Tärisee 90km/h
Tärisee 90km/h
Uudenkarhea meseni alkaa täristämään rattia noin 90km/h nopeudessa. Alle sen ja yli 100km/h tärinä heikkenee. Renkaat on edessä uudet ja ne on painotettu. Olisiko mahdollinen tärinän aiheuttaja kulunut etupyörän laakeri. Ne on alkuperäiset ja niillä on ajettu vasta 440000km. Välystä niissä ei kuitenkaan tunnu olevan. Jarru levyt saattaa olla hieman kierot sillä jalassa tuntuu pieni "nypytys" jarruttaessa.
Mistähän tämä kiusallinen tärinä saattaisi johtua?
Haulla en löytänyt suoraan aiheeseen viittaavaa juttua.
Autohan on 200d 124 -88
Mistähän tämä kiusallinen tärinä saattaisi johtua?
Haulla en löytänyt suoraan aiheeseen viittaavaa juttua.
Autohan on 200d 124 -88
- 200d 124 -
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Sulla on Jarrulevyt kierot ,niinkuin itse epäilit ..
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Kyl toi viittaisi kuitenkin renkaiden tasapainotukseen tai siihen että vanne on kiero/soikea.
Kyl toi viittaisi kuitenkin renkaiden tasapainotukseen tai siihen että vanne on kiero/soikea.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Yhtä puutahan ne on kun on kiinni pultattu ?samip kirjoitti:Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Eikös "riittävän" kiero levy voi jo täristääkin ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ei ole vanteet kierot ja renkaat on tasapainotetut, vain pienet painot ne vaati. Renkaina on Hankookin kumit. En minäkään oikein jaksa uskoa että se tärinä johtuisi levyjen kieroudesta. Sillonhan se täristäisi vain jarruttaessa. Ja tässä tapauksessa se ei täristä autoa, vaan aivan pieni liike tuntuu polkimessa jarruttaessa. Ja se ratin tärin loppuu kun nopeus laskee alle sen 80km/h.
- 200d 124 -
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Täällä kerrotaan:oheimala kirjoitti:Kertokaapas tietämättömälle, kuinka renkaat tasapainotetaan paikoillaan?
Rengasasema (tasapainotus renkaat paikallaan)
Malminkartanonkuja 1-3, Helsinki (Konala)
Puh: (09) 5624455
Joku tällä foorumilla yhteystiedot kertoi, kiitos hänelle.
Ja takavuosina tällaisia paikkoja oli enemmänkin, tiedä sitten miksi ovat nykyään harventuneet.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Meitin mesessä on sama ongelma.Ilikka kirjoitti:En minäkään oikein jaksa uskoa että se tärinä johtuisi levyjen kieroudesta.
Täristää 80-110 km/h nopeuksissa sekä selvää ravistelemista jarrutettaessa.
Ja alan olla vakuuttunut siitä, että kyse olisi nimenomaan etulevyistä.
Renkaita tasapainotettu kahteen kertaan, eikä vaiva siitä poistunut.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Ei pidä paikkaansa ,, tarpeeksi kierot kun Levyt on ,niin täristää ajettaessakin eikä vaan jarruttaessa.. (ompi kokemusta) ..samip kirjoitti:Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Kyl toi viittaisi kuitenkin renkaiden tasapainotukseen tai siihen että vanne on kiero/soikea.
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Tämä onkin sitten lienee Mersun ominaisuus... joskus kauan kauan sitten kun vielä taivaspaikkaa lunastin ajelemalla Sierralla, oli siinä niin kierot jarrulevyt edessä että jokaista jarrutusta inhosi kun täristi/vatkasi rattia niin ettei amalgaanit meinannut hampaissa pysyä ja useamman jarruttelun jälkeen tuntui ihan kuin olisi orastava metsurin tauti.Automatic260E kirjoitti:Ei pidä paikkaansa ,, tarpeeksi kierot kun Levyt on ,niin täristää ajettaessakin eikä vaan jarruttaessa.. (ompi kokemusta) ..samip kirjoitti:Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Kyl toi viittaisi kuitenkin renkaiden tasapainotukseen tai siihen että vanne on kiero/soikea.
Auto ei siis täristänyt yhtään ajaessa, ainoastaan vain silloin kun jarrupokimeen koski.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Samaa vikaa, tärinä alkaa siinä mittarinäyttämän mukaan 80:ssä ja ja loppuu 90:n hujakoilla.....jarruttaessa ei tärrää mutta etulevyt kyllä alkavat olla vaihtoa vaille. taakse vaihtelin palat ja levyt, eteen pelkät palat. Renkaissa sen verran vikaa että yksi kumi näytti vähän penkissä hyppäävän, eli huono kumi vaikka onkin uusi(se halpuus kostautuu). Mutta kummallista että tuo tärinä tuntuu vain tuossa välissä. Ja muistaakseni talvirenkailla oli samaa oiretta, pitänee vaihdella nuo etulevyt samalla kun noita koiranluita uusii ja katsella sitten muuttuuko mikään.
Omalla kohdallani väpätykseen auttoi kun löysäsin pyöränpultit, voitelin ne, puhdistin liitospinnat, pyöritin kaikki pultit tasaisesti käsin pohjaan sekä hentoinen kiristys pyörät ilmassa ja loppu kiristys pyörät maassa, varoen liiallista kiristystä.
Tätä ennen pyörät oli painotettu kaksi kertaa turhaan.
