W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kävi sitten niin, että otsikon mukaista autoa tarjottiin ostettavaksi. Aluksi ei oikein kiinnostanut, menee vähän ohi aiheen ja mitähän kaveritkin sanoisi, jos Mercedeksellä ajelisi.
No päätin kuitenkin rohkaista mielen ja ottaa tämän haasteen vastaa.
Itsellä ei ole mitään aiempaa kokemusta Mersuista, kerran siirtänyt yhtä 2000-luvun autoa, mutta siinä se. Jopa sen kerran kun olen taksia käyttänyt, eli kummatkin kaksi kertaa, on autona ollut jokin muu, kuin kyseistä merkkiä edustava yksilö.

Vielä en ole kuin siirtänyt autoa jonkin metrin uuteen kotiin, kun auto on seisonnassa ja on tainut olla jo kohta kolme vuotta.

Penkin päälysten alta löytyi ongelma; onko kenelläkään ylimääräistä sinisen sisustan penkkiä tai neuvoa; mistä kangasta voisi hankkia? (kuvaan huomenna ilman peitteitä)
Kuva

Mattoja on joka lähtöön, alkuperäinenkin jossain tuolla seassa:
Kuva

Makeet vanteet on laitettu alle, kuuminta hottia vuonna -74, mikä lukee tuossa vanteen sivussa.
Kuva

Talvirenkaat tuli myös mukaan, näyttää olevan Nokia Hakkapeliitta NR 09
Kuva

Caravan -lehdessä oli mainos, ehkä joku muistaa...
Kuva
Tekniikanmaailma myös testasi nämä talvirenkaat ja tosi hyvin pärjäsi, että vielä kuun loppuun pitäisi nämä laittaa alle.
Kuva
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja petri »

Tervetuloa foorumille!

Hyvän päätöksen teit :thumbup: , kuvia ja tarinaa vaan lisää.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13293
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja karra »

Jeah, slottivanteet :D . Tyylikkäät! Ja tervetuloa; talvirengastesti tehty 1982, itse ajoin silloin datsunillani NR 06 renkailla ja sitten oli jossakin ooppelissa NR08 vähän ajan päästä. NR09 renkaisiin olin päässyt vasta siinä 1990 paikkeilla, tapani mukaan aina vähän kehityksen terävintä kärkeä jäljessä :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja petri »

Penkkien kankaita voi kysellä tuolta http://www.klpartner.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

petri kirjoitti:Penkkien kankaita voi kysellä tuolta http://www.klpartner.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo on hyvä linkki, muistin, että joskus on ollut puhetta, että Mersun kankaita saa nykyäänkin tilailla.
Ilmeisesti tuo penkin päällinen (alkuperäinen lisävaruste?) on kuluttanut kangasta, eli päällisen karhea sisäosa on syyllinen. Ajatus on varmasti ollut hyvä, mutta lopputulos olisi varmasti ollut ehjempi ilman peitettä.
Onkohan nuo kankaat arvokkaita, vai kannattaako tähdätä käytettyyn penkkiin?

Talvirenkaissa on muuten kaikki nastat jäljellä, vielä sellaista pidempää mallia, mitä nykyään ei enää näe.
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Olympialaisten kunniaksi laitoin kattotelineen paikalleen, että saa murtomaasukset mukaan. Viimeksi tosin suksin armeijassa, niin ja pitäähän ne suksetkin hankkia.
Kuva

Tuhkakpit olikin jo tyhjiä, mikään ei ota päähän enempää ostaessa, kuin Northilla täytetty tuhkakuppi.
Kuva

Talviautoiluun pitää takakontissa myöskin olla kaikki tarvittava:
Lumiketjut
Hinausköysi merkkilipulla
varoitus kolmio
lumiharja
kirves
villapeite (auton etuikkunaan, ovien väliin pingotettuna)
Starttikaapelit
retki-istuimet
Shell:iltä heittivät tuollaisen ensiapulaukun mukaan, kun täytti tankin lyijyllisellä 99:llä
Ihan hyvä lisä siihen auton alkuperäisen ensiapulaukun seuraksi, jos sattuu kirveen kanssa vaikka onnettomuus.
Kuva
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

No, nyt otin istuinpeitteet edestä pois, ei ole kovinkaan kivan näköinen.
Kuva
Sattuuko kenelläkään olemaan ylimääräisiä etuistuimia tällä väri/kuosi yhdistelmällä?

Takapenkeistä en saanut päällisiä irroitettua, aika tappelun sai käydä tuon keskikyynernojan kanssa, kunnes huomasin, että aukeamismekanismi on vähän kummallinen.
Aukeaako nuo takapenkit jotenkin? jotta saan penkinpääliset pois.
Kuva
Epäilisin että nuo päälliset on aidot "mese"-tuotteet, koska istuvat täydellisesti ja pienet koukut osuvat täydellisesti penkin reikiin. Muutenkin jos tuo päällinen olisi tarvike kamaa, niin ei tuota keskikyynärnojaa olisi erikseen tehty, mutta jopa sen kiinikkeet osuvat täydellisesti.
Pestä ne pitää...
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Talviautoiluun löytyi myyjän autotallista keulapeite, yleensä noita näkee Diesel -malleissa, mutta näköjään tässäkin.
Kuva

Niin se tekniikka...
Kuva
Mitään en ole tehnyt, pestä se pitää ja hävittää nuo hirvittävät Apico liittimet, mitä ei saisi käyttää missään...
Myös siniset letkuliittimet pistää silmään tuolta.

Mitäs muuta tuohon tekisi, akun laitoin, kun autossa kiinni ollut ei ottanut virtaa vastaan.
Kuva

Kaksi relettä muuten naksuu, kun laittaa akun navan kiinni, toinen on kaasuttimen päällä ja toinen sulakerasian takana.

Kaasuttimen päälle menevässä johdossa on vielä noita hirvittäviä liittimiä.
Alkuperäiset bensaletkut löytyi takakontista, kuin myös niiden muovikannakkeet ja alkuperäinen bensafiltteri.
Kuva
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja petri »

Takapenkin istuinosa irtoaa työntämällä taaksepäin ja samalla nostamalla. Selkänojan kiinnitysmutterit paljastuu sen jälkeen alakulmista ja takakontista ihan yläreunassa toiset kiinnitysmutterit.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Aika kähee äänentoistojärjestelmä! Tarkoitan siis; upea sointinen.
Kuva

Taitaa tämä desing olla nykyäänkin pop:
Kuva

Etukaiutin, jonka kyllä oletin olevan ikkunan puhallin, yllätys oli jonkinlainen, kun möly alkoi vyöryä kojelaudan päältä.
Laitoin kuitenkin jotain parempaa soimaan:
http://youtu.be/tRnmPYt-bT8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/KGuFn0RPgaE" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva

Se mikä härveli tuossa kajarin päällä on, juontaa juurensa, tai parikaapeli, täältä.
Kuva

Edellisellä omistajalla oli lupa, radio-harrastaja kun oli, pitää ilmeisesti käydä huomenna hakemassa lupa itsellekkin, sillä eihän tuota nyt voi ottaa pois!
Kuva
Mutta vilkaiskaapa tuota Shell:in tarjousta. Ajattelin että pulla/kahvi tarjous olisi ollut, mutta pitää sitten mennä ostamaan öljyä.
Aurinkolasit päähän!
Kuva
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Eipä taida noita la-puhelimen harrastajia enää olla paljon
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ei taida olla, mutta aikansa tuote kuitenkin.

Takaisin projektin pariin:

Alkoi pännimään nuo Apicot
Varastosta löytyi oikean aikakauden Hella:n liittimiä, ainoa kysymerkki oli, että olisiko autoon tosiaan uutena löytynyt suomen-maasta kutistesukkaa liittimien suojaksi, vai kangasteippiä, mitä yleensä tosin löytyy vielä vanhemmista autoista.
Kuva

Uudet liitimet ja vielä vaihdoin päävirtajohdon releelle, koska se oli musta väriltään, nyt keltainen.
Muistin, että jossain lojui tuollainen oikean ikäinen Hella:n peltirele, niin heitin perään.
Kuva
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

Tervetuloa foorumille, hauskasti kirjoitettu kertomus. Lisää odotellessa.. 8)
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
poju89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: To 27.10.2011 20:47
Paikkakunta: Urjala

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja poju89 »

Mä oon niin kateellinen tuosta keulapeitteestä!
Aika fiksussa kunnossa taitaa pystäri olla?
W124 300D 94
Skyline R32 90


W108 "380"se 67
W116 350sel ??
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Nyt kun nuo istuinpäälliset hyrrää pyykinpesukoneessa, on aika istua ja pohtia tätä:
poju89 kirjoitti:Aika fiksussa kunnossa taitaa pystäri olla?
Kuten kirjoitin; minulla ei ole mitää käsitystä näistä... mutta esimerkiksi edellinen omistaja on rsvannut tankin luukkua, sen lisäksi että takakontti sisälsi aimo määrän tyhjiä lyijynkorvike pulloja:
Kuva

Mittarissa on lukema:
Kuva

Mutta pahaksi onneksi huoltokirja on kadonnut, syyksi arvelen, että autotallista löytyi alkuperäinen muovinen tasku auton papereille ja kirjoille, mikä oli uinut moottoriöljyssä, ehkä öljukannu oli kaatunut takakontissa ja omistajalle "turhat" kirja mäiskästy mäkeen. Nyt kun omistaja kaahaa taivaallisilla moottoriteillä, voimme vain arvailla.
Vihjeitä kuitenkin löytyy:
Öljyisten kuittien joukossa oli Autometer puristustyökalun mittakortit joihin on kirjoitettu, "30663km" ja vuosiluku "-82", puristukset voi nähdä, jos peilaa lappua valoa kohden, sillä puristuslaitteen väri on liuennut.
Kuva

Toinen selvä vihje on öljylappu B-pilarissa:
Eli öljyt on vaihdettu 300km sitten, tosin 2009...
Kuva
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Miksi tässä sitten kävi näin?

Isäni lapsuuden leikkitoverin isä oli auton omistaja ja oli sen toinen omistaja vuodesta 1981, hänelle tarjottiin tätä auto, eikä se oikein kiinnostanut, mutta ajatus sitten kasvoi ja teimme kaupat perikunnan kanssa. Auto on siis majaillut samalla kadulla, naapurissa, eli tästä pihalta näkee sinne missä auto on ollut.
Juju on vain siinä, että olen lapsuudessani nähnyt tämän auton muutamia kertoja ja silloin jo mieten, että "kuka enää ajaa noin vanhalla autolla?" Näin auton muutama vuosi sitten ja yllätyin, sillä oletin, että auto olisi jo hävitetty vuosia sitten, mutta ei...
Se on koko ajan ollut naapurin talon alla lämpimässä autotallissa:
Juuri ja juuri se mahtui ovesta sisään ja ulos, siksi autotallista löytyi rikkontunut peili, joka on tietenkin vaihdettu uuteen. Ilmeisesti siksi autotallin lattiaan on pultattu "ohjurit", autotallin ramppi on myös niin jyrkkä, että jouduin vetää auton ulos jäistä ramppia pitkin. Autolla ei myöskään ole ajettu talvella, koska wanhan liiton miehet käveli tai pyöräili töihin ja näköjään auto oli hankittu toista tarkoitusta varten.
Kuva
Perikunnan edustaja kertoi, että lyhyt matka kesämökille oli kokemus sinänsä, koska siinä käytettiin korkeintaan auton 2-vaihdetta, sillä kolmannella auto olisi mennyt liian lujaa.
Auto on aina huollettu Veho:lla ja kaikki osat mitä autotallista löytyi oli firman laatikossa. Yksi kummallisuus on nuo vasemman seinän vieressä olevat pakoputket, mitkä on vaihdettu, koska taaempaan on keskelle vaimentajaa ilmestynyt pieni reikä.

Olemme pähkäilleet, että autolla on ajettu nyt 137tkm.

Kuva
Kuva
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2041
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Etupenkit löytyvät Espoosta, mutta täytyy tarkistaa niiden kunto kun käyn tallilla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Makee juttu!

Vähän tuo kummastuttaa, että penkki on noin kulunut, mutta selitys voi löytyä siitä, että edellinen omistaja oli todella kova LA-harrastaja, jopa siinä määrin, että pihalla oli kaamean kokoinen masto. Kesämökillä ei mastoa ole ollut ja ehkä isäntä on istunut autossa LA-luurin lähettyvillä.
Konehuoneessa oli lisätty LA-radiolle kovaääninen, samanlainen mitä paloautoissa näkee, mikä kai on tavallaan ollut "hands-free" kesämökille. sitten on istuttu autossa, penkillä.
Toinen vaihtoehto on, että ensimmäinen omistaja on ajanut 22.05.1975 - 25.06.1981 sen ensimmäiset 130tkm ja seuraava 107tkm, mutta tätä voi vain arvailla.
Timestone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 22.10.2003 07:35
Paikkakunta: Tampere

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Onnea mainiosta hankinnasta! :wink: Kyllähän siistikuntoiset ja kohtuullisella ajomäärällä varustetut pystylamput ovat jo tänä päivänä kiven alla. Varsinaisesti projektiltahan tuo ei vaikuta (verrattuna moneen muuhun), toki pientä puuhasteltavaa varmasti löytyy. Itse keskittyisin käytetyn hyvän penkin metsästämiseen, sellainen voisi jostain löytyäkin järkevään rahaan. Toivottavasti pääset pian myös vähän kurvailemaan uudella hankinnalla... :thumbup:
pitqlainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 22.05.2013 09:05
Paikkakunta: Kuopio

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja pitqlainen »

Ois tommoset penkit joutilaana ja on hyvässä kunnossa! Laita yv jos kiinnostaa!
S211 320CDI -04
W124 2.5D -90

Entiset:
W124 300D -91
W201 2.0E -90
W123 240D -77
W201 2.0e -88
W210 200CDI -02
W210 220CDI -99
W460 300D -81
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Tuosta tallikuvasta saattoi huomata, että mallimerkintä puuttuu autosta.
No, sieltähän se löytyi missä ne yleensä on, eli autotallin takaosassa olleen työpöydän laatikossa.
Miksi?
Kuva

Olisikohan asia niin, että kärryn (karavaanari tarra) vetämiseen tuo "200" on vähän laiska ja asian varmistamiseksi on autosta vielä otettu puristukset?
No, vedettiin niitä kärryjä paljon pienemmillä tehoilla.
Minulle asialla ei ole merkitystä, ei ole kiire enää 40 vuotta vanhalla autolla.

Tänään tarjosin vähän puhdistusainetta ovipahviin, kokeeksi nyt näin ja lopulta kyllä irroitin,
Kuva
Ehkä kuva ei anna koko totuutta, vasen puoli ovesta näyttää puhtaalta, mutta sitä se ei ole.
Ensin tarjosin Fairy:a - ei tulosta
Kissa-saippuaa - ei tulosta
Laimeaa Pineline liuosta - ei tulosta
Vähän tuhdimpaa Pineline:a - ei tulosta
Raakaa Pinelinea - uurteista irvistää lika vieläkin
Tolu:a laimennettuna - ei mitään
Raakaa Tolua - tuli vaan vihaiseksi...
Tärpättiä - ei ole lähdössä...
Tinneriä - Jokin vaikutus pienellä alueella, mutta ei uskalla käyttää.
Kuvassakin kahvan reunassa näkyy harmaa aine uurteissa ovenkahvassa, se on ongelma, joka kyllä lähtee irti, kun tarpeeksi harjaa.

Huomenna kokeillaan karkeampaa harjaa, lika pitää mekaanisesti irroittaa.
Ajan saatossa kojelauta on "hikoillut" niin, että kojelaudan alareuna, joka taittuu, on mennyt tahmeaksi, ehkä vinyyli on päästänyt öljyä ulos.
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

No-niin nyt on ajettu autolla jonkin verran; kävin mm. turun Talviheikissä.
Ensinnäkin löytyi yksi vika, mittaristosta puuttui valot kokonaan, eikä sen himmentimen vääntäminen suuntaan tai toiseen autanut mitään.
Mittari kainaloon, hauska tuo mittariston sähköpistoke, tulee mieleen armeijan radiot, Aatu:n ajalta...
Kun pyöritin himmennintä irrallaan, sirottelise jo aimo annoksen posliinijauhoa, joten ikä oli tullut täyteen. Ajattelin ensin, että heivaan hittoon koko härvelin, mutta luotettavan hyppylangan toteuttaminen alkoi arvelluttaa, joten päädyin jättämään himmentimen paikalleen ja tei U-muotoisen hyppylangan jonka pingotin johdinniitin sisään hiukan tinaa, ja mikäs siinä tinatessa kun posliini on tehty kestämään lämpöä.
Kuva
Himmenin paikalleen ja yllätys yllätys! kaikki tuikut syttyi, eli himmennin on antautunut ennen polttimoja. Makeet valot ja kirkkaat!

Huomasin myös, että puhaltimen ja lämmönsäätimien välissä on valot, osaako joku sano, miten paneelin saa irti rikkomatta mitään, pitää nimittäin putsata polttimot, koska valo on aika himmeä.

Entä osaako joku sanoa, missä kohtaa polttoainevalo syttyy? perjantaina valo syttyi varttitankin kohdalla, tankissa tosin oli puoli tankkia yli kolme vuotta vanhaa bensaa, mutta tankkaamisen jälkeen polttoainevalo ei syttynyt edes vielä 1/8 tankin kohdalla.
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Niin; minkälainen tuollainen W115 on ajaa?

Ensinnäkin, tehoa ei ole... alavääntöä ei ole ollenkaan... ja jos siististi pitää lähteä liikkeelle, niin liuttaa pitää kytkintä, muuten tyssää meno. Kun liikkeelle pääsee, on ohjaus aika kummallinen, kierroksia on ratissa äääärettöömästi, paikallaan tuntuu, että ratissa olisi väljää, mutta liikkeellä väljyys katoaa. Ratti palauttaa huomattavasti paremmin kuin 2000-luvun auton ohjaus ja olen ajanut autoja joiden tehostettu ohjaus on jäykempi kuin W115:sta tehostamaton ohjaus. Oikein minkäänlaista tuntumaa ei ohjauksessa ole, mutta ei ilmeisesti ole ollut tarkoituskaan, mukavuus etusijalla. Edes parkeeratessa en ole löytänyt tarvetta tehostimelle, yleisesti oletetaan, että tehostamaton ohjaus olisi jäykempi.

Alusta on mukava ja jos alusta ei ole tarpeeksi pehmeä, niin penkki kyllä pehmentää loput pois. Alusta on todella tunnoton; ilmeisesti alunperin näin tarkoitettu, mukavuus edellä. Erillisjousitus takana toimii, eli alustasta en ole löytänyt nyky-autoilijalle pelottavaa käytöstä. Alusta on hyvin jenkkimäinen, 30 km/h hidastetöyssyt on voitettu ajatuksen voimalla, jenkkimäistä jälkikeinumista ei ole, eikä horisonttaalista keinumista. Ei ihan heti tulisi mieleen, että lähtisi paiskomaan mutkiin, jos olisi tehokkaampi kone, mutta jos mutkaan ajaa; alusta toimii ylättäen aika hyvin, kunhan se ensin löytyy sieltä pehmeyden alta.

Jarrut on USKOMATTOMAN hyvät, terävät ja todella selkeä poljintuntuma, auton painoon nähden monessa nykyautossa olisi parantamisen varaa jarrutuntumassa ja jopa jarrutehossa. (autoon on vaihdettu uudet jarrupalat Padgid -merkkiset tarvikepalat, mutta paketissa ei ole viivakoodia, eli ei ihan tuoreet kuitenkaan.)

Auto lämpiää nopeasti, kylmiltään parin kilometrin päässä puhaltaa jo kunnolla lämpöä, mikä tietenkin kertoo sen, että teho menee lämmöksi. Aivan niin hiljainen W115 ei ole, ehkä nykyään autojen äänieristys on mennyt paljon eteenpäin, mutta muihin ajan tuotteisiin verrattaessa todella hiljainen, hiljainen jopa 1990-luvun autoihin verrattaessa.
Ainoa häiritsevä äänilähde on oven tiivisteet, jotka ikkunan kohdalta "naputtaa" korin elämisen myötä. uudet tiivisteet pitää jossain vaiheessa vaihtaa.

Moottoritiellä ilmenee, että tietyn ikäisillä miehillä on tarve päästä W115:sta ohi. Itse en aio osaani alentua ja lyön kunnolla löylyä koneeseen ja varmasti monen maailmaan on tullut virhe, kun 70-luvulla jo aika hiljaa ajanut härveli ajaa nykyään sakkorajalla. Kiihtyvyys löytyy autosta kyllä, kun vähän houkuttelee ja moottoritielle saa nopeuden päälle ilman ongelmia, kun vain laittaa lapun lattiaan. Terhakkaalla ajotavalla ajoin tankillisen lähinnä moottoritiellä ja hiukan kaupungissa 12L/100km (mittariheitto otettu huomioon). Aika janoinen, jos suhteuttaa suorituskykyyn, elettiin kuitenkin öljykriisiä.

