w 126 etukajarit

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

CBI kirjoitti:
jarrutan kirjoitti:Itsellä vanhassa ässässä takana 4x6 (tai 5x7) ja uudessa 6,5" ja edessä molemmissa oli tuo 4x6 muovi missä keskellä 3,5" kaiutin. Itse olen edestä molemmissa autoissa kairannut muovista alkuperäisen kaiuttimen pois ja päivittänyt sen laadukkaaseen samankokoiseen. Riittää mainiosti kun on takana vähän isommat ja erikseen basso tasoittamassa menoa.

Molemmissa on ollut myös huonot kaiutinpiuhat(alkuperäiset) jotka pelkästään vaihtamalla äänenlaatu on kohonnut huimasti ja rätinä ja ritinä kadonnt kokonaan.
Mitähän mulla on tuolla takana, kun hattuhyllyllä ei kyllä käsittääkseni ole mitään. No, en ole tutkaissut vielä. Kuinka syvä tuo tila tuolla edessä on? 3,5", hmm, pieni on tila.. kai siitäkin voi saada jotain irti teholla, mutta täytynee olla iso magneetti (tai sitten pelkkä diskantti tai jopa koaksiaali) ja taakse keskiäänet - vaatinee joka tapauksessa paljon tilaa ja syvyyttä? asia erikseen on sitten se, että jaksaako soitin peuhoittaa edes 3,5"kaiuttimia ja onko se vahvistin tungettu johonkin väliin vai ei.

Ilmeisesti piuhat pitää joka tapauksessa vaihtaa.. erillissarjaa taitaa olla turha lähteä tuohon instaamaan vanhoilla piuhoilla :shock:

Samalla sitä tietysti vaihtaa kaiken muunkin ja vetää ne kaikki piuhat. Ei kai tässä mitään oikotietä onneenkaan ole :roll:

Oikotietä onneen ei kyllä taida olla.

Itsellä koaksiaalit edessä joita kehuttiin oikein julmetusti ostaessani. Eihän ne ihmeidentekijät ole, mutta suht nätisti vahvistimella soittaessa soi. Asennussyvyyttä ei ole muistaakseni kovinkaan paljoa ettei kyllä mahdottomia magneetteja mahdu.

Sellaiseen en kyllä ole törmännyt missä ei hattuhyllyllä mitään ole. Näillä isommilla ja eriskummallisilla ritilöillä varusteitussa on alla nuo 6,5" ja jos on suora muoviritilä niin siellä oli se 4x6 muistaakseni. Helppohan tuota hattuhyllyä on muokata sopivaksi, itsellä hattuhyllyn läpi laitettu myös 2kpl 12" subeja.

Uusien piuhojen vetäminen on omasta mielestä ainakin fiksua. Tietää sitten että on kunnossa niin on se ainakin suljettu pois jos ritisee ja paukkuu.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Mitähän mulla on tuolla takana, kun hattuhyllyllä ei kyllä käsittääkseni ole mitään. No, en ole tutkaissut vielä. Kuinka syvä tuo tila tuolla edessä on? 3,5", hmm, pieni on tila.. kai siitäkin voi saada jotain irti teholla, mutta täytynee olla iso magneetti (tai sitten pelkkä diskantti tai jopa koaksiaali) ja taakse keskiäänet - vaatinee joka tapauksessa paljon tilaa ja syvyyttä? asia erikseen on sitten se, että jaksaako soitin peuhoittaa edes 3,5"kaiuttimia ja onko se vahvistin tungettu johonkin väliin vai ei.

Ilmeisesti piuhat pitää joka tapauksessa vaihtaa.. erillissarjaa taitaa olla turha lähteä tuohon instaamaan vanhoilla piuhoilla :shock:

Samalla sitä tietysti vaihtaa kaiken muunkin ja vetää ne kaikki piuhat. Ei kai tässä mitään oikotietä onneenkaan ole :roll:[/quote]


Oikotietä onneen ei kyllä taida olla.

Itsellä koaksiaalit edessä joita kehuttiin oikein julmetusti ostaessani. Eihän ne ihmeidentekijät ole, mutta suht nätisti vahvistimella soittaessa soi. Asennussyvyyttä ei ole muistaakseni kovinkaan paljoa ettei kyllä mahdottomia magneetteja mahdu.

Sellaiseen en kyllä ole törmännyt missä ei hattuhyllyllä mitään ole. Näillä isommilla ja eriskummallisilla ritilöillä varusteitussa on alla nuo 6,5" ja jos on suora muoviritilä niin siellä oli se 4x6 muistaakseni. Helppohan tuota hattuhyllyä on muokata sopivaksi, itsellä hattuhyllyn läpi laitettu myös 2kpl 12" subeja.

Uusien piuhojen vetäminen on omasta mielestä ainakin fiksua. Tietää sitten että on kunnossa niin on se ainakin suljettu pois jos ritisee ja paukkuu.[/quote]

On siellä hattuhyllyllä nuo ihonväriset kopat, joo. Taidan siis käyttää tuon 5-kanavaisen vahvistimen 6,5" erillissarjalle ja eteen sitten koaksiaalit, joskin olen pettynyt joka ikiseen koaksiaaliin mitä olen ikinä ostanut (ml. DSL:n koaksiaalit, mikä oli yllättävää), 12" DLS sitten konttiin. Soitin on vielä hakusessa, tuo DVD:tä soittava motorisoitu Audiovox uv8 kiinnostaa kosketusnäyttönsä vuoksi. Mutta mitenhän tuo näyttö tulee säätöjen tielle.
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

CBI kirjoitti:Mitähän mulla on tuolla takana, kun hattuhyllyllä ei kyllä käsittääkseni ole mitään. No, en ole tutkaissut vielä. Kuinka syvä tuo tila tuolla edessä on? 3,5", hmm, pieni on tila.. kai siitäkin voi saada jotain irti teholla, mutta täytynee olla iso magneetti (tai sitten pelkkä diskantti tai jopa koaksiaali) ja taakse keskiäänet - vaatinee joka tapauksessa paljon tilaa ja syvyyttä? asia erikseen on sitten se, että jaksaako soitin peuhoittaa edes 3,5"kaiuttimia ja onko se vahvistin tungettu johonkin väliin vai ei.

Ilmeisesti piuhat pitää joka tapauksessa vaihtaa.. erillissarjaa taitaa olla turha lähteä tuohon instaamaan vanhoilla piuhoilla :shock:

Samalla sitä tietysti vaihtaa kaiken muunkin ja vetää ne kaikki piuhat. Ei kai tässä mitään oikotietä onneenkaan ole :roll:
Kuuluu sitten todella huonosti (omasta mielestä) tuo basso kontista eli kannattaa vetää elementti hattuhyllystä läpi taikka joku on ilmeisesti vetänyt myös refleksiputken.


Oikotietä onneen ei kyllä taida olla.

Itsellä koaksiaalit edessä joita kehuttiin oikein julmetusti ostaessani. Eihän ne ihmeidentekijät ole, mutta suht nätisti vahvistimella soittaessa soi. Asennussyvyyttä ei ole muistaakseni kovinkaan paljoa ettei kyllä mahdottomia magneetteja mahdu.

Sellaiseen en kyllä ole törmännyt missä ei hattuhyllyllä mitään ole. Näillä isommilla ja eriskummallisilla ritilöillä varusteitussa on alla nuo 6,5" ja jos on suora muoviritilä niin siellä oli se 4x6 muistaakseni. Helppohan tuota hattuhyllyä on muokata sopivaksi, itsellä hattuhyllyn läpi laitettu myös 2kpl 12" subeja.

Uusien piuhojen vetäminen on omasta mielestä ainakin fiksua. Tietää sitten että on kunnossa niin on se ainakin suljettu pois jos ritisee ja paukkuu.[/quote]

On siellä hattuhyllyllä nuo ihonväriset kopat, joo. Taidan siis käyttää tuon 5-kanavaisen vahvistimen 6,5" erillissarjalle ja eteen sitten koaksiaalit, joskin olen pettynyt joka ikiseen koaksiaaliin mitä olen ikinä ostanut (ml. DSL:n koaksiaalit, mikä oli yllättävää), 12" DLS sitten konttiin. Soitin on vielä hakusessa, tuo DVD:tä soittava motorisoitu Audiovox uv8 kiinnostaa kosketusnäyttönsä vuoksi. Mutta mitenhän tuo näyttö tulee säätöjen tielle.[/quote]

Kuuluu sitten todella huonosti (omasta mielestä) tuo basso kontista kun on sitä rautaa aika tavalla siinä välissä eli kannattaa vetää elementti hattuhyllystä läpi taikka joku on ilmeisesti vetänyt myös refleksiputken.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Kuuluu sitten todella huonosti (omasta mielestä) tuo basso kontista kun on sitä rautaa aika tavalla siinä välissä eli kannattaa vetää elementti hattuhyllystä läpi taikka joku on ilmeisesti vetänyt myös refleksiputken.[/quote]

Ihan tosi? tuolla omalla 600w + DLS -kombinaatiolla luulisi kuuluvan jo naapuriautoon ihan tarpeeksi hyvin. Mutta, kokeilemalla tuokin lähtee käyntiin, jos ei kuulu tarpeeksi niin täytyy keksiä jokin ratkaisu asiaan. Mikä vahvistin/basso/laatikko sulla oli siellä kontissa?
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

CBI kirjoitti:Kuuluu sitten todella huonosti (omasta mielestä) tuo basso kontista kun on sitä rautaa aika tavalla siinä välissä eli kannattaa vetää elementti hattuhyllystä läpi taikka joku on ilmeisesti vetänyt myös refleksiputken.
Ihan tosi? tuolla omalla 600w + DLS -kombinaatiolla luulisi kuuluvan jo naapuriautoon ihan tarpeeksi hyvin. Mutta, kokeilemalla tuokin lähtee käyntiin, jos ei kuulu tarpeeksi niin täytyy keksiä jokin ratkaisu asiaan. Mikä vahvistin/basso/laatikko sulla oli siellä kontissa?[/quote]

Juu kyllä ihan varmasti ulos kuuluu, taitaa kuulua ulos paremmin kuin sisälle.
Kyllä se itselläkin se ääni kabiiniinkin tuli mutta se juuri häiritsi kun piti oikein julmetun kovalla kokoajan pitää. Silloin oli 2x 12" tuplakelaisia, vahvistinta ei kyllä jaksa muistaa, mutta niin kuin sanoin, kyllä sen äänen ja paineen sinne saa, mutta omaan korvaan ei ainakaan sopinut niin nyt alkoi juuri projekti jossa laitoin 2kpl 12" hattuhyllystä läpi ja siihen sitten kotelo alle.

Kokeilemallahan se selviää.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

jarrutan kirjoitti:
CBI kirjoitti:Kuuluu sitten todella huonosti (omasta mielestä) tuo basso kontista kun on sitä rautaa aika tavalla siinä välissä eli kannattaa vetää elementti hattuhyllystä läpi taikka joku on ilmeisesti vetänyt myös refleksiputken.
Ihan tosi? tuolla omalla 600w + DLS -kombinaatiolla luulisi kuuluvan jo naapuriautoon ihan tarpeeksi hyvin. Mutta, kokeilemalla tuokin lähtee käyntiin, jos ei kuulu tarpeeksi niin täytyy keksiä jokin ratkaisu asiaan. Mikä vahvistin/basso/laatikko sulla oli siellä kontissa?
Juu kyllä ihan varmasti ulos kuuluu, taitaa kuulua ulos paremmin kuin sisälle.
Kyllä se itselläkin se ääni kabiiniinkin tuli mutta se juuri häiritsi kun piti oikein julmetun kovalla kokoajan pitää. Silloin oli 2x 12" tuplakelaisia, vahvistinta ei kyllä jaksa muistaa, mutta niin kuin sanoin, kyllä sen äänen ja paineen sinne saa, mutta omaan korvaan ei ainakaan sopinut niin nyt alkoi juuri projekti jossa laitoin 2kpl 12" hattuhyllystä läpi ja siihen sitten kotelo alle.

Kokeilemallahan se selviää.[/quote]

Ok, tuosta tulee sitten haasteellista. En ajatellut lähteä rei´ittämään hyllyä millään tavalla tai rakentamaan siihen integroitua koteloa, vaikka tuo niin ikään kokemuksen myötä olisikin suhteellisen helppoa. Harmi, jos tuo eristää ääniä siten, etteivät pääse kunnolla matkustamon puolelle.. intoa ei ole huudattaa subia täysillä siten, että se kuuluu niihin muihin autoihin :) vaan kyllä tuon ensisijaisesti pitää omaa korvaa miellyttää :)

Rakentelu alkaa varmaan kuukauden, parin kuluttua. Katsotaan, mikä tulee olemaan lopputulos ja miten tämä sitten tulee kuulumaan verrattuna aiempiin ajokkeihini. Yritän ensisijaisesti kuitenkin hakea sellaista ratkaisua, missä basson saa puhtaasti kuulumaan sinne etupenkeille asti ilman turhaa watitusta ;)
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

CBI kirjoitti:
jarrutan kirjoitti:
CBI kirjoitti:Kuuluu sitten todella huonosti (omasta mielestä) tuo basso kontista kun on sitä rautaa aika tavalla siinä välissä eli kannattaa vetää elementti hattuhyllystä läpi taikka joku on ilmeisesti vetänyt myös refleksiputken.
Ihan tosi? tuolla omalla 600w + DLS -kombinaatiolla luulisi kuuluvan jo naapuriautoon ihan tarpeeksi hyvin. Mutta, kokeilemalla tuokin lähtee käyntiin, jos ei kuulu tarpeeksi niin täytyy keksiä jokin ratkaisu asiaan. Mikä vahvistin/basso/laatikko sulla oli siellä kontissa?
Juu kyllä ihan varmasti ulos kuuluu, taitaa kuulua ulos paremmin kuin sisälle.
Kyllä se itselläkin se ääni kabiiniinkin tuli mutta se juuri häiritsi kun piti oikein julmetun kovalla kokoajan pitää. Silloin oli 2x 12" tuplakelaisia, vahvistinta ei kyllä jaksa muistaa, mutta niin kuin sanoin, kyllä sen äänen ja paineen sinne saa, mutta omaan korvaan ei ainakaan sopinut niin nyt alkoi juuri projekti jossa laitoin 2kpl 12" hattuhyllystä läpi ja siihen sitten kotelo alle.