Tätä ennen pyörät oli painotettu kaksi kertaa turhaan.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Niin, olikos tuo vika sulla Opelissa vai Mersussa?Kalle.K kirjoitti:Omalla kohdallani väpätykseen auttoi kun löysäsin pyöränpultit, voitelin ne, puhdistin liitospinnat, pyöritin kaikki pultit tasaisesti käsin pohjaan sekä hentoinen kiristys pyörät ilmassa ja loppu kiristys pyörät maassa, varoen liiallista kiristystä.
Tätä ennen pyörät oli painotettu kaksi kertaa turhaan.
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Joo, Opelissa ei kyl tarvitse kummoinen lumipaakki jäädä vanteeseen kun puistaa...Kalle.K kirjoitti:samip kirjoitti:
Niin, olikos tuo vika sulla Opelissa vai Mersussa?
Ikävä myöntää mutta merssussa(kin) oli tämmöinen "vika", ja ooppelista ei juuri kannata etes keskustella
Nykyinen Auto: C180 -99
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Tere viisaat! Kertokaas sitten, mikä parisataa tuhatta ajettua 220 TE:tä riivaa, se kun täristää aina liikkeelle lähteissä aamulla. Tärräys alkaa siinä 70 nopeudessa ja pahenee nopeuden noustessa. vanteet on Mersun omat, suorat alupyörät ja alla 205/65-15 uudet Nokian NRH:T. Tärinä lakkaa vähitellen, kun tarpeeksi kauas ajaa ja sitten kulkee ihan sukkasillaan, mutta vaatii väh. 15-20km tasaista ajoa, ennen kuin rauhoittuu. ikävä juttu, kun työmatka on just tuo 20km. teki samaa jo edellisellä rengassatsilla, jotka oli Dunloppeja. Kaveri tässä jo naureskeli, että mulla on kulmikkaat renkaat!Kokemuksia???
Minulla on sellainen kokemus ekan mersun kanssa, että rupesi aika ajoin täristämään joka vain paheni koko ajan. Sit irroitin kerran vuodessa sylinterien männät ja puhdistin ne kunnolla jotta olisivat herkät ja joka kerta tärinä loppui. Jarrusylinterien männät pitää liikkua herkästi jotta pieni levyn kierous häviää siihen herkkään liikkeesen eli jos toiselle sylinterille tulee painetta kierosta levystä mäntä antaa periksi ja osa paineesta siirtää toisen puolen mäntää ulospäin, näin paine on kummallakin puolella likimain sama. Siis männät ei saa jumittaa yhtään. jumitus johtuu siitä paskasta mikä vanhoista kumisista letkuista tulee.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
tärinä
Moi
itse ihmettelin samanlaista ongelmaa pitkään ja lopulta syylliseksi paljastui ohjausiskari josta oli öljyt karannut ja mennyt ilma tilalle. Kädellä iskaria koitettaessa se tuntui samalta kuin olisi polkupyörän pumppua painellut siten että sormi on ilmareiän päällä.
se ohjausiskari oli muuttunut "vieteriksi" ja pisti koko keulan aina kuopissa ynnä muissa töyssyissä sopivassa nopeudessa ihan järjettömään resonanssiin/tärinään
suosittelen että tarkistatte ohjausiskarin
mikko
itse ihmettelin samanlaista ongelmaa pitkään ja lopulta syylliseksi paljastui ohjausiskari josta oli öljyt karannut ja mennyt ilma tilalle. Kädellä iskaria koitettaessa se tuntui samalta kuin olisi polkupyörän pumppua painellut siten että sormi on ilmareiän päällä.
se ohjausiskari oli muuttunut "vieteriksi" ja pisti koko keulan aina kuopissa ynnä muissa töyssyissä sopivassa nopeudessa ihan järjettömään resonanssiin/tärinään
suosittelen että tarkistatte ohjausiskarin
mikko
Re: Tärisee 90km/h
..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Onko vanteet mersun omat?
Jos ei, niin tarvitsevatko ne keskitysrenkaan vanteen keskireikään?
Jos ei, niin tarvitsevatko ne keskitysrenkaan vanteen keskireikään?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: Tärisee 90km/h
Takana on vanhat renkaat joissa on vielä pintaa jäljellä. On ne nekin tasapainotettu....joskus.... mutta ei se vika renkaissa ole koska olen testannut ajaa myös muilla rengas sarjoilla ja sama vika ilmenee juuri samalla nopeudella. Tärinä ei siis johdu renkaista. Vanteina on mersun alkuperäiset peltivanteet.Kai M kirjoitti:Takana siis on vanhat ja tasapainottamattomat renkaat?
Mutta jos se nyt olisi tuo jarru-homma niin eikös se silloin ravistaisi muuallakin kuin 90kn/h nopeudessa??
Kokeileppas toisia renkaita jos mahdollista? rengas vyökin voi olla poikki tai jotn muuta vastaavaa
Tuliko tämä ominaisuus kun vaihdoit uudet renkaat alle?
- 200d 124 -
Oletkos kokeillut alle jotain kunnon renkaita, eli jotain vähän laadukkaampia kuin Hankookit. Ei kannata pilata hyvää autoa halvoilla renkailla. Luulenpa että niistä se kuitenkin johtuu. Toinen syy voi olla se että vanteesta/vanteista on tippunut tai hävinnyt sovitusrenkaat.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC