Nokkamuutos,nokkien erot,OM617 asiaa, ym.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Antti M. kirjoitti: Lueskelin tuossa dieselmoottoreista kertovaa kirjaa ja siinä kerrottiin imumoottoreissa ristiinmenoajan olevan n.40 astetta kun taas ahdetuissa se on noin 120 astetta.
Tuntuu hullulta näin suuri ero teorian ja käytännön välillä...

Ois mielenkiintosta tietää millaset ajotukset ja overlapit näissä pykälää uudemmissa koneissa on??? Ja minkä kokoiset venttiilit?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

Mitä muuta eroa on tuossa 617 sarjan koneen kannessa turbon ja vaparin välillä, kuin turbon pienemmät venttiilit?
Mulla on nokkaakselista yksi nokka muita kuluneempi (suoraan sanottuna entinen) ja kone nakuttaa aika miehekkäästi.
GD 300turbo aut -81
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Samankokoset kai nuo venttiilit pitäis olla??Esikammiot vissii ainaki o erilaiset.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Melitos kirjoitti:
Antti M. kirjoitti:Tuo vähä ihmetyttää ku ei oo ristiinmenoaikaa yhtään...
Puristussytytyksellä toimivassa moottorissa voisi käynnistys olla vähän vaikeata jos overlappia on reilusti. Pitäisi startin pyörittää konetta 3000rpm että nokka olisi alueella ja sylinteritäytös hyvä jotta tulisi tarpeeksi puristusta polttoaineen syttymiseksi. :roll:
Jos kattelee venttiileistä kun pyörittää konetta, saattaa sitä "peittoa" kuitenkin löytyä.
Sitä on noissa keskinopeissa Wärtsilänkin dieseleissä sentään jonnin verran ja käyntiin lähtee.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Petri K kirjoitti: Jos kattelee venttiileistä kun pyörittää konetta, saattaa sitä "peittoa" kuitenkin löytyä.
Sitä on noissa keskinopeissa Wärtsilänkin dieseleissä sentään jonnin verran ja käyntiin lähtee.
Ei löydy, sieltä just katoin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Antti M. kirjoitti:
Petri K kirjoitti: Jos kattelee venttiileistä kun pyörittää konetta, saattaa sitä "peittoa" kuitenkin löytyä.
Sitä on noissa keskinopeissa Wärtsilänkin dieseleissä sentään jonnin verran ja käyntiin lähtee.
Ei löydy, sieltä just katoin.
Tosta koneesta kun tiedä yhtään mitään (niin kuin en mistään muustakaan) niin onko siinä hydrauliset nostajat vai kovat?
Jos hydraulit voivat joustaa tyhjänä ettei näytä todellista tilannetta kun kone käy.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei oo hydrauliset.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Antti M. kirjoitti:Ei oo hydrauliset.
Onko siinä kovapala käpälät vai karkaistut :?: Kovapala nokassa on 2 millin luokkaa enemmän nostoo enkä ole nähny niitä kuluneena :!: Nokka-akselin pukit vaihtuu myös :!:
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Turbo-eemeli kirjoitti:Onko siinä kovapala käpälät vai karkaistut :?: Kovapala nokassa on 2 millin luokkaa enemmän nostoo enkä ole nähny niitä kuluneena :!: Nokka-akselin pukit vaihtuu myös :!:
Ei hajuakaan...ei näytä yhtään kuluneilta kyllä. Koneen vuosimalli on -84 eli pitäis olla kaikki OM617 "uutuudet" ja turbon nokka jota vertailin oli kans jostai pikkuhehkusesta koneesta, mutta tarkkaa vuosimallia en muista. Mauserilla(työntömitta) nuo nostot mittasin eli voi olla vähä heittoa, muttei nyt oikein kahta milliä mitenkään...
Millhill Performance
-Built With Pride-
Artsi_L
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 19.07.2005 00:11
Paikkakunta: Hyvinkää Metrollops - Hakala District

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Olisiko kenelläkään heittää 300TD mersun nokkadataa, jossa käyvät ilmi imu- ja pakonokan aukioloasteet? (Huom. mainitkaa millä nostolla valmistaja ne ilmoittaa. Varmaankin 1mm nostosta kun kyseessä on kuitenkin Saksalainen valmistaja).

Tuota olisi mukava huvin vuoksi dynottaa tietokoneohjelmalla. Kts tänne: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=60217

tv - 5KinKP60
Vastaa Viestiin