123 käyttöautona

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Koittakaas hieman jäähdytellä, kun näköpiiriin kolahti 123-300D. Puhtaaseen harrastekäyttöön tuota ei voi ostaa, joten arkikäyttöön se on otettava.

Listatkaapa asioita, miksi tuosta ei käyttöautoksi ole. Vuotuinen ajomäärä olisi luokkaa 30tkm.

Eihän tuohon saa osiakaan, eihän ? Tai jos saa, niin kaikki rahat menee...

Ja pommejahan nuo kaikki tarjokkaat ovat, eikö vain.
Terveisin
Tero
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3119
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Hage »

Itellä on ollu projektina hankkia W123 ympärivuotiseen käyttöön, alunperin diesel oli ajatuksina mutta tuo 8-10l kulutus (automaatille) tuntuu aika suurelta kun löp.. eiku dieselin hinta nyt on mitä on, siksi päädyin 230E/TE/CE:n metsästykseen :wink:

Eikai w123:ssa muuten ole mitään vikaa käyttöautona kuin se ruoste ja joidenkin mielestä alkeelisuus..?
Myös jotkut osat esim. syylari voi maksaa uutena/vähän käytettynä paljon.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Osia saa eikä ne hirveästi maksakkaan, tuollaista on todella helppo pitää käyttöautona kun kaikki persus asiat on helposti korjattavissa. Ainoa asia mikä vaatii jatkuvaa huolenpitoa ja on vaativaa on korin pitäminen kunnossa. Itsellänin on ollut toukokuusta 2003 W123 käyttöautona eikäole pahaa sanottavaa, ainoastaan korin kunnossapito on haastavaa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 388
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Hyvinhän nuo menee käyttöautona, itse olen 2010 lähtien ajellu pääasiassa S123:lla päivittäin. 240TD:llä tuli ajeltua reilu 50tkm 11/2010 - 3/2013 välisenä aikana ja sen jälkeen 300TDT:llä ja siihenkin on kertynyt 20tkm vajaassa vuodessa. Suurin vaiva ollut minun kohdalla vetoakselit, kannattaa näemmä sillon tällön kurkkia auton alle että onko vetarinsuojakumit pysyny ehjänä. Itse olen jo pari vetaria tuhonnut kun ajellu menemään ilman rasvoja. Daico -merkkisillä gummeilla ei tee mitään, kesti vajaan 20tkm ja oli ampunu rasvat pihalle. Seuraavaksi pitää ostaa alkuperäset.
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuollaisella 240D:llä tuli ajeltua 230tkm, mutta siitä on yli 10 vuotta. Mukavat muistot jäi. Nyt pitäisi erottaa nostalgia ja järki. Toisaalta, tunteella sitä tulee kaikki autokaupat vedettyä kumminkin :)
Terveisin
Tero
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Ei kait se hirveesti käyttöpelinä w124:sta eroa, mitä nyt tosiaan kuluttaa hiukan enemmän ja hyväkuntoisia autoja sekä purkuosia aina vain vähemmän tarjolla. Jotkut karpaasit pitää kuulemma useampaakin kolmosta käyttöajossa yhtä aikaa :shock:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koittakaas hieman jäähdytellä, kun näköpiiriin kolahti 123-300D. Puhtaaseen harrastekäyttöön tuota ei voi ostaa, joten arkikäyttöön se on otettava.
Ilman muuta !
Listatkaapa asioita, miksi tuosta ei käyttöautoksi ole. Vuotuinen ajomäärä olisi luokkaa 30tkm.
Noooo, jos nykyautoihin verrattuna suurehko kulutus hirvittää ... mutta korjauskustannukset eivät ole minkäänmoisia ellei joudu hitsaamaan koko autoa uusiksi.
Eihän tuohon saa osiakaan, eihän ? Tai jos saa, niin kaikki rahat menee...
Just laitoin omaani takajarruja, levyt ja palat ja kengät reilusti alle satasen koko kasa ... ja vähän männät jumitti niin tuli ostettua uudet satulatkin, ei jaksa muutamaa kymppiä säästää ja kunnostaa vanhoja 8)
wiimax.fi
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Nyt ollut tommonen 606st w123 käyttöautona, kilometrejä kertynyt reilu 9000km. Ei mielestäni eroa edellisestä käyttöautosta joka oli s124.. Mukavamman näköinen tää 123 on ainakin :) Eli eikun vaan ajoautoksi tämmöinen rohkeesti! :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Täällä ajettu 13 vuotta kaikki ajot W123:sella. Ei kai sitä mukavampaa käyttöautoa olekaan. Itsellä kovassa ajossa koko ajan jossa kilometrejä tulee. Kotelosuojaa, vaseliinia ja öljyä paikat täyteen niin korikin pysyy hyvänä. Ei sitä pelkkää kulutusta kannata tuijottaa, jos sille linjalle lähtee vaan laskea kokonaiskustannukset. W123 on tehty korjattavaksi ja on ilman ylimääräistä muovisälää. W123:lla on hyvä ajella, talvikelissäkin sellainen 800km päivässä ei ole mitään.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3823
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kun täällä nyt ruvettiin vertaamaan W123:a ja W124:ää, niin omasta mielestäni noiden kahden välillä:

- W124 hiljaisempi
- W124 mukavammat istuimet (oleellinen ero uudemman W124:n ja tavanomaisen W123:n välillä)
- W124 kuluttaa vähemmän ja kulkee ripeämmin
- W124:ssä, varsinkin uudemmissa, yleensä parempi turvavarustelu (ABS, vyönkiristimet, airbag, ASD/ASR), tosin, 90-luvun puolivälissä Folksamin tekemissä tutkimuksissa käytännön kolaritilanteista, W123:ssa matkustajat olivat keskimäärin vähemmän loukkaantuneet kuin W124:ssä - mistä sitten johtuukin.
- Molemmat yksinkertaisia autoja sinänsä, mutta W123:ssa elektroniikkaa on ihan oleellisesti vähemmän (jos ei sitten ole joku erityisen kovasti varusteltu yksilö)
- Jos haluaa liikkua erityisen arvokkaasti ja tyylikkäästi, niin W123 vie mielestäni voiton noista kahdesta. Ja onhan se olemukseltaan yleisestikin jotenkin jyhkeämpi mutta toisaalta myös vanhanaikaisempi. Ja sisustus W123:ssa enempi muovinen, kuten 70-luvun autoissa tapasi olla. Kuitenkin, W123:lla - ainakin tuolla omalla coupella - tulee jotenkin automaattisesti asennoiduttua liikenteeseen jollain tapaa rauhallisemmin kuin noilla pykälää uudemmilla. Ja sama se oli, kun vanhalla 300D:llä joskus ajelin. Silläkin saattoi helposti lähteä vain ajelemaan ilman sen kummempaa syytä - rentoutumaan suorastaan.

Uusiahan noista ei kumpikaan ole, joten yhtä lailla kai kummalla vaan voi ajella, jos syystä tai toisesta haluaa ajella vanhemmalla autolla. Itselleni perustelen W124:n pitämistä käyttöautona sillä, että pääomakustannuksilla ei enää ole mitään merkitystä, osia saa kohtuullisesti (tai siis useimpia helpostikin) ja yksinkertaista tekniikkaa tuo pääosin on. Ja itse ymmärrän jotain vähän näistä malleista, ja pystyn tiettyjä remontteja itsekin tekemään, ja se on vielä usein hauskaakin kaiken lisäksi. Uudemmista en tiedä juuri mitään, jos niitä itse pitäisi ruveta korjaamaan tai huoltamaan.

Ja W123:een nähden, mieluummin pidän W124:ää juuri siksi, että se tuntuu nykyaikaisemmalta, ja oma nykyinen käyttis on paljon paremmin varusteltu kuin useimmat W123:t ikinä - sekin omalta osaltaan lisää mukavuutta. Joskus - ihan viime aikoinakin - on kyllä mielessä käynyt W123:n hankkiminen käyttöautoksi. En sitäkään pitäisi huonona vaihtoehtona, mutta kun en nykyisistä malta luopua, eikä tilaa ole loputtomasti, niin toistaiseksi ainakin mennään nykyisellä kalustolla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
rocco85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Pe 03.02.2012 14:01

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja rocco85 »

itse ajanut w123 300tdt kahden vuoden aikana liki 50tkm eikä mitään pahaa sanottavaa nyt kävi vain niin että ei hennonut enään ajaa talvella sillä joten käyttikseksi tuli hommattua w124. Kyllähän se 124 mukavempi on käyttöautona mutta samaa tunnetta siinä ei ole ja tuskin se polttoaineen kulutus nyt maailmaa kaada. Jos suomessa oisi aina kesä ajelisin 123
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Niinhän siinä sitten kävi, ettei 123:sta tullut minulle käyttistä. Kohdille osui lähes yhtä vanha (neljä vuotta ikäeroa aiempaan 123:seeni) 201 190E. Ei voinut vastustaa kiusausta, kun tuo kiillellen osui kohdalle...

Kuuluukohan tuollainen 26-vuotias tenava tänne oldtimer-osioon ;)
Terveisin
Tero
iero123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 09.01.2012 17:38

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja iero123 »

Itellä ollu ympärivuotisena korinvaihto 123tdt -85 joka -76 papruilla jo 5 vuotta. Loistopeli! Ei päästömittausta, saa kahdentaa valot,ei 80 lätkää ja kova takapenkki, missä ei yleen sä istu ketään.. Persoonallisen hyvän näköinen malli. ja pellit kun käy muutaman vuoden välein läpi nin nou proplem.... Kehtaa sillä kaikkine pikku kuppineenki pysäköijä Osulan eessä jonku jupin kertakäyttöauton viereen. Ja kun se kysyy epätietosena, että mikä se on tuo kiiltävä tuossa eessä niin on se kummissaa kun sanoo että se on krominen puskuri...
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja seppola »

Minäkin olen nyt puolisen viikkoa ajellut '84 W 123 200D:llä ja aika hauskaa on ollut; mukavan rento tunnelma tässä vanhassa taksissa ja kiirettäpä ei enää ole minnekään...naapurifoorumille laitoin alustavasti vähän enemmän juttua & kuvia, joten ei tässä nyt sen enempää.
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~635 000 km (ajossa 03/13 - 01/16; 12/22 - 08/23)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, ~ 465 000 km (ajossa 02/21 - 12/22; aiemmin vaimolla)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, ~693 000 km (ajossa 05/09 - 02/21; ajossa 05/23 alkaen)
(ex W 210, rouvalla S203 ´07)
trauha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: La 01.05.2004 21:51
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja trauha »

Yksi syy joka mulle tulee mieleen että miksi ei käyttöautoksi, niin on se että sen jälkeen ei mikään enää oikein tunnu miltään.
Ainakaan autolta.
Ja ihan kirjaimellisesti.
Ajotuntuma on niin kommunikoiva että uudemmat tuntuu puudutetuilta. Silti kyyti on pehmeä.

Bensa 230:sia tehtiin kaasarillakin, eli ei tartte olla myöskään se 'E' siinä perässä. Sitten voi säädellä kulutusta kaasarin ruuveista aika pieneksikin, jos satunnaista nypytystä ihan pintakaasulla ajettaessa kehtaa sietää. Siinä koneessa jo laaja vääntöalue.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2787
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Hyvä! 123 tai vaikka 124 käyttöautoksi, on oivallinen vastaisku korealaista kertakäyttöautokulttuuria vastaan! :thumbup:
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
hegeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 11.09.2005 17:08
Paikkakunta: Rauma

Re: 123 käyttöautona

Viesti Kirjoittaja hegeli »

Itsellä w124 300d ja 123 300d käyttöautona. En osaa sanoo kumpi on parempi mutta mielummin w123 ajelen siin on vaan enemmän sitä fiilistä.Huolettomia pelejä ainakin mulla ollut.
W124 300d-90 ex
W124 300d-89 ex
W123 300d ex
W123 300d ex
W123 240d ex
Vastaa Viestiin