Tarvike vs. alkuperäinen jarrulevy
TM jarrupalatesti 4/05
Kyllä se Bosch (***) jäi Bilteman (*****) jarrupaloille testissä kolme sijaa.
Testin 1.) Jurid / Oy Kaha Ab, 2.) Volvon orginali jarrupala, 3.) Ferodo / Koivunen Oy, 4.) Biltema, 5.) Jufi / Motoral Oy, 6.) Bosch.
Testin 1.) Jurid / Oy Kaha Ab, 2.) Volvon orginali jarrupala, 3.) Ferodo / Koivunen Oy, 4.) Biltema, 5.) Jufi / Motoral Oy, 6.) Bosch.
_______________________________________
MB W202 C180 A -95. My first Mercedes.
Honda VFR800 F1 -01. My fourth Honda.
Suzuki DR 650 RS -91. My second Suzuki.
[img]http://www.mooseheadbikers.org/Galleria/VFR800.jpg[/img]
MB W202 C180 A -95. My first Mercedes.
Honda VFR800 F1 -01. My fourth Honda.
Suzuki DR 650 RS -91. My second Suzuki.
[img]http://www.mooseheadbikers.org/Galleria/VFR800.jpg[/img]
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Piti oikein lehti (TM 4/05) kaivaa esille.Bf109 kirjoitti:Bilteman jarrupalat olivat parhaiden joukossa, saivat 4 tai 5 tähteä kun esimerkiksi noi boschit vain 3. Boscheissa arvosanaa pudotti märkäpito. Hännänhuippu taisi olla peräisin Motonetistä.e320 kirjoitti: Eikös tekniikan maailma (<-- pthui!) jokin aika testannut Bilteman jarrupaloja ja totesi ne vaaraksi liikenneturvallisuudelle.
Totta oli, että Bilteman palat kestivät vertailun yllättävänkin hyvin.
Biltema neljäs sija, Bosch seitsemäs sija.
Icer viimeinen.
13 merkkiä testissä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Edelliseen mersuuni laitoin kaikki jarruosat biltemasta ja eipä ollut ongelmaa ei täristänut... ja levyilla on ajettu ehka parit palat nyt ja paksuutta on vieläkin ja tänään ostin ohi kulkiessa kun kävin oulussa uudet palat eteen biltemasta et kokeilen tahallaan tekeeko mitään jos ei niin vaihdetaan vaikka ferodot mut tekeeko niillä uritetuilla levyilla mitä koivunen tuo maahan mitään onko kellään kokemusta???
Itse tein ja säästin
Matkahuollosta soitettiin etta tavarat voisi hakea. Eli tilaus sisään keskiviikkoillalla sulkemisajan jälkeen --> tavarat perjantaina täällä. Loistavaa palvelua. Nyt ei muuta kun hakemaan kaupasta pari kaljaa (koffin v12 asennussarja olisi tarjouksessaBf109 kirjoitti:Pistin eilen Boschin jarruhärpäkkeet tilaukseen tuolta sponsorilta. Minkälaisia aikoja KL:n toimituksissa on mennyt? Mietin vain että ehtiikö hyvällä säkällä linja-auto tuomaan viikonlopuksi askarreltavaa vai meneekö seuraavaan...

C180T (S202) -99
Olen taas muilta kuullut, että w124:sen takajarrut jumittuu herkemmin kuin muissa. Eräskin taksari vaihtoi takapalat aina kun vaihtoi renkaat, siis keväällä ja syksyllä. Ja tämä vain siksi, että ne satulat pysyivät toimintakunnossa, kun tuli siis siinä samassa herkisteltyä koko hässäkkä.
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Märät jarrupalat ja levyt eivät jarruta niin hyvin kuin kuivat (kitka on pienempi). Jarrutuksen aloituksessa hetki menee osien kuivumiseen, jonka jälkeen jarrutusteho normalisoituu. Märillä jarruilla on sellainen ominaisuus.TompSa kirjoitti: Nyt kun ajaa märällä pitkää matkaa, eikä jarruta ennenkuin kotipihaan
kääntyessä, niin jarrut on jarrutuksen alussa hieman tehottomat.
Oisko kuluman syytä, tai sitten vaan ominaisuus?

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tuossa kuukausi takaperin vaihdoin omaankin kaikkiin nurkkiin palat (Bosch) ja kyllä kottero pysähtyy nyt huomattavasti paremmin kuin vanhoilla paloilla. Aiemmin liukkaalla jarruttaessa ei paljon kärsinyt polkimeen koskea, kun jo ABSit rutisivat. Takajarruja koetin jo aiemmin herkistellä mutta vasta palojen vaihdolla tuli homma kuntoon.Hannu V. kirjoitti:Olen taas muilta kuullut, että w124:sen takajarrut jumittuu herkemmin kuin muissa. Eräskin taksari vaihtoi takapalat aina kun vaihtoi renkaat, siis keväällä ja syksyllä. Ja tämä vain siksi, että ne satulat pysyivät toimintakunnossa, kun tuli siis siinä samassa herkisteltyä koko hässäkkä.
Varmaan suuressa osassa tapauksista on enemmän eroa uusien ja vanhojen palojen välillä kuin eri merkkisten uusien palojen välillä (pitomielessä, kulumiseen en ota kantaa).
t.
Risto
E500 – 211.070
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nyt en ymmärrä, mutta varmaan valaisette tietämätöntäRoisto kirjoitti:Tuossa kuukausi takaperin vaihdoin omaankin kaikkiin nurkkiin palat (Bosch) ja kyllä kottero pysähtyy nyt huomattavasti paremmin kuin vanhoilla paloilla. Aiemmin liukkaalla jarruttaessa ei paljon kärsinyt polkimeen koskea, kun jo ABSit rutisivat.

Miten jarrupalat voivat vaikuttaa ABS:ien toimintaan?
Anturithan mittaavat pyörien pyörimistä/pyörimättömyyttä, ei hidastumista.
Jos palat olisivat kehnot, jarrupoljinta vain pitäisi painaa enemmän.
Mitenkäs......

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Vaihdoin halpis palat taakse kun Boschin paloilla jarrutusteho oli heikko, tosin tarvikepalat kuluu nopeemmin, mut pitoo tuntuu olevan enemmän. Viimekesänä oli Icerin etupalat pidossa ei moittimista, mut mottoritiellä kun jarrutti niin musta jarrupöly näky sivuikkunast/taustapeilistä. Mun mielesta laadukkaammat palat kestää vaan kauemmin mut pidossa ei isoja eroja. Korjatkaa jos TM testissä jotain pitotestiä.
TM testissä ei mitattu vain kulumista, vaan testissä oli neljä arvosteluperustetta painotuksin: märkäpito (40 %), häipyminen (40 %), kuluminen (10 %), käyttöominaisuudet (10 %). Jurid voittaja pisteet osa-alueittain 10,10,9,10. Huonoimman Icer pisteet 6,5,7,9. Biltema 10,8,8,8. Bosch 7,8,9,9.
_______________________________________
MB W202 C180 A -95. My first Mercedes.
Honda VFR800 F1 -01. My fourth Honda.
Suzuki DR 650 RS -91. My second Suzuki.
[img]http://www.mooseheadbikers.org/Galleria/VFR800.jpg[/img]
MB W202 C180 A -95. My first Mercedes.
Honda VFR800 F1 -01. My fourth Honda.
Suzuki DR 650 RS -91. My second Suzuki.
[img]http://www.mooseheadbikers.org/Galleria/VFR800.jpg[/img]
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Niin joo...tosiaan noinkin päin se voi olla....e320 kirjoitti:Ari66 eikös huonoilla jarruilla käy niin että hidastuvuus jää heikoksi koska jarru 'leipoo kiinni' eli lukkiutuu ennen aikojaan. Siitä sitten Absit alkaa rutista.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Meikäläisellä on tämmöset jarrulevyt, hyvin seisattuu
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0459.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0459.jpg
Okei
Motonetistä sen verran että kaveri laitto laikat 309 pösöön ja hyvä että kerkes saada autotallista ulos, niin totes että perkele ku on kierot, sai pikku taistelun jälkeen kummiskin palautettua. Yleisesti ottaen itellä on ihan suht hyvä kuva motonetistä
Itselläni on tällä hetkellä bilteman virranjakajan kansi, hammasta purren piti mennä ostamaan ku ei mikään muu paikka ollu enään auki. mutta on se toiminu joku 4 kk, ilmottelen KUN hajoaa ja jos kestää niin en kerro
Itselläni on tällä hetkellä bilteman virranjakajan kansi, hammasta purren piti mennä ostamaan ku ei mikään muu paikka ollu enään auki. mutta on se toiminu joku 4 kk, ilmottelen KUN hajoaa ja jos kestää niin en kerro

