Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Elikkä kyseinen rönttä rynkyttää sekä tyhjäkäynnillä että kierroksia laskiessa. Täälläkin aiheesta keskusteltu aika useaan otteeseen, mutta ei ilmeisesti vieläkään varmaa syytä moiselle ole löytynyt?
Itse vähän yritin perehtyä tuohon ongelmaan ja panin merkille että kun auton sähköjärjestelmää "kuormittaa", eli laittaa puhallinta isolle, valoja päälle, penkinlämmittimet päälle, niin kyseinen oire kaikkoaa tyystin. Kierrokset laskee normaalisti, tyhjäkäynnillä ei yritäkkään rykiä. Ja varmistin asian kokeilemalla monta kertaa tuon asian. Ja jos käyttää vaikka pelkästään takalasin lämmitintä päällä ni auto käy normaalisti mutta heti kun sammuttaa lämmittimen ni moottori "rytkähtää".
Joten tulin itse siihen johto päätökseen että sähköpuolen vika täytyy olla. Täälläkin paljon puhuttu että suuttimet kusee mutta itse en nyt kyllä lähtisi niitä enää syyttämään.
Ajattelin kunhan keli ja aika antaa myöten perehtyä paremmin asiaan ja rueta rakentamaan lisä maadotuksia yms, sähköteknillisiä ratkaisuja. En ole autosähkö puolen asiantuntia mutta ajattelin kokeilla.
Kommentteja asiasta otan mielelläni vastaan ja jos nyt joku sattuu tietämään asiasta enemmän niin oishan se mukava jos kävisi täällä vähän avautumassa.
Itse vähän yritin perehtyä tuohon ongelmaan ja panin merkille että kun auton sähköjärjestelmää "kuormittaa", eli laittaa puhallinta isolle, valoja päälle, penkinlämmittimet päälle, niin kyseinen oire kaikkoaa tyystin. Kierrokset laskee normaalisti, tyhjäkäynnillä ei yritäkkään rykiä. Ja varmistin asian kokeilemalla monta kertaa tuon asian. Ja jos käyttää vaikka pelkästään takalasin lämmitintä päällä ni auto käy normaalisti mutta heti kun sammuttaa lämmittimen ni moottori "rytkähtää".
Joten tulin itse siihen johto päätökseen että sähköpuolen vika täytyy olla. Täälläkin paljon puhuttu että suuttimet kusee mutta itse en nyt kyllä lähtisi niitä enää syyttämään.
Ajattelin kunhan keli ja aika antaa myöten perehtyä paremmin asiaan ja rueta rakentamaan lisä maadotuksia yms, sähköteknillisiä ratkaisuja. En ole autosähkö puolen asiantuntia mutta ajattelin kokeilla.
Kommentteja asiasta otan mielelläni vastaan ja jos nyt joku sattuu tietämään asiasta enemmän niin oishan se mukava jos kävisi täällä vähän avautumassa.
Paavo mallin 300TD
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Tuossa on rivipumppu, jonka syöttöä ohjataan mekaanisen vivun ja sähkösolenoidin avulla, jota ohjataan PWM signaalilla. Ei oikein ole uskottavaa, että sen ohjain saisi mitenkään moisen aikaan.
Ehkä kannattaa katsella laturia sen sijaan sekä samalla moniurahihnan käyttäytymistä, toimiiko sen vapaakytkin jos siellä sellainen alunperin on. Resonoiko hihna, mielenkiintoinen ilmiö kuitenkin.
Ehkä kannattaa katsella laturia sen sijaan sekä samalla moniurahihnan käyttäytymistä, toimiiko sen vapaakytkin jos siellä sellainen alunperin on. Resonoiko hihna, mielenkiintoinen ilmiö kuitenkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Se rasittaa konetta kun sähkönkulutusta on enmmän.
Luulen että pumppua on ruuvattu ja joku siellä ei nyt ole ihan kohdillaan...veskola voisi tietää mitä ruuvata ja minkä verran.
Toisaalta vakio sähköinen rivi pumppu eli ei sieltä kaiketi voi mitään ruuvailla mutta onko tässä om603 pumppu eli piristelty konetta?
Luulen että pumppua on ruuvattu ja joku siellä ei nyt ole ihan kohdillaan...veskola voisi tietää mitä ruuvata ja minkä verran.
