Kytkin (Hydraulisesti toimiva) Ei sähkökytkin
Kytkin (Hydraulisesti toimiva) Ei sähkökytkin
Hei!
Sanokaapa minulle on sellainen asia mahdollinen, että jarruletkujen (W124) vaihdon yhteydessä olisi järjestelmään päässyt ilmaa ja nyt se vaikuttaa kytkimen toimintaan?
Kytkin ei irroita kunnolla. Letkujen vaihdon jälkeen kyllä ilmattiin jarrut huolella, mutta jotenkin ne jäi pehmeäksi. No kyllä ne on pitäneet, mutta nyt alkoi yhtäkkiä kytkin reistaamaan ja ei tahdo saada vaihdetta etenkään ykköstä ja pakkia päälle kunnolla.
Tarkoitus olisi ilmata kytkin, kunhan saadaan auto tänne. Ilmeisesti kytkimen ilmaus on helpointa pumppaamalla jarrulla ilmausnavat yhdistämällä ilmat pois? Vai onko helpompaa keinoa olemassa?
No nyt on auton alla käyty ja todettu, että ilmausnapa on niin huonossa hapessa, että sitä ei uskalla väkisin alkaa avata. Se kun katkeaa niin seuraava projekti onkin laatikon irroitus (työsylinterin irroitus, mutta sekään ei juuri huvittaisi). Se on nyölääntynyt ja ruosteessa. Ja niin pahassa paikassa, ettei siihen saa mitään putkipihtejä kiinni. Onko olemassa muuta keinoa saada ilmat sieltä piiristä pois?
Sanokaapa minulle on sellainen asia mahdollinen, että jarruletkujen (W124) vaihdon yhteydessä olisi järjestelmään päässyt ilmaa ja nyt se vaikuttaa kytkimen toimintaan?
Kytkin ei irroita kunnolla. Letkujen vaihdon jälkeen kyllä ilmattiin jarrut huolella, mutta jotenkin ne jäi pehmeäksi. No kyllä ne on pitäneet, mutta nyt alkoi yhtäkkiä kytkin reistaamaan ja ei tahdo saada vaihdetta etenkään ykköstä ja pakkia päälle kunnolla.
Tarkoitus olisi ilmata kytkin, kunhan saadaan auto tänne. Ilmeisesti kytkimen ilmaus on helpointa pumppaamalla jarrulla ilmausnavat yhdistämällä ilmat pois? Vai onko helpompaa keinoa olemassa?
No nyt on auton alla käyty ja todettu, että ilmausnapa on niin huonossa hapessa, että sitä ei uskalla väkisin alkaa avata. Se kun katkeaa niin seuraava projekti onkin laatikon irroitus (työsylinterin irroitus, mutta sekään ei juuri huvittaisi). Se on nyölääntynyt ja ruosteessa. Ja niin pahassa paikassa, ettei siihen saa mitään putkipihtejä kiinni. Onko olemassa muuta keinoa saada ilmat sieltä piiristä pois?
Viimeksi muokannut Mirjamiv, Ma 03.03.2014 15:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kytkin
Alakautta tippakannulla ja ei laatikkoa tartte irroitttaa vaan kyllä se sylkky tylee kahdella pultilla pois vaan ja varot vaan että menee se tappi sitten oikeaan paikkaan haarukalle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kytkin
Miksi helkkarissa pitää tehdä niistä ilmanavoista jotain 7mm kannalla. Ja se kun on oikein kulunut ei siihen enää käy edes pitkä 7mm:n hylsy. Olisi reilusti vaikka 8 tai 10 milliset niin niihin saisi lenkin käymään. Ja tokihan se on vanha Murphyn laki, että mitä vaikeammassa paikassa sen pahempi se on irroittaa. 
Mun sarjasta ei nääs löydy 6-7 mm:n lenkkiavaimia. Ja se 7 mm:n hylsy pyörii ympäri.

Mun sarjasta ei nääs löydy 6-7 mm:n lenkkiavaimia. Ja se 7 mm:n hylsy pyörii ympäri.
