W114 Coupe w/ M104 E320. Muutoskatsastettu, 22%.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

W114 kardaani lyhenee 5 cm. Optimaalinen ratkaisu olisi löytää alkuperäinen 45 cm kardaanin etupää, joka sopii ZF:n laatikkoon. Noilla spekseillä:

Kuva

EDIT: unski lupasi auttaa asiassa. Selviää huomenissa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:W114 kardaani lyhenee 5 cm. Optimaalinen ratkaisu olisi löytää alkuperäinen 45 cm kardaanin etupää, joka sopii ZF:n laatikkoon. Noilla spekseillä:

[ http://i1204.photobucket.com/albums/bb415/hismajestics/Cardan_to_gearbox_zps573e6cac.jpg ]

EDIT: unski lupasi auttaa asiassa. Selviää huomenissa.
unskin varastosta ei löytynyt. Sattuuko kellään...?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Saattaa olla hakusessa, veikkaisin että pääset helpoimmalla kun lyhennät sitä.

Eikös sitä komettia (vai mikä se oli) kehuttu, oletko kysellyt sieltä?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Saattaa olla hakusessa, veikkaisin että pääset helpoimmalla kun lyhennät sitä.

Eikös sitä komettia (vai mikä se oli) kehuttu, oletko kysellyt sieltä?
Näin pikkasen ounastelinkin... Ko-Metin kanssa asia on jo sovittu ja paketointia vaille valmis :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
sepulaakeri kirjoitti:Saattaa olla hakusessa, veikkaisin että pääset helpoimmalla kun lyhennät sitä.

Eikös sitä komettia (vai mikä se oli) kehuttu, oletko kysellyt sieltä?
Näin pikkasen ounastelinkin... Ko-Metin kanssa asia on jo sovittu ja paketointia vaille valmis :)
Sopiiko kysyä että paljonko ottavat siitä?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sepulaakeri kirjoitti:Sopiiko kysyä että paljonko ottavat siitä?
YV lähetetty.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen W124 E320 tekniikka. M104 kiinnitystä..

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Vasemman puolen moottorikorvakkeen viimeistely. Tuosta lähdettiin:

Kuva

Ja tällainen tuli:

Kuva

Kuva

Kiitokset Karille!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Ruostetta...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Kovan kaivamisen jälkeen sain apukuskin lattian kulmasta esiin ruostekohdan. Aika klassinen kohta.

Kuva

Hemmetisti piti hinkata ennenkuin tajusin, että RHD seisontajarrun vaijerin läpivienti on pistehitsattu lattiaan. Tästä on ollut enennenkin puhetta, mutta kyllä on saamarin sitkeää tuo pohjan massa! Kuitenkin 41v. vanhaa... :shock: Sisäpuolella pärjää kuumailmapistoolilla, mutta pohja onkin eri juttu.

Kuva

Tästä lähdetään leikkaamaan sopivaa korjauskohtaa. Pääseepähän kokeilemaan hitsiä ja toteamaan kuinka lanka palaa kiinni peltiin... :eh:

Kuva

Pari yleiskuvaa tallilta (Kari korvakkeen kimpussa).

Kuva

Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Ruostetta...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Uusi moottorinkorvake on paikallaan ja kone sekä laatikko on kauttaaltaan kiinni.

Pieni ylläri sattui matkalla; jossain on tapahtunut mittavirhe, sillä kone on nyt edestä, kampiakselin keskeltä 5mm liikaa vasemmalla (kuskin puoli). Tämä siis runkoaisojen välistä mitattuna.

Kysymys: haittaako tuo kuinka vai pitääkö ryhtyä hienomekaanisiin säätöihin?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Alustan päivitystä meneillään. Puslia, iskareita, jousia jne. Kuvia tulee kunhan saan kamat purettua laatikoista. Iskunvaimentimet vielä päättämättä, ehkä säädettävät Spax'it. Tässä kuitenkin viimeisin hankinta:

Kuva

EDIT: Kuvaa kevennetty
Viimeksi muokannut hismajestics, La 25.05.2013 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Ruostetta...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Pieni ylläri sattui matkalla; jossain on tapahtunut mittavirhe, sillä kone on nyt edestä, kampiakselin keskeltä 5mm liikaa vasemmalla (kuskin puoli). Tämä siis runkoaisojen välistä mitattuna.

