veskola kirjoitti:Kokoonpanoon taitaa olla jotain ihmeainettakin, semmoista amerikkalaiset autojen harrastajien (hömppää). Itse olen kasannut nuo pari konetta automaattilaatikon öljyllä, eiköhän jostain nestistä löydy perustelu miksi se olisi hyvää.
Uudelle nokalle saattaa olla kanssa jotain erikoistökööttiä, mutta no joo antaa olla.
Pyöreätä reikää ei universumissa olekkaan, on vain huonoja mittareita.
Männänrenkaat laitan 120 asteen välein ihan männän valmistajan ohjeiden mukaan (wiseco):
http://www.wiseco.com/InstallationManuals.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja minulla kun on vain tuollaisia: Street-Moderate Turbo / Nitrous moottoreita

niin kakkosrenkaan välys on ihnan suurempi, teoria ja selitys löytyy edellä olevasta dokkarista.
eka rengas välys: .0050”
toka rengas välys: .0055”
Alumiini voi olla ihan oma maailmansa lämpölaajenemisien suhteen, joku nero(patti) varmaan osaa kertoa lisää aiheesta.
Itse olen käyttänyt voiteluun hyvälaatuista moottoriöljyä ja sisäänajoon nimenomaan mineraaliöljyä. Jotkut amerikkalaiset expertit ovat käyttäneet esim. STP-lisäaineen ja öljyn sekoitusta jotta öljyn sitko-ominaisuudet olisivat mahdollisimman pysyvät moottorin kasauksen aikana. Todennäköisempi ominaisuus on aineiden ostajan rahojen tarrautuminen myyjän pussiin
Alapuolisille nokka-akseleille suositellaan edelleen erikoista nokka-akselirasvaa (molybdeenirasvaa) jolla on erityisen hyvä pintapaineen kesto sisäänajoa varten (20-30min/2000-2500rpm heti koneen käynnistyttyä) ja välittömästi öljynvaihto/uusi öljynsuodatin.
Ideana on pyörivien nostajien sisäänajo jottei suuri pintapaine leikkaa niitä kiinni heti ensikieroksilla.
Kuten myös elintärkeä männänrenkaiden sisäänajo ensimmäisten minuuttien aikana.
Yläpuolisilla nokka-akseleilla tuollaista pyörimistä ei ole ja jousipaineet moniventtiilimoottoreissa muutenkin paljon pienemmät joten käsitykseni mukaan tuollainen sisäänajo sopii enää vanhemmille moottoreille.
Automaattivaihteistoöljy sopii hyvin, automaattivaihteistoon
Kun noita kisakoneita kasailet niin kannattaa tosiaan lukea ne käyttöohjeet. Linkkisi mukaan Wiseco suosittelee männänrenkaiden katkosrakoja 180° toisistaan, poikkeuksena öljyrenkaiden rail:it eli kolmiosaisen öljyrenkaan puristusrenkaat jotka suositellaan asennettavaksi min. 90° toisistaan ja 45° männäntapin linjasta.
Olet siis asentanut renkaat vastoin Wisecon ohjeita
Hyvin erikoista on, että Wiseco suosittaa puristusrenkaiden katkosrakoja männäntapin suuntaisesti
Mutta koska Wiseco on tunnettu valmistaja mutta vain pieni paja niin sen ohjeita ei kannata kovin tosissaan ottaa. Suositan sinullekin maailman suurimman autonvalmistajan käyttämää ohjeistusta perustaksi. Eli Toyotan.