
Camber kulma
Camber kulma
Onko yleistä että camber -kulma on enempi negatiivinen kuskinpuolella kuin apukuskinpuolella? Eli siis pystykallistus on kuskinpuolela suurempi kuin apukusin ja edessä ja takana näin 

Re: Camber kulma
Ainakin omassani (W203) ohjearvot on täsmälleen samat molemmin puolin, mutta mitähän hyötyä siitä voisi olla että arvot olisivat erilaiset ?
Todellinen arvo on mun tapauksessa kuskinpuolella -0 ast.24` ja apparin puoli: -0 ast.42` eli päinvastoin kuin kysyjällä.
Todellinen arvo on mun tapauksessa kuskinpuolella -0 ast.24` ja apparin puoli: -0 ast.42` eli päinvastoin kuin kysyjällä.
W203CDI
Re: Camber kulma
Niin Mieleeni juolahti että asetusarvot tai laite jolla homma on tehty on ollut pielessä
Kun olen ollu siinä uskossa että ojanpuolella voi olla enempi negatiivinen kuin keskiviivanuolella vai olisko ko. auto alunperin suunniteltu myytäväksi vääränpuoleiseen liikenteeseen??? Ratti on kuitenkin "oikealla" puolella suomen liikenteelle
Auto kuitenkin kulkee niiku mersun pitääkin tiellä

Kun olen ollu siinä uskossa että ojanpuolella voi olla enempi negatiivinen kuin keskiviivanuolella vai olisko ko. auto alunperin suunniteltu myytäväksi vääränpuoleiseen liikenteeseen??? Ratti on kuitenkin "oikealla" puolella suomen liikenteelle
Auto kuitenkin kulkee niiku mersun pitääkin tiellä

Re: Camber kulma
Voisiko siitä olla jotain, edes teoreetista etua, että kulmat olisivat erilaiset ?
W203CDI
Re: Camber kulma
hanta kirjoitti:Voisiko siitä olla jotain, edes teoreetista etua, että kulmat olisivat erilaiset ?
Voi ollakkin muta mix kuskinpuolella enempi negatiivinen kuin apparin? Pitääkö se niin ollakkin ?
Re: Camber kulma
Mersut puoltaa usein oikealle, säätöpulteille (joissa urat) voita säätää niitä kulmia, oikealta puolelta pyörä uloimpaan asentoon ja kuskinpuolelta sisimpään ja casterit kuskinpuolta taakse ja pelkääjänpuoli eteen niin loppuu puoltamiset näin jos on ongelmia puoltamisen kanssa. Omassa autossa sain kuntoon kun säädin ko tavalla.Jari Ke kirjoitti:hanta kirjoitti:Voisiko siitä olla jotain, edes teoreetista etua, että kulmat olisivat erilaiset ?
Voi ollakkin muta mix kuskinpuolella enempi negatiivinen kuin apparin? Pitääkö se niin ollakkin ?
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Re: Camber kulma
Kyllä camberit on tehtaalta tullessa ollut samat joka nurkassa. Etupäässä nyt saa säätöpulteilla säädettyä mihin haluaa mutta takapään erot johtuu jousista, tukivarsista tai erilaisesta painojakautumasta.
Tai sitten pyöräsuuntauksessa on ollut jotain häikkää, itselläkin oli viime kerralla vastaavanlaisesti että toisella puolella autoa oli eri camberit kuin toisella puolella vaikka edellisessä suuntauksessa ne säädettiin tasan ( edessä säätöpultit ja takana säädettävät camber tangot).
Tai sitten pyöräsuuntauksessa on ollut jotain häikkää, itselläkin oli viime kerralla vastaavanlaisesti että toisella puolella autoa oli eri camberit kuin toisella puolella vaikka edellisessä suuntauksessa ne säädettiin tasan ( edessä säätöpultit ja takana säädettävät camber tangot).
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Camber kulma
No tämä lankku ei puolla eikä venkoa muta kuskinpuoli on selvästi eri säädöissä kuin apparin. Kulkee suoraan venkoamatta. Saapi nähdä mitä tekee kun itte säätelen et mitä tulee.?
Edit: Takana nyt on aina säädettävissä tuo camber edestä nyt puhumattakaan vaikka pultit olis kuinka lujassa
Emännän E300D rullaa niin pirunhyvin tuohon verattuna ja kait pikkasen yli seiskan kulutus kaupungissa puoltaa sitä. Putos kun hehkujenvaihdon yhteydessä rassasin imusarjan puhtaaaksi. Tomaattikin vielä!!!
Edit: Takana nyt on aina säädettävissä tuo camber edestä nyt puhumattakaan vaikka pultit olis kuinka lujassa

Emännän E300D rullaa niin pirunhyvin tuohon verattuna ja kait pikkasen yli seiskan kulutus kaupungissa puoltaa sitä. Putos kun hehkujenvaihdon yhteydessä rassasin imusarjan puhtaaaksi. Tomaattikin vielä!!!
Re: Camber kulma
W203 farkkuun vaihdeltiin eteen vasemmalle tukivarsi, ja auto alkoi sen jälkeen puoltaa oikealle. Vein Vianorille nelipyöräsuuntaukseen, arvot oli lapun mukaan normaalin rajoissa, mutta auto puoltaa edelleen silti oikealle. Vein se Atoy:lle ja sanoin, että tsekatkaa mikä siinä on vikana, oletteko asentaneet tukivarren väärin, vai onko joku tukivarren nivel (taas) kulunut.
Olivat sitä mieltä, että rengas on kulunut epätasaisesti ja puoltaminen johtuu siitä. "Vaihdoimme pyörät oikealta edestä ja vasemmalta takaa, ja puoltaminen loppui". No ei loppunut, eikä muuttunut mitenkään.
Mihin tuo nyt kannattaa viedä pääkaupunkiseudulla? Missä osataan laittaa Mersu kulkemaan suoraan? Menneepi hermo kun suoralla tiellä pitää vääntää autoa koko ajan vasemmalle.
Olivat sitä mieltä, että rengas on kulunut epätasaisesti ja puoltaminen johtuu siitä. "Vaihdoimme pyörät oikealta edestä ja vasemmalta takaa, ja puoltaminen loppui". No ei loppunut, eikä muuttunut mitenkään.
Mihin tuo nyt kannattaa viedä pääkaupunkiseudulla? Missä osataan laittaa Mersu kulkemaan suoraan? Menneepi hermo kun suoralla tiellä pitää vääntää autoa koko ajan vasemmalle.
W212 250 CDI -10
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu
Ex: S203 200CDI -06, W116 280SE-73, W124 230E -88 ja muutama muu
Re: Camber kulma
Minne kannattaa viedä säädettäväksi, en tiedä sitä, mutta ohessa Vehon Pitäjänmäen tekemät säädöt ja suoraan ei pääse, joten sinne ei ehkä kannata viedä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S211 E320 CDI -04
* C3
* C3
Re: Camber kulma
Johtuu casterista. Liian pieni ero ja väärinpäin, oikealle enemmän kuin vasemmalle.
Re: Camber kulma
Perustelut, miksi ne jäi noin oli se, että se säätäminen tavoitearvoihin olisi iso homma ja auto ei ole niin "uraherkkä" ajettava noilla arvoilla.
Pitää löytää paikka, jossa osataan vaihtaa casterpultit, sen se kai vaatii ja katsoa säädöt sen jälkeen.
Pitää löytää paikka, jossa osataan vaihtaa casterpultit, sen se kai vaatii ja katsoa säädöt sen jälkeen.
S211 E320 CDI -04
* C3
* C3
Re: Camber kulma
Eipä se pulttien laitto ja sen jälkeinen säätö erikoisen iso homma ole, ainakaan korjaamon mielestä ei pitäisi olla.säätäminen tavoitearvoihin olisi iso homma
wiimax.fi
Re: Camber kulma
Olin pyytänyt hinnan ennen menoa, joten ehkä laskivat menevän tappiolle, jos tekevät hyvin?dealer kirjoitti:Eipä se pulttien laitto ja sen jälkeinen säätö erikoisen iso homma ole, ainakaan korjaamon mielestä ei pitäisi olla.säätäminen tavoitearvoihin olisi iso homma
Lasku tosin oli pienempi kuin annettu arvio, koska ei ollut niin paljon työtä sitten ollutkaan.
Uuteen paikkaan viedessä pitää varmistaa, että lähellä on tien pätkä, jossa auto kampeaa voimakkaasti.
Saavat sitten ajaa saman kohdan ennen ja jälkeen säädön, niin ehkä sitten saa toimivan auton.
S211 E320 CDI -04
* C3
* C3
Re: Camber kulma
Tarkoitatko että jos casteria lisätään oikealle, niin oikealle veteleminen vähenee ?Maucca kirjoitti:Johtuu casterista. Liian pieni ero ja väärinpäin, oikealle enemmän kuin vasemmalle.
W203CDI