200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Viesti Kirjoittaja temep »

Iso(mpi) cooleri + tuikun ohjelma = hyvin vetää.
Laatikkokin alkoi toimimaan paljon paremmin,
ja pysyy "menossa" mukana.
Mercedes-Benz A45 AMG -14
JJJ78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:07
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja JJJ78 »

Mikäs setti ois paras 200cdi 00vm automaatti pelille jos teholukeman haluis iskee 250hv? 400tkm jo rullattu et ainakin laatikon tarkastus ja huolto sekä kone auki ja sieltä tarkistuksia& uutta osaa. Eli mikä kombo ois paras tuohon? Supereita on tullut ihailtua ja ois se vaan aika äijää saada tosta taksimallista toi 250hv ulos. Taksinahan toi on aiemmin ollutkin :D
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Viesti Kirjoittaja temep »

Parasta mahdollista keinoa en osaa sanoa, enkä reseptiä, mutta...
Suuttimien päivitys, coolerin suurennus, turbon vaihto,
mahdollinen laatikon vahvistus/remontointi, ohjelman teko/penkitys.

Projektia varmasti riittää, ja rahalliset varat kannattee kasvattaa suoraan suunnitelmastasi 50prosentilla.
Mercedes-Benz A45 AMG -14
JJJ78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:07
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja JJJ78 »

Joo toi rahoitus osuus on tiedossa. Toimiva setuppi kiinnostaa eniten. Vakio pakosarjalle en rakenna mitään. Lähinnä kiinnostaa tietää minkä kokoista mutkaa sinne pakosarjaan ei kannata laittaa sekä suuttimet. Karalalle ois tarkoitus ohjelman tekoon viedä jos niin pitkälle päästään. Ilman kompromissejä ois tarkoitus setuppi rakentaa
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Lueppa vaikka tämä threadi, eikös täältä löydy tuikun resepti tuolla 290heposelle?
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
JJJ78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:07
Paikkakunta: Ilmajoki

Viesti Kirjoittaja JJJ78 »

Lukenut jo mutta hieman jäi kysymysmerkkejä toimivaan komboon. Vaikka tiedän Tuikun olleen pirun tarkka tekemisestään. Ja toimiiko sama setuppi 202 korisessa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

temep kirjoitti:Parasta mahdollista keinoa en osaa sanoa, enkä reseptiä, mutta...
Suuttimien päivitys, coolerin suurennus, turbon vaihto,
mahdollinen laatikon vahvistus/remontointi, ohjelman teko/penkitys.

Projektia varmasti riittää, ja rahalliset varat kannattee kasvattaa suoraan suunnitelmastasi 50prosentilla.
Kolmen baarin mappi
Kolmen tuuman pakoputkisto
Vastuksettoman imuilman järjestäminen

= vaihda 320cdi Wäyryseen, pääset pelkällä ohjelmalla.
...siihen kun vaihdat sitten coolerin ja mapin, niin tuleekin jo aika mukavasti vetoja.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Lep1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: La 06.01.2007 23:29

Viesti Kirjoittaja Lep1 »

Moro!

270cdi ahtimesta.
Tietääkö kukaan mitä ahtimia nämä eBay:ssä myynnissä olevat on?
Kun tuntuu aika edullisilta... Vai onka nämä niitä, että pitää lähettää
vanha ahdin helille vaihdossa... ?

Tässä linkki:
LINKKI
F-350
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

Tuossahan lukee, että 200€ pantti vanhasta ahtimesta.
Lep1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: La 06.01.2007 23:29

Viesti Kirjoittaja Lep1 »

Ok kiitti. En osannut kääntää oikein.
F-350
SauliS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 11.10.2010 14:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SauliS »

Osassa ahtimista on pantti 50€? Osaisko joku sanoa käykö noista 270 ahtimista joku "heittämällä" -99 W202 220CDI?

Esim tämä: http://cgi.ebay.de/Turbolader-Turbo-Mer ... 1c16367380

Sorry typerät kysymykset, olen ihan noviisi näissä jutuissa..
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

No se ei sovi ihan heittämällä, mutta pakosarjaan menee suoraan. Downpipen eli pakoputken alkupätkän lähtö on vissiin vähän eri kohdassa. Lisäksi ohjelmanmuutos tarvitaan koska vanha turbo on hukkaportillinen ja toi 270:n on vnt. Pientä askartelua vaatii mutta ilmeisesti tosi hyvä ahdin 200/220:iin. Ja samalla tyhjennät ne katalysaattorit
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

osaisko kukaan veikata/kertoa että käviskö w204 220 cdi:in tupla turbo pakosarja w202 ? Ja voisko tuo peräti olla niin hullu ajatus että se toimiskin vielä w202 oikein ?
Diiiiiiiissseli
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Varmasti toimii jotenkin ja katsastussetä hyppii myös tasajalkaa sen virityksen nähdessään :shock:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

eli epäilet että kävis ? saattaahan se hyppiä :D mutta periaatteessa ei se laitonta ole (kait korjatkaa jos olen väärässä) kunhan tehot ei nouse yli tehokkaimman w202 korimallin moottoriin nähän :mrgreen: mutta siis voisko tuikku vaikka valaista että mitä ongelmia näkee tässä ideassa (vaikka idea on tuhoon tuomittu jo samalla hetkellä kun se päähän putkahti :D )
Diiiiiiiissseli
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei se varsinaisesti laitonta ole, mutta tiellä et saa enää ajaa sillä eikä mene katsastuksesta läpi, siis jos se huomataan. Kaikenlainen virittely näihin vähäpäästöisiin on "kiellettyä", mutta ei noita perus ohjelmamuutoksia jne kukaan katso. Mutta miettisin vähän ennenkuin laittaisin kaks turboa vähäpäästöiseen :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vähä päästöisiäm saa muutella/viritellä
kun vaan täyttä kaikki tyyppi hyväksyntä päästöt
ja pystyy näyttämään sen toteen(esim vtt pussi testi)
lisäksi sitten on ne muutviritämistä koskevat rajat
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Juha91 kirjoitti:eli epäilet että kävis ? saattaahan se hyppiä :D mutta periaatteessa ei se laitonta ole (kait korjatkaa jos olen väärässä) kunhan tehot ei nouse yli tehokkaimman w202 korimallin moottoriin nähän :mrgreen: mutta siis voisko tuikku vaikka valaista että mitä ongelmia näkee tässä ideassa (vaikka idea on tuhoon tuomittu jo samalla hetkellä kun se päähän putkahti :D )
Ei siinä ole käsittääkseni softan, ohjauksen, tai toimivuuden suhteen mitään kummallista.
Hukkaportin ohjaus softassa ihan jo vakiona, vieläpä toimiva sellainen.
Ihan vakioahdin paketilla voisi päästä jo siihen, mihin AMG,n suuttimetkin riittää matalammalla paineella, eli ~60hv/suutin.
Vääntöä on tulossa niin rajusti, että automaatti olisi helpoin tapa siitä nauttimiseen, tosin, riittävällä panostuksella manuaalinkin kytkimen saa pitämään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

tuikku kirjoitti:
Juha91 kirjoitti:eli epäilet että kävis ? saattaahan se hyppiä :D mutta periaatteessa ei se laitonta ole (kait korjatkaa jos olen väärässä) kunhan tehot ei nouse yli tehokkaimman w202 korimallin moottoriin nähän :mrgreen: mutta siis voisko tuikku vaikka valaista että mitä ongelmia näkee tässä ideassa (vaikka idea on tuhoon tuomittu jo samalla hetkellä kun se päähän putkahti :D )
Ei siinä ole käsittääkseni softan, ohjauksen, tai toimivuuden suhteen mitään kummallista.
Hukkaportin ohjaus softassa ihan jo vakiona, vieläpä toimiva sellainen.
Ihan vakioahdin paketilla voisi päästä jo siihen, mihin AMG,n suuttimetkin riittää matalammalla paineella, eli ~60hv/suutin.
Vääntöä on tulossa niin rajusti, että automaatti olisi helpoin tapa siitä nauttimiseen, tosin, riittävällä panostuksella manuaalinkin kytkimen saa pitämään.
eli periaatteessa toimiva idea jos vain putkisto passaa ? Vääntööhän tuolla sais kyllä kivasti ja jos tekköö sillee että pistää toisen vähän pienemmän turbon ja toisen isomman koon turbon niin sais ala vääntöjäkin mukavasti ja toinen lähtis messiin vähän korkeemmalla (ainakin näin kuvittelen :D ). Ainu vaan mikä askarruttaa kun tuo ecu rajottaa ahdot siin 2800rpm tietämillä siihen 1,3 et viekö se kaiken "riemun" sitten toiselta turbolta, eiks tuo sprinterin kytkin ole aika jämäkkä sitähän nuo käyttää ainakin aika paljon 3.0l superturbo mersuissa, tai 320 cdi:in kytkin saattaisi kans olla aika jämy jo. Manuaali 220cdi:hin olen tuota mietiskellyt en tiedä että seuraisko tuosta enemmän murheita kuin riemua mut kiinnostas kokeilla :shock: :roll:
Diiiiiiiissseli
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei siellä mitään sellaista rajoitetta ole, mitä ei saisi muutettua.
3bar mappianturin tarvii korkeammille ahdoille.
Kahden kilon ahdot riittää kyllä, myös kannentiivistekkään ei paljoa enempää tarvitse.
270cdi,n vauhtipyörä/kykinpaketti kestää jo aika paljon.
Vielä parempi on varmaan sen tuplaturbon oma vakiopaketti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja jos edellä mainitut ei ratkise kytkimen kesto(pito) onkelmaa niin
CNC koneesen sopiva metallin pala mistä nakertta uuden sopivan vauhti pyörä,
siihen sitten jatkoksi vaikka useempi levyine tiltton sinteripaloilla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

Eli w204 220cdi:in kytkin kävisköhän tuo 350cdi:in kytkin viel kun kumminkin molemmat koneet on käsittääkseni tupla turboja ja saattas olla kestävempi tuo 350cdi:in kytkin. Sitten tyhmiin kysymyksiin mistä nuita 3bar:in mappeja saa ? Ja kannattaako suuttimia rueta vaihteleen vaikka amg suuttimiin ? Ja mikä paikka ois paras paikka käydä softa päivittämässä ?
Diiiiiiiissseli
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5245
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Onko 350cditä manuaalina? 320cdi:tä ei oo. Unohda jo koko juttu, rahaa tulee menemään vähintään 5000€ ennenku se toimii, ja katsastussetä ei tykkää
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

nyt on pakko kysyä että missä päin asut tuikku ? kun taas palasin tän tarinan ääreen niin huomasin lauseen seassa maininnan kajaanin veho :D ja sitten ite piristys asioihin, olettaen että mersu käyttää garrettia turbona niin minkä mallin garretti on 320 cdi:ssä ? ja minkälaisia muutoksia joutuu tekemään että saa tuon 320 cdi:in turbon paikalleen saamiseksi ? ja olenko käsittäny oikein että osaisit ohjelmoida ecua ? mitä olen välillä lueskellut tuota väikky tarinaa niin sain sellaisen käsityksen että osaisit ohjelmointia :roll:
Diiiiiiiissseli
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kajaanissa asun.
320cdi,n ahdin on Garrett gt2359vnt.
Niitä on kolmenlaisia, kaksi alipaineohjattua, ero pakoputken lähdössä, kolmas malli on sähköohjattu, ominaisuuksiltaan samanlaisia, hyviä.
Sähköohjatussa ahtoputken lähtö huonoon suuntaan, se pitää vaihtaa alipaineohjatusta, josta se käy suoraan.
Sovittelutyön määrä riippuu ahtimesta ja autosta.
Kiinnitys pakosarjaan on kaikissa cdi,ssä samanlainen, siihen se sopii suoraan.
Askartelutyöt liittyy siis lähinnä imu- ja pakoputkien lähtökappaleiden muutostöihin.
Öljyn tulolle ja lähdölle löytyy ihan varaosanumerolla uudet, tai jos haluaa, niin pikkuisella vääntelyllä ja sovittelulla aina entisen ahtimenkin osat saa kyllä käymään.
Alipaineohjatuissa liitetään letku vaan paikoilleen, sähköohjatuissa joutuu siipien ohjausta miettimään ja rakentamaan ohjausmoottorille telineen.
Monenlaisiin variaatioihin olen ohjelmia tehnyt.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

no pirskatti sinähän asut lähempänä kuin kuvittelin :D kannattaako tuolle ahtimella tehä ohjelmoinnilla mitään ? esim 3 mappia ?
Diiiiiiiissseli
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllähän se ahtimen koon muutttaminen aiheuttaa aina muutostarpeen myös ohjelmaan.
Ominaisuuksia jää muuten hyödyntämättä ja todennäköisesti seuraa tietyissä tilanteissa ahtopaineesta johtuvia vikatiloja.
Jos ahdin ei toimi kunnolla, ei moottoristakaan saa kaikkia hyviä ominaisuuksia hyödynnytettyä.
Kolmen baarin mapilla mahdollistetaan suuremman ahtimen luomien mahdollisuuksien täysimääräinen hyödyntäminen.
Lisäksi ohjelmassa olevat turvarajat on mahdollista säilyttää, kun mapin lukualue laajenee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

keltä/mistä nuita mappeja sais ?
Diiiiiiiissseli
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vaikka veholta, nelisen kymppiä.
Varaosanumero A006 153 99 28.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

mahtavaa :) vois käydä kyselee tuota mappia vaikka tänään kajaanin veholta, ei tuikku sulla ois sattunu jäämään 320 cdi:in turboa ? :D
Diiiiiiiissseli
Vastaa Viestiin