w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Kaikkialla jotka tekee muutoskatsastuksia.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
-
Mesemies89
- Mersumies

- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Mitähän Trafin tarkastaja sanoo kun saa pöydälleen mainitun muutoskatsatuksen hyväksyneen katsastusmiehen dokumentaatiot.Sergey kirjoitti:Kaikkialla jotka tekee muutoskatsastuksia.
Voipi käydä niin että lisenssi lähtee siltä katsastusmieheltä.
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Mikä siinä on esteenä?
Viimeksi muokannut Sergey, Su 24.11.2013 21:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
-
Mesemies89
- Mersumies

- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Sitähän minä vienosti vihjailin tiedustellen sinulta. Olen pelkkänä korvana kuulolla mitä kerrot toimenpiteen laillisuudesta...sen jälkeen kerron oman verioni asiata.Sergey kirjoitti:Mikä siinä on esteenä?
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Moottorin tilavuus, teho ja paino ei ylitä prosentteja, osittain jopa alittaa ne. päästölappua ei ees tarvita kun siirtää tekniikan kokonaisena saman ikäisestä tai uudemmasta. Olin näissä asioissa katsastusasemalla muutama viikko sitten ja eipä inssi keksinyt mitään syytä estää. SOitti vielä jälkikäteen perään kun ei ollut varma asiasta siellä kun kävin.
Kerro ihmeessä, asiantuntijoiden mielipiteet kiinnostaa. Minullahan ei ole tulossa V8 tekniikkaa autoon, mutta juriidisesti sama prosessi on meneillään kyllä, eli W124 M111 bensiinikoneen vaihto OM611 CDI tekniikkaan. Auto on 1995 ja vähäpäästöinen.
Kerro ihmeessä, asiantuntijoiden mielipiteet kiinnostaa. Minullahan ei ole tulossa V8 tekniikkaa autoon, mutta juriidisesti sama prosessi on meneillään kyllä, eli W124 M111 bensiinikoneen vaihto OM611 CDI tekniikkaan. Auto on 1995 ja vähäpäästöinen.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
-
Mesemies89
- Mersumies

- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Lait ja asetukset löytyvät liikennemininisteriön määräyksistä.Sergey kirjoitti:Moottorin tilavuus, teho ja paino ei ylitä prosentteja, osittain jopa alittaa ne. päästölappua ei ees tarvita kun siirtää tekniikan kokonaisena saman ikäisestä tai uudemmasta. Olin näissä asioissa katsastusasemalla muutama viikko sitten ja eipä inssi keksinyt mitään syytä estää. SOitti vielä jälkikäteen perään kun ei ollut varma asiasta siellä kun kävin.
Kerro ihmeessä, asiantuntijoiden mielipiteet kiinnostaa. Minullahan ei ole tulossa V8 tekniikkaa autoon, mutta juriidisesti sama prosessi on meneillään kyllä, eli W124 M111 bensiinikoneen vaihto OM611 CDI tekniikkaan. Auto on 1995 ja vähäpäästöinen.
Mainitsemasi moottorin tilavuus...tehon ja painon lisäksi säädökset kertovat yksiselitteisesti vaihdettujen osien prosentuaalisen enimmäismäärän...joten tämä tapaus ei ole lain ja asetuksien mukaan mahdollista rekisteröidä tieliikenteeseen.
Tämätyyppisessä tapuksessa kanta-auto tarkastetaan ja merkataan kaikki mahdollinen ja tarvittaessa vielä sinetöidään. Muutoskatsastuksen yhteydessä sitten katsotaan mitä on vaihdettu.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 24.11.2013 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Muutosprosentit on seuraavasti (katsastusmiehen laskemana): 32%. Koska Polttoainesäiliötä (2%) ei tarvitse vaihtaa, muutosprosentti on 32% eikä 34% mitä se muutoin olisi. Tästä minulla on mustaa valkoisella trafilta saatuna, ei katsastusmiehen oma mielipide. Siis käytännössä lupa tehdä näin. EDIT: Vaativat vain osalistan sekä rekisteriotteen kopion tekniikan luovuttajasta jotta nähdään että se on todellakin päästöarvoiltaan samanlainen tai uudempi.
Tuontiauton maksimi muutosprosentit on muuten 34% eikä 50% kuten suomiautoissa. Tämänhän kaikki tiesi myös, joten perus yleistietoa sekin.
Kanta-ajoneuvotarkistusta ei ole ollut enää olemassakaan 6 vuoteen.
Tuontiauton maksimi muutosprosentit on muuten 34% eikä 50% kuten suomiautoissa. Tämänhän kaikki tiesi myös, joten perus yleistietoa sekin.
Kanta-ajoneuvotarkistusta ei ole ollut enää olemassakaan 6 vuoteen.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 24.11.2013 21:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
- petri
- Mersumies

- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Mesemies89 kirjoitti:
Lait ja asetukset löytyvät liikennemininisteriön säädöksistä.
Tämätyyppisessä tapuksessa kanta-auto tarkastetaan ja merkataan kaikki mahdollinen ja tarvittaessa vielä sinetöidään. Muutoskatsastuksen yhteydessä sitten katsotaan mitä on vaihdettu.
Kanta-ajoneuvon tarkastusvelvollisuudesta on luovuttu kokonaan 1.1.2007 lähtien. Ajoneuvoon tehdyt muutokset on esitettävä katsastustoimipaikalle muutos- tai rekisteröintikatsastuksessa. Katsastuksessa alkuperäisistä ja vaihdetuista osista on laadittava osaluettelo, johon otetaan muutosten tekijän sekä ajoneuvon omistajan tai haltijan vakuutus tietojen oikeellisuudesta. Ajoneuvon rekisteritietoihin ja rekisteröintitodistukseen merkitään tieto vaihdetuista osista ja niiden prosenttiosuuksista.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... en_takia_2" onclick="window.open(this.href);return false;
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
-
Mesemies89
- Mersumies

- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Sergey kirjoitti:Muutosprosentit on seuraavasti (katsastusmiehen laskemana): 32%. Koska Polttoainesäiliötä (2%) ei tarvitse vaihtaa, muutosprosentti on 32% eikä 34% mitä se muutoin olisi. Tästä minulla on mustaa valkoisella trafilta saatuna, ei katsastusmiehen oma mielipide. Siis käytännössä lupa tehdä näin.
Tuontiauton maksimi muutosprosentit on muuten 34% eikä 50% kuten suomiautoissa. Tämänhän kaikki tiesi myös, joten perus yleistietoa sekin.
EDIT: Kanta-ajoneuvotarkistusta ei ole enää olemassakaan ainakaan trafi.fi sivujen mukaan.
Niin mahdollisesti sinun projektisi tapaksessa voivat pitääkin paikkansa.
Kyllä muutoskatsastuksen kanta-auto on tarkastettava tässä nyt puheena olevassa tapauksessa.
Trafin tarkastajalla on oikeus suorittaa tarkastustoimenpide, jos on syytä epäillä muutoskatsastuksen ajoneuvon vaihdettujen osien olevan virheellisiä tai annettu väärää tietoa.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Su 24.11.2013 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
kukas sen tekee kun laissa ei ko. termiä enää edes tunneta? Niin, jos on oltu epärehellisiä, mutta me emme ole. Oletuksena minä ainakin ajattelen nämä asiat niin että ne tehdään rehellisesti. Pätee yhtä hyvin tähän topicin tapaukseen kuin mihin tahansa muuhun tapaukseen.
Viimeksi muokannut Sergey, Su 24.11.2013 21:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
-
Mesemies89
- Mersumies

- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Sergey kirjoitti:kukas sen tekee kun laissa ei ko. termiä enää edes tunneta?
Trafin tarkastajalla on oikeudet selvittää, jos on syytä epäillä petoksella annettuja tietoja.
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Sillä ei ole mitään tekemistä topicin tai edes minun projektini asian kanssa. Oletuksena teemme aina oikein, eikö vain?
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
-
Mesemies89
- Mersumies

- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Totta kai....ei me koskaan tehdä mitään filunkia jymäyttääksemme katsastusmiehiä.Sergey kirjoitti: Oletuksena teemme aina oikein, eikö vain?
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Mutta luetaanko AMG mallit samaan mallisarjaan? Jos ei, niin maksimi moottoritilavuus on noin 3,5 litraa. Noissahan ei kyllä oo mitään spesiaalia amg:n toimesta, sellasta mitä ei voisi vaan pultata kiinni.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
W202 AMG mallit käy kaikki vertailukohteeksi, olen kysynyt asiaa kerran mielenkiinnosta. Johtuu EU jostakin tyyppihyväksyntäjutusta jota en enää muista mikä se tarkalleen oli, ts. W202 on tyypitetty 5.5l V8 moottorille ja sen siis voi siihen vertailla. Laskennallisesti maksimitehot saa siis olla 408hv ja moottorin tilavuus 6,875l
. Siihen en ota sitten kantaa onko esim teho/painosuhde sallituissa rajoissa yms. Sitä ja muita rajoittavia asioita en ole tarkistanut w202 osalta, mutta nuo siis on teoriassa mahdollisia lukuja.
Suurin haaste on saada koko voimansiirto siirrettyä muokkaamattomana moniurahihnapyörästöstä vetoakseleille ja Ilmanputsarista katalysaattoriin asti. Coolereita yms. ei saa vaihtaa tarvikemalleihin, ilmanputsaria ei saa vaihtaa vapaavirtausmaliin eikä katalysaattoria saa vaihtaa tarvikemalliin
kaikki pitää olla luovuttaja-autosta että se on mahdollista tehdä.
Ja sitten tulee poikkeuslupahakemus... 400 euroa tuli sitten myöntävä tai kieltävä vastaus. Mutta s eon kokonaan eri aihe jo.
Suurin haaste on saada koko voimansiirto siirrettyä muokkaamattomana moniurahihnapyörästöstä vetoakseleille ja Ilmanputsarista katalysaattoriin asti. Coolereita yms. ei saa vaihtaa tarvikemalleihin, ilmanputsaria ei saa vaihtaa vapaavirtausmaliin eikä katalysaattoria saa vaihtaa tarvikemalliin
Ja sitten tulee poikkeuslupahakemus... 400 euroa tuli sitten myöntävä tai kieltävä vastaus. Mutta s eon kokonaan eri aihe jo.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Re: w202 tekniikan vaihto miten mahdollista ??
Omamassan (auto + 75 kg kuljettaja) pitää olla moottorin vaihdon yhteydessä vähintään 7 kg/kW rakennepäätöksen 779/1998 mukaan. Jos teho on 408 hv, se vastaa 300 kW, jolloin omamassan pitäisi olla vähintään 300*7=2100 kg ja auton omapainoksi jää 2100-75=2025 kg. Nämä koskevat siis moottorin vaihtoa, tehtaan tekemillä autoilla ei tällaisia painorajoituksia ole.Sergey kirjoitti:...Laskennallisesti maksimitehot saa siis olla 408hv ja moottorin tilavuus 6,875l. Siihen en ota sitten kantaa onko esim teho/painosuhde sallituissa rajoissa yms...
OT: Ennen vuotta 1992 auton omamassa ei siältänyt kuljettajan painoa senaikaisen DIN-normin perusteella eli se oli noin 75 kg pienempi kuin 1992 alkaen samalla automallilla. Muutoskatsastuksen yhteydessä kannattaa omamassa päivittää isommaksi vanhemmilla ei-vähäpäästöisillä autoilla, jos moottorin maksimitehot jäävät kiinni omamassasta. Oman W201:sen omamassaa muutin juuri tällä tavalla muutoskatsastuksessa (esimerkiksi W201, max teho 1,20*150 kW=180 kW, minimiomamassa 180*7=1260 kg).
Hakusanat: omamassa, omapaino, muutoskatsastus, moottorin vaihto
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020



