Tuota noin mikä kierre mahtaa olla tuossa tehostimen pumpun kyljessä, olis kiire tietää enkä pääse itse auton luokse ???
Lähden heti aamusta liikenteeseen niin, jos jollain on tietoa asiaan niin mielelläni kuuntelen, ei tarvi summissa teettää letkua siihen. Se on 14,5 mitattuna mauserilla siitä kierteen päältä, mutta mikähän se kierre mahtaa olla. ? Vanhemman mallin pumpussa on pienempi se kierre, semmonen letku jo on mutta se ei käy.
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
Jees elikkä mihinkähän nuo piuhat nyt sitten oikeen kytketään, hehkujen piuhat on jo paikoillaan. Mutta mihinkäs tuosta pienemmästä liittimestä laitettaan ne piuhat, osaisko joku kerto ?? Ja tuleekos se paksu punanen johto suoraan akulle ?? Mulla on se lämpö anturi kannessa kiinni mikä jotenkin liittyy tuohon hehku hommaan ja piuhakin siihen on, kun vaan osais kytkeä ne sitte oikeaan piuhaan =/
Värit on valkonen, ruskea, musta, ruskea, pun/valk, violetti/valkonen.
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
30 suoraan akkuun mutta en tiedä tarvitseeko laittaa sulake -> laita sulake siihen akun lähistölle varmuuden vuoksi. 60A taitaa olla 6 koneen virta eli joku 80A sulake ja johto tarpeeksi paksua.
1 tulee 12V kun se on sitä virtaa elektroniikalle. En tiedä miksi se haluaa jatkuvan sähkön, ilmeisesti ei haluta kuormittaa turhaan virtalukon sähkökytkintä. Akulta siis paksu johto isolla sulakkeella ja sitten pienempi johto pienemmällä sulakkeella. Kun hehkut nappaavat virtaa niin siinä paksummassa johdossa tapahtuu jännitehäviötä, jota ei sitten taas näy tuossa ohuemmassa "rinnalla" kulkevassa johdossa. Siinä syy miksi sinne menee 2 erillistä jatkuvaa jännitettä.
2 tosiaan johonkin mihin tulee heräte virtalukolta siitä viimeisestä asennosta.
Toi lämpöanturi on mullakin vähän hakusessa mutta olen kuvitellut, että siinä anturissa on vain yksi lähtö ja se maadoittuu kanteen. Jos on kaksi johtoa niin toinen maihin, anturin vastuksen tulee näkyä siihen 6 pinnaan.
30 suoraan akkuun mutta en tiedä tarvitseeko laittaa sulake -> laita sulake siihen akun lähistölle varmuuden vuoksi. 60A taitaa olla 6 koneen virta eli joku 80A sulake ja johto tarpeeksi paksua.
1 tulee 12V kun se on sitä virtaa elektroniikalle. En tiedä miksi se haluaa jatkuvan sähkön, ilmeisesti ei haluta kuormittaa turhaan virtalukon sähkökytkintä. Akulta siis paksu johto isolla sulakkeella ja sitten pienempi johto pienemmällä sulakkeella. Kun hehkut nappaavat virtaa niin siinä paksummassa johdossa tapahtuu jännitehäviötä, jota ei sitten taas näy tuossa ohuemmassa "rinnalla" kulkevassa johdossa. Siinä syy miksi sinne menee 2 erillistä jatkuvaa jännitettä.
2 tosiaan johonkin mihin tulee heräte virtalukolta siitä viimeisestä asennosta.
Toi lämpöanturi on mullakin vähän hakusessa mutta olen kuvitellut, että siinä anturissa on vain yksi lähtö ja se maadoittuu kanteen. Jos on kaksi johtoa niin toinen maihin, anturin vastuksen tulee näkyä siihen 6 pinnaan.
No niin kiitos tiedosta, näillä uskon jo pärjääväni. On tämä foorumi vaan kätevä paikka =)
Huomenna tosiaan teen putkiston 4" putkesta turbolta perään asti, täytyy mennä heti aamusta tekemään että kerkiää laittaa sähköjä sitten viellä. Jos kaikki valmistuu ajoissa niin sittä yritetään räjäyttää käyntiin se, kyllä taas sitten tulee mielenkiintoa lisää huomattavasti. Vaikka ei oo kyllä hetkeäkään ollu hukassa, ei taho malttaa oottaa aina viikonloppuun että pääsee ruuvailemaan Onse senverran mielenkiintosta, vaikka taivasalla jotuukin tekemään. Kylläkun halliin pääsis tekemään niin, sitten sitä ei varmaan oiskaan muuta elämää
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
veskola kirjoitti:
2 tosiaan johonkin mihin tulee heräte virtalukolta siitä viimeisestä asennosta.
Toi lämpöanturi on mullakin vähän hakusessa mutta olen kuvitellut, että siinä anturissa on vain yksi lähtö ja se maadoittuu kanteen. Jos on kaksi johtoa niin toinen maihin, anturin vastuksen tulee näkyä siihen 6 pinnaan.
Tuon 2 piuhan voi laittaa vaikka startin herätepiuhaan. Idea tuolla on se että rele hehkuttaa vielä startin aikanakin ja lopettaa vasta kun starttaus lopetetaan.
Tuota lämpöanturin piuhaa ei välttämättä tarvitse laittaa ollenkaan. Vanhemmissa releissä sitä ei ole olemassakaan. Saattaa tosin hieman säästää hehkuja mutta tosi dieselmies tuntee autonsa niin hyvin että osaa lämpimällä koneella hehkuttaa näppituntumalla
veskola kirjoitti:
2 tosiaan johonkin mihin tulee heräte virtalukolta siitä viimeisestä asennosta.
Toi lämpöanturi on mullakin vähän hakusessa mutta olen kuvitellut, että siinä anturissa on vain yksi lähtö ja se maadoittuu kanteen. Jos on kaksi johtoa niin toinen maihin, anturin vastuksen tulee näkyä siihen 6 pinnaan.
Tuon 2 piuhan voi laittaa vaikka startin herätepiuhaan. Idea tuolla on se että rele hehkuttaa vielä startin aikanakin ja lopettaa vasta kun starttaus lopetetaan.
Tuota lämpöanturin piuhaa ei välttämättä tarvitse laittaa ollenkaan. Vanhemmissa releissä sitä ei ole olemassakaan. Saattaa tosin hieman säästää hehkuja mutta tosi dieselmies tuntee autonsa niin hyvin että osaa lämpimällä koneella hehkuttaa näppituntumalla
Mutta kerkiääkö se hehku edes lämmetä jos hehkutus alkaa sammalla kun starttaa jo autoa käyntiin ? Eikös se kestä sahata käyntiin esim pakkasella turhan pitkään ??
Nyt ois putkisto tehtynä turbolta perään asti 4" tuumaan putkella, eikä ainuttakaan vaimenninta. Tuntuu olevan aika vaikea löytää sen kokosena =)
Ensviikonloppuna onki sitte hyvin aikaa laittaa sähköt kuntoon ja kaikessarauhassa koittaa käyntiin =D
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
Mika.T kirjoitti:Virtalukolta tuleva hehkutuksen heräte on erikseen.
Kuulostaa järkevälle, että jälkihehkutuksen aika aloitetaan laskemaan siitä kun startti napsahtaa käyntiin...
T = 6 (lämpöanturi)
31 = 4 (maadoitus)
50 = 2 (virtalukolle)
15 =1 (+12 V)
LA = 3 (merkkivalolle)
sekä hehkuja varten G1 - G6 toisen liittimen nastoissa 1-6.
Mikäs numero on se virtalukon heräte (50?) ja mikä/mihin startin heräte ?
Tuosta voisi vaikka kuvan jo pikkuhiljaa piirtää ...se olisi helppoa semmoselle, joka on tuommosen kytkennän joskus tehnytkin eikä vain netissä kuikuillut
...mites toi muuten nyt toimii...hehkutulpalla on virta kun hehkun valo palaa, mutta kun se sammuu niin siellä ei ole ja kun startti napsahtaa päälle (ja kone käynnistyy) niin siellä on taas jälkihehkutusvirta ? Eli kahdesta paikasta saa liipaistua käyntiin ajastimen ?
kattelin topikkia ja osien maalaamista, niin tuli oikeen nennään automaalin haju, vaikken ole ennää maalannu yli kummeneen vuoteen, minkä olen siirtäny jälkikasvulleni
Mika.T kirjoitti:Virtalukolta tuleva hehkutuksen heräte on erikseen.
Kuulostaa järkevälle, että jälkihehkutuksen aika aloitetaan laskemaan siitä kun startti napsahtaa käyntiin...
T = 6 (lämpöanturi)
31 = 4 (maadoitus)
50 = 2 (virtalukolle)
15 =1 (+12 V)
LA = 3 (merkkivalolle)
sekä hehkuja varten G1 - G6 toisen liittimen nastoissa 1-6.
Mikäs numero on se virtalukon heräte (50?) ja mikä/mihin startin heräte ?
Tuosta voisi vaikka kuvan jo pikkuhiljaa piirtää ...se olisi helppoa semmoselle, joka on tuommosen kytkennän joskus tehnytkin eikä vain netissä kuikuillut
...mites toi muuten nyt toimii...hehkutulpalla on virta kun hehkun valo palaa, mutta kun se sammuu niin siellä ei ole ja kun startti napsahtaa päälle (ja kone käynnistyy) niin siellä on taas jälkihehkutusvirta ? Eli kahdesta paikasta saa liipaistua käyntiin ajastimen ?
Hyviä kysymyksiä, näihinkun joku viellä osais vastata. Tietää ensviikonloppuna laittaa johdot laakista oikeaan paikkaan ???!!!!
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
Nopea piirros. Toivottavasti periaate selviää.
Tämän lisäksi tulee siis vielä se paksu jatkuvan virran kaapeli akulta.
Rele siis alkaa hehkuttaa kun virrat käännetään päälle. Hehkutus jatkuu edelleen vaikka hehkun valo sammuu, tässä vaan annetaan vihje että voit alkaa starttaamaan. Nyt kun kääntää avaimesta niin startin herätteelle tulee virtaa ja startti pyörii, hehkutus jatkuu. Nyt kun avaimen päästää starttausasennosta niin hehkutus loppuu.
Hehkutus loppuu myös siinätapauksessa että autoa ei startata ja tietty aika ehtii kulua (Ei liity hehkuvalon sammumiseen).
Nimimerkki keef vakuutti, että Vitoissa olisi jälkihehkutus mutta olisko sitten w124 uudemmissa malleissa myös. Itse en ole huomannut omassa Vitossani mitään jälkihehkutukseen viittaavaa "oireilua". Voisihan tuota joskus vähän mittaillakin...kunhan tämä pakkanen joskus loppuisi
Menee vähän projektitopikin ohi, mutta katsotaan vaikka myöhemmin kannattaisiko tämä hehkutus asia leikata omaksi topikiksi.
veskola kirjoitti:Nimimerkki keef vakuutti, että Vitoissa olisi jälkihehkutus mutta olisko sitten w124 uudemmissa malleissa myös. Itse en ole huomannut omassa Vitossani mitään jälkihehkutukseen viittaavaa "oireilua". Voisihan tuota joskus vähän mittaillakin...kunhan tämä pakkanen joskus loppuisi
Menee vähän projektitopikin ohi, mutta katsotaan vaikka myöhemmin kannattaisiko tämä hehkutus asia leikata omaksi topikiksi.
Kyllähän näitä tietoja kannattais laittaa jonnekkin niin että ne sitten löytyy kun seuraavalla on joku vastaava tiedon tarve.
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
veskolahan ne vois laittaa jonnekki vaikka omalle koneelle
mun puolesta saa laittaa vaikka kaikki, mikä on sen arvosta paitsi meikäläisen kun niissä ei ole mitään sen arvosta jos on niin siitä sitten vaan
Sori jos sotken kertomusta, mutta missä järjestyksessä hehkureleeltä lähtee tulpille piuhat? eli ne nastat siinä releessä. On piuhat niin hyvin niputettu ja sukassa, ettei värejä näe.
No jooo, nyt sain tänään tehty putken kokonaan valmiiks ja siellä on 4 kumityynyä minkävarassa se putki siellä on. Painaa meinaan pikkusen paljon se putki 4" putkea 2mm seinällä hain kuorma-auto liikkeestä sitä joustoputkea palan väliin mutta olivat antaneet vääränkokosta, oli liian suuri. No huomenna pitää mennä vaihtamaan heti aamusta se niin sillähän siitä selviää. Sitten ois noittan johtojen vuoro ja senjäkeen käyntiin eli huomenna ois tarkotus ottaa savut sieltä
Nii ja sitte semmonen kysymys että, paljonkohan tankkiin jää bensaa kun otin sen letkun irti tankin pohjasta. Mutta tuskin se aivan pohjalta imee ?? Haittaakohan se pieni bensa määrä siellä mitään jos lyö tankin täyteen diisseliä ??
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
TeamAhma kirjoitti:Haittaakohan se pieni bensa määrä siellä mitään jos lyö tankin täyteen diisseliä ??
Ei haittaa, eikös joskus talvella ollut ihan normaalia että dieselin sekaan laitettaan bensaa. Muistaakseni Dieselin seassa saa olla jopa 40% bensaa. Ettei vaikuttaisi.. kyllä dieselin saa käymään pelkällä bensalla, mut ei taida kovin turvallista olla.
TeamAhma kirjoitti:Haittaakohan se pieni bensa määrä siellä mitään jos lyö tankin täyteen diisseliä ??
Ei haittaa, eikös joskus talvella ollut ihan normaalia että dieselin sekaan laitettaan bensaa. Muistaakseni Dieselin seassa saa olla jopa 40% bensaa. Ettei vaikuttaisi.. kyllä dieselin saa käymään pelkällä bensalla, mut ei taida kovin turvallista olla.
-Mika-
Jos en ihan väärin muista niin joku höpötteli joskus että bensa on niin kuivaa diisseliin verrattuna et pumppu ottais siitä ihteensä ?!
Mutta kyllä mää joskus tankkasin porukoitten mersuun pensaa joku vajaa 10 litraa vahingossa, sitten löin diisseliä tankin täyteen ja paridesiä 2T öljyä kyytipojaks. Eikä siinä ainakaan mitään ongelmaa ollu
http://www.facebook.com/ImagoFix
W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX
joo, pensa ei voitele. jos liikaa pensaa, niin pumppu siitä kait ensimmäisenä ottaa itteensä. suuttimetkaan ei välttämättä tykkää. muistelen sellasta, että joku 30% saa olla pensaa. mitään kokemus perästä faktaa ei ole antaa.
laitat pari desiä 2t öljyä mukaan, niin eikähan se siitä sitten.