Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Elikkäs vene on vm. 1990 vajaa 8 metrinen jenkkivene. Painoa tuolla on n.2500kg ja aiemmat kesät olen ajellut alkuperäisellä koneella joka on 230hv 5 litrainen bensa V8. Nyt sitten fiksuna poikana ostin OM605 koneen johon tulee 6mm mekaaninen pumppu.
Mitä siis haluan? Tehot pitää olla vähintään samaa luokkaa ja haastavuuden luo se, että kriittisin plaaniin nousu vaihe on kierrosten 2000-3300 välillä. Itse ajo tapahtuu 3300-3500 kierroksilla hieman kelistä riippuen. (mikäli en vedä perässä vesileluja tai yritä tehdä vaikutusta vieressä ajavaan veneilijään jolla on kyydissä bikini blondi) Joten nyt tarttisin kipeästi turbo diesel osaamista siihen että mikä ahdin tuottaisi tarvittavan määrän ja vieläpä noin alhaisilla kierroksilla??? Holsetin 35 moni on ehdottanut mutta tiedä sitten kun ei ole kokemusta.
Mitä siis haluan? Tehot pitää olla vähintään samaa luokkaa ja haastavuuden luo se, että kriittisin plaaniin nousu vaihe on kierrosten 2000-3300 välillä. Itse ajo tapahtuu 3300-3500 kierroksilla hieman kelistä riippuen. (mikäli en vedä perässä vesileluja tai yritä tehdä vaikutusta vieressä ajavaan veneilijään jolla on kyydissä bikini blondi) Joten nyt tarttisin kipeästi turbo diesel osaamista siihen että mikä ahdin tuottaisi tarvittavan määrän ja vieläpä noin alhaisilla kierroksilla??? Holsetin 35 moni on ehdottanut mutta tiedä sitten kun ei ole kokemusta.
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Itse kysymykseen en osaa vastata, mutta päivitä ihmeessä sitten mihin päädyit. Muutenkin kommentoi projektin edistymistä ja kuinka toimiva paketti tuli. Tuossa on kaverilla suunnitteilla myös kone swappi ja mersun giisseliä oli ajatellut 

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Ahdinta en lähde kommentoimaan mutta kannattaisiko tuo pumppu olla kuitenkin 7mm elementeillä tuolla teho tavoitteella. Kyllä sen 230hv tuolla 6mm vielä saa mutta alkaa olla ruiskutusaika sen verran pitkä että alkaa tekemään lämpöä.
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Nyt ei Poika ymmärrä et Miksi se nostaisi lämpöjä? Mulla kun ei tuota kokemusta dieselkoneista ole..
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Seiskapumppu ja holsetin hx35w on ihan toimiva paketti noilla tehoilla. Mutta voi olla ettei se ihan 2000rpm:stä lähde kunnolla vielä vetämään. Tai lähtee mutta ahtojen keräämiseen menee aikaa. Veneessä on onneksi luontaisesti melkoinen vastus kokoajan joten kone saa varmasti kohtuullisesti kuormitusta.
Suurilla syöttömäärillä 6mm elementeillä ruiskutusaika on pidempi. mäntä kerkeää karata "alta" ja palotapahtuma venyy pitkäksi jolloin palotapahtuman lämpö siirtyy sylinterinseinämiin.
7mm tapeilla ruiskutusaika on lyhyempi edellyttäen että ruiskutusmäärä on sama. Samalla ruiskutusmäärällä saatava tehokin on hieman suurempi 7mm tapeilla. Nopeammasta ruiskutuksesta johtuvan hyötysuhteen pienoisen kasvun seurauksena.
Vastaavasti suuremmilla elementeillä oleva pata käy karkeammin.
Suurilla syöttömäärillä 6mm elementeillä ruiskutusaika on pidempi. mäntä kerkeää karata "alta" ja palotapahtuma venyy pitkäksi jolloin palotapahtuman lämpö siirtyy sylinterinseinämiin.
7mm tapeilla ruiskutusaika on lyhyempi edellyttäen että ruiskutusmäärä on sama. Samalla ruiskutusmäärällä saatava tehokin on hieman suurempi 7mm tapeilla. Nopeammasta ruiskutuksesta johtuvan hyötysuhteen pienoisen kasvun seurauksena.
Vastaavasti suuremmilla elementeillä oleva pata käy karkeammin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Volvo pentassa käytetään vastaavan tehoisissa moottoreissa K26 ahtimia 6-11 kokoisilla pakopesillä turbiinien ollessa 55mm.
Vesipesä auttaa pitämään lämmöt konehuoneessa siedettävänä ja hukkaporttiahan noissa ei ole ollenkaan.
Laita sellainen niin ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen.
HX35:lla saat odotella plaania puoli minuuttia ainakin isolla pakopesällä.
Vesipesä auttaa pitämään lämmöt konehuoneessa siedettävänä ja hukkaporttiahan noissa ei ole ollenkaan.
Laita sellainen niin ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen.
HX35:lla saat odotella plaania puoli minuuttia ainakin isolla pakopesällä.
Holset siellä lukee..
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
No nyt ymmärrän sen koneen kuumenemisen. Mut olen kyllä veden sekä öljyn jäähdyttämisen sen verran ylimitoittanut, et tuskin haittaa vaikka vähän lämpeiskin? Vai kuinka rajuista kuumentumisista puhutaan?
Mut tuossa ahdin asiassa olen sitä ihmetellytkin et kun katsoo meridieseleiden ahtimia niin se eivät kovin suuria ole, (Vaikkakin Volvopenta käyttää usein remmi sekä turbo ahdinta) mutta kun taas kysyy keneltä vaan turbo ihmiseltä niin kaikki huutaa et jos se on pienempi kuin 35 niin pakolämmöt karkaa ja pitää olla vähintään 12 pakopesä??
Toki on täysin eri asia liikuttaa suurta massaa veden päällä, kuin maantiellä niin ymmärrän kyllä ettei ahdin gurut välttämättä tiedosta kaikkia muuttujia..
On myös eri asia vaihtaa autoon eri ahdin ja down pipe kuin veneeseen jos ei satu olemaan juuri sopiva. (Vene ylös nosturilla tai isolla kärryllä, kone pois hiabilla, kone takaisin jigiin ja hitsaamaan uudet vesijäähdytetyt putket mikäli uusi ahdin ei mene täysin samoille paikoilleen)
Mut juuri tuon takia vissiin kaikki rakentelu on kivaa 
Mut tuossa ahdin asiassa olen sitä ihmetellytkin et kun katsoo meridieseleiden ahtimia niin se eivät kovin suuria ole, (Vaikkakin Volvopenta käyttää usein remmi sekä turbo ahdinta) mutta kun taas kysyy keneltä vaan turbo ihmiseltä niin kaikki huutaa et jos se on pienempi kuin 35 niin pakolämmöt karkaa ja pitää olla vähintään 12 pakopesä??
Toki on täysin eri asia liikuttaa suurta massaa veden päällä, kuin maantiellä niin ymmärrän kyllä ettei ahdin gurut välttämättä tiedosta kaikkia muuttujia..
On myös eri asia vaihtaa autoon eri ahdin ja down pipe kuin veneeseen jos ei satu olemaan juuri sopiva. (Vene ylös nosturilla tai isolla kärryllä, kone pois hiabilla, kone takaisin jigiin ja hitsaamaan uudet vesijäähdytetyt putket mikäli uusi ahdin ei mene täysin samoille paikoilleen)




-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
^Kuumeneeko se sitten kovinkin?
Jos ajaa 3tuntia ylämäkeen lämpenee varmaan mikä tahansa värkki.
Ei ne pentat silti hajoa ihan helposti ja jos olisi hajonnut niin varmaan
tehdas olisi laittanut tilalle hx40 sarjan ahtimet.
Pentalla on myös isoja moottoreita ja niissäkin vain K27 sarjan ahtimia.
Jos ajaa 3tuntia ylämäkeen lämpenee varmaan mikä tahansa värkki.
Ei ne pentat silti hajoa ihan helposti ja jos olisi hajonnut niin varmaan
tehdas olisi laittanut tilalle hx40 sarjan ahtimet.
Pentalla on myös isoja moottoreita ja niissäkin vain K27 sarjan ahtimia.
Holset siellä lukee..
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Toi on kyllä ihan totta et eiköhän siellä isompia ahtimia sitten käytettäis.. Mutta siis tallikaveri joskus laittoi auton koneen veneeseen ja oli lämpöongelmia. Itsellä oli viime kesänä toisen puolen pakosarjan vesikanava hieman tukossa ja kone lämpes puolessa tunnissa. Tuohon koneeseen on tulossa vesijäähdytetty cooleri 300x300mm, 100x500 jäähdytysneste jäähdytin ja öljylle 400x30 jäähdytin.
Mut missä kierroksissa 35 ahdin herää? Koska kuten jo mainitsin; en tee mitään kierroksilla yli 3500..
Mut missä kierroksissa 35 ahdin herää? Koska kuten jo mainitsin; en tee mitään kierroksilla yli 3500..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Tuleeko tuohon siis joku auton syyläri moottorin jäähdykseen?
Holset siellä lukee..
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
http://www.kpketola.fi/fi/uutiset.html?id=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuon tyylinen jäähdytin.
Tuon tyylinen jäähdytin.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Hyvä, samaa sarjaa sitten öljynjäähdytinkin niin hyvä tulee.
250hv moottorin lämmönvaihdin oli jollain myyjällä jotain 1500e.
250hv moottorin lämmönvaihdin oli jollain myyjällä jotain 1500e.
Holset siellä lukee..
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
No juu öljylle tulee samaan tyyliin mut keskellä menee putki jossa järvivesi ja sen päälle isompi putki. Niiden putkien välissä sit öljy. Mut joo, jos jossain osassa esim. laakeri, lukee venekäyttöön niin se varmaankin maksaa tonnin. Eli itse pitäis kaikki tehdä.
Tuosta ahtimesta mietin et jos OM605 kone vakiona heräilee tonnin jälkeen? niin siitä sit vaan pari pykälää isompi eikö näin?
Tuosta ahtimesta mietin et jos OM605 kone vakiona heräilee tonnin jälkeen? niin siitä sit vaan pari pykälää isompi eikö näin?
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Tuossa vielä kuva "syyläristä" Pikkuputkissa kulkee glykoli ja niiden ympärillä järvivesi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Holsen 35 kyllä liian iso tohon tarkotukseen mielestäni..
Kattelepa vaikka hevosvoima.comista master powereita, sieltä luulis löytyvän passeli tohon tarkotukseen.
Kattelepa vaikka hevosvoima.comista master powereita, sieltä luulis löytyvän passeli tohon tarkotukseen.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
No juu varmasti mut minkälainen?? millä siivillä ja pakopesällä?? Ja mieluiten ostaisin ensimmäisenä käytetyn, koska kuulun työväenluokkaan ja epäilen vahvasti täydellistä onnistumista ensimmäisellä ahtimella, jolloin mulla on käsissä turha 700e maksava metallimöykky. Ainahan sitä voi koittaa myydä ja vaihtaa mut siihenkin menee oma aikansa. Kun sais muiden kokemuksien ja tietämyksen kautta sellaisen suurinpiirtein haarukan et mihin koittais tähdätä =)
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Itellä oli tollanen HY35 om606 kyljessä 8pikkuruisella pesällä. Anto täyden paineen 2200-2500rpm tietämillä jos oikein muistan isolla vekselillä. En tota isompaa laittais ainakaan.. Taitaa toi 35superi olla aika lähellä samaa kokoluokkaa? Tolla hy35 lähti 1bar 280hv om603:sta.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
jos se vanha jenkkilotkotin on ollut sopiva tuollasilla kierroksilla, niin ei se tarkota sitä, että tämä 5 pyttynen diiseli olis saman moinen. tarkotan sitä, että vapari kone vääntää heti alhaalta jo melkein täydet, mutta turbollinen ei. ja muutenkin, jos rajaat maksimikierrokset tuonne 3500, niin menetät hirveet määrät tehosta. näähän on sellasia kierroskoneita muutenkin, että se teho, mitä näistä otetaan on jossakin siellä lähempänä 6000rpm. toki tolla ahtimella on siihen suurin vaikutus ja venekäyttöön ei mitään järkeä alkaa rakentaankaan tollasta pakettia, mikä vetää parhaiten yläpäästä. mutta kai se kokonaisuutena olis silti paras rakentaa sillain, että moottori toimii koko kierrosalueen läpitte, eikä jätetä puolia kierroksista pois. mitä järkeä siinä ylipäätään olis? potkurillahan sitä sitten säädellään tarpeen mukaan.kuopiojpj kirjoitti: Mut missä kierroksissa 35 ahdin herää? Koska kuten jo mainitsin; en tee mitään kierroksilla yli 3500..
turboon en sen enempää ota kantaa, kun ei ole riittävästi kokemusta. voisin kyllä kuvitella, ettei sinne kannata ainakaan kauheesti isompaa laittaa, kun toi hx35:nen, muuten se ei nouse ikinä plaaniin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Tuon HY35:s pakopesä vastaa oikeasti #6 pesää vaikka siinä kasi lukee ja pakosiipi on 58mm.
Enemmin kohdallaan tuo on kuin hx35.
Noita saa uusia johonkin 900e pintaan nykyään.
Enemmin kohdallaan tuo on kuin hx35.
Noita saa uusia johonkin 900e pintaan nykyään.
Holset siellä lukee..
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
No siis tarkoitushan ei ole repiä kaikkia hevosia irti ja pumpata kaasua ylös alas vaan saada toimintavarma ja mahdollisimman pienikulutuksinen paketti aikaiseksi. Jos vauhtia haluan niin voin lainata kavereiden miltei 300 heppaisia vesijettejä ja repiä itselleni hien päälle, mut tuolla Baylinerillä kyse ei ole siitä.pera8x kirjoitti:jos se vanha jenkkilotkotin on ollut sopiva tuollasilla kierroksilla, niin ei se tarkota sitä, että tämä 5 pyttynen diiseli olis saman moinen. tarkotan sitä, että vapari kone vääntää heti alhaalta jo melkein täydet, mutta turbollinen ei. ja muutenkin, jos rajaat maksimikierrokset tuonne 3500, niin menetät hirveet määrät tehosta. näähän on sellasia kierroskoneita muutenkin, että se teho, mitä näistä otetaan on jossakin siellä lähempänä 6000rpm. toki tolla ahtimella on siihen suurin vaikutus ja venekäyttöön ei mitään järkeä alkaa rakentaankaan tollasta pakettia, mikä vetää parhaiten yläpäästä. mutta kai se kokonaisuutena olis silti paras rakentaa sillain, että moottori toimii koko kierrosalueen läpitte, eikä jätetä puolia kierroksista pois. mitä järkeä siinä ylipäätään olis? potkurillahan sitä sitten säädellään tarpeen mukaan.kuopiojpj kirjoitti: Mut missä kierroksissa 35 ahdin herää? Koska kuten jo mainitsin; en tee mitään kierroksilla yli 3500..
turboon en sen enempää ota kantaa, kun ei ole riittävästi kokemusta. voisin kyllä kuvitella, ettei sinne kannata ainakaan kauheesti isompaa laittaa, kun toi hx35:nen, muuten se ei nouse ikinä plaaniin.
Ja sillä kierrosalueen rajaamisella tarkoitan sitä että matkustusnopeus tapahtuu kierrosten ollessa 3500 ja vauhti on silloin 24 solmua. Se on riittävä nopeus jotta vene pysyy pinnassa, ja kulutus on pienin mahdollinen kun vertaa matkaa aikaan. Toki voin ajaa isommalla kaasulla ja nopeammin mutta silloin nousee myös kulutus ajetulla matkalla.
Mitä potkureihin tulee niin tuohon veneeseen sopii käytännössä yksi potkuri, muut ovat enemmän tai vähemmän epäkäytännöllisiä. Eli joko pintaan nousu aika on lyhyt = matkustusnopeuden kierrokset ovat korkeat. Tai pintaan nousu on pitkä = matkustusnopeuden kierrokset alhaalla. Nyt siinä on kiinni kokeneempien ihmisten suosittelema potkuri ja olen ollut tyytyväinen.
