
Useamman vuoden käyttöautona palvellut 124 alkaa tulemaan tiensä päähän ja oli aika katsella tilalle jotain uudempaa. Jotenkin eksyin taas selaamaan AVK:n sivuja ja pitkän etsimisen jälkeen silmiin osui yksi vaatimukset täyttävä yksilö.
Pihaan tuli vasemmasta etukulmasta kolaroitu, mutta kattavilla varusteilla oleva 1998 vuosimallin C280 Sport farmari:



Varustelista:
059 - NO CODE
200A - LEATHER
201A - LEATHER BLACK
220 - PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
240 - OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
292 - SIDEBAG
312 - NO CODE
331 - CASSETTE COMPARTMENT
345 - RAIN SENSOR
351 - AUTOMOTIVE PILOT-SYSTEM (APS)
414 - ELECTRIC TILT / SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 - 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
471 - ACCELERATION SKID CONTROL (ASR)
551 - ANTI-THEFT / ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
570 - FOLDING ARMREST, FRONT
580 - AIR CONDITIONER
584 - ELECTRIC WINDOW LIFTER, 4-WAY, V 124, 6-WAY
600 - HEAD LAMPS - CLEANING EQUIPMENT
611 - EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS
612 - XENON HEADLIGHTS
645 - WINTER TIRES M + S
673 - HIGH-CAPACITY BATTERY
675 - SPORTS UNDERCARR.W/LIGHT-ALLOY WHEELS,AMG,6-HOLE
682 - FIRE EXTINGUISHER
744U - BRILLIANT SILVER METALLIC
809 - AEJ 06/1/M/X
810 - SOUND SYSTEM
819 - CD CHANGER
873 - SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 - HEATED SCREEN WASH SYSTEM
925 - AIR POLLUTION CONTROL D4 EU3-MEASURES
956 - EQUIPMENT PACKAGE SPORT
988 - REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
Väri ja varusteet osui enemmän kuin kohdalleen joten pakkohan tästä on vielä elvyttää toimiva käyttöauto.

Homma käynnistyi kun otin auton nosturiin ja vaihdoin katkenneen alatukivarren tillalle ehjän osan.

Samalla koekäytin tekniikan ja sain auton liikkumaan ominavuin.

Sitten auto siirtyikin vastavalmistuneeseen kotitalliin ja siellä homma aloitettiin purkamalla puskurit ja listat pois jotta päästiin kartoittamaan ruoste- ja kolarivaurioiden laajuus.

Ainut hitsausta vaativa ruostevaurio löytyi oikeanpuolen takapyöräkotelosta.

Ruostekohdat sai yllättävän hyvin puhdistettua puhtaalle pellille ja kaikki luukutkin sai elvytettyä vaikka ne aluksi pahalta näyttivätkin. Tässä muutama kuva:





Sisälokarin kiinnikekohta korjattuna:

Tässä ruostekohdat pohjamaalattuna:

Ja tässä pohjamaalin päälle vedetty saumakitti:



Eturengas oli lyönyt pyöräkotelon melko rajusti littiin:

Lattia oli niin pahasti sisällä ettei sitä olisi kannattanut lähteä väkisin oikaisemaan joten leikkasin reilun palan pois:

Seuraavaksi homma jatkuu tästä sopivan korjauspalan irroituksen ja sovittelun merkeissä.