Re: Kytkin
Tietysti tuosta otsikosta ei selviä onko kysymys sähkökytkimestä/katkaisimesta, joten kysymyksen otsikkoon tarkempi määritelmä, pyydän. Tästä on jo ollut riittävän paljon keskustelua miten otsikko laaditaan, joten otan nyt elämäntehtäväkseni huomautella (eli vit...lla) jokaiselle joka ei ohjeita noudata.
Porukka välttyy turhalta lukemiselta jos otsikko on heti oikein. Myös vastaukset on herkemmässä.
Porukka välttyy turhalta lukemiselta jos otsikko on heti oikein. Myös vastaukset on herkemmässä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Kytkin
Tokihan autossa on myös sähkökytkimiä, kuten valokatkaisin. Niihin ei vaan ole rakennettu mitään jarrunesteen tarvetta eikä niitä tarvitse juurikaan ilmata. Mutta selvyyden vuoksi on toki sanottava, että kysymyksessä on mekaaninen laite jolla irroitetaan ja kytketään moottorin voima vaihdelaatikolle, joka edelleen kytkee moottorin voiman vetäviin pyöriin. Kyseistä laitetta käytetään manuaali vaihteisessa autossa vasemmalla jalalla painaen, jolloin ko.laite irroittaa moottorin pyörimisen vaihdelaatikolta. Minun tapauksessa on ilmeisesti järjestelmään päässyt ilmaa jolloin kun ilma ei toimi kuten toimii jarruneste eli ilma painuu kasaan ja silloin ei kytkinpolkimen koko liike välity kytkin laitteistolle ja näin ollen, kun se ei liiku tarpeeksi ei kytkinlevy irtoa kunnolla vauhtipyörästä. Nyt kysymykseni on se, että miten sen ilman saa poistettua helpoimmin, kun ilmausruuvi on totaalisen jumittunut kulunut ja ruosteessa? 

Re: Kytkin (Hydraulisesti toimiva) Ei sähkökytkin
No niin nyt otsikko alkaa jo olla sinne päin. Tuosta tarkennuskirjoituksesta vielä korjaisin kohdan jossa sanotaan, että kytkintä käytetään vasemmalla jalalla. Ei pidä välttämättä paikkaansa vaan sitä voidaan käytää muullakin ruuminosalla. Esim inva-autot. Joten jos vedit aikaisemmastani huomautuksesta porot sieraimiin niin pysyppä sitten tarkkana kun alat argumentoimaan vit...lu mielessä. Apuahan täältä löytyy kaikkiin ongelmiin kun vaan asiallisesti kysellään. Nimimerkillä "Polkuautoja" (Manuvaihteisia) alkuaikoina ajanut. Enkä missään nimessä pyri ärsyttämään taikka moittimaan sinua. Tämä otsikko aihe on vaan ollut niin paljon esillä, mutta varmaankin kun hätä on suurin niin jää kiireessä palstan kirjoitusohjeet lukematta.
Jo otsikossa pitäisi näkyä auton malli, moottori ja vaihteisto sekä vuosimalli.
Niin ja sitten käsiksi itse ongelmaan. Jos sinulla on pinnapulttiavain niin sillä lähtee nippa irti kun sylkkä on ensin irroitetu, että mahtuu vääntämään. Jos ei ole ollut nipassa sujoatutia ja reikä on täynnä paskaa ja ruostetta niin poralla ensin nippa auki pohjaa myöten ja perään ruosteenirroitinta. Kyllä se sieltä lähtee. Kun homma on tehty niin ilmaus alakautta niin kuin atlas kertoi.
Ja ei kun pakertamaan! Onnistuminen tuo sen Ahaa!!! elämyksen.
Jo otsikossa pitäisi näkyä auton malli, moottori ja vaihteisto sekä vuosimalli.
Niin ja sitten käsiksi itse ongelmaan. Jos sinulla on pinnapulttiavain niin sillä lähtee nippa irti kun sylkkä on ensin irroitetu, että mahtuu vääntämään. Jos ei ole ollut nipassa sujoatutia ja reikä on täynnä paskaa ja ruostetta niin poralla ensin nippa auki pohjaa myöten ja perään ruosteenirroitinta. Kyllä se sieltä lähtee. Kun homma on tehty niin ilmaus alakautta niin kuin atlas kertoi.
Ja ei kun pakertamaan! Onnistuminen tuo sen Ahaa!!! elämyksen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Kytkin (Hydraulisesti toimiva) Ei sähkökytkin
No nyt on saatu ilmausruuvi irti. Hitsattiin siihen 13 mm:n mutteri ja niin se sitten lähti. Mutta yksi outo juttu siinä on sieltä ei tule nestettä vaikka sen irroittaa koko ruuvin. Täytyy kokeilla painaa ilmaa paineella jarrunestesäiliöön. Uusittava se ilmausnippakin on.
On kyllä tullut selväksi, että ilmaaminen on hankala prosessi, mutta että näin vaikeaa on kyllä uskomatonta. Vaikka todellakin sen nipan irroittaa kokonaan ei lähde tulemaan nestettä. Yritettin saada altapäin imua siihen piiriin, mutta ei sieltä tule mitään. Painoimme ylhäältäpäin painetta...No se neste vaan roiskui ylt ympäri. Ei ole nyt sopivaa letkua millä saisi yhdistettyä sen jarru puolen ilmausruuvin, mutta epäilen että ei sekään auta, kun tuntuu tarvitsevan niin kovan paineen, että saako sen letkunkaan pysymään. Kunpa olisi siinä jarruneste säiliön korkissa jonkinlainen venttiili, johon voisi varovasti vaikka pumpulla laittaa painetta.
On kyllä tullut selväksi, että ilmaaminen on hankala prosessi, mutta että näin vaikeaa on kyllä uskomatonta. Vaikka todellakin sen nipan irroittaa kokonaan ei lähde tulemaan nestettä. Yritettin saada altapäin imua siihen piiriin, mutta ei sieltä tule mitään. Painoimme ylhäältäpäin painetta...No se neste vaan roiskui ylt ympäri. Ei ole nyt sopivaa letkua millä saisi yhdistettyä sen jarru puolen ilmausruuvin, mutta epäilen että ei sekään auta, kun tuntuu tarvitsevan niin kovan paineen, että saako sen letkunkaan pysymään. Kunpa olisi siinä jarruneste säiliön korkissa jonkinlainen venttiili, johon voisi varovasti vaikka pumpulla laittaa painetta.
Re: Kytkin (Hydraulisesti toimiva) Ei sähkökytkin
Täytyy käydä hommaamassa tippakannu. Jotenkin on vaan sellainen fiilis, että ei silläkään saa sitä toimimaan. Kytkin irroittaa nyt, mutta ei vielä ihan kunnolla ja tekisi mieli saada se täysin kuntoon ennen kuin otan pois pukeilta. Mikä peijakas siellä voi olla? Nyt tulee kysymys viisammille. Tein vanhasta jarrunestesäiliön korkista sellaisen, että saan paineilmapistoolilla laitettua sinne painetta, mutta kun ei vaan tule kytkimen ilmausruuvista yhtään nestettä ulos, vaikka irroittaa koko ruuvin. Seuraavana ajattelin todellakin sitä tippakannua ja sitten käyn hakemassa motonetistä sen ilmauslaitteen. Antaakapa omia arvioitanne asiasta? 

- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: Kytkin (Hydraulisesti toimiva) Ei sähkökytkin
Ehdottaisin uuden sylinterin hankkimista, ei kuitenkaan maksa kuin joitain kymppejä. Vanha Kytkinsylinteri jos on jo tukossa kaikesta mahdollisesta paskasta, voisi olettaa, että tiivisteetkin on jo ottaneet itseensä.
Onnistuisi ilmauskin helpommin pelkällä tippakannu systeemillä ilman ilmauslaitetta, joka on kalliimpi kuin uusi sylinteri
.
Onnistuisi ilmauskin helpommin pelkällä tippakannu systeemillä ilman ilmauslaitetta, joka on kalliimpi kuin uusi sylinteri

S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00