Ruiskupumpun vaihto 200d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Kyllä sen 601-603:sen ketjun vaihtaa 20 minuuttiin kun on oikeat työkalut ja työ on juhlaa 8)
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Allu D. kirjoitti:Kyllä sen 601-603:sen ketjun vaihtaa 20 minuuttiin kun on oikeat työkalut ja työ on juhlaa 8)
Täytyy myöntää, että ensikertalaiselle ei tunti riittänyt :oops: (samalla meni tosin nostajatkin uusiksi kun kerran oli venttiilikoppa auki). Virallisia työkaluja ei ollut, mutta nippusiteitä meni kassillinen kun halusin varmistaa uutta ketjua paikalleen pyörittäessä ettei hyppää hampaalta...Miten ammattilaiset tuon varmistaa, hyppääkö helposti?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

paloviita kirjoitti: Kannattaa muistaa. Itselläni ei sattunut olemaan kun käytin pumppua irti. Seuraavassa ajoituksen hienosäädössä kovettunut o-rengas alkoi vuotamaan. Ei hymyilyttänyt, tällaiselta amatööriltä meni melkein kolme tuntia uuden tiivisteen vaihtamisessa. No tuli samalla lovettua vähän kaasuvivun stopparia ja pyöriteltyä kierrostenrajoitusruuvia...

Varmista pumpuntekijältä oikea ajoitus ennenkuin otat vanhan pumpun pois.
O-rengas hankittuna, pumpuntekijä sano ajoitukseksi 20-21astetta.
Amatöörejä tässä ollaan itsekkin, ainakin tällä autonrassuu-alalla :D
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

vesa kirjoitti:
E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...
Hiivassa? :roll: :D
Ja se vielä että jos meinaat että puhun pas..aa noista hydrauli-iskareista, niin katoppa tämä:

Esim. KL-varaosat myy takaiskaria (normaali nestemmäinen) hintaan 80€/kpl
Ja HYDRAULINEN sedaniin hintaan 260€/kpl, sekä farmariin 330€/kpl.

Kerroin tämän vain siksi, että et luule normaalia nesteiskaria hydrauli-iskariksi..... 8)
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

E300TD kirjoitti:
vesa kirjoitti:
E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...
Hiivassa? :roll: :D
Ja se vielä että jos meinaat että puhun pas..aa noista hydrauli-iskareista, niin katoppa tämä:

Esim. KL-varaosat myy takaiskaria (normaali nestemmäinen) hintaan 80€/kpl
Ja HYDRAULINEN sedaniin hintaan 260€/kpl, sekä farmariin 330€/kpl.

Kerroin tämän vain siksi, että et luule normaalia nesteiskaria hydrauli-iskariksi..... 8)
Ja minä siksi että tiedän kyllä mitä tarkoitat :D Eikä nyt ruveta vatvomaan hydrauliikkaa...
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

paloviita kirjoitti:
Allu D. kirjoitti:Kyllä sen 601-603:sen ketjun vaihtaa 20 minuuttiin kun on oikeat työkalut ja työ on juhlaa 8)
Täytyy myöntää, että ensikertalaiselle ei tunti riittänyt :oops: (samalla meni tosin nostajatkin uusiksi kun kerran oli venttiilikoppa auki). Virallisia työkaluja ei ollut, mutta nippusiteitä meni kassillinen kun halusin varmistaa uutta ketjua paikalleen pyörittäessä ettei hyppää hampaalta...Miten ammattilaiset tuon varmistaa, hyppääkö helposti?
On olemassa työkalu nokkapyörän päälle, ettei ketju hyppää pois hampailtaan. Se kiinitetään kahteen ensimmäiseen VK-kannen pultin reikään. On kyllä taputuksen arvoinen suoritus ensikertalaiselta!!!!! :D :D :D
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No nii, nyt tässä on jo sama kysyä. Kumpi on parempi nosto vai työntö?
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

vesa kirjoitti:
E300TD kirjoitti:
vesa kirjoitti:
E300TD kirjoitti:Niin ja siitä korkeudensäätöjärjestelmästä. Kannen päässä on korkeudensäätöjärjestelmän pumppu, joissain malleissa. Siihen ei saa laitettua jakoketjun pidintä, ellei sitä ota pois... Eli taas tulisi siinä mallissa lisää töitä..... Ja jos ette tosiaan tiedä mikä on korkeudensäätöjärjestelmä, niin se on sellanen missä on takana hydrauli-toimiset iskarit...
Hiivassa? :roll: :D
Ja se vielä että jos meinaat että puhun pas..aa noista hydrauli-iskareista, niin katoppa tämä:

Esim. KL-varaosat myy takaiskaria (normaali nestemmäinen) hintaan 80€/kpl
Ja HYDRAULINEN sedaniin hintaan 260€/kpl, sekä farmariin 330€/kpl.

