superturbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

esko kirjoitti:Jeh, minäkin tiedän yhden tyypin, joka pistää tuollaista GT40v (turbiinin exducer ~85mm) möykkyä 2.5L monivenatärpättiin,


oliskos tehoja lähempänä 700 hv ? ........ :roll:
Olen kans jotain tommosesta prjektista kuullut. Eikai siitä nyt sentään mitään 700 heppaa tule, mutta kai sentään vähän enemmän kun vakiona. Saisivat pojat sen joskus edes käynti/ajokuntoon niin sekin on jo saavutus. :wink:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

norsu kirjoitti:
jeemu kirjoitti:Joo kyllähän se nii on, että nuot vnt ahtimet on tätä päivää.

Mihis esko saa koneen kierrokset/ahtopaineen nouseen viivalla?
Tärkeämpi kysymys on mielestäni kuinka nopeasti ne ahdot nousee. Eiköhän se savuttelu ja viivalämmitys ole jo nähty juttu. Lisäksi maaliviivan ensin ylittänyt menee jatkoon, ei nopein.
Nii nii. Eikö ongelma juurikin oo ettei ne ahot nouse? Ja oli tärkeetä tai ei, nii mua kiinostaa ihan muuten vaan miten paljo niitä kierroksia/ahtoja on siinä viivalla.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

esko kirjoitti: oliskos tehoja lähempänä 700 hv ? ........ :roll:
Tuon verran tulee jo kahella baarilla, mutta auton "käyttis"luonteesta johtuen (sekä heikosta voimansiirrosta), tuolta tuskin otetaan 5-6 sataa enempää koskaan. Ihmettelen jos tuo voimansiirto kestää edes tuollaisen varovaisen piristyksen. Hieman hullu aihio tuollaiseen mielestäni, mutta hullujahan on maailma täynnä. :?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

jeemu kirjoitti:Nii nii. Eikö ongelma juurikin oo ettei ne ahot nouse? Ja oli tärkeetä tai ei, nii mua kiinostaa ihan muuten vaan miten paljo niitä kierroksia/ahtoja on siinä viivalla.
Tuossahan siitä videopätkää.

http://s536.photobucket.com/albums/ff32 ... 0INCAR.flv

Kyllähän nuo ahdot saa lämmittämällä vaikka kuuhun, mutta niinkun näkyy, on toinen auto jo maalissa ennenkuin ahdot nousee tarpeeksi edes lähtöön.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

norsu kirjoitti:
hatemi kirjoitti:
(turbiinin exducer ~85mm)
Tuohan on pikku siipi :) .
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

1,8,09 kalajoki

Viesti Kirjoittaja esko »

tuolla tais olla seuraavat west coast cupin kisa .........
oliskohan kalajoen ympäristön hurjaakin hurjemmat merssu hirmut kans liikkeellä nottei vain katsomossa ...
kokeillaas taas josko toimis jotensakin 8)
kuullaan lisää
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

itte meinasin tulla testaamaan tota w123 om617:lla.ois vaan kaikenmoista laittoa vielä.onneksi kaverilta saa etes jonkumoiset liksit lainaan.

tuli tosta ahtojen noususta viivalla ongelmasta kysymys mieleen että mikseipä diiseliin sais tehtyä ns.paukkua?tai en tiiä onko teillä jo mutta yhtä paljo se ajotuksen raaka myöhästäminen parantaa ahtojen nousua paikallaa niin diiselisä ku pensasaki...vai...?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tdt leka kirjoitti:itte meinasin tulla testaamaan tota w123 om617:lla.ois vaan kaikenmoista laittoa vielä.onneksi kaverilta saa etes jonkumoiset liksit lainaan.

tuli tosta ahtojen noususta viivalla ongelmasta kysymys mieleen että mikseipä diiseliin sais tehtyä ns.paukkua?tai en tiiä onko teillä jo mutta yhtä paljo se ajotuksen raaka myöhästäminen parantaa ahtojen nousua paikallaa niin diiselisä ku pensasaki...vai...?
Paukkusysteemejä nakuihin on monenlaisia. Omassani käytän kahta erilaista systeemiä, joista kumpikaan ei liity syötön myöhästämiseen (=savutukseen). Tähän en lue mukaan muuttuvaa pakopesän kokoa (=vnt), enkä sarja-ahtamisen leventämää vetoaluetta (jos sen saan ikinä toimimaan). "Paukku" sovelluksia löytyy mm. sotateollisuudesta, isommista nakukoneista, uusimmasta dieselteknologiasta ym...

Muuttuva nokkien ajoitus olisi kiva... 8)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

paukkua...

Viesti Kirjoittaja esko »

Paukkusysteemejä nakuihin on monenlaisia. Omassani käytän kahta erilaista systeemiä, :?: ?


joista kumpikaan ei liity syötön myöhästämiseen (=savutukseen). Tähän en lue mukaan muuttuvaa pakopesän kokoa (=vnt), enkä sarja-ahtamisen leventämää vetoaluetta (jos sen saan ikinä toimimaan). "Paukku" sovelluksia löytyy mm. sotateollisuudesta, isommista nakukoneista, uusimmasta dieselteknologiasta ym...

-tuota paukkua on mietitty ,minkälaista ratkaisua vois olla


Muuttuva nokkien ajoitus olisi kiva... Cool
-muuttavaa nokka akseli ajoitus on tutkittu .... katsotaan, mikä toteutus...
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Hornetti löi jälkipolttimen päälle lopussa...

http://www.youtube.com/user/s100bg#play ... qmX-7b0Tfg
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko näissä kovimmissa supereissa apulaitehihnapyörä pienempi, noin 150 mm vai suurempi noin 173 mm.

Paljonko kierroksia esimerkiksi ohjaustehostimen pumppu kestää ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Se pienempi versio noissa on. Eikös noita isoja ole ollut vaan noissa "isolohko" versioissa?? Eli 2.3, 2.9, ja 3.5 litrasissa??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Näinhän tuo Mika T. minua valisti. Nyt on tulossa 2,0 litran kone suuremmalla pyörällä ja tuleekohan siitä ongelmia kun kierrokset nousevat EHKÄ joskus harvoin hetkeksi 6000 rpm kohdalle. Mikäli tavalliset ST mersut selviävät ilman ongelmia 7000+ rpm niin tuskinpa.

Enkä nyt viitsisi vaihtaa pienempää pyörää kun kuitenkin kadulla/maantiellä ajetaan lähes tyhjäkäynnillä ja apulaitteet on suunniteltu sitä silmällä pitäen...kait.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Yleistä pohdintaa pakopesästä viestiketjuun liittyen:

190dee mainitsi kokemuksiaan pakopesän vaihdosta traktorissaan olevaan holsetin 40 ahtimeen. Pakopesän pienentäminen huononsi heräävyyttä ja suuremman pakopesän takaisinvaihto auttoi asiaan.

Miettiessäni mistä asia johtuu istuin sohvalle.

Sellainen seikka tuli mieleeni, että menetetäänkö pesää pienentämällä radiaaliaksiaaliturbiinin radiaalikiihtyvyysominaisuuksia jotka muodostuvat, kun ulkokehällä kiertävää massaa siirretään sisäkehälle.

Tämä ilmiö muodostuu kun kehällä nopeus pysyy samana, kehää pienennettäessä vain kierrosnopeus nousee (taitoluistelijan pyöriminen).

Tällöinhän suuren pesän siiven suoralle osalle tuottama hiihdytysvoima jakautuu tasaisesti 360 astetta. Tällöin aksiaaliturbiiniosa saa tasaisen virtauman.

Pienemmällä pesällä sitävastoin siipeä kohti suurin kiihdytys tapahtunee heti nielun jälkeen, ja siitä syöksyen siiven aksiaaliosaan epätasaisesti.

Lopulta päädyin kuitenkin toteamaan, että pakoventtiililtä lähtevä tupsaus etenee pakosarjaa pitkin nieluun jossa mahdollisimman vapaasti pääsee vaikuttamaan turbiinisiipeen.

Pakopesää ei saisi nielultaan pienentää liikaa siten, että yksittäinen pakopulssi joutuisi ahtautumaan ennen siipeä. Pakopulssin koko vaihtelee litratilavuuden ja sylinterin täytön mukaan. Myös pakosarjan putkenhalkaisija vaikuttaa asioihin.

Pakopesän pehtävä on saattaa pulssi siivelle mahdollisimma tasaisesti ja terävänä antaen pakopulssien energian siiven käyttöön.

Tästä on hyvä jatkaa aihetta itse pakosiipeen. :)

Suurihalkaisijaista pakosiipeä ihannoidaan, koska halutaan saada mahdollisimman paljon ahtopainetta mahdollisimman vähällä pakopaineella. Tämä käytäntö toimii, koska turbohan on "vipu", jolla kammetaan ilma koneeseen käyttäen hyväksi pakosiiven halkaisijaa ja siipikorkeutta.

Siiven halkaisijaa kasvattamalla saadaan tuotettua vipuvartta ja pinta-alaa, jolla ilmaa on kevyempi kammeta. Siipikorkeudella pelkkää pinta-alaa, johon kaasu vaikuttaa. Eli toisinsanoen lisää vääntöä kuitenkin samalla vipuvarrella.

Pelkällä siiven vaihdolla pesän pysyessä samana aiheuttaa halkaisijan kasvattaminen enemmän viivettä. Siksi suurempi siipi saattaa saada kaverikseen pienemmän pesän (=nielun). Tämä jälkimmäinen voi olla jopa suotavaa, jos moottori tuottaa suuren määrän heikkoja pulsseja korkeilla kierroksilla.

Korkean siiven etuna voisin katsoa suuremman pakonielun käyttömahdollisuutta ja pulssin tasaista jakautumista.

Huonona puolena näkisin ahtaamman pakoaukon, jota kuitenkin kompensoi tasaisempi virtauma.
Viimeksi muokannut kynsi, To 06.08.2009 08:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3976
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

kynsi kirjoitti:...Sellainen seikka tuli mieleeni, että menetetäänkö pesää pienentämällä radiaaliaksiaaliturbiinin radiaalikiihtyvyysominaisuuksia jotka muodostuvat, kun ulkokehällä kiertävää massaa siirretään sisäkehälle.

Tämä ilmiö muodostuu kun kehällä nopeus pysyy samana, kehää pienennettäessä vain kierrosnopeus nousee (taitoluistelijan pyöriminen)...
Turbiinin A/R-suhde (kierukan pinta-ala jaettuna sen painopisteen etäisyyteen akselista) vaikuttaa selvästi turbiinin heräämisominaisuuksiin ja toimintaan huippukierroksilla. Pieni A/R, esim 0,3...0,6 tuumaa, auttaa ahtopaineen heräämiseen alemmilla kierroksilla (bensakoneilla ehkä 1500...3000 kierroksella). Korkea A/R , tyypillisesti yli 1 tuuma, nostaa heräämiskierroksia ylemmille kierroksille (bensakoneilla ehkä 3000...4500 kierroksella). Toisaalta pieni A/R aiheuttaa hengenahdistusta korkeilla kierroksilla, jonne suurmpi A/R sopii paremmin. Kilpureissa käytetään kai korkeita A/R-arvoja ja katuautoilla alempia ajettavuuden parantamiseksi.

Suuri R tuo myös massan hitautta mukaansa, mikä heikentää kiihtyvyyttä. Pieni A taas nostaa virtausvastusta. Eli melkoista kompromissien hakemista tuuria unohtamatta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

tomant kirjoitti:
kynsi kirjoitti:...Sellainen seikka tuli mieleeni, että menetetäänkö pesää pienentämällä radiaaliaksiaaliturbiinin radiaalikiihtyvyysominaisuuksia jotka muodostuvat, kun ulkokehällä kiertävää massaa siirretään sisäkehälle.

Tämä ilmiö muodostuu kun kehällä nopeus pysyy samana, kehää pienennettäessä vain kierrosnopeus nousee (taitoluistelijan pyöriminen)...
Turbiinin A/R-suhde (kierukan pinta-ala jaettuna sen painopisteen etäisyyteen akselista) vaikuttaa selvästi turbiinin heräämisominaisuuksiin ja toimintaan huippukierroksilla. Pieni A/R, esim 0,3...0,6 tuumaa, auttaa ahtopaineen heräämiseen alemmilla kierroksilla (bensakoneilla ehkä 1500...3000 kierroksella). Korkea A/R , tyypillisesti yli 1 tuuma, nostaa heräämiskierroksia ylemmille kierroksille (bensakoneilla ehkä 3000...4500 kierroksella). Toisaalta pieni A/R aiheuttaa hengenahdistusta korkeilla kierroksilla, jonne suurmpi A/R sopii paremmin. Kilpureissa käytetään kai korkeita A/R-arvoja ja katuautoilla alempia ajettavuuden parantamiseksi.

Suuri R tuo myös massan hitautta mukaansa, mikä heikentää kiihtyvyyttä. Pieni A taas nostaa virtausvastusta. Eli melkoista kompromissien hakemista tuuria unohtamatta.

tomant

Mistä ihmeen tuumista puhut, A jaettuna R on suhdeluku...

Vai onko :shock:

Ellet sitä jo huomannut niin tarkoituksenani on kyseenalaistaa kertomaasi yksinkertaista uskomusta, että A/r suhdetta pienetämällä aina herääminen aikaistuu.
Viimeksi muokannut kynsi, To 06.08.2009 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

http://cgi.ebay.de/Turbolader-Iveco-Str ... 286.c0.m14

Tuo voisi olla yksi vaihtoehto. Siipien koosta ei ole varmuutta, mutta ohjaus on ainakin helppo kun on painekellolla tehty. Rinnalle sitten vielä iso ulkoinen portti mikä toimii varoventtiilinä ja lopullisena ahtojen rajaajana jos ei pesän koon muuttaminen riitä.
diipa daapa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tällä nyt ei ole niinkään merkitystä mutta A/R on suhdeluku ja sillä on yksikkö:

Pinta-ala jaettuna pituudella, yksikkö on todellakin tuumia, joka yleensä jätetään aina ilmoittamatta. Jotta A/R luvut ovat vertailukelpoisia ne pitää aina mitata/ilmoittaa tuumina.

Voidaan myös mitata pinta-ala ja pituus milleinä mutta lopuksi pitää muuntaa tulos tuumiksi jakamalla 25.6:lla. Tuuman käyttö on näitä jenkkien kotkotuksia, valitettavasti.

(tuuma * tuuma) / tuuma = tuumaa
(PII * R tuumaa^2) / tuuma = tuumaa
(milli * milli) / milli = milliä (tästä saatu A/R luku ei ole vertailukelpoinen vaain pitää jakaa 25.6:lla)

Ihan niin kuin kilometria tunnissa on suhdeluku, kilometrien suhde tunteihin ja yksikkö on km/h
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

veskola kirjoitti:Tällä nyt ei ole niinkään merkitystä mutta A/R on suhdeluku ja sillä on yksikkö:

Pinta-ala jaettuna pituudella, yksikkö on todellakin tuumia, joka yleensä jätetään aina ilmoittamatta. Jotta A/R luvut ovat vertailukelpoisia ne pitää aina mitata/ilmoittaa tuumina.

Voidaan myös mitata pinta-ala ja pituus milleinä mutta lopuksi pitää muuntaa tulos tuumiksi jakamalla 25.6:lla. Tuuman käyttö on näitä jenkkien kotkotuksia, valitettavasti.

(tuuma * tuuma) / tuuma = tuumaa
(PII * R tuumaa^2) / tuuma = tuumaa
(milli * milli) / milli = milliä (tästä saatu A/R luku ei ole vertailukelpoinen vaain pitää jakaa 25.6:lla)

Ihan niin kuin kilometria tunnissa on suhdeluku, kilometrien suhde tunteihin ja yksikkö on km/h
Ahaa :D
:idea:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3976
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

kynsi kirjoitti:...Ellet sitä jo huomannut niin tarkoituksenani on kyseenalaistaa kertomaasi yksinkertaista uskomusta, että A/r suhdetta pienetämällä aina herääminen aikaistuu.
Huomasin kyllä ja yritin pohdiskella samaa asiaa. A/R on vain yksi tekijä eikä kerro kaikkea moottorin ja turbon yhteensopivuudesta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

tomant kirjoitti: A/R on vain yksi tekijä eikä kerro kaikkea moottorin ja turbon yhteensopivuudesta.

tomant
Ja siksi on turha rajoittua yhteen kiinteään A/r-lukuun... :wink:

:lol:

Toi Hannun linkittämä möykky on karunnäköinen, mutta saattaisi toimia merssissä mainiosti.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

norsu kirjoitti:
Ja siksi on turha rajoittua yhteen kiinteään A/r-lukuun... :wink:

:lol:
Todella yllättävä kommentti ko Herralta.. :lol:
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

paineet

Viesti Kirjoittaja esko »

kalajoella testit onnistui suurin piirtein ... jarrua vasten vain karkailee punavalolle lähtöpaikalla:(

pakosarjan läppäohjaus toimiin kisamerssussa ahtopaineella , napilla ohjaus että läppä kääntyy pois ... unohtui ........
ja ekassa lähdössä tais tulla ahtopaine ja pakopaine ennätys
vasen mittari on ahtopaine 4 bar asti, oikean puoleinen pakopainemittari 6 bar näyttö , hiukan ylittyy :(

http://s536.photobucket.com/albums/ff32 ... CEMB09.flv

kuullaan
Avatar
sata90dee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ti 07.11.2006 20:37
Paikkakunta: koskenkorva

Viesti Kirjoittaja sata90dee »

kynsi kirjoitti:
190dee mainitsi kokemuksiaan pakopesän vaihdosta traktorissaan olevaan holsetin 40 ahtimeen. Pakopesän pienentäminen huononsi heräävyyttä ja suuremman pakopesän takaisinvaihto auttoi asiaan.
Nämä pakopesät eivät ole aivan täysin vertailukelpoisia koska se 16:en pakopesä on sorvattu 60:llä pakosiivellä olevasta pesästä ja se 14:en pesä hx40n oma. Heräämisessä ei kyllä tosin ollut kovin huomattavaa eroa eikä pakopaineissakaan ollut suurta eroa.
MB 190 3.0 TD IC
Sprinter 316cdi -04
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Re: paineet

Viesti Kirjoittaja kynsi »

esko kirjoitti:kalajoella testit onnistui suurin piirtein ... jarrua vasten vain karkailee punavalolle lähtöpaikalla:(

pakosarjan läppäohjaus toimiin kisamerssussa ahtopaineella , napilla ohjaus että läppä kääntyy pois ... unohtui ........
ja ekassa lähdössä tais tulla ahtopaine ja pakopaine ennätys
vasen mittari on ahtopaine 4 bar asti, oikean puoleinen pakopainemittari 6 bar näyttö , hiukan ylittyy :(

http://s536.photobucket.com/albums/ff32 ... CEMB09.flv

kuullaan
Niin, heh, ja taisi olla sen erillisen hukkaportin ruuvikin vissiin kolomen pierasun momentissa... :P
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

Täällä näytttää edelleen olevan monenlaista isosti puhujia /tietäjää muutenki viisasta,mutta ennenku nuan ootta viisahia nii ajakaa ensin Eskon ohi joka on oikeasti ajanu ja yrittäny EIKÄ vaan soittanu suutaan täälä savuttavista pystyputkista.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

kisaa

Viesti Kirjoittaja esko »

stonehead kommenttiin ......... puhisijaa on kyllä on monenlaista mutta ei vaan näy ketään ,,, viivalla kokeilemassa :evil:
rohkeesti vaan näyttään kuis hyvät eri toteutus turbosysteemit toimii ..

porin kisas 15.8 tuntui meikäläisellä oleva samanlaaset ongelmat jatkuvan ... ei vaan kaasupolkimella tahdo hallita tosi äkäistä perussyötön nousua ... turbo tahtoo tukehtua dieseliin ...... mutta kyllä kone laulaa kun vaan saa kierroksia ... :twisted:

motori kuumeni muutaman kerran 120 asteeseen ja suuttimen alusprikat näytti palaneen pois, vain kehykset jäljellä ........ :?
jonkinlaista naputtavaa ääntä kuuluu yläkerrasta valitettavasti kun tänään laitoin tarkastetut suuttimet takaisin paikalleen ... eipä sitten päästä tänä vuonna Alastaroon ennätyksen rikkomaa ... :twisted:



ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :cry:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: kisaa

Viesti Kirjoittaja napa »

esko kirjoitti:stonehead kommenttiin ......... puhisijaa on kyllä on monenlaista mutta ei vaan näy ketään ,,, viivalla kokeilemassa :evil:
rohkeesti vaan näyttään kuis hyvät eri toteutus turbosysteemit toimii ..
onhan siellä ollut se 120 L skodakin monesti viivalla, tosin se ei ole turbolla, vaan ihan aatamin aikuisella roots ahtimella :wink:

lähtötaktiikka kyllä on ihan eri planeetalta sillä skeidalla, kuin mersuilla, mitä olen kattellu :roll:

itte olen tuota skeidaa pitänyt sellaisena hyvänä vertailu kohtana/kilpa kumppanina...

taitaa tältä videolta löytyä, tuo skeida... http://www2.kauhajoki.fi/route67cc/Vide ... 2009_1.wmv

oma projekti on vielä tässä vaiheessa... projekti 124, joutuu hieman tekemään tilaa, että saa takaiskarit vaihdettua :P

toivotaan nyt, ettei ala mersut vituttamaan niin paljoa, että pitää hankkia toisen merkkinen projekti auto :roll: 90 korinen V8 audi tai A8 audi vähän kyllä kiinnostais...

dieseli koneet ei kyllä jaksa kiinnostaa kilpa-leluissa enää oikeastaan yhtään, ellei niitä ole muutettu metanoli koneiksi... -80 luvulla ja -90 luvun alussa joku "superturbo" mersu olis vielä ollut jotain, mutta nykyään noita nokilekoja tuntuu löytyvän joka kylältä useita kappaleita...
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kyllä kilpailutoimintaa harrastaessa pitää olla pitkäjänteinen. ei kaikkea oppikirjoista lueta ja mennä käsikirjoituksen mukaan. aina varsinkin auto asioissa "essonbaarikeskusteluja" on ja pitääkin olla .Oma kokemus näissä asioissa on varikolta ja hatun nosto niille jotka jaksavat vuodesta toiseen kokeilla eri variaatioita moottoreiden ja kilpureiden kanssa . Onnea avain eskolle vielä se merssu mennä pärähtää vartin siihen tahtiin että jopa vetää suuta virneeseen kovasti :D ja pojat spekuloida omia järjestelmiään baarijakkaroilla.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: kisaa

Viesti Kirjoittaja jeemu »

napa kirjoitti:. -80 luvulla ja -90 luvun alussa joku "superturbo" mersu olis vielä ollut jotain, mutta nykyään noita nokilekoja tuntuu löytyvän joka kylältä useita kappaleita...
Onneksi noita vielä muutamat jaksaa oikeesti virittää, eikä vaan pulttaa sitä holsettia ja mynäpumppua kii ja baanalle.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Vastaa Viestiin