om606:n turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

veskola kirjoitti:
tuikku kirjoitti:ajarollin taulukossa on varmaan lähdetty siitä, että ilman ja polttoaineen suhde on optimaalinen, eli taulukosta saatava luku on maksimi, tai se arvo joka pyritään saavuttamaan, mutta ei pystytä ylittämään, vai.
Hänen sanojensa mukaan se perustuu todelliseen moottoriin (200D), ei teoreettiseen, eli epäideaalisuudet on huomioitu 'heittovakioissa'. Näyttäisi samalle hehtaarille asettuvan mitattujen arvojen kanssa.
ajarol kirjoitti:Nuo luvut mitä siellä taulukossa on vakiona on arvioitu/haettu suunnilleen 200d:n arvoille.
No todellinen ja todellinen. Syöttömäärä on suunnilleen se mitä tehtaan asetuksissa oleva pumppu antaa ja sen avulla haettu hyötysuhde paikalleen. Todellisuudessa saattaa hyötysuhde olla parempi kuin tuo 31 ja poltettu ainemäärä hieman pienempi.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

ajarol kirjoitti:
tuikku kirjoitti:ajarollin taulukossa on varmaan lähdetty siitä, että ilman ja polttoaineen suhde on optimaalinen, eli taulukosta saatava luku on maksimi, tai se arvo joka pyritään saavuttamaan, mutta ei pystytä ylittämään, vai.
Ideahan taulukossa oli se, että polttoainemäärä olisi se todellinen määrä joka pystytään polttamaan, ei se joka sinne sylinteriin saadaan ruiskutettua. Mikä osa oikeasti ruiskutetusta määrästä saadaan palamaan riippuu hapen määrästä, pisarakoosta, reaktiolämpötilasta jne... Jos taulukkoon laittaa syöttömääräksi ruiskutetun polttoainemäärän se tarkoittaa, että kaikki polttoaine saataisiin poltettua puhtaasti, eli periaatteessa saataisiin teoreettinen maksimi teho. Tähän ei kuitenkaan päästä käytännössä.

No joo
Luulisinpa, että tajusinkin sen suunnilleen noin, eli oikein alusta asti.

No onko siihen, tai käytättekö te jonkinlaista nyrkkisääntöä siitä, minkä verran se todellinen syöttö täytyy olla sitten suuremmalla.
Vai sääteleekö mm. nämä superturboilijat sitä ihan perstuntumalta.

Luulisitko, että tuo kaavasi pätee yös cdi-koneissa.
Niissäkin nimittäin loppujen lopuksi säädellään millilitroja.



Veskulle sen verran, että sitä näkyy kyllä olevan sokea omille virheilleen.
:roll:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Superturboilijat säätelee syötön ja ahtopaineen suhdetta perstuntumalla ja savutusta tarkkailemalla.

Periaatteessa "tositekijöillä" homma toimii niin että syöttö on täysillä ja ahtoa nostetaan kunnes näkyvä savutus loppuu :lol: Toki turbon pitää olla oikean kokoinen että hyötysuhde riittää tarvittavaan paineeseen.

Hyvin toimii tuolla periaatteella.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Ainakin minun mielestä tuo kokeilu ja pers tuntumasäätö on pelannut riittävän hyvin, jopa niin että sitä jenkeissä asti ihmetellään. Tuo excel sheet oli kuitenkin ihan kiva.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

tuikku kirjoitti:No onko siihen, tai käytättekö te jonkinlaista nyrkkisääntöä siitä, minkä verran se todellinen syöttö täytyy olla sitten suuremmalla.
Vai sääteleekö mm. nämä superturboilijat sitä ihan perstuntumalta.
On sitä jonkin näköinen näppituntuma kuinka paljon penkissä pitää syöttöä säätää millekin tehoille. Lopullinen teho sitten tietenkin riippuu, kuinka paljon polttoainetta loppujen lopuksi moottori polttaa.
Nyt täytyy kuitenkin muistuttaa, että penkissä saatava lukema ei ole täysin sama mitä moottoriin menee, johtuen mm. koepenkissä ja autossa käytettyjen suuttimien ja polttoaineen eroista. Hirveän suurista eroista ei kuitenkaan ole kyse.
tuikku kirjoitti:Luulisitko, että tuo kaavasi pätee yös cdi-koneissa.
Niissäkin nimittäin loppujen lopuksi säädellään millilitroja.
Kyllähän tuon pitäisi käydä vaikka bensakoneeseen, täytyy vain tietää hyötysuhde ja poltettu polttoainemäärä. Niin ja bensan tiheys on eri kuin naftan, tosin ketä se kiinnostaa :wink: .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mauri H. kirjoitti:<....>Periaatteessa "tositekijöillä" homma toimii niin että syöttö on täysillä ja ahtoa nostetaan kunnes näkyvä savutus loppuu :lol: <....>
tai kunnes sieltä kuuluu poks :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin