas toiseen päähän ja virta kulkee läpi siihen suuntaan, elikkä kaikkien rengaspäät tulevat +D-liittimen yhteyteen. Korvaava tyyppi voisi olla esim. 1N4007. Juottimella hommasta pitäisi selvitä.
wolf kirjoitti:Ne kolme kenttädiodia ovat mitoiltaan varsin pieniä, pituus ehkä n. 5mm ja halkaisija n. 2-3mm. Niissä on maalattu rengas toiseen päähän ja virta kulkee läpi siihen suuntaan, elikkä kaikkien rengaspäät tulevat +D-liittimen yhteyteen. Korvaava tyyppi voisi olla esim. 1N4007. Juottimella hommasta pitäisi selvitä.
Tuota... onkos tämä diodi oikeasti passeli meinaan jotenki muistelen että tuon virrankesto on aivan mitätön? 1A tai jotain sellaista ?? Jos oli nuin niin palaa samontein kun laturi alkaa lataamaan. Ettei tuo diodi olis vaan sellainen joka on tarkoitettu piirilevylle juotettavaksi ja siis heikkovirtaratkaisuihin?
Kenttädiodin täytyy kyllä kestää kymmeniä amppeereja ja diodi luonnollisestikin vaatii myös jäähdytystä kun puhutaan auton omasta laturista
Ne isot diodit ovat sitten eri asia. Ne jotka ovat jäähdytyslevyllä. Kenttädiodien tarvii kestää virtaa vain sen mitä jännitteensäätäjän elektroniikka vaatii. Nimi "kenttä" jo viittaa siihen että säädetään mangnetointia ja sitä myöten latausjännitettä.
wolf kirjoitti:Ne isot diodit ovat sitten eri asia. Ne jotka ovat jäähdytyslevyllä. Kenttädiodien tarvii kestää virtaa vain sen mitä jännitteensäätäjän elektroniikka vaatii. Nimi "kenttä" jo viittaa siihen että säädetään mangnetointia ja sitä myöten latausjännitettä.
olen ollu siinä uskossa ettei siellä muita diodeja edes ole kuin nuta isoja joita voi vaihtaa? Kenttä vaihtovortalaturissa tosiaan on se mikä pyörii et siinä mielessä mulla on virhe tuolla aiemmassa kirjoituksessa.
wolf kirjoitti:Ne isot diodit ovat sitten eri asia. Ne jotka ovat jäähdytyslevyllä. Kenttädiodien tarvii kestää virtaa vain sen mitä jännitteensäätäjän elektroniikka vaatii. Nimi "kenttä" jo viittaa siihen että säädetään mangnetointia ja sitä myöten latausjännitettä.
olen ollu siinä uskossa ettei siellä muita diodeja edes ole kuin nuta isoja joita voi vaihtaa? Kenttä vaihtovortalaturissa tosiaan on se mikä pyörii et siinä mielessä mulla on virhe tuolla aiemmassa kirjoituksessa.
Missäs nämä kenttädiodit sijaitsee?
Siellähän ne, laturin sisällä. Fyysistä sijaintikohtaa en voi muistaa parinkymmenen vuoden jälkeen. Kertaan vielä: kyse on Boscin laturista, diodit ovat toisesta päästä staattorikäämin (sen paksulankaisen) vaiheissa ja toisista päistä samassa pisteessä (+D). Diodien renkaat ovat tässä päässä.