Tärisee 90km/h

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ilikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 13.09.2004 18:59
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Tärisee 90km/h

Viesti Kirjoittaja Ilikka »

Uudenkarhea meseni alkaa täristämään rattia noin 90km/h nopeudessa. Alle sen ja yli 100km/h tärinä heikkenee. Renkaat on edessä uudet ja ne on painotettu. Olisiko mahdollinen tärinän aiheuttaja kulunut etupyörän laakeri. Ne on alkuperäiset ja niillä on ajettu vasta 440000km. Välystä niissä ei kuitenkaan tunnu olevan. Jarru levyt saattaa olla hieman kierot sillä jalassa tuntuu pieni "nypytys" jarruttaessa.
Mistähän tämä kiusallinen tärinä saattaisi johtua?
Haulla en löytänyt suoraan aiheeseen viittaavaa juttua.
Autohan on 200d 124 -88
- 200d 124 -
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Sulla on Jarrulevyt kierot ,niinkuin itse epäilit ..
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Kyl toi viittaisi kuitenkin renkaiden tasapainotukseen tai siihen että vanne on kiero/soikea.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

samip kirjoitti:Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Yhtä puutahan ne on kun on kiinni pultattu ?
Eikös "riittävän" kiero levy voi jo täristääkin ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Oliko renkaissa pystysuunnassa heittoa?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Aivan oikein, jos ei ole tasapainoitettu paikallaan renkaita, siis alla, niin väärät jarrulaikat aiheuttavat heittoa ja tästä seuraa, että ohjausta täristää.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Kertokaapas tietämättömälle, kuinka renkaat tasapainotetaan paikoillaan?
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Ilikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 13.09.2004 18:59
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilikka »

Ei ole vanteet kierot ja renkaat on tasapainotetut, vain pienet painot ne vaati. Renkaina on Hankookin kumit. En minäkään oikein jaksa uskoa että se tärinä johtuisi levyjen kieroudesta. Sillonhan se täristäisi vain jarruttaessa. Ja tässä tapauksessa se ei täristä autoa, vaan aivan pieni liike tuntuu polkimessa jarruttaessa. Ja se ratin tärin loppuu kun nopeus laskee alle sen 80km/h.
- 200d 124 -
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

oheimala kirjoitti:Kertokaapas tietämättömälle, kuinka renkaat tasapainotetaan paikoillaan?
Täällä kerrotaan:

Rengasasema (tasapainotus renkaat paikallaan)
Malminkartanonkuja 1-3, Helsinki (Konala)
Puh: (09) 5624455

Joku tällä foorumilla yhteystiedot kertoi, kiitos hänelle.
Ja takavuosina tällaisia paikkoja oli enemmänkin, tiedä sitten miksi ovat nykyään harventuneet.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ilikka kirjoitti:En minäkään oikein jaksa uskoa että se tärinä johtuisi levyjen kieroudesta.
Meitin mesessä on sama ongelma.
Täristää 80-110 km/h nopeuksissa sekä selvää ravistelemista jarrutettaessa.
Ja alan olla vakuuttunut siitä, että kyse olisi nimenomaan etulevyistä.
Renkaita tasapainotettu kahteen kertaan, eikä vaiva siitä poistunut.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