Toisaalta vakio sähköinen rivi pumppu eli ei sieltä kaiketi voi mitään ruuvailla mutta onko tässä om603 pumppu eli piristelty konetta?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Tämä on todellakin mielenkiintoinen vika, moniura hihna kyllä näyttää kulkevan aivan mallikkaasti ei väpätä eikä tärrää. Mutta laturi on tulossa tarkasteluun tosiaan kuhan keli ja aika antaa myöten. En minäkään ihan heti usko että se siinä pumpun sähköissä se vika on mutta sekin pitää tarkistaa. Itse joskus kuullut ja nähnytkin että sähkö pystyy tekemään mitä ihmeellisimpiä asioita, huono maadoitus voi vaikuttaa moneen asiaan.
Ja kun kuormaa lisätään ni virtaahan siellä alkaa kulkea terhakkaammin joka paikkaan ja nyt se on jossakin moottorin käyntiin vaikuttavassa paikassa ilman sähkövastusta alhainen... Ei saa nauraa, en oikeasti tiedä näistä ku hyvin hyvin vähän. Mukava vain tutkiskella ja pohtia kinkkisiä vikoja.
Tietääkseni tätä ei kyllä ole "ruuailtu" pumpusta sen kummemmin. Edellinen omistaja tuonu saksasta ja ei ainakaan tämä suomalainen kaveri ole sitä ruuannut. Pumppu on tarkoitus viedä huoltoon jonkun osaavamman käsiin. Ihan vain tarkasteluu mielessä ei viritys mielessä, ei uskalla viritellä ku tahtoo olla että tulee vain lisä ongelmia.
Ja kun kuormaa lisätään ni virtaahan siellä alkaa kulkea terhakkaammin joka paikkaan ja nyt se on jossakin moottorin käyntiin vaikuttavassa paikassa ilman sähkövastusta alhainen... Ei saa nauraa, en oikeasti tiedä näistä ku hyvin hyvin vähän. Mukava vain tutkiskella ja pohtia kinkkisiä vikoja.
Tietääkseni tätä ei kyllä ole "ruuailtu" pumpusta sen kummemmin. Edellinen omistaja tuonu saksasta ja ei ainakaan tämä suomalainen kaveri ole sitä ruuannut. Pumppu on tarkoitus viedä huoltoon jonkun osaavamman käsiin. Ihan vain tarkasteluu mielessä ei viritys mielessä, ei uskalla viritellä ku tahtoo olla että tulee vain lisä ongelmia.
Paavo mallin 300TD
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Ei ole mitään ruuvattavaa siellä pumpussa, tuo moottori käy vaikka sen sähköjohdon nyppää siitä pois ja painaa vähän ruuvimeisselillä syöttötankoa. Luultavasti käy vaikkei painaisikaan, tai no omasta otin virta-avaimen irti ja se jäi käymään noin 500 rpm nopeudella. Silloin ECU on kylmäkallena. Se moottorihan sammuu vasta sitten kun solenoidi estää aineen pääsyn pumpulle, ei edes silloin kun tietokone lopettaa syöttö hommat eli tyhjäkäynnin tasauksen.
Virittely näkyisi siellä ECU:n muistipiirissä, mutta ei kai sitä sieltäkään saa rynkyttämään millään...tai no mitäs tämä rynkyttäminen nyt tarkoittaa tässä tapauksessa
Voiko olla kyse ihan normaalista tyhjäkäyntisäätimen toiminnasta kierrosten laskiessa ? Normaalistihan siellä on aina myös voimansiirto mukana menossa eli kierrokset ei laske vapaasti.
Virittely näkyisi siellä ECU:n muistipiirissä, mutta ei kai sitä sieltäkään saa rynkyttämään millään...tai no mitäs tämä rynkyttäminen nyt tarkoittaa tässä tapauksessa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Rynkyttämisellä tarkoitan tässä tapauksessa sitä kun moottori tyhjäkäynnillä hökäisee niinku yrittäs sammua, ja tätä tapahtuu epäsäännöllisesti. Ja kun paikallaan polkaisee kaasua ja antaa kierrosten laskia tyhjäkäynti alueelle, tapahtuu laskeminen todella epätasaisesti ja kone ravistelee kovastikkin. Mutta kaikki oireet häviää kun laitetaan paljon sähkölaitteita päälle eli kuormitetaan sähköpuolta. Laturia olen itsekkin mietiskellyt, siitä en tiedä miten tuo laturi voisi vaikuttaa mutta pitäs vähän mittailla ja mietiskellä.
Voiko se silti kuitenkin olla vain tässä tyhjäkäynti säätimessä se vika, sehän ilmeisesti sähköä käyttää toimiakseen( missä tämä säädin muuten sijaitsee:)?. Normaaliksi käytökseksi sitä en kyllä laskisi, vaikka se tämän mallin meselle tuntuu olevan enempi ominaisuus kuin vika.
Voiko se silti kuitenkin olla vain tässä tyhjäkäynti säätimessä se vika, sehän ilmeisesti sähköä käyttää toimiakseen( missä tämä säädin muuten sijaitsee:)?. Normaaliksi käytökseksi sitä en kyllä laskisi, vaikka se tämän mallin meselle tuntuu olevan enempi ominaisuus kuin vika.
Paavo mallin 300TD
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Ongelmahan on juurikin tällainen. http://www.youtube.com/watch?v=scGaX7OeJtk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja kaikki tämä loppuu ja käynti tasaantuu kun sähkölaitteita reilusti päällä.
Ja kaikki tämä loppuu ja käynti tasaantuu kun sähkölaitteita reilusti päällä.
Paavo mallin 300TD
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Kannattais tarkastaa ilmamassaanturi, likaantuessaan tai hajotessaan sekoittaa juuri tuolla tavoin tyhjäkäynnin. Sähkölaitteilla kuormitettaessa, polttoaineen syöttö lisääntyy, ja näin ollen saattaa hetkellisesti olla oikea nafta\ilma seos, tämä kielii juuri väärästä seoksesta.
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Mulla tekee ihan samaa. Olisi kiva tietää syy moiseen
W210 300TD
Vito 111CDI
Vito 111CDI
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Vanhemmissa taisi olla syöttöpumpun takalaakeri joka aiheutti käynti häiriöitä kun syöttömäärä heitteli...onkohan mahdollista?
Eli takapäänlaakeri väljeni.
Eli takapäänlaakeri väljeni.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Moro!
Samantapaista "rynkytystä" pitää omakin, mutta kunhan ilmat alkaa sallia, niin alan tutkia ilmavuotoja...
Tuossa linkitetyssä youtube videossakin siinä läpinäkyvässä polttoaineletkussa näyttäisi kulkevan
melkoisia ilmakuplia. Samat oireet eli kuplat olen huomannut omassanikin. Ja tuntuisi olevan aika selvä
syy-yhteys niillä kuplilla ja tyhjäkäynnin pätkäisemisellä. Eli heti, kun kupla on vilahtanut putkessa,
niin joku sylinteri yskäisee. Kertoillaan lisää, kun jotakin selviää...
Samantapaista "rynkytystä" pitää omakin, mutta kunhan ilmat alkaa sallia, niin alan tutkia ilmavuotoja...
Tuossa linkitetyssä youtube videossakin siinä läpinäkyvässä polttoaineletkussa näyttäisi kulkevan
melkoisia ilmakuplia. Samat oireet eli kuplat olen huomannut omassanikin. Ja tuntuisi olevan aika selvä
syy-yhteys niillä kuplilla ja tyhjäkäynnin pätkäisemisellä. Eli heti, kun kupla on vilahtanut putkessa,
niin joku sylinteri yskäisee. Kertoillaan lisää, kun jotakin selviää...
Kaitsu
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Dieselmoottorin kanssa ei oikein kannattaisi jutella väärästä ilma/seossuhteesta
Tyhjäkäyntisäädin on se moottorin ECU, se vain painelee siellä kaasupoljinta ihmisen sijasta. Ilmamassalla ei tuossa hommassa ole mitään merkitystä, mutta kierroslukuanturilla senkin edestä.

Tyhjäkäyntisäädin on se moottorin ECU, se vain painelee siellä kaasupoljinta ihmisen sijasta. Ilmamassalla ei tuossa hommassa ole mitään merkitystä, mutta kierroslukuanturilla senkin edestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Mun mielestä tuossa videossa kuuluu myös vuotavan imuventtiilin supsutusta, vaikkei videosta aina kaikkea ihan tarkkaan kuulekkaan. Sehän on Om605/606 tyyppivika, että venttiilit/seetit painuu kanteen. Tämän ikäisten oikeista ajomääristä kunnei kukaan välttämättä tiedä
Jos haluaa varmistaa vuotaako joku imuventtiili ( vitosessa vuotaa yleensä 4 pytty, kuotosessa 4/5?) niin asia on helposti tarkistettavissa, imusarja pois ja taskulampulla kattoo läpitte venttiilin varret. Vuotava on tietysti harmaan nokinen ja selvästi eri värinen. Ja supsutus kuulunee myös jos paha jo.
http://www.youtube.com/watch?v=JQtfargzO_I" onclick="window.open(this.href);return false;
vitonen ainakin ravistaa/täristää tyhjäkäynnillä jollei puristukset ole tasan.

http://www.youtube.com/watch?v=JQtfargzO_I" onclick="window.open(this.href);return false;
vitonen ainakin ravistaa/täristää tyhjäkäynnillä jollei puristukset ole tasan.
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Minä en jaksa enää uskoa noihin ilmakupla ongelmiin ainakaan tässä omassa koneessa, sillekkin on tehty melkein kaikki voitava ja paluu puolen putkissa liikkuu aina kuplia. Ja ensinnäkin siksi, että miksi kuplan vaikutus häviäisi kun sähkölaitteita kuormitetaan?
Nyt ajattelin keskittyä tuohon kaasun säätimeen tai mikä lie oikealta nimeltään onkin. Onko jollakin tietoa tai taitoa kyseisen mötikän raplailusta:)?
Elikkä tarkoitan osaa johon tulee polkimelta vaijeri kiinni. Sen verran tiedän että ohmi mittarilla vois onnistua mittailla, ei varmaan paljon muuten saa irti mitään. Kysäsin Kl-varaosista osan hintaa jos ois kokeillu uutta ihan piruuttaan ni Boch makso jotain 450 euroa ja alkuperänen en tiedä mikä ni oli jossaki 700 euron huitteilla, käskin jättää hyllyyn. Mietin että siinähän täytyy vastus vain muuttua kun sitä lirputellaan, jos mittaamalla löytäisin selvää heittelyä ni sieltähän vois vika tai ainakin jokin vika löytyäkin. Ja tämähän liittyy nimenomaan sähkövehkeisiin.
Saa nauraa, en todellakaan ole mikään autojen tuntia, ja vielä vähemmän niitten korjaaja. Yleensä aloitan jonkun remontin ja joku sen lopettaa.
Nyt ajattelin keskittyä tuohon kaasun säätimeen tai mikä lie oikealta nimeltään onkin. Onko jollakin tietoa tai taitoa kyseisen mötikän raplailusta:)?
Elikkä tarkoitan osaa johon tulee polkimelta vaijeri kiinni. Sen verran tiedän että ohmi mittarilla vois onnistua mittailla, ei varmaan paljon muuten saa irti mitään. Kysäsin Kl-varaosista osan hintaa jos ois kokeillu uutta ihan piruuttaan ni Boch makso jotain 450 euroa ja alkuperänen en tiedä mikä ni oli jossaki 700 euron huitteilla, käskin jättää hyllyyn. Mietin että siinähän täytyy vastus vain muuttua kun sitä lirputellaan, jos mittaamalla löytäisin selvää heittelyä ni sieltähän vois vika tai ainakin jokin vika löytyäkin. Ja tämähän liittyy nimenomaan sähkövehkeisiin.
Saa nauraa, en todellakaan ole mikään autojen tuntia, ja vielä vähemmän niitten korjaaja. Yleensä aloitan jonkun remontin ja joku sen lopettaa.
Paavo mallin 300TD
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Velppa kirjoitti:Minä en jaksa enää uskoa noihin ilmakupla ongelmiin ainakaan tässä omassa koneessa, sillekkin on tehty melkein kaikki voitava ja paluu puolen putkissa liikkuu aina kuplia.
On normaalia että kun käyttää kierroksia ja löysää niin paluuputkessa (s-pumpun paluu) menee ryöppy ilmansekaista p-ainetta. Menee sellaisena sameana ryöppynä ja kun kierrokset tasaantuu ei ilmaakaan enää kulje.
Olikos siinä syöttöpumpun persiissä mitään sähköisiä säätimiä? Joutokäynnille tai nykimisenestolle tms.?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Unohtakaapas nyt jo se kaasupoljin, sen potikka ja turha rahanmeno....yritän kerran vielä kerran selittää sen toiminan:
- Kaasupoljin vääntää konehuoneessa olevaa säätövastusta (potentiometri)
- Tietokone mittaa paljonko potentiometri on säätynyt ja saa siitä vastaavan jännitteen. Nyt tietokone tietää paljonko kuski haluaa vääntömomenttia
- Tietokone lähettää "tietokonepulsseja" (PWM) ruiskutuspumpun solenoidille ja mittaa samalla elementtejä kiertävän säätötangon paikkaa. Mikäli kaikki menee kuten elokuvissa tuo tanko ei jumiuta vaan se säätyy juuri siihen kohtaan kuin tietokone halusi.
- Mikäli tanko on jäykkä tietokone lisää tehoa sinne solenoidille ja lopulta se tanko on siellä kaasupohjassa asennossa silmänräpäyksessä.
- Mikäli tanko jumiuttaa se ei palaudu heti alkuasentoonsa vaan se ottaa aikansa ja kierrokset laskevat hitaasti.. Tanko palautuu jousen vetämänä
Kuskin nostaessa jalan kaasupolkimelta:
- Tietokone hoksaa että ahaa, nyt ollaan tyhjäkäynnillä, joten tavoite voisi olla pitää moottori vaikkapa 750 rpm kierroksilla, tai jos on kylmä kone ja pakkanen ulkona niin vähän kovemmalla.
- Tietokone alkaa hienosäädellä jälleen solenoidin avulla säätötankoa hitusen edestakaksin siten että kieerosluku pysyy halutussa.
- Mikäli tanko oli vielä kaasutusasennossa saattaa tyhjäkäyntisäätöä suorittava tietokoneohjelma vähän nikotella hakiessaan oikeata asentoa säätötangolle
- Mikäli moottorin kierrosluku laskee hitaasti kuormituksen puutteen vuoksi saattaa tyhjäkäyntisäätöä suorittava tietokoneohjelma vähän nikotella hakiessaan oikeata asentoa säätötangolle
-> Potikan silittely tai vaihtaminen ei tee ketään onnelliseksi, sitä paitsi mikäli potikka on viallinen se tietokone on huomannut sen jo aika päiviä sitten ja laittanut turvamoodit päälle, sytyttänyt punaiset valot kojelautaan, jotta auto ei lähde ns. lapasesta kuten siinä telkkariohjelmassa eilen kävi.
Ne mekaaniset säätimet mitä on vanhoissa rivipumpuissa, ne on korvattu tietokoneohjelmalla, esimerkiksi sitten, että kaasun kun painaa pohjaan niin aluksi tanko menee pohjaan ja syöttö täysille mutta kierrosten lähestyessä rajoittajaa aletaan tankoa vetämään poispäin. Tangon holtittomia liikkeitä voidaan myös siloitettaa ohjelmakoodilla, tämä vastaa täysin mekaanisen systeemin kaasuvivun iskaria.
Minä en tuolla edellä olevassa youtube videossa huomannut mitään fataalia vikaa, jota nyt kannattaisi alkaa korjaamaan. Näkyykö tämä vika jotenkin päivittäisessä ajossa mikäli konepelti pidetään visusti kiinni ?
- Kaasupoljin vääntää konehuoneessa olevaa säätövastusta (potentiometri)
- Tietokone mittaa paljonko potentiometri on säätynyt ja saa siitä vastaavan jännitteen. Nyt tietokone tietää paljonko kuski haluaa vääntömomenttia
- Tietokone lähettää "tietokonepulsseja" (PWM) ruiskutuspumpun solenoidille ja mittaa samalla elementtejä kiertävän säätötangon paikkaa. Mikäli kaikki menee kuten elokuvissa tuo tanko ei jumiuta vaan se säätyy juuri siihen kohtaan kuin tietokone halusi.
- Mikäli tanko on jäykkä tietokone lisää tehoa sinne solenoidille ja lopulta se tanko on siellä kaasupohjassa asennossa silmänräpäyksessä.
- Mikäli tanko jumiuttaa se ei palaudu heti alkuasentoonsa vaan se ottaa aikansa ja kierrokset laskevat hitaasti.. Tanko palautuu jousen vetämänä
Kuskin nostaessa jalan kaasupolkimelta:
- Tietokone hoksaa että ahaa, nyt ollaan tyhjäkäynnillä, joten tavoite voisi olla pitää moottori vaikkapa 750 rpm kierroksilla, tai jos on kylmä kone ja pakkanen ulkona niin vähän kovemmalla.
- Tietokone alkaa hienosäädellä jälleen solenoidin avulla säätötankoa hitusen edestakaksin siten että kieerosluku pysyy halutussa.
- Mikäli tanko oli vielä kaasutusasennossa saattaa tyhjäkäyntisäätöä suorittava tietokoneohjelma vähän nikotella hakiessaan oikeata asentoa säätötangolle
- Mikäli moottorin kierrosluku laskee hitaasti kuormituksen puutteen vuoksi saattaa tyhjäkäyntisäätöä suorittava tietokoneohjelma vähän nikotella hakiessaan oikeata asentoa säätötangolle
-> Potikan silittely tai vaihtaminen ei tee ketään onnelliseksi, sitä paitsi mikäli potikka on viallinen se tietokone on huomannut sen jo aika päiviä sitten ja laittanut turvamoodit päälle, sytyttänyt punaiset valot kojelautaan, jotta auto ei lähde ns. lapasesta kuten siinä telkkariohjelmassa eilen kävi.
Ne mekaaniset säätimet mitä on vanhoissa rivipumpuissa, ne on korvattu tietokoneohjelmalla, esimerkiksi sitten, että kaasun kun painaa pohjaan niin aluksi tanko menee pohjaan ja syöttö täysille mutta kierrosten lähestyessä rajoittajaa aletaan tankoa vetämään poispäin. Tangon holtittomia liikkeitä voidaan myös siloitettaa ohjelmakoodilla, tämä vastaa täysin mekaanisen systeemin kaasuvivun iskaria.
Minä en tuolla edellä olevassa youtube videossa huomannut mitään fataalia vikaa, jota nyt kannattaisi alkaa korjaamaan. Näkyykö tämä vika jotenkin päivittäisessä ajossa mikäli konepelti pidetään visusti kiinni ?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Velimiehellä 606 rynkytti tyhjäkäynnillä, ajossa vaihteet toimi miten sattui, vedot välillä oli mitä oli. Loppujen lopussa oli vika polttoainepuolella, veti jostain ilmaa järjestelmään. Kun laittoi sähköpumpun tulolinjaan, niin ongelmat loppui siihen. Eräs diesel asentaja epäili polttoaineen lämmitintä pumpun kupeessa, josta pääsisi ilmaa järjestelmään. Mutta en muista velimiehen maininneen että kuormittamalla sähköjärjestelmää olisi rynkytys oireet vähentynyt.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Kiitos tarkasta toiminta kertomuksesta Veskola. Tässäkin opin paljon uutta.
Tottahan se on että ei se ajoon vaikuta, muutaku joskus kun oikein hiipimällä ajaa ja löysää kaasun ni ravistaa vähän autoa, ei muuten huomaa ajossa.
Olen kyllä samaa mieltä että mitä pidempään pitää konepellin kiinni sitä paremmin nämä pelaa. Eräs vanha mersu mies sanoki kerran että älä ikinä aukaise konepeltia turhaan. Ja entisen työnantajan sanoja lainatakseni ni joskus on parempi ajaa vika ulos ni selviää helpoimmalla jos sellaista edes on.
Aina joskus vaan kun on aikaa ni saattaa rueta rassaileen ja pohtimaan tällasia vähän tyhjänpäiväsempiäki vikoja.
Tottahan se on että ei se ajoon vaikuta, muutaku joskus kun oikein hiipimällä ajaa ja löysää kaasun ni ravistaa vähän autoa, ei muuten huomaa ajossa.
Olen kyllä samaa mieltä että mitä pidempään pitää konepellin kiinni sitä paremmin nämä pelaa. Eräs vanha mersu mies sanoki kerran että älä ikinä aukaise konepeltia turhaan. Ja entisen työnantajan sanoja lainatakseni ni joskus on parempi ajaa vika ulos ni selviää helpoimmalla jos sellaista edes on.
Aina joskus vaan kun on aikaa ni saattaa rueta rassaileen ja pohtimaan tällasia vähän tyhjänpäiväsempiäki vikoja.
Paavo mallin 300TD
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Vakavalta tuo ei kuulosta ja minäkään en huomannu videopätkässä mitään outoa mutta toisaalta minulla ei ko tyyppistä autoa ole koskaan ollu joten siltäpohjalta. Jokatapauksessa ravistelu ei kyllä kuulu kuvioon vai olisiko nuo autot aina tuollaisia olleet?Velppa kirjoitti: Tottahan se on että ei se ajoon vaikuta, muutaku joskus kun oikein hiipimällä ajaa ja löysää kaasun ni ravistaa vähän autoa.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
No sillä, jos paluupuolella menisikin ilmakuplia, ei varmasti tyhjäkäyntiin vaikutusta ole.
Nuo omat kuplat on juurikin sen kokoisia, että suuttimelle asti keritessään ei varmasti ruiskutus tapahdu sillä oikealla hetkellä.
Ja ne ovat tulopuolella. Tuota extra polttoainepumppua jonnekin tankin lähelle voisi kokeilla, niin ei oman pumpun tarvitsisi
imeä koko matkaa tankilta melkein ruiskutuspumpulle asti.
Samalla tuo polttoainelinja tulisikin paineenalaiseksi, joten vuotokohtakin löytyisi ehkä helpommin...
Minulla ei sähkölaitteet kuormita niin paljoa, että vaiva katoaisi, mutta vaihteen päälle laitto kyllä.
Rynkytys ei silloinkaan lopu, mutta kuormituksen kasvu saa tyhjäkäynnin tasoittumaan niin paljon,
ettei vaivaa huomaa, ellei mene pellin alle kuuntelemaan.
Nuo omat kuplat on juurikin sen kokoisia, että suuttimelle asti keritessään ei varmasti ruiskutus tapahdu sillä oikealla hetkellä.
Ja ne ovat tulopuolella. Tuota extra polttoainepumppua jonnekin tankin lähelle voisi kokeilla, niin ei oman pumpun tarvitsisi
imeä koko matkaa tankilta melkein ruiskutuspumpulle asti.
Samalla tuo polttoainelinja tulisikin paineenalaiseksi, joten vuotokohtakin löytyisi ehkä helpommin...
Minulla ei sähkölaitteet kuormita niin paljoa, että vaiva katoaisi, mutta vaihteen päälle laitto kyllä.
Rynkytys ei silloinkaan lopu, mutta kuormituksen kasvu saa tyhjäkäynnin tasoittumaan niin paljon,
ettei vaivaa huomaa, ellei mene pellin alle kuuntelemaan.
Kaitsu
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Mikäli minulla olisi (vielä) tuollainen käyttöpelinä niin miltei ostaisin sen polttoaineputkisarjan sinne ihkauuden, ne kun oireilee joka toisella nykyään, ja olen minä sellaisiakin aisoita pohdiskellut erään toisen projektin kohdalla, että paineistaisi linjan väärään suuntaan jollakin väliaikaispumpulla. Sinne kun saisi edes 0,2 Bar painetta niin aamulla olisi vuotokohta selvillä. Tankille menevä letku tai jopa koko tankki pitäisi tukkia ilmatiiviiksi ja moottorin kyljessä olevasta letkusta ainetta pienellä paineelle sinnepäin. Mahdollinen solenoidi pitäisi pakottaa auki asentoon.
No mutta nyt tuo paluupuolella näkyvä ilma mistä Jari jutteli alkoi häiritä, eli mistä se ilma sinne ilmestyy
Suuremmalla ruiskutusmäärällähän se ilmakupla sieltä pääsee pois pinteestä häiritsemästä paljon helpommin, muutoin se saattaapi siellä häiritä pidempään...spekuloidaan lisää, mekaaninen pumppu imee kierrosten mukaan kovaa kyytiä, ainetta ei menekkään enää moottoriin oikeastaan ollenkaan -> pumppu imee ilmaa, ilma kerääntyy siihen suodattimelle ja jo kohta meillä kulkee ilmakupla sinne ruiskutuspumpulle sekoittamaan ajoituksen. Mikäli ruiskutus eli kuormitus olisi suurempi ilma menisi suuttimista lävitse sitä mukaa kun sitä hitaasti sinne ehtii kertyä.
Tuossa muuten on yksi video joka siuaa aihetta, painelen ainetta putkistoon juottopullosta, jotta ilma poistuisi.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FB-BfNlVVOc[/youtube]
Tuolla taasen on syyllinen huonoon käynnistyvyyteen, eli vuoto solenoidin kotelossa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GOptzZah8Xk[/youtube]
No mutta nyt tuo paluupuolella näkyvä ilma mistä Jari jutteli alkoi häiritä, eli mistä se ilma sinne ilmestyy

Suuremmalla ruiskutusmäärällähän se ilmakupla sieltä pääsee pois pinteestä häiritsemästä paljon helpommin, muutoin se saattaapi siellä häiritä pidempään...spekuloidaan lisää, mekaaninen pumppu imee kierrosten mukaan kovaa kyytiä, ainetta ei menekkään enää moottoriin oikeastaan ollenkaan -> pumppu imee ilmaa, ilma kerääntyy siihen suodattimelle ja jo kohta meillä kulkee ilmakupla sinne ruiskutuspumpulle sekoittamaan ajoituksen. Mikäli ruiskutus eli kuormitus olisi suurempi ilma menisi suuttimista lävitse sitä mukaa kun sitä hitaasti sinne ehtii kertyä.
Tuossa muuten on yksi video joka siuaa aihetta, painelen ainetta putkistoon juottopullosta, jotta ilma poistuisi.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FB-BfNlVVOc[/youtube]
Tuolla taasen on syyllinen huonoon käynnistyvyyteen, eli vuoto solenoidin kotelossa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GOptzZah8Xk[/youtube]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Mynällä se mulle selitettiin että kuinka se syntyy ja että on normaali ilmiö. Kavitaatioksi ymmärsin. Se että mikä sen loppupeleissä saa aikaan jäi hiukan epäselväksi.veskola kirjoitti: No mutta nyt tuo paluupuolella näkyvä ilma mistä Jari jutteli alkoi häiritä, eli mistä se ilma sinne ilmestyy![]()
Mutta tosiaan näkyy vaan harmaana ryöpsäyksenä s-pumpulta tulevassa paluuputkessa ja vain silloin kun käyttää kierroksia ja siinä vaiheessa kun kierroksilta päästää tyhjäkäynnille. Tuolleen tekee jokakerta tuossa 250:ssä. Ilmavaivathan siitä loppu tyystin meno on tasaista ja käynnistyy jokakerta just niinkuin pitääkin.
Edittiä:Mietiskelin tuota paineen laittoa tankille joka voisi tosiaan olla ihan pätevä konsti vuodon paikallistamiseen mutta en nyt ole ihan varma että menikö oikein eli tarkoittaako 0.2bar 200g neliösentille?
Jos näin niin tuolla paineella tankin saumat voipi joutua yllättävänkin lujille? Kun tankin seinämän pinta-ala on helposti tuhansia neliösenttejä ? Tankille menevä putki pitäisi siis tukkia?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Minusta tuossa videolla kuuluu selkeästi harva taajuinen (yhden sylinterin?) sivuääni, joka ei varmasti kuulu näin olla. Rynkyttämistä tuosta on hieman vaikea havaita... Tuo sivuääni tuskin liittyy noihin ilmakupliin (liittyneekö edes rynkyttämiseen?). Ilmakuplia tulee, kun joku tiiviste/liitos falskaa tuossa tapauksessa jo ennen suodatin jalkaa ja kierroksia lisättäessä rivipumpun siirtopumppu imee löpöä tehokkaammin ja sekaan tulee vuotavasta liitoksesta ilmaa.Velppa kirjoitti:Ongelmahan on juurikin tällainen. http://www.youtube.com/watch?v=scGaX7OeJtk" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja kaikki tämä loppuu ja käynti tasaantuu kun sähkölaitteita reilusti päällä.
Oman suppean kokeemuksen mukaan noita ilmakuplia "saa" kulkea noissa läpinäkyvissä letkuissa melko paljon ja auto silti toimii ajossa ja tyhjäkäynnillä vielä täysin normaalisti. Ilmakuplat tuntuivat aiheuttavan vain käynnistysongelmia. Omassani ilmaa vuoti niin paljon, että sammuttaessa löpö pakeni tankkiin niin että lorinaa kuului tankista, starttaus kesti minuutteja ja ja kuplia paljon. Silti käynnistymisen jälkeen auto toimi kaikin puolin normaalisti ilmakuplineen... vaikka hieman järjen vastaiselta se kuulostaakin...
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Saattaapi olla helpompi laskea tuota 0.2Bar painetta alemmas niin löytyy tankistakin minimaaliset vuodot.
...mutta olisihan se nyt komeaa jos joku foorumilainen räjäyttää tankillisen dieseliä tallin seinille
...mutta olisihan se nyt komeaa jos joku foorumilainen räjäyttää tankillisen dieseliä tallin seinille

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
salsal kirjoitti:
Oman suppean kokeemuksen mukaan noita ilmakuplia "saa" kulkea noissa läpinäkyvissä letkuissa melko paljon ja auto silti toimii ajossa ja tyhjäkäynnillä vielä täysin normaalisti. Ilmakuplat tuntuivat aiheuttavan vain käynnistysongelmia. Omassani ilmaa vuoti niin paljon, että sammuttaessa löpö pakeni tankkiin niin että lorinaa kuului tankista, starttaus kesti minuutteja ja ja kuplia paljon. Silti käynnistymisen jälkeen auto toimi kaikin puolin normaalisti ilmakuplineen... vaikka hieman järjen vastaiselta se kuulostaakin...
Kyllä tuo 250 ainakin nyki 50 vaudissa kolmosella ajetaessa ja vain satunnaisesti käynnistyksessä teki temppuja eikä silloinkaan koskaan tarttenu sahata edes viittä sekkaa. Nykiminen oli sellaista että sen huomasi juuri ja juuri. Samoin täyskaasukiihdytyksessä huomasi eron kun oli ilmaa liikkeellä ja sitten ei ollu. Olen taipuvainen uskomaan että ilmakuplilla voi olla merkitystä myös kulutukseen sitä kautta että suuttimien ruuttaama p-ainemäärä heittelee suuttimien kesken?
Jokatapauksessa startin ikä lyhenee radikaalisti jos ei käynnisty moitteetta.
Toki automallien kesken on varmasti eroja siinä kuinka ne reagoi ilmakupliin.
ja kuskien

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Varmasti on vaikutusta kulutukseen kun suutin joutuu ensin painamaan ilmakuplan tiukkaan pakettiin ja vasta sitten suutin aukeaa. Jokainen tälläinen työtahti myöhästyy oikeasta ennakosta ja silloin tunnetusti tulee lämpöä eikä täyttä määrää tehoa. Kuski kompensoi asian painamalla kaasua millin syvemmälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ke 08.12.2021 22:02
Re: Ja edelleen om606 300TD Rynkyttää, mutta...
Itsellä om606turbo väyrysessä täysin sama vika onko tätä kukaan vielä selvittänyt?