Lopuksi:
Letkeä auto, ihan hauska auto kiireettömään matkustamiseen. kummallinen sekoitus Ameriikkalaisuutta ja Saksalaista ajatusmaailmaa. Tavallaan tuntuu, että auto on valmis, eli nykyautoihin on 1970-luvun jälkeen ole tullut muuta kuin pintakovuutta alustaan ja läjä turhia sähkötarvikkeita: "Nintendoja", jotka on kuitenkin aina rikki. W115 on rakennettu siten, että sen osat kestää ja jos jotain menee rikki, niin sen voi helposti korjata, ei välttämättä vaihtaa.
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Pesin auton tänään, kyllä kiiltää!
btw, noi kahdennusvalot on aika fiksut...

Kuva
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

unknown kirjoitti:Miksi tässä sitten kävi näin?

Auto on aina huollettu Veho:lla ja kaikki osat mitä autotallista löytyi oli firman laatikossa. Yksi kummallisuus on nuo vasemman seinän vieressä olevat pakoputket, mitkä on vaihdettu, koska taaempaan on keskelle vaimentajaa ilmestynyt pieni reikä.

Olemme pähkäilleet, että autolla on ajettu nyt 137tkm.

]
Myyjällä on ollut ilmeisen valikoiva muisti tässä asiassa. Autoa on huollettu muuallakin kuin Vehossa. Nokalla oleva moottori ei ole auton alkuperäinen. Nykyinen moottorin on neljäs moottori tässä autossa. Alkuperäinen moottori kilahti ilmeisesti öljynpuutteeseen, jonka jälkeen tilalle vaihdettiin laakerivikainen (koliseva) vastaava. Varsin pian tämän tilalle vaihdettiin loppuunajettu, savuttava 230:nen. Tämäkään moottori ei ollut ihan sitä mitä omistaja halusi vaan tilalle vaihdettiin nykyinen (käytetty) 200:nen. Tämä tieto on peräisin nykyisen moottorin asentajalta. Autohan on ihan siisti mutta vastoin tietoasi se ei siis ole koskematon...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kuulin tuosta historiasta viime viikolla, moottorin vaihdosta toki tiesin, koska auton vieressä oli irtonainen kone, jonka sain mukaan.
Auton myyjillä (perikunnalla) ei ole tarkkaatietoa, mitä moottorille on aikanaan tapahtunut, sen tiesivät, että se jotenkin liittyi öljynvaihtoon. (nyt tiedän syyn ja tekijän...)
Saattaa olla, että autossa on neljäs moottori, mutta oletan, että pari konetta ensimmäisen ja nykyisen välissä on ollut autossa kiinni vain koe-mielessä ja todettu huonoiksi. Selvittäessä auton historiaa ja syitä koneen vaihtoon, on käynyt ilmi, että autolla ei ole ajettu kovinkaan paljoa, mutta sattumusten sarja on johtanut koneen vaihtoo kuitenkin.

Yleisesti ajatellen auto on kuitenkin se merkin halvin malli, jopa taksi-mallia halvempi, joka oli yksi yleisimpiä automalleja manner-Euroopassa ja siihen suhteutettuna tekniikan alkuperäisyydellä ei ole tuon taivaallista merkitystä. Kyseisen auton tärkein arvo on sen käyttöarvo, suhteessa auton nyky kuntoon ja ikään, onhan sen kotimaisuus-aste aika alhainen, vaikka konehuonetta on vähän tuuletettu. Kyseessä on kuitenkin koko ajan käytössä ollut auto ja tämä yhdessä mielenkiintoisen historian kanssa tekee siitä hauskan.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unski »

Huomenna kokeillaan karkeampaa harjaa, lika pitää mekaanisesti irroittaa.
Ajan saatossa kojelauta on "hikoillut" niin, että kojelaudan alareuna, joka taittuu, on mennyt tahmeaksi, ehkä vinyyli on päästänyt öljyä ulos.
Hauskan näköinen vekotin, onnea hankinnasta!

Minä olen tuollaisten vinylien liat saanut parhaiten poistettua ihan pyykinpesuaineella (reilu annostus), lämpimällä vedellä ja juuriharjalla.