Mut siis suoraan sanottuna en uskalla kierrättää konetta vetolaitteenkaan takia, vaikka se käytiin viime talvena läpi. Se on kuitenkin yli 20 vuotta vanha eikä tuo V8:kaan kiertänyt kuin 4400 joten pysytään noilta osin tehtaan asetuksissa niin ei tule lisälaskuja

Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
No mutta tuohan alkaa kuulostaan jo oikein hyvältä!Sultzi kirjoitti:Itellä oli tollanen HY35 om606 kyljessä 8pikkuruisella pesällä. Anto täyden paineen 2200-2500rpm tietämillä jos oikein muistan isolla vekselillä. En tota isompaa laittais ainakaan.. Taitaa toi 35superi olla aika lähellä samaa kokoluokkaa? Tolla hy35 lähti 1bar 280hv om603:sta.


Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
no sitten isompaa moottoria. Tuo pikku vitonen ei jaksa mennä mihinkään matalilla kierroksilla.kuopiojpj kirjoitti: Mut missä kierroksissa 35 ahdin herää? Koska kuten jo mainitsin; en tee mitään kierroksilla yli 3500..
Tai jaksaa pikku turbolla mutta siellä on paikat varsin tiukilla kun ajetaan "läppä tiskissä" pitkiä matkoja.
Moottoriveneen tehontarve vastaan autolla ajoa loputtoman pitkään jyrkkään ylämäkeen. Eli tehontarve ei ole pelkästää kiihdytyksessä vaan moottorilta vaaditaan varsin suurta tehoa myös tasavauhdilla ajossa.
toki riippuu veneestäkin. soutuvene liikkuu jo sähkörutkulla.
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
OM606 olisin siihen halunnut mutta ei mahdu pituutensa takia. Tai mahtuu toki mut siihen tarvitaan puukkosaha ja paljon töitä.. Ja tuota 605 konetta myydään meri käyttöön valmiinakin mut hinta on 11 000e. Eli siitä jollekin bisnes jos on tekemisen puutetta =)
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
melkein laittaisin sinne ennemmin sen kokoluokan ahtimen, millä se vielä jaksaa nousta plaaniin, vaikka pikku odottelullakin, kun sellasen, mikä lähtee terhakkaasti vetään pikkukierroksilta asti. kuitenkin jonkun verran sitä rasitusta koneella kokoajan, kun vene liikkuu ja pikkuahtimella tulee lämpökuormaa jokapaikkaan enemmän.
lähtökohtasesti tällänen pieni "kireä" moottori on ehkä vähän huono veneeseen. jos kattelee valmiita vene+moottori paketteja, niin kaikkihan ne on sellasia, että koneessa on aika paljon kokoa tehoon nähden ja laaja vääntöalue. voisin kuvitella, että liian ylävireinen ei lähde plaaniin ollenaan järkevällä potkurilla. ja tiuhemmalla potkurilla sitten lähtee, mutta teho jää hukkaan, koska potkurista loppuu välitys kesken. siinä kait se perimmäinen syy. onhan noita uusimpia diiseleitä suht tehokkaita, mutta niissä on ilmeisesti vnt ahtimet ja muutenkin commonrail tekniikkaa. näillä vanhemmilla moottoreilla vähän haasteellista. saishan ton 605:kin varmaan aika miellyttäväks venekäyttöön, jos sinne panostais muuttuvasiipistä ahdinta, taikka vastaavasti tinkisi tehoista.
lähtökohtasesti tällänen pieni "kireä" moottori on ehkä vähän huono veneeseen. jos kattelee valmiita vene+moottori paketteja, niin kaikkihan ne on sellasia, että koneessa on aika paljon kokoa tehoon nähden ja laaja vääntöalue. voisin kuvitella, että liian ylävireinen ei lähde plaaniin ollenaan järkevällä potkurilla. ja tiuhemmalla potkurilla sitten lähtee, mutta teho jää hukkaan, koska potkurista loppuu välitys kesken. siinä kait se perimmäinen syy. onhan noita uusimpia diiseleitä suht tehokkaita, mutta niissä on ilmeisesti vnt ahtimet ja muutenkin commonrail tekniikkaa. näillä vanhemmilla moottoreilla vähän haasteellista. saishan ton 605:kin varmaan aika miellyttäväks venekäyttöön, jos sinne panostais muuttuvasiipistä ahdinta, taikka vastaavasti tinkisi tehoista.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
No juu, tuo Volvopenta käyttää remmi&pakokaasuahdin yhdistelmää ja vnt ahtimia. Mut toi on kyllä ihan totta et mielummin ehkä inan liian "suuri" koska se ei ainakaan tuhoa konetta ja sama se nyt on vaikka plaaniin nousu kestäis 10 sekuntia kauemmin, järvellä kun ei saa olla kiirepera8x kirjoitti:melkein laittaisin sinne ennemmin sen kokoluokan ahtimen, millä se vielä jaksaa nousta plaaniin, vaikka pikku odottelullakin, kun sellasen, mikä lähtee terhakkaasti vetään pikkukierroksilta asti. kuitenkin jonkun verran sitä rasitusta koneella kokoajan, kun vene liikkuu ja pikkuahtimella tulee lämpökuormaa jokapaikkaan enemmän.
lähtökohtasesti tällänen pieni "kireä" moottori on ehkä vähän huono veneeseen. jos kattelee valmiita vene+moottori paketteja, niin kaikkihan ne on sellasia, että koneessa on aika paljon kokoa tehoon nähden ja laaja vääntöalue. voisin kuvitella, että liian ylävireinen ei lähde plaaniin ollenaan järkevällä potkurilla. ja tiuhemmalla potkurilla sitten lähtee, mutta teho jää hukkaan, koska potkurista loppuu välitys kesken. siinä kait se perimmäinen syy. onhan noita uusimpia diiseleitä suht tehokkaita, mutta niissä on ilmeisesti vnt ahtimet ja muutenkin commonrail tekniikkaa. näillä vanhemmilla moottoreilla vähän haasteellista. saishan ton 605:kin varmaan aika miellyttäväks venekäyttöön, jos sinne panostais muuttuvasiipistä ahdinta, taikka vastaavasti tinkisi tehoista.


Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
eikö noille tehoille riittäs eaton 112 remmi pelkästään? jos kierrokset on rajattu 3500? sais ahtaan alakierroksilta oikeilla väleillä 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Kävi mielessä tuo tuplan tekeminen mut samalla rahalla ja vaivalla tekee jo paljon muutakin. Etenkin kun "downpipe" pitää olla vesijäähdytetty..
Mut tota remmi hommaa oon kyllä vakavasti miettinyt eikä se nyt täysin haudattukaan ole. Ensimmäisenä vaan tulee aina mieleen et miksi merimoottori valmistajat eivät niitä käytä?? Mut minkälaisia vetoalueita eri remmeissä on??? Kokemuksia??
Mut tota remmi hommaa oon kyllä vakavasti miettinyt eikä se nyt täysin haudattukaan ole. Ensimmäisenä vaan tulee aina mieleen et miksi merimoottori valmistajat eivät niitä käytä?? Mut minkälaisia vetoalueita eri remmeissä on??? Kokemuksia??
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
Volvo Pentalla on ollut kaksoisahdettuja malleja, ks. esim. tuolta. Volvo Pentan takaiskuventtiiliä käytetään autoissakin kaksoisahdetuissa sovelluksissa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Veneeseen OM605. Mikä ahdin????
jos remmiahdinta sinne laittaa, niin sit se pitää tehdä sillain, ettei se ahda siellä kokoajan. sehän jarruttaa jonkun verran tehoa pyöriessään, toki se tuottaa enemmän tehoa, mitä käyttää toimiakseen, mutta noin niinkun yhteenlaskettuna nostaa kulutusta jonkun verran. mutta jos sen rakentaa sillain järkevästi, mitenkä ne nyt kait normaalisti kaikissa vehkeissä nykyään onkin, ettei ahda pintakaasulla, niin toi kulutuksen nousu on kaiketi aika pientä, jos sitäkään.
tää on tällästä mutuilua, en noista remmiahtimista tiedä käytännössä juuri mitään. joku joka noitten kanssa on pelannut osaa varmaan tarkentaa tuota toimintatapaa.
tää on tällästä mutuilua, en noista remmiahtimista tiedä käytännössä juuri mitään. joku joka noitten kanssa on pelannut osaa varmaan tarkentaa tuota toimintatapaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E