samip kirjoitti:Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Kyl toi viittaisi kuitenkin renkaiden tasapainotukseen tai siihen että vanne on kiero/soikea.
Ei pidä paikkaansa ,, tarpeeksi kierot kun Levyt on ,niin täristää ajettaessakin eikä vaan jarruttaessa.. (ompi kokemusta) ..
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itsellä täristää aika reilusti kans jarrutettaessa, etulevyt+palat vaihdoin -> tärinä pieneni, mutta ei läheskään kokonaan. Pitää siispä takalevytkin vaihtaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Automatic260E kirjoitti:
samip kirjoitti:Hmm... jos jarrulevyt on kierot niin täristää vain jarruttaessa...
Kyl toi viittaisi kuitenkin renkaiden tasapainotukseen tai siihen että vanne on kiero/soikea.
Ei pidä paikkaansa ,, tarpeeksi kierot kun Levyt on ,niin täristää ajettaessakin eikä vaan jarruttaessa.. (ompi kokemusta) ..
Tämä onkin sitten lienee Mersun ominaisuus... joskus kauan kauan sitten kun vielä taivaspaikkaa lunastin ajelemalla Sierralla, oli siinä niin kierot jarrulevyt edessä että jokaista jarrutusta inhosi kun täristi/vatkasi rattia niin ettei amalgaanit meinannut hampaissa pysyä ja useamman jarruttelun jälkeen tuntui ihan kuin olisi orastava metsurin tauti. :)
Auto ei siis täristänyt yhtään ajaessa, ainoastaan vain silloin kun jarrupokimeen koski.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Samaa vikaa, tärinä alkaa siinä mittarinäyttämän mukaan 80:ssä ja ja loppuu 90:n hujakoilla.....jarruttaessa ei tärrää mutta etulevyt kyllä alkavat olla vaihtoa vaille. taakse vaihtelin palat ja levyt, eteen pelkät palat. Renkaissa sen verran vikaa että yksi kumi näytti vähän penkissä hyppäävän, eli huono kumi vaikka onkin uusi(se halpuus kostautuu). Mutta kummallista että tuo tärinä tuntuu vain tuossa välissä. Ja muistaakseni talvirenkailla oli samaa oiretta, pitänee vaihdella nuo etulevyt samalla kun noita koiranluita uusii ja katsella sitten muuttuuko mikään.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Oman kokemukseni mukaan renkaiden epätasapaino esiintyy 80 paikkeilla, mutta myös 120 korvilla. Muuten rullaa ihan siististi.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Omalla kohdallani väpätykseen auttoi kun löysäsin pyöränpultit, voitelin ne, puhdistin liitospinnat, pyöritin kaikki pultit tasaisesti käsin pohjaan sekä hentoinen kiristys pyörät ilmassa ja loppu kiristys pyörät maassa, varoen liiallista kiristystä.

Tätä ennen pyörät oli painotettu kaksi kertaa turhaan.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Kalle.K kirjoitti:Omalla kohdallani väpätykseen auttoi kun löysäsin pyöränpultit, voitelin ne, puhdistin liitospinnat, pyöritin kaikki pultit tasaisesti käsin pohjaan sekä hentoinen kiristys pyörät ilmassa ja loppu kiristys pyörät maassa, varoen liiallista kiristystä.

Tätä ennen pyörät oli painotettu kaksi kertaa turhaan.
Niin, olikos tuo vika sulla Opelissa vai Mersussa? :wink:
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

samip kirjoitti:
Niin, olikos tuo vika sulla Opelissa vai Mersussa? :wink:


Ikävä myöntää mutta merssussa(kin) oli tämmöinen "vika", ja ooppelista ei juuri kannata etes keskustella :lol:
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Kalle.K kirjoitti:
samip kirjoitti:
Niin, olikos tuo vika sulla Opelissa vai Mersussa? :wink:


Ikävä myöntää mutta merssussa(kin) oli tämmöinen "vika", ja ooppelista ei juuri kannata etes keskustella :lol:
Joo, Opelissa ei kyl tarvitse kummoinen lumipaakki jäädä vanteeseen kun puistaa... :)
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Tere viisaat! Kertokaas sitten, mikä parisataa tuhatta ajettua 220 TE:tä riivaa, se kun täristää aina liikkeelle lähteissä aamulla. Tärräys alkaa siinä 70 nopeudessa ja pahenee nopeuden noustessa. vanteet on Mersun omat, suorat alupyörät ja alla 205/65-15 uudet Nokian NRH:T. Tärinä lakkaa vähitellen, kun tarpeeksi kauas ajaa ja sitten kulkee ihan sukkasillaan, mutta vaatii väh. 15-20km tasaista ajoa, ennen kuin rauhoittuu. ikävä juttu, kun työmatka on just tuo 20km. teki samaa jo edellisellä rengassatsilla, jotka oli Dunloppeja. Kaveri tässä jo naureskeli, että mulla on kulmikkaat renkaat!Kokemuksia???
Ilikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 13.09.2004 18:59
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilikka »

Voisi kuvitella että jos jarrulevyt olisi kierot niin ne hankaisi jarrupaloihin ja aiheuttaisi tärinän. Kun ajaa tarpeeksi pitkään koskematta jarrupolkimeen, niin jarrupalat työntyisi levyistä niin kauas ettei ne enään hankaisi ja näin tärinä vähenisi.
- 200d 124 -
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Minulla on sellainen kokemus ekan mersun kanssa, että rupesi aika ajoin täristämään joka vain paheni koko ajan. Sit irroitin kerran vuodessa sylinterien männät ja puhdistin ne kunnolla jotta olisivat herkät ja joka kerta tärinä loppui. Jarrusylinterien männät pitää liikkua herkästi jotta pieni levyn kierous häviää siihen herkkään liikkeesen eli jos toiselle sylinterille tulee painetta kierosta levystä mäntä antaa periksi ja osa paineesta siirtää toisen puolen mäntää ulospäin, näin paine on kummallakin puolella likimain sama. Siis männät ei saa jumittaa yhtään. jumitus johtuu siitä paskasta mikä vanhoista kumisista letkuista tulee.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 14.12.2003 11:36

tärinä

Viesti Kirjoittaja mikko »

Moi

itse ihmettelin samanlaista ongelmaa pitkään ja lopulta syylliseksi paljastui ohjausiskari josta oli öljyt karannut ja mennyt ilma tilalle. Kädellä iskaria koitettaessa se tuntui samalta kuin olisi polkupyörän pumppua painellut siten että sormi on ilmareiän päällä.

se ohjausiskari oli muuttunut "vieteriksi" ja pisti koko keulan aina kuopissa ynnä muissa töyssyissä sopivassa nopeudessa ihan järjettömään resonanssiin/tärinään

suosittelen että tarkistatte ohjausiskarin

mikko
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: Tärisee 90km/h

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Onko vanteet mersun omat?
Jos ei, niin tarvitsevatko ne keskitysrenkaan vanteen keskireikään?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ilikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 13.09.2004 18:59
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Tärisee 90km/h

Viesti Kirjoittaja Ilikka »

Kai M kirjoitti:Takana siis on vanhat ja tasapainottamattomat renkaat?

Mutta jos se nyt olisi tuo jarru-homma niin eikös se silloin ravistaisi muuallakin kuin 90kn/h nopeudessa??

Kokeileppas toisia renkaita jos mahdollista? rengas vyökin voi olla poikki tai jotn muuta vastaavaa

Tuliko tämä ominaisuus kun vaihdoit uudet renkaat alle?
Takana on vanhat renkaat joissa on vielä pintaa jäljellä. On ne nekin tasapainotettu....joskus.... mutta ei se vika renkaissa ole koska olen testannut ajaa myös muilla rengas sarjoilla ja sama vika ilmenee juuri samalla nopeudella. Tärinä ei siis johdu renkaista. Vanteina on mersun alkuperäiset peltivanteet.
- 200d 124 -
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Oletkos kokeillut alle jotain kunnon renkaita, eli jotain vähän laadukkaampia kuin Hankookit. Ei kannata pilata hyvää autoa halvoilla renkailla. Luulenpa että niistä se kuitenkin johtuu. Toinen syy voi olla se että vanteesta/vanteista on tippunut tai hävinnyt sovitusrenkaat.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Väljät laakerin pesät, kun lämpenee niin häviää väljyys pois. :roll:
Vastaa Viestiin