250td 20v nokkaketjun vaihto?
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
juu, pumppu voidaan aina ajoittaa kohdalleen venyneelläkin ketjulla, mutta nokat ovat missä ovat. Kampiakselin hampaat vetävät pumppua ja nokkaa perässään ja mitä venyneempi ketju sitä enemmän ne tulevat myöhässä (paitsi pumppu jos sen ajoitusta on säädetty aikaisemmalle). Kiristin kiristää mutta se ottaa vain löysät pois sieltä kampiakselin ja nokka-akselin välistä.
Taitaa suurin syy tehohukkaan olla kuitenkin se ajoituksen ryömiminen myöhemmälle...kait...mutua...
Taitaa suurin syy tehohukkaan olla kuitenkin se ajoituksen ryömiminen myöhemmälle...kait...mutua...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
Edellä mainitun venymisen takia, lisäksi on olemassa myös katkeamisen vaara.miksi ketju pit vaihtaa jos ei kuulu mitään ääniä. onhan sielä kiristäjät kuitennii?
Muuta ääntä sieltä ei tule kuulumaankaan ketjun vuoksi kuin yksi rysäys jos jotain.
Yleensä 500tkm ajettu E250D on melkoisen laiska pumpun kulumisen ja ketjun venymisen takia.mt tarkoitat mielyttävyyden lisäyksellä. tuo menee nytteki ylen jouhevasti. no ehkä yläällä ei välttämättä ole kaikkia 113hepoa tallella, mutta voi olla imusarjatkin kohtuu tukossa. näkee kun avaa.
Jos tallella on noin 100 hevosvoimaa ja niitä on pumpun laiton jälkeen noin 120-130 niin ero on todella huomattava - muutos kun on suurimmillaan matalien kierrosten väännössä eli juuri normaalilla ajoalueella.
Voit kokeilla miten autosi kiihtyy kolmosella lentävällä lähdöllä välin 60-90 km/h.
Mikäli aika on kuuden sekunnin alle kone ja pumppu on jokseenkin OK.
wiimax.fi
-
taistovainaa
- Vakiokalustoa

- Viestit: 317
- Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
- Paikkakunta: tuulos
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
jaha. no sitten se ketju kai joutaa vaihtoon.
onko se pumppu miten häjy ottaa pois, jos sen käyttäisi jossain?
onko se pumppu miten häjy ottaa pois, jos sen käyttäisi jossain?
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
Heleppo homma. Kampuralta merkki kohilleen, alipainepumppu pois, suutinputket pois, kaasuvipu pois, imusarja pois, polttoaineputket irti, alipainepumpun alta se 17 kannalla oleva pultti auki (aukeaa myötäpäivään), sitten kolme 13 kannalla olevaa pulttia irti alipainepumpun ympäriltä ja yks 13 kannalla oleva pultti pumpun takaa siitä tuesta. Sitten vaan irti. Ketjunkiristin sitten löysälle ennen ku nykäset pumpun pois.taistovainaa kirjoitti:jaha. no sitten se ketju kai joutaa vaihtoon.
onko se pumppu miten häjy ottaa pois, jos sen käyttäisi jossain?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
pösö mb ford keskusteluun liittyen luulen että 124:ssa on useammin kuin pösössä ja voortissa vähennetty mittarin kilsoja ja siten kansiremppa on "aikaisemmin" ajankohtainen.
W213 220d +W242 electric drive
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
Turbodiesel pösöt ja fordit joilla on ajettu 700000-1000000 kilometriä ovat todella TODELLA harvassa verraten mersuihin joita noilla kilometreillä on nettiautossa vaikka kuinka.pösö mb ford keskusteluun liittyen luulen että 124:ssa on useammin kuin pösössä ja voortissa vähennetty mittarin kilsoja ja siten kansiremppa on "aikaisemmin" ajankohtainen.
Pösön 406 2,1 TD jakopääremontti tehdään 120tkm välein ja siinä menee aikaa kauemmin kuin 200D kannentiivisteen vaihdossa, osatkin maksavat enemmän.
En juuri noita moottoreita vertaisi mersun vaparidieseleihin kestävyydessä.
wiimax.fi
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
Mulla on se havainto kuluneesta ketjusta, että ei ne kulu tasaisesti, vaan siellä on hyviä, kuluneita ja vielä enemmän kuluneita lenkkejä. Ketjun kuluessa epämääräisesti jako siis heittää koko ajan suuntaan ja toiseen vaikka sen pumpun jossain kohdassa kohdalleen laittaisikin. Siittä kai se ketjun rallatuskin lopulta tulee, kuinka ne ketjun lenkit juoksee eri tahtiin hampaille ja kiristin yrittää pysyä tahdissaveskola kirjoitti:juu, pumppu voidaan aina ajoittaa kohdalleen venyneelläkin ketjulla, mutta nokat ovat missä ovat. Kampiakselin hampaat vetävät pumppua ja nokkaa perässään ja mitä venyneempi ketju sitä enemmän ne tulevat myöhässä (paitsi pumppu jos sen ajoitusta on säädetty aikaisemmalle). Kiristin kiristää mutta se ottaa vain löysät pois sieltä kampiakselin ja nokka-akselin välistä.
Taitaa suurin syy tehohukkaan olla kuitenkin se ajoituksen ryömiminen myöhemmälle...kait...mutua...
Re: 250td 20v nokkaketjun vaihto?
kyllähän se ketju kannattaa vaihtaa senkin takia ettei rattaat lähde kulumaan,vaikka taitaa mersun rattaat kestää pois lukien uudemmissa v6 ja v8 koissa joissakin sarjoissa oli ongelmaa.
No ratas varmaan ei kulumaan lähde ennemmin katkee ketju.
No ratas varmaan ei kulumaan lähde ennemmin katkee ketju.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-