Kokeilemallahan se selviää.
Ok, tuosta tulee sitten haasteellista. En ajatellut lähteä rei´ittämään hyllyä millään tavalla tai rakentamaan siihen integroitua koteloa, vaikka tuo niin ikään kokemuksen myötä olisikin suhteellisen helppoa. Harmi, jos tuo eristää ääniä siten, etteivät pääse kunnolla matkustamon puolelle.. intoa ei ole huudattaa subia täysillä siten, että se kuuluu niihin muihin autoihin :) vaan kyllä tuon ensisijaisesti pitää omaa korvaa miellyttää :)

Rakentelu alkaa varmaan kuukauden, parin kuluttua. Katsotaan, mikä tulee olemaan lopputulos ja miten tämä sitten tulee kuulumaan verrattuna aiempiin ajokkeihini. Yritän ensisijaisesti kuitenkin hakea sellaista ratkaisua, missä basson saa puhtaasti kuulumaan sinne etupenkeille asti ilman turhaa watitusta ;)[/quote]

Juurikin näin.

Tuossa kun sattuu olemaan hattuhylly pellistä ja bensatankkikin välissä niin vie aika tavalla mehuja pois.

Nyt alkaa kyllä olemaan omat mehut sen verran kohdallaan että kaikki kuullostaa ja näyttää hyvälle 8)
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Juurikin näin.

Tuossa kun sattuu olemaan hattuhylly pellistä ja bensatankkikin välissä niin vie aika tavalla mehuja pois.

Nyt alkaa kyllä olemaan omat mehut sen verran kohdallaan että kaikki kuullostaa ja näyttää hyvälle 8)[/quote]

_Mitääh? pellistä ja vielä tankki välissä :shock:

Olen juuttunut nähtävästi täysin aikaisempien autojeni teknisiin asioihin, täytyy orientoitua siihen ettei tässä kaikki toimi aivan samalla tavalla..

O: tekninen opus - edes englannin- tai suomenkielinen manuska - täytyy korjata heti kaikki väärinkäsitykseni.

Tuo tieto muuttaa useitakin seikkoja - täytyypä miettiä osa asioista täysin uusiksi.

Entä jos hattuhyllyn poraisi "hengittäväksi"? :) nyt joku viisas ääniaalloista tietävä voisi valaista, miten matalat äänet saadaan näissä olosuhteissa läpäisemään helpommin nuo kuin sinun ratkaisullasi :) :lol:
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

CBI kirjoitti:Juurikin näin.

Tuossa kun sattuu olemaan hattuhylly pellistä ja bensatankkikin välissä niin vie aika tavalla mehuja pois.

Nyt alkaa kyllä olemaan omat mehut sen verran kohdallaan että kaikki kuullostaa ja näyttää hyvälle 8)
_Mitääh? pellistä ja vielä tankki välissä :shock:

Olen juuttunut nähtävästi täysin aikaisempien autojeni teknisiin asioihin, täytyy orientoitua siihen ettei tässä kaikki toimi aivan samalla tavalla..

O: tekninen opus - edes englannin- tai suomenkielinen manuska - täytyy korjata heti kaikki väärinkäsitykseni.

Tuo tieto muuttaa useitakin seikkoja - täytyypä miettiä osa asioista täysin uusiksi.

Entä jos hattuhyllyn poraisi "hengittäväksi"? :) nyt joku viisas ääniaalloista tietävä voisi valaista, miten matalat äänet saadaan näissä olosuhteissa läpäisemään helpommin nuo kuin sinun ratkaisullasi :) :lol:[/quote]

Onhan siellä ne reiät missä ensiapulaukut on josta vähän ilmaa tulee mutta muuten on kyllä aika "hiljaista".

Itselläni ei ole kokemusta, mutta lukenut olen että refleksiputkia olisi hyllyn läpi viety.
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
jarrutan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: To 29.09.2005 11:20
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jarrutan »

Mä alan olla jo niin juotavassa että varmistan vielä että kai me w126 puhuttiin? :roll:
W126 300 SE -91
VITOn prutku

EX-W126 500SEC -81
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

jarrutan kirjoitti:Mä alan olla jo niin juotavassa että varmistan vielä että kai me w126 puhuttiin? :roll:
Puhutaan juu, w126 SE alla pyörii :D

Täytyypä tarkistaa mitä siellä lokeroissa oikein on, ensiapulaukullahan ei luonnollisesti tee yhtään mitään :lol:

(tekee - ja varmasti ensimmäistä kertaa elämässäni pidän järkevänä sen pitoa hattuhyllyllä - vielä kun "normaalille kansalle" saisi sateenvarjotelineen hattuhyllylle..se kun tulee sieltä niskaan kivalla vauhdilla ;D )
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Kellään mitään käryä mistä voi johtua se että kuskinpuoleinen etukaiutin on mykkä? Kaiutin on ehjä ja kaikki muut kaiuttimet toimii. Mistään säädöistä ei ole kyse ja radion takana näytti olevan kaikki ihan ok. En tiedä kauan se on ollut hiljaa mutta tänään kiinnitin siihen huomiota.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

Mankassahan se vika sitten oli.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Night-Wind kirjoitti:Mankassahan se vika sitten oli.
Edelleenkin pohdin laiskana veikkona, josko tuon mankan saisi vaihdettua uudempaan Blaukkariin yksinkertaisesti työntämällä se sisälle :D
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Rokkarilla (Rockford Fosgate) on muuten tuohon sopivia koaksiaaleja (4x4", 4x6", 6,5" jne). FYI siis :)
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Vihdoinkin tsekattu, takana on 6,5", siellä sen eriskummallisen ritilän alla ja edessä 4x6".

Takana ei ole kovinkaan syvälle magneetille tilaa, leveyssuunnassa kyllä. Ellei sitten leikkaa peltiä tai hanki korkeampaa koroketta (alkuperäinen on "kaulurilla" kiinni).

On hyvä kysymys, onko tuo takakaiuttimen ritilä nyt sitten parempi vaihtoehto kuin kaiutinvalmistajan tyylikäs sellainen. Ainoa hyvä puoli alkuperäisessä ritilässä on, että se on huomaamaton. Ruma se kyllä on kuin synti, nyt kun tuota hattuhyllyä vilkuilee.
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Jatkan tätä monologia, jospa onnistuisin jotakuta helpottamaan Hifi-päivityksessä :)

Sekä etu-, että takakaiuttimet ovat naurettavan helpot irrottaa ja vaihtaa, siihen pystyy kyllä ihan täysi hönökin, kunhan pitää alla mainitut mitat mielessä uusia elementtejä katsoessa, sekä sen, että useasti tarvitaan kyllä se vahvistin että niistä elementeistä kuuluu muutakin kuin rätinää :roll: . Jopa piuhojen vetäminen akulta konttiin ja medialle - todella helppoa, koska tilaa on vaikka kuinka noissa kouruissa.

Edessä on tilaa 4x6" elementeille. Joissakin malleissa on 4" sovitteella riippuen ilmeisesti stereosetin merkistä. 4" löytyy vakiona tilaa syvyyden puolesta noin 40-45mm, vakio on tasan 40mm syvä, magneetti 52mm leveä. Eteen asennan todennäköisesti 4", koska niitä löytyy vaikka kuinka ja erillissarjaa mieluiten.. täytyy vain leikata sopiva sovite muovista, niitä ei ilmeisesti mistään löydy (ellei joku forumilainen halua myydä omaa 4x6 -> 4" sovitettaan ;)

Takana on 6" elementit, ei 6,5" kuten aikaisemmin mainitsin. Syvyyttä on 60mm, magneetilla leveyttä 70mm. Magneetti voi mielestäni olla leveämpi, syvyyden kanssa pitää kuitenkin olla tarkkana - toisaalta esimerkiksi 6,5" koossa (mihin löytyy vinokauluksia ja sovitteita) noin 60mm syvyydellä löytyy vaikka mitä vaihtoehtoja. Itselläni Infinity Kappa 6,5".

En ole vielä asentanut taakse elementtejä paikalleen, mutta päivitän tätä sen mukaan miten homma etenee. Kyllä tuossa Infinityn erittäin nättejä elementtejä katsellessa ihmetyttää, että miksi laittaisin takaisin tuon vakion monster -ritilän. Ainoa hyvä puoli siinä on se, ettei sitä huomaa ollenkaan, sitten kun tiedostaa niiden olemassaolon, tajuaa kuinka helvetin rumat ne ovat.

Täältä http://lleikas.pp.fi/images/album/w126_kaiuttimet/ löytyy kuvat elementeistä ja "ritilävertailu" :lol:

Hattuhylly tulisi kuitenkin tasoittaa ja verhoilla uudestaan, jos meinaa korvata nuo hassut ritilät.

Osaiskos joku sanoa, saako tuon hattuhyllyn irroitettua? en ole vielä katsonut enkä tutkinut asiaa ollenkaan.
Avatar
seppola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja seppola »

Jatka toki monologia, itse ainakin seuraan topikkia mielenkiinnolla, koskapa mulla myös 300SE -90:ssä alkuperäiset kehnohkot kajarit edessä, takana ritilöiden alla ei mitään ! Joskos tässä innostuis päivitteleen jollekin tasolle itekki tuota äänentoistopuolta joku pvä, vaikka tuo johtojen vetäminen taakse joteski ei ihan suitsait-hommalta tunnustakaan...kait sitä laiskottaa vielä sen verran näin kesällä...
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

seppola kirjoitti:Jatka toki monologia, itse ainakin seuraan topikkia mielenkiinnolla, koskapa mulla myös 300SE -90:ssä alkuperäiset kehnohkot kajarit edessä, takana ritilöiden alla ei mitään ! Joskos tässä innostuis päivitteleen jollekin tasolle itekki tuota äänentoistopuolta joku pvä, vaikka tuo johtojen vetäminen taakse joteski ei ihan suitsait-hommalta tunnustakaan...kait sitä laiskottaa vielä sen verran näin kesällä...
Allright. Tilannekatsaus.

Ensikertalaiselle ei sopiva Hifi-asennus. Täytyy purkaa aika paljon, vaikkakin purkaminen on todella helppoa - kaikki on todella loogista jne.

Laitan tänne yhteenvedon ja ohjeet kuvineen kaikesta, kun olen tehnyt kaiken. Elkää hifimiehet pitäkö mua tyhmänä, yritän vain auttaa meitä perusharrastelijoita :lol:

1. mitkään uusista vakio 4x6" koaksiaaleista eivät mene sellaisenaan etukaiuttimien paikalle. Sinun täytyy leikata pala kaiuttimen pellistä pois (yksi nipa). Ja puuruuvata (vähintään) uusi elementti paikalleen.

2. 4" koaksiaalit menevät paikalleen, kunhan ovat tarpeeksi pienellä magneetilla. Silti joudut tekemään sovitteet ja rei´ittämään.

3. 4" erillissarja on se paras vaihtoehto. Pilareihin on helppo asentaa samalla pinta-asennuksena diskantit. Piuhoja ei tosin voi vetää ihan samaa reittiä pitkin :) Ole varovainen, koska esim. DLS:n 80mm leveä ja 60mm syvä erkkasetti ei mene tähän ihan tuosta vaan, vaikka meneekin sovitteita ja korokkeita pikkuisen työstämällä.

4. Jos haluat asentaa vahvistimen kautta kaik, varaudu siihen, että joudut purkamaan sisustan. Tähän ei mene mikään ainoastaan työntämällä väleihin :) esimerkiksi: jos haluat vetää piuhat konttiin vahvarille, sinun täytyy ottaa irti takapenkit. Itse kanavointi tai läpiviennit ovat hyviä/helppoja ja kiinnikkeet, listat todella helppoja eivätkä särjy helposti.

5. Sieltä kontista ei kuulu se basso jaa niin mihinkään, tai siis kuuluu, mutta ulos enemmän kuin sisälle.

6. Päivitetään, kun olen hakenut olutta lisää. Siinä voi kestää.
Avatar
jaagou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaagou »

itte en hirveesti ole kerinnyt tutkimaan noita alkuperäisiä...... :arrow:


mutta etuovissa on 6,5" koelaudasta ei ole tietoa mitä sielä on, hattuhyllyllä on 6,5" ja per kaiutin 2x diskanttia ja sarjaan on 4xvahvistinta ja tuo on alkuperäinensarja..... enempää sitä tosiaan en ole tutkinut vielä.... :roll:



vararengaskotelossa 15"subbari, takaluukun teko vähän kesken mutta, eipä se sitä sointia ole haitannut vahvistin myös takaluukussa ja kuten Corepressor tuossa kirjoitti niin aika hyvin purkamista, piuhat tulee itsellä alkuperäisiä "käytäviä" pitkin, johtojen läpiviennissä apuna oli volvosta radioanteeni.... :lol:


tarkoitus olisi itsellä ottaa tylysti sitä metallia pois hattuhyllyn alta että paine pääsisi paremmin matkustamoon, siitä on pientä apua kun ottaa ne "säilytys"lokerot irti sielä( hattuhylly pitää irroittaa että saa kyseiset pois) sitten läppien alla on vaan reijät....


en nyt tiedä saako tuosta mitään selkoa mitä tarkoitin mutta toivottavasti jollekkin apua on... 8)
- http://www.v-tuning.fi
Avatar
jaagou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaagou »

noniin nyt on otettu metallit pois hattu hyllystä ja kyllä se paremmin sisälle kuuluu... 8)

Kuva
Kuva
Kuva
- http://www.v-tuning.fi
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mites on jaagou;n projekti edistynyt, itelle tuli pari vk sit hankittua tuommonen 420sec ja siihen pitäs kans ruveta nuita taka kaiuttimia asentelemaan/subbaria. minä laitoin itelle taakse nuihin orkkis 6 1/2" korokkeisiin erkka sarjan ja miettiny ku omassa nuo lokerot hattuhyllyllä on 20*27 että laittaisko niihin vain 8" elementit refleksi kotelolla vai mitenkä rakentelis. entisestä kotterosta jäi 2kpl ground zero nuclearia mutta niitä ei varmaan tule kyl tähän menopeliin, ei saa ääntä hyttiin tarpeeksi hyvin.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Avatar
jaagou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 28.11.2007 03:17
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaagou »

juuso he kirjoitti:mites on jaagou;n projekti edistynyt, itelle tuli pari vk sit hankittua tuommonen 420sec ja siihen pitäs kans ruveta nuita taka kaiuttimia asentelemaan/subbaria. minä laitoin itelle taakse nuihin orkkis 6 1/2" korokkeisiin erkka sarjan ja miettiny ku omassa nuo lokerot hattuhyllyllä on 20*27 että laittaisko niihin vain 8" elementit refleksi kotelolla vai mitenkä rakentelis. entisestä kotterosta jäi 2kpl ground zero nuclearia mutta niitä ei varmaan tule kyl tähän menopeliin, ei saa ääntä hyttiin tarpeeksi hyvin.


Eipä sille nyt oikeen mitään oo tapahtunut, talvella sitten..... 8) se tankki on vaan vähän tiellä sen poksin kanssa mutta saa rakennettua, itsellä oli sama ajatus mutta tökkäsi siihen että oli 1,5v 8"kaiuttimet vaan tallin nurkassa pölyyntymässä.... :lol:
- http://www.v-tuning.fi
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Itse tein aikoinaan niin, että käytin hattuhyllyn irti, jätin välistä ne lokerot ja hattuhylly takaisin paikoilleen. Vielä jotain pitämään luukut raollaan ettei rämise, ja johan puuppasi. Alkoi se kilowatti liikuttaa sitä ilmaa niinkuin pitikin :)
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

jaagou kirjoitti: aika hyvin purkamista, piuhat tulee itsellä alkuperäisiä "käytäviä" pitkin, johtojen läpiviennissä apuna oli volvosta radioanteeni.... :lol:
Onhan siitä Volvostakin jotain hyötyä ;D mulla on akku kuollut mystisesti viitisen kertaa tässä syksyllä ja talvella (vaikka ihan uusi parin satkun akku) mutta perheen kakkosauto toimii hyvänä starttiapuna. Volvo osaa tehdä hyviä aut.. starttimoottoreita :D

Osaisko joku neuvoa, miten mitataan tuo virrankulutus auton seisoessa?

Tilasin tähän omaani jonkun mersumiehen asialliseksi väittämät ja satakakskutoseen muka sopivat nelituumaiset koaksiaalit, mutta ei mitään puhetta että menisivät paikalleen purkamatta kojelautaa.. ihan kaikkea ei näköjään kannata uskoa mitä lukee kansainvälisiltä forumeilta :)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Corepressor kirjoitti:
jaagou kirjoitti: aika hyvin purkamista, piuhat tulee itsellä alkuperäisiä "käytäviä" pitkin, johtojen läpiviennissä apuna oli volvosta radioanteeni.... :lol:
Onhan siitä Volvostakin jotain hyötyä ;D mulla on akku kuollut mystisesti viitisen kertaa tässä syksyllä ja talvella (vaikka ihan uusi parin satkun akku) mutta perheen kakkosauto toimii hyvänä starttiapuna. Volvo osaa tehdä hyviä aut.. starttimoottoreita :D

Osaisko joku neuvoa, miten mitataan tuo virrankulutus auton seisoessa?
Tietty ensin tarkistat, että kaikki virtaa kuluttavat laitteet ovat pois päältä.
Yleismittarissa täytyy olla sellainen asento, missä lukee jtn 10A.
Käännät valinnan siihen (10A) ja vaihdat + piuhan paikan ampeeri mittaukseen. Sitten -piuha akun -napaan ja +piuha auton maakaapeliin.

Nyt pitäisi näkyä jotain lukemaa. Mitä pienempi sen parempi. :D
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Harri126 kirjoitti: Tietty ensin tarkistat, että kaikki virtaa kuluttavat laitteet ovat pois päältä.
Yleismittarissa täytyy olla sellainen asento, missä lukee jtn 10A.
Käännät valinnan siihen (10A) ja vaihdat + piuhan paikan ampeeri mittaukseen. Sitten -piuha akun -napaan ja +piuha auton maakaapeliin.

Nyt pitäisi näkyä jotain lukemaa. Mitä pienempi sen parempi. :D
Ai olin kirjoittanut tämän tähän threadiin jostain syystä ja olitkin vastannut :) just kyselin tuota mittaustapaa jossain täällä forumilla :) heh. Kiitos vaan.

Omasta on talven aikana "jäätynyt" koko hifiprojekti, pitäisi edelleen eteen asentaa setti .. ongelmana tosiaan on ollut se, että kyllä se kojelauta pitää irrottaa jos meinaa oikeasti saada sinne jotain soivaa.

Samoin meinaan kyllä poistaa hattuhyllyn kotelot.

Kuka ne on sinne suunnitellut? mitä siellä pitäisi pitää? välillä kyllä tulee huokailtua, että ei tuota hanskalokeroa autoihin turhaan suunniteltu, sen puute aiheuttaa välillä harmaita hiuksia kun pitää tunkea rojua johonkin.. :D
Nuottajärvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
Paikkakunta: Kitinoja

Viesti Kirjoittaja Nuottajärvi »

Pitääs kans tuohon w126 pistää vähä poppia, etu ja takakaikattimet mankan kautta, vakiopaikoille ainakin eteen, suosituksia? vuosimalli on 83..
tällä hetkellä taitaa olla vakiot ja kuskin puolella ainaki pimeenä

takana tossa on hattuhyllyllä 6x9, jotka soi mankan kautta ihmeen hyvin tälläkin hetkellä, bassoa kaipais lisää ja hattuhylly olis tarkotus valaa uudestansa kuidusta ja keskelle hattuhyllyä tulis 6" refleksi putki joka johtais koteloon jossa jytäis focus acousticsin 15d2 ja sitä ohjailemaan focus 1500D, mitenkähä virta piisas jos laittaas eteen jonku kunnon akun, muttei mitää superkallista optimaa tai ground zeroa eli joku exide tai varta tyyliin.. konttiin toinen akku? samanlainen toki..

soittimena on tällä hetkellä joku pioneerin mp3, ongelmana vaan tossa soittimessa pioneerin tyyppivika ku ei anna levyä kunnolla ulos, mut on subilähtö ja jotai pikkusäätöä sille..
MB Sprinter 313cdi -02 yli 500tkm
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Avatar
corepressor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Pe 20.03.2009 11:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja corepressor »

Nuottajärvi kirjoitti:Pitääs kans tuohon w126 pistää vähä poppia, etu ja takakaikattimet mankan kautta, vakiopaikoille ainakin eteen, suosituksia? vuosimalli on 83..
tällä hetkellä taitaa olla vakiot ja kuskin puolella ainaki pimeenä

takana tossa on hattuhyllyllä 6x9, jotka soi mankan kautta ihmeen hyvin tälläkin hetkellä, bassoa kaipais lisää ja hattuhylly olis tarkotus valaa uudestansa kuidusta ja keskelle hattuhyllyä tulis 6" refleksi putki joka johtais koteloon jossa jytäis focus acousticsin 15d2 ja sitä ohjailemaan focus 1500D, mitenkähä virta piisas jos laittaas eteen jonku kunnon akun, muttei mitää superkallista optimaa tai ground zeroa eli joku exide tai varta tyyliin.. konttiin toinen akku? samanlainen toki..

soittimena on tällä hetkellä joku pioneerin mp3, ongelmana vaan tossa soittimessa pioneerin tyyppivika ku ei anna levyä kunnolla ulos, mut on subilähtö ja jotai pikkusäätöä sille..
Eteen menee edes jotenkin hyvin soivista esim. 4" DLS R4A joskin just ja just, ja pitää kai irrottaa kojelauta. Eteen sinne ei tosiaan oikein heittämällä taida mennä muuta kuin kuraa. Mulla on Bosch S6 100Ah AGM akku (200e) http://aa.bosch.de/aa-batterien/en/pkw/bat_s6.htm. Eipä Optimalla kyllä mun mielestä edes ole tähän mitään sopivaa akkua. Ground Zeron akku oli muistaakseni aika hervottoman kallis :D
Nuottajärvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 18.01.2010 20:18
Paikkakunta: Kitinoja

Viesti Kirjoittaja Nuottajärvi »

tällä hetkellä akkuna optima red top mutta ex omistaja haluaa sen itselleen :)
MB Sprinter 313cdi -02 yli 500tkm
Mitsubishi evo 5 timeattack
Työautoina n. 10kpl sprinttereitä
ikuisuusprojekti Volvo Amazon -66
Vastaa Viestiin