Tarvike vs. alkuperäinen jarrulevy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Tarvike vs. alkuperäinen jarrulevy

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Moro

Onko kertynyt käytännön kokemuksia jarrulaikkojen laatueroista
lähinnä kulutuskestävyyden suhteen? Elikkäs kun nyt kuukauden tyrkytys
on Boschin laikoista, jotka ovat melkein puolet halvemmat kuin
alkuperäiset, niin kestävätkö myös puolet lyhyempään tai meneekö
helpommin kieroksi.

Kyseessä S202:n jäähdytetyt etulevyt. Jos pistää boschit, niin
varmaan sitten myös saman valmistaja jarrupalasatsinkin, kun taas alkuperäisen kanssa alkuperäista. Vai onko seoksien suhteessa niin
suurta merkitystä (laikat tai palat kuluu seka-asennuksessa ennen
aikojaan)?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

jarru

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Se on uhan sama, kunhan et laita biltema kamaa. Mersuissa on niin hyvät jarrusysteemit verrattuna vaikka Opeliin. Tarvikeosilla oman auton jarrut ei puoltanut yhtään katsastuksessa
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

kuluminen

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Niin ja siitä kulumisesta:

Tarvikepalat kuluu vissii vähän nopeemmin kuin uudet......?
Levyt on samaa tavaraa, ei niissä oo juurikaan eroja, mun mielestä.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Re: jarru

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

jusa82 kirjoitti:Se on uhan sama, kunhan et laita biltema kamaa. Mersuissa on niin hyvät jarrusysteemit verrattuna vaikka Opeliin. Tarvikeosilla oman auton jarrut ei puoltanut yhtään katsastuksessa
Erittäin paljon samaa mieltä: Bilteman levyt täristäneet ja juputtaneet uudesta asti. Hanki jonkun paremman tarvikevalmistajan levyt taikka alkuperäiset.. :wink:
W124 230E -91
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Re: jarru

Viesti Kirjoittaja Classic »

jusa82 kirjoitti:Se on uhan sama, kunhan et laita biltema kamaa. Mersuissa on niin hyvät jarrusysteemit verrattuna vaikka Opeliin. Tarvikeosilla oman auton jarrut ei puoltanut yhtään katsastuksessa
Hei viisaat, missä vaiheessa noita jarruremppoja alkaa tuleen? Osais vähän seurata. Itsellä W202 bensa, 96tkm. Pelaa vielä kuin enkeli.

Totta puhut muuten Opelin jarruista, muijalla on -91 Kadett 100tkm ja koko ajan saa olla putsaamassa etulaikkoja, täristää helvetin herkästi, palaa mennyt ja kerran on levyt vaihdettu.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Re: jarru

Viesti Kirjoittaja HVM »

Classic kirjoitti:
jusa82 kirjoitti:Se on uhan sama, kunhan et laita biltema kamaa. Mersuissa on niin hyvät jarrusysteemit verrattuna vaikka Opeliin. Tarvikeosilla oman auton jarrut ei puoltanut yhtään katsastuksessa
Hei viisaat, missä vaiheessa noita jarruremppoja alkaa tuleen? Osais vähän seurata. Itsellä W202 bensa, 96tkm. Pelaa vielä kuin enkeli.

Totta puhut muuten Opelin jarruista, muijalla on -91 Kadett 100tkm ja koko ajan saa olla putsaamassa etulaikkoja, täristää helvetin herkästi, palaa mennyt ja kerran on levyt vaihdettu.
Ei tee Biilhelvetin levyillä hevonpeetä :x Ostin joskus a-koppa omegaan nuukuuksissani ja olivat ropelilla viikossa. :evil: No, ompahan komeat tuhkakupin jalat valmiina kun joskus innostuu tinailemaan.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Alkuperäisistä jarrupaloista ei ole kokemusta, mutta tarvikepaloja on tullut jokunen merkki kokeillu. Esim. AD:en palat kuluvat tosi nopeasti ja Lucasin palat kestävät tosi hyvin. Jarrulevyissä tarvikkeet ajavat asiansa, tosin Biltemaa en minäkään ostaisi! Boschin levyt ovat laadukkaat, itse luottaisin ainakin..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Classicille tiedoksi:
No tolla mun kinnerillä on päästelty 200tkm. Talvirenkaita vaihtaessa
kattelin että ois levyt aika ohkaset, vaikka ei hyö mitään huollossa
kesällä asiasta informoineet.

En sitten tiedä onko normaalia vai ei, mutta tuo automaagi ja ESP
taitaa syödä laikkoja enempi kuin normaalisti on totuttu?
Tai sitten nykyiset asbestittomat palat.

Nyt kun ajaa märällä pitkää matkaa, eikä jarruta ennenkuin kotipihaan
kääntyessä, niin jarrut on jarrutuksen alussa hieman tehottomat.
Oisko kuluman syytä, tai sitten vaan ominaisuus?

Paljonko muuten levy saa olla kulunut tai paksuutta jäljellä?
(Jäähdytetyt levyt).

Mites noi zimmermannin reikälevyt, onko mitään käytännön iloa,
varsinkaan kun ei oo isoreikäisiä aluja? :wink:
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Tottahan se ESP syö laikkoja..ajotavasta ja liukkaudesta riippuen tietysti :lol:
MB W210 200cdi -01
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Omaan W124:een tein jarruremontin 5 vuotta sitten, käytin kaikki jarruosat
Boschin laipoilla ja paloilla. On toiminut ja toimii vieläkin moitteettomasti.
Voin suositella. Alkuperäinen taitaapi olla Bochin käsialaa. Tämä tietenkin
arvaus.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Itsellä just vaihdetut (eteen) Boschn levyt ja palat, tyytyväinen olen.
Alkuperäiset kesti n 165tkm,sitte meni levyt kieroiks (edestä), paloista oli vielä paljon jäljellä.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1003
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

jarrut

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Tuntuu toi nykynen jarrulaikkateräs "orkkis"kulumaan kovin .Orkkis palat taitaa kestää useammat levyt.
Eli laikat vaikka tarvikkeena ja palat edelleen orkkiksia ja kukkuu.


Terveisin Jamppa
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

TompSa kirjoitti:Classicille tiedoksi:
No tolla mun kinnerillä on päästelty 200tkm. Talvirenkaita vaihtaessa
kattelin että ois levyt aika ohkaset, vaikka ei hyö mitään huollossa
kesällä asiasta informoineet.
Eivät veholla informoineet minuakaan, vaikka 10 000km aikaisemmin katsastusmies totesi että levyjen paksuus menee just ja just, tule seuraavan kerran näyttämään uusilla etulevyillä.

Mulla on nyt takana 130 000km, ja ajattelin vaihtaa kun katsastus pukkaa päälle viimeistään toukokuussa.
TompSa kirjoitti: Paljonko muuten levy saa olla kulunut tai paksuutta jäljellä?
(Jäähdytetyt levyt).
Hylkäysraja 19,4 mm. (S202:n jäähdytetyt etulevyt).
Viimeksi muokannut Bf109, Ma 14.02.2005 01:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C180T (S202) -99
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Onkos tossa (s202) tai kuuluko olla jääh. levyt takana :?: kun sponsorin sivuilla tuntuu jääh. näkyvän. Mulla ei muistaakseni ole..
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 881
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

No sopivasti tuli tää jarrukeskustelu kun katsastusinssi ei päästäny läpi kun liian kuluneet etulevyt ! Ja 0 anto etuakselilta rullilla :D

Motonetistä tuli bongattua tälläset W124 Eteen ei-jäähd aito uritettu ATE-PowerDisc 34.00e. Hintaeroa tulee tavalliseen 14e. Ajattelin kyllä ihan kokeilumielessä hommata. Ei sitte joku ole jo kokeillut että onko pelkkää rahan tuhlausta?
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Asiasta vähän liveten, oottekos huomannet moista. Ostin ton 202:sen joku vuos sitten Veholta ja takajarrut täristi. Soitin ko. firmaan että auton piti olla kunnossa ja nää täristää. Ok, Veho vaihto uudet levyt ja palat omaan piikkiinsä (kommentti oli että kun auto seisoo pihalla, niin levyihin kertyy ruostetta joka täristää), ei muuten huomannu n. 60km/h ajossa. No pari kuukautta ajeltuani, siis päivittäin ilman auton seisotuksia ongelma heräsi taas :?: . Nyt ko. täristys on taas hävinnyt ihan itekseen. Hiiretkö siellä käy salaa sitä ruostetta syömässä :o
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

keef kirjoitti:Onkos tossa (s202) tai kuuluko olla jääh. levyt takana :?: kun sponsorin sivuilla tuntuu jääh. näkyvän. Mulla ei muistaakseni ole..
Ei ole mullakaan (s202, mopoin kone mitä löytyy). Jäähdytys takana sinänsä jo hiukka mietityttää, kun takalevyt eivät taida olla yleensä kovinkaan lujilla. Mitä nyt liukkailla ASR/ESP saattaa vähän niitä kiusailla ;) Edessä jäähyjen käyttöön sitten voi löytyäkin enemmän perusteluita.
C180T (S202) -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17276
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eipä ole jäähdytettyjä levyjä Mersuissa takana ellei jossain erikoiserikoismallissa.

KL kautta saa Bosch jarruosat ja tarvittaessa myös originaljarrupalat, en tiedä onko niissä sitten käytössä eroa mutta merkki ei ole Bosch.

Eipä noita jarruosia ole usein tarvinnut takuuseen vaihtaa, aika hyviä Boschit on.
wiimax.fi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ja kun kerran taas tuli Biltema puheeksi lausun eriävän mielipiteeni, eli Bilteman laadusta ei oo mitään negatiivista sanottavaa mulla koskaan ollu myöskään jarruosista. Että näin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

dealer kirjoitti:Eipä ole jäähdytettyjä levyjä Mersuissa takana ellei jossain erikoiserikoismallissa.

KL kautta saa Bosch jarruosat ja tarvittaessa myös originaljarrupalat, en tiedä onko niissä sitten käytössä eroa mutta merkki ei ole Bosch.

Eipä noita jarruosia ole usein tarvinnut takuuseen vaihtaa, aika hyviä Boschit on.

Niin tossa KL:n sivuilla on kuva jääh. levyistä s202:n (farkkuun) ilmeisesti kuva eksyny väärin, mutta meniskö kuitenkin jääh. levyt taakse :?:

Tätä tarkoitin kohta 4983
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Kiitoksia kaikille vastanneille, pistänpä Boschin laikat tilaukseen!

Asennuksessa ei taida olla mitään kovin ihmeellistä huomioitavaa?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17276
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Niin tossa KL:n sivuilla on kuva jääh. levyistä s202:n (farkkuun) ilmeisesti kuva eksyny väärin, mutta meniskö kuitenkin jääh. levyt taakse
Tätä tarkoitin kohta 4983"

No tuo 4983 on se tavallinen takajarrulevy joka on myös 124 farkussa takana.
Katsoessasi tuota kuvaa huomaat, että aika pieni olisi käsijarrurumpu jos tuo olisi takajarrulevy.

Takajarrusatulan "rakoon" ei mahdu niin paksu levy, että se voisi olla jäähdytetty.

Bilteman iskarit on p*****stä. :D
wiimax.fi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Dealerille:Eläpäs hauku niitä Biilteman iskareita, ihan hyviä ovat niin öljy ku kaasuiskaritki olleet 8)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Itse laitoin joskus 205 Pesoon Bilteman oljyiskarit. Ihan valehtelematta ne toimivat hyvin noin 1500 km, jonka jalkeen teho katosi aivan taysin. Ja kyseessa oli kesakeli, eli tuota ei voi laittaa esim. pakkasen piikkiin.

Kokemuksesta on toki aikaa 9 vuotta, ehka laatu on parantunut sen jalkeen.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Wahva115 kirjoitti:Dealerille:Eläpäs hauku niitä Biilteman iskareita, ihan hyviä ovat niin öljy ku kaasuiskaritki olleet 8)
mulla oli ex. harrastepelissä ostettaessa bilteman sport iskarit, aivan kauhea ajettava :evil: bilsteinin ralli iskarit laitoin ja ajettavuudessa oli ero kuin yöllä ja päivällä :wink:
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

Pistin eilen Boschin jarruhärpäkkeet tilaukseen tuolta sponsorilta. Minkälaisia aikoja KL:n toimituksissa on mennyt? Mietin vain että ehtiikö hyvällä säkällä linja-auto tuomaan viikonlopuksi askarreltavaa vai meneekö seuraavaan...
C180T (S202) -99
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Ja kun kerran taas tuli Biltema puheeksi lausun eriävän mielipiteeni, eli Bilteman laadusta ei oo mitään negatiivista sanottavaa mulla koskaan ollu myöskään jarruosista. Että näin
Eikös tekniikan maailma (<-- pthui!) jokin aika testannut Bilteman jarrupaloja ja totesi ne vaaraksi liikenneturvallisuudelle. Jarrut kuulemma katosi lähes heti kovassa jarrutuksessa jonka lisäksi palat oli niin kovaa materiaalia että ne söivät levyt rikki alta aikayksikön.
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

e320 kirjoitti: Eikös tekniikan maailma (<-- pthui!) jokin aika testannut Bilteman jarrupaloja ja totesi ne vaaraksi liikenneturvallisuudelle.
Bilteman jarrupalat olivat parhaiden joukossa, saivat 4 tai 5 tähteä kun esimerkiksi noi boschit vain 3. Boscheissa arvosanaa pudotti märkäpito. Hännänhuippu taisi olla peräisin Motonetistä.
C180T (S202) -99
Lash
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 02.12.2004 22:24
Paikkakunta: S.joki/Tre

Viesti Kirjoittaja Lash »

Enään en Biilteemasta hae kuin joitakin piste osia mitkä eivät ole ns kulutus tavaraa autossa.. harraste pelissä tuli kokeiltua bilteman iskarit jotka olivat alla yhden kesän (n.5000km) jonka jälkeen ihan selvät ja roskiin. :(
¨
No tästä ku tyhmä pää on ni ei oppinut ja menin ostamaan kytkimen tuohon autoon se kesti täydet 10 päivää jolloin se korkkas mustanlahden valoissa ku tulin kaupungista pois päin... kyllä harmitti... ei muutakuin onstin sitten kunnon Borg Backin.. nyt se on jo toiminut useita kesiä... Isä aina yrittääkaupataa että mennään hakeen osat bilhe*vetistä mutta aina pistän vängäten vataan ettei siin ole mitään järkeä kaikkia osia kahteen kertaan ostaa. :?

Kokemukseen menee minun mielipiteeni tuosta biltemasta ja en voi ollenkaan suositella muutakuin johtoja ja joitakin pistetyökaluja :shock:

omiin autoihin en viitsi hommata kuin laadukkaampia merkkejä tarvikkeenä tai orginaalia niiden kanssa ei tarvi tapella toimivuuden ja sopivuuksien kanssa.

Kalle J
Aina on mahdollista oppia jotain uutta.
VW
Opel GT -70 1.9

P.S. antakee armoa lukihäiröselle
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Joo biltemasta en ostaisi mitään mikä liittyy auton toimintaan..
Mutta jos levyt menee kieroksi(ja vanhatkin meni) niin turha kirota niitä levyjä..
Jarrusatulan toimintaa kannattaisi alkaa herkistelemään, liukuja rasvaamaan/vaihtamaan.
Vastaa Viestiin