Sinänsä tuntuma ohjaukseen löytyy ajan kanssa, alkuun vaikuttaa tunnottomalta, mutta pikkuhiljaa kun autoon tottuu, useat muut uudemmat autot tuntuvat jotenkin töksöiltä...ainakin minulle on käynyt niin. Kannattaa varmaan säädättää etupyörien kulmat.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
unknown
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.02.2014 20:24

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja unknown »

Täytyy piruuttain kokeilla tuota pyykinpesuainetta, ainakin penkinsuojat kesti pyykinpesukoneen... Parhaiten toimi hörypesuri, ei mikään "TV-Shop" -laite, vaan Kärcher SV 1905.
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

unknown kirjoitti:Kuulin tuosta historiasta viime viikolla, moottorin vaihdosta toki tiesin, koska auton vieressä oli irtonainen kone, jonka sain mukaan.
Auton myyjillä (perikunnalla) ei ole tarkkaatietoa, mitä moottorille on aikanaan tapahtunut, sen tiesivät, että se jotenkin liittyi öljynvaihtoon. (nyt tiedän syyn ja tekijän...)
Saattaa olla, että autossa on neljäs moottori, mutta oletan, että pari konetta ensimmäisen ja nykyisen välissä on ollut autossa kiinni vain koe-mielessä ja todettu huonoiksi. Selvittäessä auton historiaa ja syitä koneen vaihtoon, on käynyt ilmi, että autolla ei ole ajettu kovinkaan paljoa, mutta sattumusten sarja on johtanut koneen vaihtoo kuitenkin.
Yleisesti ajatellen auto on kuitenkin se merkin halvin malli, jopa taksi-mallia halvempi, joka oli yksi yleisimpiä automalleja manner-Euroopassa ja siihen suhteutettuna tekniikan alkuperäisyydellä ei ole tuon taivaallista merkitystä. Kyseisen auton tärkein arvo on sen käyttöarvo, suhteessa auton nyky kuntoon ja ikään, onhan sen kotimaisuus-aste aika alhainen, vaikka konehuonetta on vähän tuuletettu. Kyseessä on kuitenkin koko ajan käytössä ollut auto ja tämä yhdessä mielenkiintoisen historian kanssa tekee siitä hauskan.
Ok. moottorinvaihto oli siis tiedossasi jo ostohetkellä. Hehkutit vain niin paljon apikoliittimistä, aikakauden varusteista ja Vehon tekemistä huolloista, että minulle tuli tunne, että sinua on johdettu harhaan. Olet oikeassa niiden kahden "välimoottorin" suhteen ne olivat paikoillaan vain hetken. Olet oikeassa myös siinä, että kyseessä ei ole varinainen sijoitusauto vaan "hauska peli". Kyllä minäkin voisin tuolla ajella Mazdani sijaan. Kuvien perusteella on mielestäni naivia kuvitella mittarin pyörähtäneen vain kerran ympäri (ei juurikaan talviajoa ja säilytetty tallissa). Ymmärtääkseni sinulla ei ole tietoa tämän yksilön 5-6:sta ensimmäisestä elinvuodesta.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W115 projekti, ei tässä näin pitänyt käydä...

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onnea wanhuksen hankinnasta !
Ensin tarjosin Fairy:a - ei tulosta
Kissa-saippuaa - ei tulosta
Laimeaa Pineline liuosta - ei tulosta
Vähän tuhdimpaa Pineline:a - ei tulosta
Raakaa Pinelinea - uurteista irvistää lika vieläkin
Tolu:a laimennettuna - ei mitään
Raakaa Tolua - tuli vaan vihaiseksi...
Tärpättiä - ei ole lähdössä...
Tinneriä - Jokin vaikutus pienellä alueella, mutta ei uskalla käyttää.
Jokseenkin samat olen itsekin kokeillut, ei tehoa :roll:
Tuosta:
http://www.cillitbang.fi/products.php" onclick="window.open(this.href);return false;
oranssi ja/tai vihreä pumppupullo niin lähtee.
Tietysti kannattaa kokeilla ensin varovasti, mutta ainakin W123 MB-Tex ja monien muiden autojen muovi / vinyyli kestää käsittelyn.
Hyvä konsti on myös "ihmesieni" (tehotassu, taikasieni jne...) esim:
http://www.siivouspilvi.fi/3M-TEHOTASSU ... SIENI-1000" onclick="window.open(this.href);return false;

Noiden juttujen :roll: toimivuuden uskoo vasta kun itse kokeilee, tai ainakaan minä en uskonut 8)
Yksi vanha kuvakin löytyi:
http://www.mese.fi/forum/userpix/5_Kuva1165_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
wiimax.fi
Vastaa Viestiin