Nyt on kokeiltu...en halua automaattia!
Vaihdoin lähinnä polttoaineenkulutuksen takia (vanhat automaatit lisäävät reippaasti kulutusta). Manuaalilla myös käytännön suorituskyky tuntuu paremmalta (siis näissä alle 500 heppaisissa).
Haluan myös paremmin itse kontrolloida vaihtokohdat eri ajotilanteissa.
Kuten aiemmin totesin, automaatilla on kaupunkiajossa myös hyvät puolensa ja saatan sellaiseen vielä joskus palata, kunhan nykyisten kaksoiskytkentä-automaattien luotettavuus saadaan lähemmäksi manuaalin tasoa.
Haluan myös paremmin itse kontrolloida vaihtokohdat eri ajotilanteissa.
Kuten aiemmin totesin, automaatilla on kaupunkiajossa myös hyvät puolensa ja saatan sellaiseen vielä joskus palata, kunhan nykyisten kaksoiskytkentä-automaattien luotettavuus saadaan lähemmäksi manuaalin tasoa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Itsellä vm.95 E220 (benzin) automaattiaskilla alla, ja tähän mennessä on hieman ristiriitaiset tunteet sitä kohtaan: Aiemmat Mersukokemukset oli rajoittuneet kaverin -94 C180:aan manuaalilla, joka oli ärsyttävä etenkin liikkeellelähdössä (ei ollut Sukava väärässä TM:n koeajossa). Joten ajattelin siis ensisijaisesti automaattia kun oli Mesen osto kiikarissa.
Nyt kun olen pari päivää ajellut tällä olen pannut merkille miten sinnikkäästi laatikko haluaa pitää nelosta päällä ylämäessäkin, että melkein jo alkaa jyrisemään kone S tai E asennosta riippumatta, joten kysäisin onko tämä laatikån ominaisuus vai säätöä kaipaava vika? Omistin näes kerran Volvo 960:n jonka laatikko taas tosi halukkaasti antoi pienempää silmään, joka taas talvikelillä ja huonoilla kitkakumeilla oli aika jännä kokemus
Nyt kun olen pari päivää ajellut tällä olen pannut merkille miten sinnikkäästi laatikko haluaa pitää nelosta päällä ylämäessäkin, että melkein jo alkaa jyrisemään kone S tai E asennosta riippumatta, joten kysäisin onko tämä laatikån ominaisuus vai säätöä kaipaava vika? Omistin näes kerran Volvo 960:n jonka laatikko taas tosi halukkaasti antoi pienempää silmään, joka taas talvikelillä ja huonoilla kitkakumeilla oli aika jännä kokemus
Tuo on kyllä totta, että kyllä auton pitää olla automaatti. Itellä on w202 c280 automaatti ja ei sen parempaa voi olla kaupungissa kun automaatti. Mulle kävi niin kuin monen on kuullu sanovan, että kun kerran ottaa automaatin, et manuaalia enää ota.
Automaatin kanssa kävi vaan hassusti mulle viime talvena, kun olin lähdössä w124 automaatilla parkkipaikalta, laitoin peruutusvaihteen päälle mutta takapyörät vaan jauhas tyhjää eikä auto liikkunut mihinkään. Ja eteenpäin ei pystynyt ajamaan kun oli seinää vastassa.
Keneltä ostin tuon c-mersun sanoi manuaalista, että ''ei sitä puuroa tarvii hämmentää''.
Automaatin kanssa kävi vaan hassusti mulle viime talvena, kun olin lähdössä w124 automaatilla parkkipaikalta, laitoin peruutusvaihteen päälle mutta takapyörät vaan jauhas tyhjää eikä auto liikkunut mihinkään. Ja eteenpäin ei pystynyt ajamaan kun oli seinää vastassa.
Keneltä ostin tuon c-mersun sanoi manuaalista, että ''ei sitä puuroa tarvii hämmentää''.
https://www.sarjat.org/
5 mersua ja pari muuta (18 vuotta ja 51 Mersua)
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt kesän käytössä
W126 260 -88 Automaatti (271tkm)
W204 220CDI -08 Automaatti (590tkm farkku)
W211 E220CDI -06 Automaatti (582tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (624tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (322tkm)
VW Golf -04 (537tkm) diesel manuaali pakettiauto
Volvo V50 -06 diesel (372tkm farkku manuaali)
Päivitetty 27.04.2025
5 mersua ja pari muuta (18 vuotta ja 51 Mersua)
W115 220D -68 (53tkm) katsastettu 25v huilaamisen jälkeen, nyt kesän käytössä
W126 260 -88 Automaatti (271tkm)
W204 220CDI -08 Automaatti (590tkm farkku)
W211 E220CDI -06 Automaatti (582tkm, entinen taxi, farkku, pakettiauto)
W903 Sprinter -03 (624tkm) 10-paikkainen linja-auto
Ford Focus -02 (322tkm)
VW Golf -04 (537tkm) diesel manuaali pakettiauto
Volvo V50 -06 diesel (372tkm farkku manuaali)
Päivitetty 27.04.2025
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viesti:
Itsellä kaikki aiemmat mersut manuaaleja. Nykyisistä 190 manuaali ja 3 litran V6 CDI 7G automaatti.
Olin vannoutunut manuaalimies aiemmin. mutta isoon dieseliin (yli 600 Nm) kuuluu näymmä automaatti ehdottomasti.
Olin vannoutunut manuaalimies aiemmin. mutta isoon dieseliin (yli 600 Nm) kuuluu näymmä automaatti ehdottomasti.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Kylmänraudanseppä kirjoitti:Itsellä kaikki aiemmat mersut manuaaleja. Nykyisistä 190 manuaali ja 3 litran V6 CDI 7G automaatti.
noita autoja ollut itsellä kymmeniä,kymmeniä.....kaksi automaattia (mazada 626 -85 ja tuo nykyinen e420 -96)....ja ikinä ei enää tule manuaalia.
itseasiassa en tiedä mitään niin tyhmää tekemistä kuin sekoitella kepillä ja vatkata vasemmalla jalalla poljinta...miksi yleensä noiden autojen välillä valitsinkin manuaaleja?
johan nykyisin mopoautotkin on automaatteja

Kyllä automaatti on ihan kuningas jos ajelee vähänkin tehoa omaavalla mesellä,mutta....sitten kun se hajoo,niin ,ööööö,paljos sitä hilloo siellä takataskussa olikaan,on meinaan aika kallista lystiä niiden korjaaminen,tai uuden ostaminen,etenkin jos on vähän harvinaisempi malli,mutta Show must go on !!!
jos ajelee isoja teitä ja paljon matkaa. esim. työmatkat on helsingistä tamperelle, niin on aika sama onko tomaatti, vai manuaali. ehjä kulutuksen kannalta jopa manuaali. molemmat on hyviä. meillä on nyt kaks automaatti mersua ja yks manuaali mersu. vuoronperään ajelen autoilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
kaikessa, siis kaikessa vähänkin erikoisemmassa tuotteessa (kuten mersukin) kaikki korjaukset maksavat....ELÄMÄ ON!.janne74 kirjoitti:Kyllä automaatti on ihan kuningas jos ajelee vähänkin tehoa omaavalla mesellä,mutta....sitten kun se hajoo,niin ,ööööö,paljos sitä hilloo siellä takataskussa olikaan,on meinaan aika kallista lystiä niiden korjaaminen,tai uuden ostaminen,etenkin jos on vähän harvinaisempi malli,mutta Show must go on !!!
jos alkaa ostamaan tulevien korjausten mahdollisten kustannusten varjolla joitakin tuotteita voi täysin hyvällä omallatunnolla asua teltassa ja syödä tonnikalaa ja hernekeittoa ketsupilla.....ja mikä selvintä ei kannata hankkia mitään omaisuutta eikä kulutushyödykettä...voi tulla paha mieli.
ps.paljonkohan halvempi on mersun manuaalin korjaaminen liikkeessä kuin automaatin?...on tullut luettua että manuaaleissakin on vikoja ja kytkimiä hajoaa jne.....

-
- Uusi tuttavuus
Tässä puhuu nyt entinen "ehdottomasti automaatti" mies ja entinen vannoutunut bemaristi. Piti siirtyä ainakin puoliksi mersukastiin, kun oli tarvetta oikeasti luotettavalle käyttöautolle ja mikäs siihen sopii paremmin kuin W124 200D, joten sellainen tuli hankittua manuaalina. Bemaripuolelta ei tollaista "luotettavaa käyttöautoa" löydy 
Mutta itse aiheeseen. Nykyään olen "ei enää ikinä automaattia" mies. (olettaen että pysyn näissä +10v vanhoissa kulkineissa) Ja syy on vain ja ainoastaan siinä, että saa kokoajan ajaa pelko perseessä, että milloin se automaattiaski korkkaa. Ja laatikon hajoamistapauksessa kustannukset ovat todella kovia auton hintaan nähden jos puhutaan esim. 5000e - 10000e autosta. 2000e - 3000e saa helposti varata korjaukseen/tehdaskorjattuun askiin. Saa toki jostain kolari/purkuautosta halvemmalla, mutta sen elinikä on taas oma kysymys.
En tiedä kyllä niin hyvin mersupuolesta. Jotenkin saanut sellaisen kuvan että vanhemmissa mersuissa kestäisivät automaattilaatikot hyvin. Mutta bemaripuolella ainakin foorumeita lukiessa ja omien ja kavereiden kokemusten perusteella eivät kestä. Omasta e39 535ia:sta meni laatikko 220000km:n kohdalla. Saksasta olisi vaihtolaatikko tarkoitus tilata. Vähän reilu 2000e tulee laatikolle hintaa veroineen ja rahteineen. Vaihtotyön teen itse. En edes halua miettiä mitä tuo homma vielä maksaisi jossain teetettynä.
Ja jotkut huutelevat: "kaikki maksaa ym. ym." Kuitenkin siinä vaiheessa kun juuri se oma laatikko hajoaa niin voin kertoa että se v***ttaa.
Ja se on kuitenkin kallein "yksittäinen osa" mitä näistä nyt yleensä voi mennä.
Tälläinen vuodatus. Ei muuta, jatkakaa

Mutta itse aiheeseen. Nykyään olen "ei enää ikinä automaattia" mies. (olettaen että pysyn näissä +10v vanhoissa kulkineissa) Ja syy on vain ja ainoastaan siinä, että saa kokoajan ajaa pelko perseessä, että milloin se automaattiaski korkkaa. Ja laatikon hajoamistapauksessa kustannukset ovat todella kovia auton hintaan nähden jos puhutaan esim. 5000e - 10000e autosta. 2000e - 3000e saa helposti varata korjaukseen/tehdaskorjattuun askiin. Saa toki jostain kolari/purkuautosta halvemmalla, mutta sen elinikä on taas oma kysymys.
En tiedä kyllä niin hyvin mersupuolesta. Jotenkin saanut sellaisen kuvan että vanhemmissa mersuissa kestäisivät automaattilaatikot hyvin. Mutta bemaripuolella ainakin foorumeita lukiessa ja omien ja kavereiden kokemusten perusteella eivät kestä. Omasta e39 535ia:sta meni laatikko 220000km:n kohdalla. Saksasta olisi vaihtolaatikko tarkoitus tilata. Vähän reilu 2000e tulee laatikolle hintaa veroineen ja rahteineen. Vaihtotyön teen itse. En edes halua miettiä mitä tuo homma vielä maksaisi jossain teetettynä.
Ja jotkut huutelevat: "kaikki maksaa ym. ym." Kuitenkin siinä vaiheessa kun juuri se oma laatikko hajoaa niin voin kertoa että se v***ttaa.
Ja se on kuitenkin kallein "yksittäinen osa" mitä näistä nyt yleensä voi mennä.
Tälläinen vuodatus. Ei muuta, jatkakaa

- gulfstream
- Vakiokalustoa
laatikoiden hinnoista voidaan olla montaa mieltä... me ollaan yritetty kaupata ford cossu scorpionin laatikkoa 150 €:lla, mutta ei ole kukaan edes kysellyt
siis sellainen uudentyyppinen sähkölaatikko, eikä mikään vanha taunuksen loota... mersun 722.4 laatikotkin taas viedään aivan käsistä 400 eurolla ja 722.3 laatikot vähän vielä kalliimmalla...
itse päädyin automaattiin myös sen vuoksi, että niiden läpi saa halvemmalla voimaa läpi takapyörille, kuin manuaalista, kun tehot alkaa olla lähempänä 1000 hevosvoimaa... vahvistettua TH400 laatikkoa saa jenkeistä n. 2000 eurolla, kestävät manuaalit alkaa olla tuossa teholuokassa +6000 euroa...
ja kyllä "vanhoihin" bemareihin saa laatikoita myös aika edullisesti, pitää vain ostaa koko auto tai ainakin puoli autoa
saksasta, ruotsista jne. saa tonnilla jo aika uutta tekniikkaa 1000 eurolla... suomessa nyt pyydetään ihan järjettömiä hintoja muutenkin vanhoista auton osista
no, onhan nuo itse autotkin tietysti aivan järjettömän hintaisia, kun vertaa muiden maiden tarjontaan... mutta varaosissa kertoimet näyttää olevan vielä hullumpia...

itse päädyin automaattiin myös sen vuoksi, että niiden läpi saa halvemmalla voimaa läpi takapyörille, kuin manuaalista, kun tehot alkaa olla lähempänä 1000 hevosvoimaa... vahvistettua TH400 laatikkoa saa jenkeistä n. 2000 eurolla, kestävät manuaalit alkaa olla tuossa teholuokassa +6000 euroa...
ja kyllä "vanhoihin" bemareihin saa laatikoita myös aika edullisesti, pitää vain ostaa koko auto tai ainakin puoli autoa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti:laatikoiden hinnoista voidaan olla montaa mieltä... me ollaan yritetty kaupata ford cossu scorpionin laatikkoa 150 €:lla, mutta ei ole kukaan edes kysellytsiis sellainen uudentyyppinen sähkölaatikko, eikä mikään vanha taunuksen loota... mersun 722.4 laatikotkin taas viedään aivan käsistä 400 eurolla ja 722.3 laatikot vähän vielä kalliimmalla...
ja kyllä "vanhoihin" bemareihin saa laatikoita myös aika edullisesti, pitää vain ostaa koko auto tai ainakin puoli autoasaksasta, ruotsista jne. saa tonnilla jo aika uutta tekniikkaa 1000 eurolla... suomessa nyt pyydetään ihan järjettömiä hintoja muutenkin vanhoista auton osista
no, onhan nuo itse autotkin tietysti aivan järjettömän hintaisia, kun vertaa muiden maiden tarjontaan... mutta varaosissa kertoimet näyttää olevan vielä hullumpia...
Hiukan menee ohi varsinaisen teeman, mutta vastaan kommenteihisi omalta osaltani seuraavaa;
On totta, että Suomessa autojen varaosat maksaa, mutta kyllä ne maksaa muuallakin, jos on autopurkaamosta kysymys.
Olen kierrellyt useassa Euroopan maassa ja todennut, että käytettyjen autovaraosien jobbarit osaavat kyllä hinnoitella tuotteen sopivaksi.
Autothan eivät Euroopan romumarkkinoilla maksa mitään, ja jos on hyvät suhteet romutuspisteeseen, ei tarvitse maksaa mitään varaosista, kunhan itse purkaa.
Sitten se toinen puoli, miksi varaosat Suomessa maksaa, on matka-ja työkustannukset, jotka nostattavat osille hintaa melkoisesti. Esimerkiksi menee Saksaan...olet siellä viikon reissun..se maksaa matkakuluineen noin 1000 euroa. Ruotsi on jo vähän halvempi hankintakohde, kun Tuklholman talousalueelta löytyy Suomen markkinoille riittävästi tavaraa.
Suomessa pärjäävät purkuketjut varsin hyvin, koska he voivat ostaa romuauton ympäristöluvalla. Mutta kyllä nekin osaavat hinnoitella osien hinnat sopivaksi.
Ainut hyvä ratkaisu on hakea koko auto purkuun Suomeen, mitä useamman auton tuot kerralla sitä parempi.
Tietysti kaupanteko hoituu nykyään verkon kautta, ja kuljetuksetkin näyttää olevan kohtuullisuuksissa.
ei mun ole tarvinnut ikinä itse mennä saksaan tai muuallekaan, kun olen moottoreita tai muita varaosia tilannut 
joskus -89 taisin ekan moottorin tilata saksan purkaamolta, hinta oli 1/10 siitä, mitä suomessa pyydettiin... rahdin kanssa kotiovelle toimitettuna kone maksoi muistaakseni 700 mk, kun purkaamot pyysivät vastaavasta suomessa n. 3000 mk ja yksityisetkin vielä halusivat niistä n. 2000 mk... fiat 2.0TC kone oli kyseessä...
vanhaan mitsu L300 pakuun tilasin laatikon jostain indokiinasta tuossa 2000 luvun alussa, se maksoi rahdin kanssa 400 euroa ja paikalliset purkaamot olis myyneet niitä +1500 eurolla
pahempia välistävetäjiä ei ihan heti tule mieleen, kuin autopurkaamot/ammatikseen purkuosia myyvät
itse jos myyn jotain osia, niin pyrin auttamaan hädässä olevaa, en rikastumaan moraalittomalla kusettamisella...

joskus -89 taisin ekan moottorin tilata saksan purkaamolta, hinta oli 1/10 siitä, mitä suomessa pyydettiin... rahdin kanssa kotiovelle toimitettuna kone maksoi muistaakseni 700 mk, kun purkaamot pyysivät vastaavasta suomessa n. 3000 mk ja yksityisetkin vielä halusivat niistä n. 2000 mk... fiat 2.0TC kone oli kyseessä...
vanhaan mitsu L300 pakuun tilasin laatikon jostain indokiinasta tuossa 2000 luvun alussa, se maksoi rahdin kanssa 400 euroa ja paikalliset purkaamot olis myyneet niitä +1500 eurolla

pahempia välistävetäjiä ei ihan heti tule mieleen, kuin autopurkaamot/ammatikseen purkuosia myyvät

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
Se on sitä etelä-pohojalaasta talakoohenkeä.napa kirjoitti:ei mun ole tarvinnut ikinä itse mennä saksaan tai muuallekaan, kun olen moottoreita tai muita varaosia tilannut
vanhaan mitsu L300 pakuun tilasin laatikon jostain indokiinasta tuossa 2000 luvun alussa, se maksoi rahdin kanssa 400 euroa ja paikalliset purkaamot olis myyneet niitä +1500 eurolla![]()
pahempia välistävetäjiä ei ihan heti tule mieleen, kuin autopurkaamot/ammatikseen purkuosia myyvätitse jos myyn jotain osia, niin pyrin auttamaan hädässä olevaa, en rikastumaan moraalittomalla kusettamisella...

Ei vaan...ei sekään hyvältä tunnu, jos on maksanut autonruttelosta 1000 ja myy sen varaosina...saaden 500...ja loppu paska jää omalle kontolle.

pahasti OT:n puolella tämäkin, mutta aihe on niin mielenkiintoinen, että pakko heittää omiakin kokemuksia. Sitäpaitsi koskee ainakin osin automaattiaskeja...
Eli joskus 90-luvun kultaisina lamavuosina nuorena persaukisena opiskelijana ostin itselleni suht vähän ajetun, ehjältä ja siistiltä vaikuttavan, mutta pikkuvikaisen noin kymmenvuotiaan automaattirenun, josta oli tarkoitus pienellä budjetilla vääntää opiskelijalle mahdollisimman halpa, mutta toivottavasti toimiva kumipyörä. No ne viat osoittautui olevan sitä sorttia, että työtä ja purkamista oli kuitenkin niin paljon, että kasaaminen ei enää innostanut, semminkin kun tajusin, että moisen kapistuksen purkuosille oli kysyntää.
Parina viikonloppuna tuli sitten oleskeltua isäpapan pajalla paloitellessa rellu lihoiksi.
Sai siitä siihen aikaan uskomattoman opintorahan jatkeen, kun pikkuisen vajaan tonnin autosta myin nopeasti kaiken irtilähtevän ja loppuraadonkin hilppeineen joku tarvitseva haki kokonaisena pois, ettei siitäkään sen suurempaa vaivaa sitten syntynyt. Muistaakseni kaikkinensa nettosin rellusta aika tarkkaan 5000mk.
Ja kun ajattelee, että jos olisin korjannut autossa olleet pikkuviat, niin ehjänä kokonaisena autona sen hinta olis ehkä 2,5-kertaistunut verrattuna hankintahintaan. Työtä purkamisessa ja osien myymisessä oli varmaan ihan yhtä paljon kuin olisi mennyt korjaamiseenkin. Sain sitten ostettua itselleni näillä rahoilla vähän paremmankin kulkineen, ja taskuun jäi vielä elämiseenkin.
Että joskus onnistuu.
Ja huom. En mielestäni mitenkään ryöstänyt ketään näillä rellun purkuhiluilla. Ehkä ne siksi niin käsistä hupenivatkin (...ja jotkut "pöhkömmät"
vissiin sitten yleisesti niin huonoa autoa tuolloin kovasti jaksoivat korjata
)
Eli joskus 90-luvun kultaisina lamavuosina nuorena persaukisena opiskelijana ostin itselleni suht vähän ajetun, ehjältä ja siistiltä vaikuttavan, mutta pikkuvikaisen noin kymmenvuotiaan automaattirenun, josta oli tarkoitus pienellä budjetilla vääntää opiskelijalle mahdollisimman halpa, mutta toivottavasti toimiva kumipyörä. No ne viat osoittautui olevan sitä sorttia, että työtä ja purkamista oli kuitenkin niin paljon, että kasaaminen ei enää innostanut, semminkin kun tajusin, että moisen kapistuksen purkuosille oli kysyntää.
Parina viikonloppuna tuli sitten oleskeltua isäpapan pajalla paloitellessa rellu lihoiksi.
Sai siitä siihen aikaan uskomattoman opintorahan jatkeen, kun pikkuisen vajaan tonnin autosta myin nopeasti kaiken irtilähtevän ja loppuraadonkin hilppeineen joku tarvitseva haki kokonaisena pois, ettei siitäkään sen suurempaa vaivaa sitten syntynyt. Muistaakseni kaikkinensa nettosin rellusta aika tarkkaan 5000mk.
Ja kun ajattelee, että jos olisin korjannut autossa olleet pikkuviat, niin ehjänä kokonaisena autona sen hinta olis ehkä 2,5-kertaistunut verrattuna hankintahintaan. Työtä purkamisessa ja osien myymisessä oli varmaan ihan yhtä paljon kuin olisi mennyt korjaamiseenkin. Sain sitten ostettua itselleni näillä rahoilla vähän paremmankin kulkineen, ja taskuun jäi vielä elämiseenkin.
Että joskus onnistuu.
Ja huom. En mielestäni mitenkään ryöstänyt ketään näillä rellun purkuhiluilla. Ehkä ne siksi niin käsistä hupenivatkin (...ja jotkut "pöhkömmät"

-
- Vakiokalustoa
- Ammendment
- Vakiokalustoa
Minulla oli samanlaisia ajatuksia ennen ensimmäistä automaattia. Nyt saa tulla todella hyvä yksilö että vaihtaisin takaisin manuaaliin.Merbensium kirjoitti:Omalla kohdalla en alkuun edes miettinyt automaattia. Jotenkin vierastin ajatusta, ettei itse saa päättää, mikä vaihde on sisällä ja millä hetkellä. Halusin, että se on kuljettaja joka määrää eikä auto. Lisäksi tuntui että tuo kytkimellä pelaaminen pelasti etenkin talvella monista ikävistä paikoista, kun sai helpommin säädeltyä sitä väännön/tehon määrää mikä välittyi renkaille.
Automaatti ehdottamasti ja sille kaveriksi iso ja tehokas moottori. Joku sporttinen harrasteauto voi olla manuaali mutta muuten ei. Jopa sijaisautoni Honda Civic oli automaatti. Siinä se tosin herätti hymyä kun painoi motarilla kaasun pohjaan. Mitään muuta ei tapahtunut kuin kiekkamittari ponkas ylöspäin 

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”