Tähtipete kirjoitti:dealer kirjoitti:W210 220cdi -00 automaatti, kulutus sekalaisessa maantiepainotteisessa ajossa tankkauksesta laskettuna 5,44 ja ajotietokoneen ilmoittama 5,4.
Sama auto, 800 km matka-ajoa täydellä kuormalla, kulutus laskettuna 5,30 mutta ajotietokoneen ilmoittama 4,8.
Voiko tuommonen massa mitenkään kulkea ainakaan vähemmällä polttoaineella? Ei voi kun ihmetellä. Onkohan autossa jokin vika?

Toisaalta voitaisiin perustaa topiikki jossa kehutaan kenellä vie eniten ainetta. Se voisi lohduttaa 9 l kuluttajaa. (W204 320 cdi)
Silloin tällöin tulee laskettua kulutus tankkauksista, ja tulokset ovat vaihdelleet 5,3 - 5,4 - 5,5 - 5,7 - 5,7 - 6,3. Pienin matka-ajosta ja suurin lyhyestä ajosta jossa autoa lämmityskäytetty jonkin aikaa aina ennen ajoon lähtöä.
Jari Ke kirjoitti:Mitä matkamittarin virhe mahtaa olla nykyautoissa? Muuten äkkiä vaikuttaa sekin.
En muista oliko tämä vai edellinen väykky josta testailin ja heitto oli noin kolmen prosentin luokkaa.
Jari Ke kirjoitti:Olen todennu että vaikka kuinka käy samalta mittarilta tankkaamassa ja muka auto samassa kohtaa ja muka samalla lailla tankkaa ni jo siinä 0.5L/100km heitto on arkipäivää. Jos aina täyttää lähes tyhjää tankkia ni siinä heitto on sitte pienempi mutta varsinkin jos puoikkaita tai täydempiä tankkaa ni siinä korostuu. Vähintään 5 tai enemmän peräjälkeen ni sit alkaa tietämään.
Ei ole mitenkään mahdollista saada tankkauksesta johtuvaa puolen litran heittoa keskikulutukseen vaikkapa 800 km ajolla, tankkausmäärässä pitäisi olla 4 litraa heittoa. Tietysti jos tankkaa 100 km ajon jälkeen 6 litraa voisi noin käydä, mutta eipä siinä muutenkaan mitään järkeä ole laskea noin lyhyestä ajosta keskikulutusta.
Puolen litran heittohan on arkipäivää johtuen erilaisessa ajossa kertyneistä kilometreistä...
Niitähän on aina jotka laskevat kulutusta niin että
"tankkasin 5 litraa kun merkkivalo syttyi ja kun se taas syttyi oli ajettu 100 km, siispä autoni kuluttaa 5 litraa sadalle" 