MB C 180 kompressor -07
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
EX-MB CLK 200 kompressor sport coupe -98
EX-MB 190 1.8i AUT -90
Kolmepuolaisia vanteita ei kyllä käytä kuin paatuneet saabistitvesa kirjoitti:Meikäläisellä on tämmöset jarrulevyt, hyvin seisattuu![]()
http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0459.jpg

Levyt ja palat on nyt kiinni, aikaa meni omaa rauhallista tahtia semmonen 1,5h. Olihan pitkästä aikaa taas hauska tehdä jotain tuollaista, kaikki sujui ihan kerrasta nappiin.
Boschin jarrupaloissa on muuten valehtelematta "Masennusohje"

C180T (S202) -99
Re: TM jarrupalatesti 4/05
Muuten, tuossa TM testissähän todettiin Volvon palojen olevan Juridin valmistamat. Volvon orggikset jäivät kakkosiksi, koska Juridin paketista oli käyttöohjeet poistettu kun Volvon merkki oli liimattu päälle, samoin sinetti puuttui. Juuri (tarvike)levyt ja orggispalat eteen sekä taakse vaihtaneena huomasin että myös Mersun orggikset ovat Juridin valmistamat, lukee pakkauksessa. Eipä niitä käyttöohjeita ollu tossakaan pakkauksessa, sinetöity oli kylläkin. Seuraavan kerran pitää laittaa Juridit, varmaan halvemmat kuin tähdelliset.VFR800 kirjoitti:Kyllä se Bosch (***) jäi Bilteman (*****) jarrupaloille testissä kolme sijaa.
Testin 1.) Jurid / Oy Kaha Ab, 2.) Volvon orginali jarrupala, 3.) Ferodo / Koivunen Oy, 4.) Biltema, 5.) Jufi / Motoral Oy, 6.) Bosch.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Re: TM jarrupalatesti 4/05
Itselläkin on edessä takakiekkojen vaihto ja meinasin vaihtaa samalla palat. Vaihdoin kyllä keväällä alle uudet Boschin palat ja ne tuskin olisivat kovin kuluneet ainakaan TM:n testin perusteella.mikkop kirjoitti:Seuraavan kerran pitää laittaa Juridit, varmaan halvemmat kuin tähdelliset.

OT:
Kävin paikallisessa riippumattomassa tarvikeliikkeessä ja sieltä sain ensin kännyyni sedanin palat. Vaikka kovasti intin, etteivät käy farkkuun, uskoivat vasta, kun kävin vanhat palat verrokiksi.

t.
Risto
E500 – 211.070
Itselläni on pelkkiä hyviä kokemuksia Lucas-jarrupalikoista, VW:ssä ainakin ihan omiaan. Väykkyyn taidan kokeilla samoja etuakselille vaikkakin kommenttiketjun lukeminen pisti mietteliääksi. Joskus aiemmin kirjoitin Väykyn etujarrujen "värinästä", E320 tunnisti omassaan saman ongelman, nyt juttu on pahentunut aika tavalla. Eli kovemmat rajummat jarrutukset eivät asiaan auttaneet kuten joku epäili, veikkaan palojen ja levyn (-jen) yhteenkulumista syylliseksi.
Kommentteja sivuten; Biltemasta ei ole montaa hyvää kokemusta, polttimoita en sieltä osta enää koskaan, aikoinaan Wolkkariin ostettu jakoremmi kesti kaikki 15000 km (jaa-a, asennus ja asentaja olivat kai ihan ok...) iskunvaimentimet vaihdettiin kolmen kuukauden kuluttua uusiin (VW variantin takapää) ja työkalujen korjaustyökaluja jos myisivät ostaisin ehkä yhden.
Kommentteja sivuten; Biltemasta ei ole montaa hyvää kokemusta, polttimoita en sieltä osta enää koskaan, aikoinaan Wolkkariin ostettu jakoremmi kesti kaikki 15000 km (jaa-a, asennus ja asentaja olivat kai ihan ok...) iskunvaimentimet vaihdettiin kolmen kuukauden kuluttua uusiin (VW variantin takapää) ja työkalujen korjaustyökaluja jos myisivät ostaisin ehkä yhden.

mbe220d
Bilteman ja motonetin jarrupaloista ja muistakin osista voi sanoa että täytyy olla tarkkana kun ostaa, on tapahtunut sillälaillakin (tosin noin 10v sitten) että volvoon ostetut etujarrupalat olivat rikki eli puuttui pala, uusia haettaessa palvelu pelasi mutkitta mutta palat olivat erillaiset, toki sopivat. Eli päivästä ja tuurista kiinni mitä sieltä tulee.
Niinpä en todellakaan yleistäisi noita testejä koskemaan kuin ko. päivän tuotetta ko. autoon. Mersuun bilteman palat saattavat olla todella huonojakin tai sitten ei. Ko. kaupasta ostetuista jarrulevyistä ei ole juuri hyvää sanottavaa! kuten ei juuri mistään muustakaan paitsi hinnasta.
Niinpä en todellakaan yleistäisi noita testejä koskemaan kuin ko. päivän tuotetta ko. autoon. Mersuun bilteman palat saattavat olla todella huonojakin tai sitten ei. Ko. kaupasta ostetuista jarrulevyistä ei ole juuri hyvää sanottavaa! kuten ei juuri mistään muustakaan paitsi hinnasta.
300td -91, manuaali.
Laitoin ite Boschin levyt ja palat eteen. Tiedä kummassa vika, mutta jarrut ei
edelleenkään tunnu pitävän yhtähyvin kuin alkuperäisillä osilla. Aluksi ei jarruta kunnolla ja sitten vasta ottaa kiinni. Seuraavaksi pitää laittaa Juridia
paloiksi.
edelleenkään tunnu pitävän yhtähyvin kuin alkuperäisillä osilla. Aluksi ei jarruta kunnolla ja sitten vasta ottaa kiinni. Seuraavaksi pitää laittaa Juridia
paloiksi.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Tuo on etujarrulevykeef kirjoitti:dealer kirjoitti:Eipä ole jäähdytettyjä levyjä Mersuissa takana ellei jossain erikoiserikoismallissa.
KL kautta saa Bosch jarruosat ja tarvittaessa myös originaljarrupalat, en tiedä onko niissä sitten käytössä eroa mutta merkki ei ole Bosch.
Eipä noita jarruosia ole usein tarvinnut takuuseen vaihtaa, aika hyviä Boschit on.
Niin tossa KL:n sivuilla on kuva jääh. levyistä s202:n (farkkuun) ilmeisesti kuva eksyny väärin, mutta meniskö kuitenkin jääh. levyt taakse
Tätä tarkoitin kohta 4983

Mä laitoin eilen illalla kaikki laikat ja palat uusiksi (Bosch). Tänään katsastukseen, erot 0% joka paikassa 

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Sen verran voin kommentoida kun puhutaan ns. alkuperäisistä/orginaali osista vs.tarvike/piraatti ettei niissä aina ole eroa.Itse olen töissä eräässä firmassa jossa valmistamme alustan ja vaihdelaatikon osia eri autotehtaille ja yllätys,yllätys niin sanotuille tarvike jälleenmyyjille ja tavara on sama.
Pois lukien että useimmiten ei alkuperäisvalmistus numeroa ei saa olla ns.tarvikeosissa.Hauskaa kuitenkin on mielestäni se että ns.tarviketukut maksavat meille paremmin osista kuin itse autotehtaat!!!!
Pois lukien että useimmiten ei alkuperäisvalmistus numeroa ei saa olla ns.tarvikeosissa.Hauskaa kuitenkin on mielestäni se että ns.tarviketukut maksavat meille paremmin osista kuin itse autotehtaat!!!!
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Vw Caravelle TDI
Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
Samaa huomiota mullakin... vanhat juridit eivät lianneet lähellekään noin paljon, ja lika oli harmaampaa (näkyi vähemmän) verrattuna boschin pikimustaan. Onneksi on melko simppelit vanteet, ei mitään kuusiokoloruuvirivistöjä ym. keräämässä likaa talteen.pelamo kirjoitti:Itsellä nyt ollut Bosch nyt noin 13 tkm alla edessä (palat ja levyt) ja ei valittamista. Ei puolla, ravista tms ja ottaa hyvin kiinni. Ainut huono puoli on että jarrupölyä irtoaa mielestäni reilusti (suhteellista sekin).
C180T (S202) -99
Loppupäätelmä
Keskusteluketjun loppupäätelmä:
Ostan alkuperäiset levyt/palat, makso mitä makso
Ostan alkuperäiset levyt/palat, makso mitä makso
