Mika.T kirjoitti:
Tuo lohkon kunnostus tuntuu olevan suomen koneistamoille hepreaa ja samaten aivan uskomattoman kallista.
Ei järkeä kunnostaa vanhaa kun vanhan lohkon kunnostamisen hinnalla saa kokonaisia moottoreita ja jää vielä rahaa ylikin.
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
rumilus kirjoitti:Niinkuin Mika.T on kertonut, että nelosen ja kymppisylinterin männät keikkuu kuin hullun mulkku ison ämmän perseessä...eli ei jää paljon mahdollisuuksia mistä on pettänyt.
Kyllä tuo moottori on saanut lämmöstä pahasti siipeensä.
kyllä minäkin tähän lämpöteoriaan alan kallistua... jos olis käynyt kuivana, niin kyllä alakerta kuitenkin olis paljon pahemmassa kunnossa mutta varsinkaan pinnoitetut sylinterit ei lämmöstä pidä... eli ihan normaali "lämpö leikkaaminen" kyseessä...
Ok, ja se lämpöleikkaaminen on tapahtunut pääosin sylinterin alaosassa missä lämpöä on vähemmän kuin lähempänä palotilaa?
Ja se lämpö on tullut kuin tyhjästä ja vaan leikkauttanut koneen hajalleen alaosastaan ja siinä samalla kiertokangen laakeritkin ja se voitelu on edelleen toiminut moitteettomasti vaikka laakerivälykset ovat olleet hylkyrajalla jo aikapäiviä sitten?
no, tässä nyt alkaa varmaan jokaisen kokemus/tietotaito olla enemmän se minkä perusteella tehdään päätelmia asioista
-> sylinterit kuitenkin aina kuleneemmat yläosastaan -> välystä enemmän, kuin alhaalla, lämpö laajentaa mäntää ja helmassa on aina pienemmät välykset kuin männän yläosassa -> narahtaa siis helmasta kiinni
tietysti osittainenkin voitelun pettäminen pahentaa vielä tuota tilannetta...
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
napa kirjoitti:no, tässä nyt alkaa varmaan jokaisen kokemus/tietotaito olla enemmän se minkä perusteella tehdään päätelmia asioista
-> sylinterit kuitenkin aina kuleneemmat yläosastaan -> välystä enemmän, kuin alhaalla, lämpö laajentaa mäntää ja helmassa on aina pienemmät välykset kuin männän yläosassa -> narahtaa siis helmasta kiinni
Lähinnä sitä logiikkaa tässä etsitään, pinnoitettujen sylintereiden halkaisija on kyllä ihan sama vielä paljon käytettynäkin niin ylhäällä kuin alhaallakin.
No, hyvähän se on kun vika löytyi, ylikuumeneminen tuntemattomasta syystä.
napa kirjoitti:no, tässä nyt alkaa varmaan jokaisen kokemus/tietotaito olla enemmän se minkä perusteella tehdään päätelmia asioista
-> sylinterit kuitenkin aina kuleneemmat yläosastaan -> välystä enemmän, kuin alhaalla, lämpö laajentaa mäntää ja helmassa on aina pienemmät välykset kuin männän yläosassa -> narahtaa siis helmasta kiinni
tietysti osittainenkin voitelun pettäminen pahentaa vielä tuota tilannetta...
Näinhän se on, vaikka joutuukin kuvista toteamaan mahdollisen vaurion aiheuttajan.
Kyllähän tuossa yhdessä männässä kuvan mukaisesti on lämpökuorma ollut tyypillisessä männän kuumimmassa kohdassa.
Täytynee tyytyä kuvien analysointiin, varman- ja tarkemman vaurion aiheuttajasta saa tutkimalla materiaalia hiukan tarkemmin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Mesedesi kirjoitti:No minkälaisia hintoja ne sieltä koneistamolta pamauttivat pöytään?
R-koneistus keravalla on ainoa paikka joka noita suomessa laittaa ja bmw lohkoja on siellä paljon korjattu. Eräät mallit on samaa alusil seosta kuin tämä mersun alumiinilohkokin.
Semmonen 150-180e/reikä on ollut hinnat noiden bmw lohkojen kunnostuksissa.
Plus sitten se epävarmuus tekijä että saako tätä minun lohkoa edes kunnostettua kun naarmut on paikkapaikoin melkosen syviä. huomioiden se että ylikoon mäntiä ei saa kuin 0.7mm ylikokoon saakka. Männät vaativat "kuulemma" jonkin oman pinnotteensa Alusil lohkossa joten ihan mitä sattuu sopivan kokoista sinne ei voi laittaa.
Ja niiden ylikoko mäntien+ renkaiden hintoja en tiedä. Tuskin ihan karkkirahalla saa...
Eli toistaiseksi halvin vaihtoehto on ostaa STD kokoinen kunnossa oleva lohko johon kasaa sitten STD koon osat kun sellaisia on saatavana kohtalaisella rahamäärällä.
Ylikuumennut on tuo kikkare joskus.....männänrenkaiden päät ottaa toisiinsa kiinni liikaa kuumetessaan ja silloin laajetessaan myös pituutensa suuntaisesti. Silloin ne tulee sylinteriin niin tiukaksi, että kaapivat siitä kaiken öljyn pois ja männän helmat leipoo.
Raskaassa käytössä olevissa moottoreissa, varsinkin ylimpien renkaiden katkosväli pitäisi laittaa 1,5 kertaa max. ohjearvoon, jotta tuota ei tapahdu.
Nimimerkki "joskus tuon katkerasti kantapään ja kukkaron kautta käytännössä oppinut"
Harrastepelit saa maksaa Eikä normiliksaa saavat päivittäin ajele tuollaisella herraspelillä. Arkena/talvella mennään kinnereillä ja sit kesällä muunlaisilla Ittellä vaan ei oo herraspeliä ainakaan vielä.
Ja mun höpinät koski moottoreita yleisesti, ei mitenkään erikoisesti Alusil-lohkoja.
Eli tuossa MikaT:n motissa joku, esim. tukkeentunut "katti", on nostanut mäntien päiden lämmöt niin ylös, että kuvailemani ilmiö ylimmille männänrenkaille on tapahtunut.
JariN kirjoitti:Ja mun höpinät koski moottoreita yleisesti, ei mitenkään erikoisesti Alusil-lohkoja.
Eli tuossa MikaT:n motissa joku, esim. tukkeentunut "katti", on nostanut mäntien päiden lämmöt niin ylös, että kuvailemani ilmiö ylimmille männänrenkaille on tapahtunut.
Siis jos männänrenkaat on liian tiiviit ja kaapii öljyn pois,kai se vika näkyy ensimmäiseksi männänrenkaissa ja syliterin seinämässä eikä helmassa? Muistaakseni,kun en koko topikkia viitsinyt lukea läpi,MikaT kertoi renkaiden olevan kunnossa. Ja niinhän noista mäntien kuvistakin voisi päätellä. Selvä kiinnileikkautuminenhan siinä on mutta ei se mun käsityksen mukaan johdu männänrenkaista. En siis usko tuohon teoriaan.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
JariN kirjoitti:Ja mun höpinät koski moottoreita yleisesti, ei mitenkään erikoisesti Alusil-lohkoja.
. Selvä kiinnileikkautuminenhan siinä on mutta ei se mun käsityksen mukaan johdu männänrenkaista. En siis usko tuohon teoriaan.
Kiinnileikkautuminen on tosiasia mutta onko se aiheutunut ylikuumenemisesta siten että moottorin lämmöt ovat jostakin syystä (ilman nesteitä, viallinen vesipumppu, -termostaatti, flekti, jäähdytin tukossa yms) vaiko siitä ettei pintojen välissä ole ollut öljyä voitelemassa jolloin pinnat kuumenevat ja hitsautuvat...?
Kovasti äänestyksessä saa ääniä ylikuumeneminen muttei kukaan osaa arvata miksi kiertokangen laakeritkin ovat sökönä.
JariN kirjoitti:Ja mun höpinät koski moottoreita yleisesti, ei mitenkään erikoisesti Alusil-lohkoja.
. Selvä kiinnileikkautuminenhan siinä on mutta ei se mun käsityksen mukaan johdu männänrenkaista. En siis usko tuohon teoriaan.
Kiinnileikkautuminen on tosiasia mutta onko se aiheutunut ylikuumenemisesta siten että moottorin lämmöt ovat jostakin syystä (ilman nesteitä, viallinen vesipumppu, -termostaatti, flekti, jäähdytin tukossa yms) vaiko siitä ettei pintojen välissä ole ollut öljyä voitelemassa jolloin pinnat kuumenevat ja hitsautuvat...?
Kovasti äänestyksessä saa ääniä ylikuumeneminen muttei kukaan osaa arvata miksi kiertokangen laakeritkin ovat sökönä.
Asiaa voi edelleen hajauttaa: Eihän kiertokankien ja mäntävaurioiden ole tarvinnut tulla samasta syystä ja samaan aikaan. Mutta jos,niin on ollu öljyt vähissä. Ja koska koneella on ajettu kolisevana muutama tuhat,niin kai se irtomoska joka männistä ja syliterien seinämistä on irronnut,hyvinkin vois nää laakerituhotkin aiheuttaa.
Tärkeää olis voida haastatella omistajaa jolla nämä vauriot on syntynyt ja mitä silloin on tapahtunut ja mistä syystä. Sitten vois taas paremmin päätellä...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Kovasti äänestyksessä saa ääniä ylikuumeneminen muttei kukaan osaa arvata miksi kiertokangen laakeritkin ovat sökönä.[/quote]
Öljykierrossa epäpuhtauksia. Öljyn ylikuumeneminen aiheuttaa ylikuumetessaan öljyn molekyylirakenteissa muutoksia, mm. öljyn pintapaineineiden aleneminen vaarallisin tekijä. Aiheuttaa siis öljykalvon ohenemisen, jolloin laakereille ei enää muodostu kestävää öljykalvoa ja metalli-metallikosketus on mahdollinen.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
der Panzerwagen kirjoitti:Vanhassa Vehon huoltotöiden johdantovihkossa sylinteriryhmän kokonaispainoksi on mainittu vain 35,5 (?) kg.
Siis 12-reikänen? Kovin tuntuu kevyeltä,eli jos sama olis valurautaa ei se painais sataakaan kiloa. No, kai se sitte totta on kun se kerran sinne on painettu.
OM601 patarautaa, pelkkä lohko pukkeineen: 41 kg. Tämä on siis tietysti 4 reikää.
On tuo köykämiini ihmeellistä
Totta kai v12:n lohko on suhteessa kevyt, kun siinä on niin paljon reikiä
Ei vaan. On hatunnoston arvoinen projekti, jos vieläpä yhteen-kahteen pekkaan tuota olette tehneet. Tavan polttimonvaihtaja katsoo ihmeissään.
tj86430 kirjoitti:Sitten kun kone on taas ehjätty olisi mielenkiintoista nähdä yhteenveto kuluista ja työtunneista.
Eikö tässä ollut kyseessä harrastepeli? Siinähän ei tunteja ja kuluja lasketa...
Yksi mahdollinen syy vaurioon voisi olla riittävän monta pakkaskäynnistystä ilman lämmitystä eli öljy ei kerkiä voitelemaan alkukierrosten aikana. Ja kun pääsee voitelemaan, on männät jo kuumina ja Rumiluksen mainitsema öljyn ominaisuuksien huonontuminen korkeassa lämpötilassa vielä hetkellisesti estää kunnon voitelun.
Eli tämä on voinut saada aikaan alkuhankautumat jotka ajan kanssa pahentuneet.
Mikalle tsemppiä ja kiitos osaavista kommenteista vuosien aikana.
Mesedesi kirjoitti:Mitä tuolla enää on väliä, että miksi se on routinut. Siirrytään aiheessa eteenpäin ja jännätään miten tuo motin kasaaminen onnistuu.
minä ainakin haluan aina selvittää omista koneista ja miksei muidenkin, miksi ne on lauenneet... eihän sitä muuten opi/kehitys mene eteenpäin
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mesedesi kirjoitti:Mitä tuolla enää on väliä, että miksi se on routinut. Siirrytään aiheessa eteenpäin ja jännätään miten tuo motin kasaaminen onnistuu.
minä ainakin haluan aina selvittää omista koneista ja miksei muidenkin, miksi ne on lauenneet... eihän sitä muuten opi/kehitys mene eteenpäin
Sama täällä, etenkin siksi ettei se vika jää sinne aiheuttamaan sitä että kohta ollaan samassa tilanteessa, mutta köyhempänä.
Minä äänestän aiheuttajaksi tukkeutunutta kattia. Eli itse vaihtaisin/ottaisin pois molemmat katit.
Mesedesi kirjoitti:Mitä tuolla enää on väliä, että miksi se on routinut.
Olen tässä vähän samaa mieltä.
Koneeseen vaihtuu kuitenkin alakertaan lähes kaikki niin kasataan "uusi" sitten niin ettei tällaista pääsisi uudestaan käymään.
Tai ennenkaikkea... Ajetaan ja huolletaan sitä niin ettei samanlainen vika uusiutuisi.
Niinhän se on, ettei moottorin kasaaminen mikään kummoinen tehtävä ole.
Sensijaan on paljon tarkastettavaa, kun moottori on kärsinyt mainitunlaisen kohtalon.
On huomioitava veden-sekä öljynkierron varmistukset...etenkin kaikki öljykanavat on varmisttava että ne on puhtaat ja auki.
Toki myös kiertokankien kunto on erityisesti tarkastettava.
Lohkon osalta tässä tapauksessa tulee suurimmat murheet eteen, jos kraapaleet sylinteriputkissa ovat liian syvät.
En epäile etteikö tämä moottori herätetä uudelleen henkiin.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
rumilus kirjoitti:
Lohkon osalta tässä tapauksessa tulee suurimmat murheet eteen, jos kraapaleet sylinteriputkissa ovat liian syvät.
En epäile etteikö tämä moottori herätetä uudelleen henkiin.
Tämä ko. naarmuinen lohko on hylätty jo ajat sitten.
Alakertaan jää kampiakseli vanhasta koneesta.
Mesedesi kirjoitti:Mitä tuolla enää on väliä, että miksi se on routinut. Siirrytään aiheessa eteenpäin ja jännätään miten tuo motin kasaaminen onnistuu.
Rytmistä toiseen sano mannisen rente tansseissa aikoinaan.
Sinua kiinnostaa enemmän saada joku todiste miksei vakioavain käy korjauksessa...?
Eli yksi lysti miettiä miksi tuommoinen 600 kestää saman kuin itänaapurimme tuotteet.
Muita voi kiinnostaa paljonkin syy-seuraus näin moottoritekniikassa - korjattavuus on minusta ollut MB:n vahvoja puolia. Oletko itse tehnyt koneenrakennukseen liittyviä korjauksia edes 100.000 eurolla . Tai 200.000e? Jos hyvin arvattavasti et, ja joutuisit osan maksamaan itse, korjauksen syyn aiheuttajalla on merkitystä.