Olan w201, m102 -> m111

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kalliiksihan tuo tulee, jos porata meinaa. joudut sitten ostaan uudet ylikoko männät renkaineen. ja siihen sitten ne tiivisteet päälle. euroja palaa... mutta toisaalta sitten olis hyvä ehjä moottori pitkäksi aikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Ei noita kannata porata, toinen kone jostain. Ei tuo nyt näytä kuitenkaan ihan väljälle, kannattasko kokeilla jollain käsihoonilla pyyhkäistä ennen hylkäämistä?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No mikä tuossa nyt on vikana?
Sylintereissä näkyy vielä hooni jäljet ja männissäkin pinnoitteet tallessa.

Kanget ei ole "tiukalla sovitteella" kampuralle alkujaankaan.

Kansi käyttää koneistamolla tarkistuksessa/oikastavana.
Pesun kautta nippuun uusilla laakereilla ja kovaa ajoa...
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Niin kyllä tuosta varmaan vielä ihan toimivan saisi tehtyä, mutta toisaalta ei niin nappais täysin vakio moottoria koota, enemmän tehojahan tässä pitäs saada samalla tai kestävyyttä. Epäilyttää ettei pelkkä hoonaus riittäisi kun katsoo tuota sylinteri kuvaa, niin siinähän on nähtävissä kaksi rinlukaa, jotka tönärillä mäntään verraten näyttäsvät öljyrenkaiden tekemiltä ja alakuolokohdassa oli samanlaiset rinkulat. Sormella tuntuu ehkä ihan pieni pykälä eli öljyrengas ei ole tiivis sylinteriä vasten noissa kohden kun mäntä on sen nanosekunnin ajan ala/yläkuolokohdassa paikoillaan, niin eiköse noissa kohtaa pääse öljy karkaamaan öljyrenkaan läpi männän päälle?

Suurin vikahan tässä nyt varmaan on kokemattomuuteni vielä näin isojen moottoriremonttien parissa, kokenut kaveri olisi jo varmasti niputtanut koneen. :thumbup: Tässä on nyt tuumailtu eri vaihto-ehtoja tämän koneen kokoaminen, kompuralohko tilalle tai m103 vaihtaminen. Lukeman mukaa 2.6l m103 ei vaan ole öljyruiskuja, jotka taitaa kaikista näistä m111 löytyä ja taitaavat olla melkosen tärkeät ahdetussa koneessa kestävyyden kannalta.
6 kone taitaa tehdä konehuoneen aika ahtaaksi, mutta toisaalta siitä taitaa saada ns. helpommalla isompia teholukemia, yli 200 konia pitäis kyllä päästä, ettei olis helpommalla päässyt suoraan cosworthia ostamalla. Näiden kahden koneen väliltä kuulis mielellään hyvät/huonot puolet vertailua vaikkakin etenkin m103 ahtamisesta on foorumilla paljon tietoa. M111 puolelta sitten Tomant hyvä topicci!

Saattaa kyllä käydä niin, että jää mersu leimaamatta tänä vuonna ja työntäis talliin talveksi korin ehostusta ja koneen rakennusta varten. Hätiköimällä kun ei taida hyvää tulla... :wink:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ola8 kirjoitti:...Tässä on nyt tuumailtu eri vaihto-ehtoja tämän koneen kokoaminen, kompuralohko tilalle tai m103 vaihtaminen. Lukeman mukaa 2.6l m103 ei vaan ole öljyruiskuja, jotka taitaa kaikista näistä m111 löytyä ja taitaavat olla melkosen tärkeät ahdetussa koneessa kestävyyden kannalta.
M111-koneista löytyy öljyruiskut ilmeisesti vain 2,2- ja 2,3-litraisista, ei pienemmistä. M103-koneista on luultavasti vain 3,0-24:sessa öljyruiskut. Sylinterilohko on vahvempaa tekoa kompressorikoneissa kuin muissa M111-koneissa.

tomant

Edit: Ai juu, 3,0-24 onkin M104-kone. Ei noiden kuutoskoneiden päälle ymmärrä, kun on aina puolimoottorilla ajanut ,-)
Viimeksi muokannut tomant, To 04.09.2014 00:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Eli M111 kompressoria pellin alle, tai sitten M104 3.0 ahdettuna :)

Saa tosta 4 koneestakin tehoa tuoho koppaan tarpeeksi. M104 on taas enemmän potenttiaalia. M104 vois olla ehkä jopa halvempi rakentaa.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

tomant kirjoitti:M111-koneista löytyy öljyruiskut ilmeisesti vain 2,2- ja 2,3-litraisista, ei pienemmistä. M103-koneista on luultavasti vain 3,0-24:sessa öljyruiskut. Sylinterilohko on vahvempaa tekoa kompressorikoneissa kuin muissa M111-koneissa.

tomant

Edit: Ai juu, 3,0-24 onkin M104-kone. Ei noiden kuutoskoneiden päälle ymmärrä, kun on aina puolimoottorilla ajanut ,-)
Niin minulla tämä pitäs olla 2.0l, poraus on sama 2.2l kanssa, mutta iskussa 7,9mm ero, pitänee vielä mitata. Niin ne 24v on m104:sia. :wink:
3.0l m103 pitäis ainaki joissakin olla ruiskut, se 2.6 versio kuulemma kestäisi paineita paremmin, mutta ilman öljyruiskuja varmaan 3.0 kuitenkin kestävämpi ns. maltillisilla paineilla?
Mr300 kirjoitti:Eli M111 kompressoria pellin alle, tai sitten M104 3.0 ahdettuna :)

Saa tosta 4 koneestakin tehoa tuoho koppaan tarpeeksi. M104 on taas enemmän potenttiaalia. M104 vois olla ehkä jopa halvempi rakentaa.
Noista kahesta pahasta tai m103 varmaan valkattava, että bensassa pysytään. :thumbup: Näyttäs noita koneita olevan kyllä jokunen myynnissä foorumilla ja muilla sivustoilla. Miten meinaat halvempi rakentaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

M104 3.0 hankinta hinta voi olla pienempi kuin m111 kompressori koneessa.
Kumpaakin joudut pakosarjan tehdä. Olettaen että laitat ahtimen m111:n
Kumpaakin joudut hankkimaan uuden moottorin ohjauksen.
Ainoo et joudut ostaa 6 suutinta m104 ja enemmän putkee pakosarjaan.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Mr300 kirjoitti:M104 3.0 hankinta hinta voi olla pienempi kuin m111 kompressori koneessa.
Kumpaakin joudut pakosarjan tehdä. Olettaen että laitat ahtimen m111:n
Kumpaakin joudut hankkimaan uuden moottorin ohjauksen.
Ainoo et joudut ostaa 6 suutinta m104 ja enemmän putkee pakosarjaan.
Niin tosiaan, hintahaitareista pientä käsitystä on, tietty koneen kunnon mukaan, vaan eipä tuota kuntoo käytetyssä taida nähdä kuin avaamalla. :P
Olisihan sitten tietysti vielä vaikka m112 eli tämä V6, siihen kierrättää pakosarja peräkontin kautta, että saa sinkkuturbon kiinni! :lol:

Eräällä kaverilla on turbo audissaa megaruutta, että siihen sais läheltä apuja, pitää vielä sitä ecun hankintaakin miettiä, "budjettiluokkaa" kuitenki.

Samainen kaveri taitaa osata joten kuten hitsatakin kun värkkäsi kaverin projekti-e36 bemariin tulevaan saabin 900 turbokoneeseen katseita kestävän sarjan! :thumbup: Hieman enemmän on ollut soveltamista kun aluperin poikittaista konetta kävi vääntämään suoraan. Miksi saabin kone? Kestävä ja edullinen kuulemma.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Tällänen tuli ruotsin maalta tuossa tiistaina, kiitos vaan Eklunds Bildelslager AB purkaamolle! Kone on c230k -00 200tkm m111.975.
Sporttiautolta laitoin ecumasterin emun tulemaan, siinä on taas pähkäilyä sen liittämisessä autoon ja ecun säätämisen opettelua.
Mersussa alkoi leimausväli 19.9, nyt suunnitelmissa saada auto vielä katastettua tänä vuonna ja varmaankin menee sitten talliin talveksi seisomaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

http://www.w201-16v.de/w201/viewtopic.php?f=15&t=8242" onclick="window.open(this.href);return false;

Löyty siististi rakennettu 201, tuommosta jälkee ku sais ihekki aikasiks... :thumbup:
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: Olan w201, m102 -> m111

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Eipä oo tänne muutamaa kuukautee mitää kirjoteltu, meseä on kyllä koko ajan silti yritetty saada ajokuntoon. Nyt sielä on se 2.3l kompurakone ja ecumasterin emu paikallaan ja auto käy jopa tyhjäkäyntiä. Testailu ja säätäminen siis nyt menossa, kuvia vois laitella kun saa vähän siistimmän näköseks taas konehuonetta. Kokemusta ei oo muista ecuista ja täys alottelija olen, mut emu vaikuttaa selkeältä ja helppo käyttöseltä eculta.
Vastaa Viestiin