Kysymys: haittaako tuo kuinka vai pitääkö ryhtyä hienomekaanisiin säätöihin?
Niin, oliko asiantuntijoilla tähän neuvoa?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Ruostetta...

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

hismajestics kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:Pieni ylläri sattui matkalla; jossain on tapahtunut mittavirhe, sillä kone on nyt edestä, kampiakselin keskeltä 5mm liikaa vasemmalla (kuskin puoli). Tämä siis runkoaisojen välistä mitattuna.

Kysymys: haittaako tuo kuinka vai pitääkö ryhtyä hienomekaanisiin säätöihin?
Niin, oliko asiantuntijoilla tähän neuvoa?

En ole mikään varsinainen asiantuntija, mutta monessa ollut mukana.
Ja maalais järjellä ajateltuna, milli sinne tai tuonne, aste sinne tai tuonne koriin mitattuna ei ole mitään merkitystä, vanha auto kun on :D
Ainut millä minun mielestäni on väliä että laatikko-kardaani-perä linja on suorassa.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tämän verran jäi lopullisessa kiinnityksessä tilaa tiukimpaan paikkaan apurungon ja öljypohjan välin.

Vasen:
Kuva

Oikea:
Kuva
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Ajattelin tiputtaa apurungon pois, niin pääsee paremmin käsiksi vaihdettaviin pusliin, jousiin yms.

Kuva

Tossa vähän vertailun vertailun vuoksi kallistuksenvakaajasta...

Kuva

ja apurungon kiinnityskumeista.

Kuva

Uudet H&R:n madallusjouset (-55mm) saapuivat.

Kuva

Ja sitten se "ajaton" kysymys: millä jousipuristimella nimenomaan pystärin etujouset saa parhaiten ja turvallisimmin vaihdettua? Ampumishommiin en kyllä ryhdy :shock:

EDIT: eka kuva...
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 17.05.2013 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Tehtaan virallinen ohje on, että tunkilla...kun apurunko on paikoillaan ja auton paino siinä päällä. Siten olen aina vaihtanut ilman ongelmia. Tuonne ei oikein saa mitään keskeltä vetävää peruspuristinta väliin. Myöskään taka-akselille ei tarvitse puristimia....eikä muuten edes mahdu.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Hauska nähdä mihin asentoon se jää nuilla HR:n jousilla tuo sinun pystäri. Mie tehin rälläkkä madalluksen, uusista jousista jonkun verran pois. En ole vielä päässyt kunnolla ajelemaan, että miltä se tuntuu....

Iskarit laitoin luonnollisesti uudet, tuliko sulla jotkut madallus iskarit?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

joop79 kirjoitti:Hauska nähdä mihin asentoon se jää nuilla HR:n jousilla tuo sinun pystäri. Mie tehin rälläkkä madalluksen, uusista jousista jonkun verran pois. En ole vielä päässyt kunnolla ajelemaan, että miltä se tuntuu....

Iskarit laitoin luonnollisesti uudet, tuliko sulla jotkut madallus iskarit?
Tässä on yksi esimerkki, jonka innoittamana teen omaani. Madallus on 70mm ja kuvan vanteet 16". Jouset on custom made.

Kuva

Kuva

Vielä ei ole iskareita. Tutkin parhaillaan mitkä olisivat hinta/laatu -suhteeltaan ja sopivuudeltaan oikeat. Nimim. unskin kanssa keskusteltu, että merkki olisi Spax. Rahoja lasketaan, lasketaan...
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Tähän väliin yksi konehuoneen hasteista ja siihen löytynyt ratkaisu.

Jarrusylinterin ja -linjojen kanssa oli ahdasta ja selvittelin mahdollisuuksia ratkaista niitä toisessa topikissa.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=135212" onclick="window.open(this.href);return false;

Kysymys oli tästä kohdasta...

Kuva

ja siihen löytyneestä ratkaisusta. Sattui nimittäin kunnon munkki, Tallipäällikön käsittämättömästa "hyllystä" kaivettiin esiin iskemätön, isokoneisen W107 pääsylinteri.

Kuva

Edulliseen hintaan, kuulemma, 335€. Maksaisko joku... :think: :wink:
Viimeksi muokannut hismajestics, Pe 17.05.2013 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

No niin, ja takas asiaan.
hismajestics kirjoitti:Ja sitten se "ajaton" kysymys: millä jousipuristimella nimenomaan pystärin etujouset saa parhaiten ja turvallisimmin vaihdettua? Ampumishommiin en kyllä ryhdy :shock:
unski kirjoitti:Tehtaan virallinen ohje on, että tunkilla...kun apurunko on paikoillaan ja auton paino siinä päällä. Siten olen aina vaihtanut ilman ongelmia. Tuonne ei oikein saa mitään keskeltä vetävää peruspuristinta väliin. Myöskään taka-akselille ei tarvitse puristimia....eikä muuten edes mahdu.

Timppa
Homma meni just silleen old-school, yläpalloa ulosvetäjällä ja sopivan pitkällä jatkovarrella irroitettaessa pamahti homma auki. Ihan siististi, kyllä. Toiselle puolelle laitettiin sitten rautakanki alakautta, jousen läpi, ennen ylätukivarren irroitusta. "Varmuuden vuoksi" :crazy:

Kuva

Alkuillasta hain vielä nimim. petriltä Klann-tyyppisen jousenkiristimen uusien jousien asennusta varten. Tän pitäisi toimia kun kerran apurunko on alhaalla ja pääsee yläkautta kiristämämään. Alakautta ei pystärissä onnistu, alatukivarren reikä on liian pieni.

http://video.tinypic.com/player.php?v=48pwb5s" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Apurunko näyttää aika hyvältä pienen pesun jälkeen. Viikonloppuna puslien vaihto ja pikkasen apurungon pintafiksausta.

Kuva

Niin, joo. Uusien jousien asennus joutuukin odottamaan toisia, isompia jarruja. Ehkä jopa 300mm jäähdytetyllä levyllä... :)
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Tän pitäisi toimia kun kerran apurunko on alhaalla ja pääsee yläkautta kiristämämään
Saataapi olla vaikeaa, kun et saa ylälautasta pois, kun jousitorni on niin korkea. Mutteihän se kokeilemasta estä. :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jestas että näyttää tutulta tuo apurunko ja jousijumppa, omaan autooni tein tuon operaation vuonna 1999. Paitsi että liimailin bostikilla parhaimmat etuapurungon kumityynyt kasaan ja takaapurungon tyynyt värkkäsin W1232:sen kumeista kun ei amispojalla silloin ollut varaa :D .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:
Tän pitäisi toimia kun kerran apurunko on alhaalla ja pääsee yläkautta kiristämämään
Saataapi olla vaikeaa, kun et saa ylälautasta pois, kun jousitorni on niin korkea. Mutteihän se kokeilemasta estä. :)

Timppa
Hmm, tämmönen uutinen... No, katsotaan uteliaisuudesta ja tehdään vaikka how-NOT-to -opetusvideo, jos homma ei toimi :lol:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

jari_w123 kirjoitti:Jestas että näyttää tutulta tuo apurunko ja jousijumppa, omaan autooni tein tuon operaation vuonna 1999. Paitsi että liimailin bostikilla parhaimmat etuapurungon kumityynyt kasaan ja takaapurungon tyynyt värkkäsin W1232:sen kumeista kun ei amispojalla silloin ollut varaa :D .
Tuttua hommaa tuo kouluaikojen auton "rakentelu". Päivällä käytiin purkaa-itse -romiksella tiedustelemassa Fiat 600 vetoniveltä ja tutkimassa juuri sopivia. Samalla reissulla jäi pultit sen verran sopivasti löysälleen, että yöllä oli helppo aidan yli loikkia poimimaan osa pois :lol:

Mites muuten taka-apurungon tyynyjen kanssa, oliko iso homma?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja unski »

Mietin tuossa miten se jousen vaihto voisi onnistua...jos alatukivarret ja apurunko ovat irti. Jousipuristimella voisi vetää jousen kasaan toinen puristuslautanen apurungon päällä, sitten alatukivarsi paikoilleen. Tällöin tarvitsisi keplotella vain se alempi jousen puristuslautanen pois jousen välistä.

timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

piut paut :wtf: kierre tankko vuan läp koko pas..puketin ja kassaan hela hoit :clap: :angel:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

hismajestics kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Jestas että näyttää tutulta tuo apurunko ja jousijumppa, omaan autooni tein tuon operaation vuonna 1999. Paitsi että liimailin bostikilla parhaimmat etuapurungon kumityynyt kasaan ja takaapurungon tyynyt värkkäsin W1232:sen kumeista kun ei amispojalla silloin ollut varaa :D .
Tuttua hommaa tuo kouluaikojen auton "rakentelu". Päivällä käytiin purkaa-itse -romiksella tiedustelemassa Fiat 600 vetoniveltä ja tutkimassa juuri sopivia. Samalla reissulla jäi pultit sen verran sopivasti löysälleen, että yöllä oli helppo aidan yli loikkia poimimaan osa pois :lol:

Mites muuten taka-apurungon tyynyjen kanssa, oliko iso homma?
Juu, elikkä W123.sen taka apurungon kumityynyt sopi kyllä suoraan W115 apurunkoon mutta orkkis kumit oli jonkinverran korkeammat eli niitä joutui korottamaan parilla prikalla että sopi W115:seen. Kehottaisin kyllä käyttämään niitä tyynyjä mitkä kuuluu W115 ja 114:seen, ihtellä oli vaan aikoinaan rahat niin tiukilla että oli pakko keksiä joku halvempi ratkaisu kun orkkis tyynyjä ei silloin ollut kohtuuhintaan saatavilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

hismajestics kirjoitti:Vielä ei ole iskareita. Tutkin parhaillaan mitkä olisivat hinta/laatu -suhteeltaan ja sopivuudeltaan oikeat. Nimim. unskin kanssa keskusteltu, että merkki olisi Spax. Rahoja lasketaan, lasketaan...
Jatkanpa tästä... Pikkasen tämä 55mm madallus aiheuttaa päänvaivaa iskareiden suhteen. Nämä ovat kuitenkin H&R:n jouset, joten itse madallus on tähän automalliin suunniteltu kaikkien saksalaisten insinöörioppien mukaan 8)

Kuva

Mutta iskarit? Bilstein neuvoo, että 30mm madallus tulee moniin autoihin jo tehtaalta ja niihin sopii lyhentämättömät iskarit. Sitä suurempi madallus vaatii lyhyemmät iskarit.

Down to which lowering level can I go with BILSTEIN B6 sports shock absorbers (not shortened) in conjunction with shorter springs?

Down to 30mm. That is what is typically offered for new vehicles straight from the factory. Any lower and a shock absorber with a shortened stroke has to be fitted, so that the spring tension is maintained, whatever the driving situation.


Down to which lowering level can the BILSTEIN B8 Sprint shock absorber be fitted?

Down to 50mm. The ideal depth for driving dynamics is however between 30mm and 40mm; any lower and the driving performance becomes poorer again, unless a major adjustment of the entire vehicle is carried out.


Tämä siis Bilsteinista. Varmaan parhaat, mutta menee helposti yli budjetin.

Nyt pitäisi löytää pituudeltaan oikeat, monotube ja kaasu, pikkasen edullisemmassa hintaluokassa. Spaxista on puhuttu, mutta olen epävarma pituudesta ja kuinka se tulisi mitata. Any ideas?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mulla on pystärissä Bilsteinin W123:n perusiskarit jotka oli muistaakseni hieman lyhyemmät kuin pystärin. Ja alapään kiinnikkeen joutui vaihtamaan vanhasta. Hyvin on pelanneet ja madallusta on max puoli kierrosta pätkäisty + ajanpainuma päälle.

Vuosia sitten pystärin etuiskarin hinnalla sai kaksi 123:n iskaria (Bilsteinin perusversioita molemmat), mikä vaikutti valintaan tuolloin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: W114 Coupeen M104 E320 tekniikka. Alustan rakentelua...

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

unski kirjoitti:Mietin tuossa miten se jousen vaihto voisi onnistua...jos alatukivarret ja apurunko ovat irti. Jousipuristimella voisi vetää jousen kasaan toinen puristuslautanen apurungon päällä, sitten alatukivarsi paikoilleen. Tällöin tarvitsisi keplotella vain se alempi jousen puristuslautanen pois jousen välistä.

timppa
Tutkin tätä mahdollisuutta eilen ja homma saattaa hyvinkin toimia. Toinen keino pohdintojeni mukaan on kun laittaa puristimen ylemmän lautasen kolmanteen jouseen ylhäältä ja alimman toiseen jouseen alhaalta. Näyttäisi, että lautaset saisi myös pois sieltä :) Kokeillaan kumpi toimii.
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Vastaa Viestiin