Kerroin tämän vain siksi, että et luule normaalia nesteiskaria hydrauli-iskariksi..... 8)
Ja minä siksi että tiedän kyllä mitä tarkoitat :D Eikä nyt ruveta vatvomaan hydrauliikkaa...
ainakaan vielä, kun tuo akkakaan ei ole menossa nukkumaan... :D
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No, vastaan itse itselleni. Työntö on parempi, kun tietää että saa vielä nostaa :D

Mulle ei kyllä vieläkään oo selvinnyt, miten se tuo pumpun vaihto kaikessa yksinkertaisuudessaankaan käy? Onko kellään lyhyttä yhteenvetoa?
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Samaa mieltä, ainakin tuosta työnnöstä!!!

________________

(IMU,PURISTUS,TYÖ,POISTO.....)
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

jiipee kirjoitti:No, vastaan itse itselleni. Työntö on parempi, kun tietää että saa vielä nostaa :D

Mulle ei kyllä vieläkään oo selvinnyt, miten se tuo pumpun vaihto kaikessa yksinkertaisuudessaankaan käy? Onko kellään lyhyttä yhteenvetoa?
Kirjaillaanpa muistinvaraisesti karkea kaava:

- Ajoitusmerkki uuden pumpun lukemaan (21 ast?) Katso pumpun merkistä tai venttiileistä ettei mene kierroksella pieleen.
- Imusarja irti
- syöttöputket irti (mielellään tulpataan)
- kaasuvivusto irti
- johdot ja alipaineletkut irti
- polttoaineen siirtopumppu (valuu öljyä!) ja polttoaineen paluuputki (banjo) pumpusta irti
- serpentiinihihna löysälle
- alipainepumppu irti
- Pumpun akselin vasenkätinen pultti (17 mm avainväli) auki
- ketjunkiristin löysälle
- pumpun ketjupyörän alle tungetaan rättiä tms. ettei pyörä putoa tai ketju hyppää
- pumpun laipan kolme kiinnityspulttia auki
- takakannakkeen pultti auki

- Pumppu pitäisi nyt lähteä irti. (200:ssa öljynsuodattimen jalka taitaa olla aika lähellä.)

- Uuden pumpun kyljestä 17mm kannalla oleva proppu auki ja ajoitusmerkki lukitaan (11 mm hahlotappi) kohdalleen.

- säädä lohkossa oleva ennakonsäätöruuvi (8 mm avainväli) säätöalueensa puoliväliin

- uusi pumppu paikalleen. Akselin uritus on tiuha, mutta vaatinee pumpun kääntelyä ennenkuin osuu kohdalleen. Varmista, että menee kunnolla paikalleen ennenkuin kiristät sen vasenkätisen pultin.

- Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ei kannata pyöritellä moottoria ennenkuin on ketjupyörä ja kiristin paikoillaan.

- tarkista lopuksi ajoitus.


Joku muu saa täydentää jos unohdin jotain oleellista...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kiitoksia Paloviita :!:

Ainut mikä jäi kaivertamaan, mikä on serpentiina hihna? Minäkö tyhmä, en älyä!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no viimeksi tänään niittasin OM601sen jako ketjun vasaralla lukkopihdillä ja terävällä tampilla. ei se nyt niin vaikeaa ole...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Jakoketju maksaa meillä tuohon myllyyn 58eskoo ja asennettuna 95-105eskoo. Et, silleen..... ", kirjoitti E300TD

Samat hinnat kuin meilläkin.
Ero on vain siinä, että E300TD lupailee vaihtaa tunnissa jakoketjun neljään autoon, minä en.

Mukavaa muuten että täällä kirjoittelee muitakin "KL-asentajia" kuin minä.
Montako teitä on Koskisella töissä ?
Minkäverran myytte KL-osia ?
wiimax.fi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

jiipee kirjoitti:Kiitoksia Paloviita :!:

Ainut mikä jäi kaivertamaan, mikä on serpentiina hihna? Minäkö tyhmä, en älyä!
Serpentiinihihna on yksi monista nimistä apulaitteita pyörittävälle moniurahihnalle. Jos kiristintä ei päästä löysälle, kiristinpyörä on tiellä alipainepumppua irroitettaessa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

dealer kirjoitti:"Jakoketju maksaa meillä tuohon myllyyn 58eskoo ja asennettuna 95-105eskoo. Et, silleen..... ", kirjoitti E300TD

Samat hinnat kuin meilläkin.
Ero on vain siinä, että E300TD lupailee vaihtaa tunnissa jakoketjun neljään autoon, minä en.

Mukavaa muuten että täällä kirjoittelee muitakin "KL-asentajia" kuin minä.
Montako teitä on Koskisella töissä ?
Minkäverran myytte KL-osia ?
Asentajia on kolme + yksi hoitaa puhelimen ja varaosat. Olitko viimeviikolla saksassa, kun KL-varaosat jäjesti sen matkan?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

paloviita kirjoitti:
jiipee kirjoitti:No, vastaan itse itselleni. Työntö on parempi, kun tietää että saa vielä nostaa :D

Mulle ei kyllä vieläkään oo selvinnyt, miten se tuo pumpun vaihto kaikessa yksinkertaisuudessaankaan käy? Onko kellään lyhyttä yhteenvetoa?
Kirjaillaanpa muistinvaraisesti karkea kaava:

- Ajoitusmerkki uuden pumpun lukemaan (21 ast?) Katso pumpun merkistä tai venttiileistä ettei mene kierroksella pieleen.
- Imusarja irti
- syöttöputket irti (mielellään tulpataan)
- kaasuvivusto irti
- johdot ja alipaineletkut irti
- polttoaineen siirtopumppu (valuu öljyä!) ja polttoaineen paluuputki (banjo) pumpusta irti
- serpentiinihihna löysälle
- alipainepumppu irti
- Pumpun akselin vasenkätinen pultti (17 mm avainväli) auki
- ketjunkiristin löysälle
- pumpun ketjupyörän alle tungetaan rättiä tms. ettei pyörä putoa tai ketju hyppää
- pumpun laipan kolme kiinnityspulttia auki
- takakannakkeen pultti auki

- Pumppu pitäisi nyt lähteä irti. (200:ssa öljynsuodattimen jalka taitaa olla aika lähellä.)

- Uuden pumpun kyljestä 17mm kannalla oleva proppu auki ja ajoitusmerkki lukitaan (11 mm hahlotappi) kohdalleen.

- säädä lohkossa oleva ennakonsäätöruuvi (8 mm avainväli) säätöalueensa puoliväliin

- uusi pumppu paikalleen. Akselin uritus on tiuha, mutta vaatinee pumpun kääntelyä ennenkuin osuu kohdalleen. Varmista, että menee kunnolla paikalleen ennenkuin kiristät sen vasenkätisen pultin.

- Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Ei kannata pyöritellä moottoria ennenkuin on ketjupyörä ja kiristin paikoillaan.

- tarkista lopuksi ajoitus.


Joku muu saa täydentää jos unohdin jotain oleellista...
pieni hieno säätö tuohon irrotukseen ja asennukseen. ajoitus on 15astetta jykk. 7mm elementeillä yleensä optimaalisin on 13astetta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

OT:
Rami oli Saksanreissulla, siis meidän pomo.
Meitä on 5 asentajaa + varaosamyyjä ja pomo ottamassa töitä vastaan.

Minä tuurailen tarvittaessa varaosapuolella ja pomon ollessa poissa, tuohan sekin vaihtelua työnkuvaan...
wiimax.fi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Mika.T kirjoitti:
pieni hieno säätö tuohon irrotukseen ja asennukseen. ajoitus on 15astetta jykk. 7mm elementeillä yleensä optimaalisin on 13astetta.

Ajoitus täytyy kysyä pumpun tekijältä. Riippuu siitä mihin kohtaan on lukinnut painosarjan. Osa tekijöistä lukitsee alkuperäisen ohjeen mukaan, jolloin 7 mm tapeilla ajoitusta pitää myöhästää (=>19-21 asteeseen). Toinen tapa on lukita painot sellaiseen kohtaan, että alkuperäinen ennakko (13-15 astetta) säilytetään. Todellinen ennakko on molemmissa tapauksissa sama.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikös se nyt kuitenki olis järkevintä rakentaa se pumppu niin että se toimii alkuperäsellä ajoituksella... tuomosen 7mm elementeillä olevan mesen ku vie 10vuoden päästä huoltoon jossa pumppua pitää säätää niin siinä voi joku ehkä ihmetellä ku ei käy 13-15asteen ajoituksella :D saattaa jo kalista vähän :D
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

No niin pumppu tuli vaihdettua, kiitos asiantuntevista kommenteista. Vaihto operaatio sujui melko kivuttomasti, päänvaivaa aiheutti se ettäa vereksessä pumpussa oli sähköinen tyhjäkäynnin säätö ja vanhassa alipaine toiminen. No nyt ei sitten oli minkäänlaista, sähköjohto tallin nurkassa. Melko terävä tuo tyhjäkäynti ääni. Soppaa tulee reilusti, kun tallan painaa pohjaan savua tulee putken täydeltä :D Täytyy tuota syöttöä hieman pienentää. Kaasuvivustosta ilmeisesti jotain häikkää, kaasu meinaa jäädä päälle. Nyt vaan innolla ootetaan pääsiäistä, niin pääsee tuon solmun asennukseen :wink:
Vastaa Viestiin