Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Auto kävi alkuperäisten jousien vaihdossa. Työ ei ole yksinkertainen, koska edessä vetarit ja iskunvaimentimet joutuu irrottamaan. Näin ollen jousen yläpään kumien vaihteluakaan ei voi harrastaa auton korkeuden säätämiseksi noin vaan. Oli siis oikea ratkaisu laittaa ykkösen kumit eteen, koska keula ei mielestäni laskenut juuri yhtään. No, aika näyttää miten keulapuoli laskee. En tiedä, saisiko autosta tasapainoisemman näköisen, jos taakse laittaisi nelosen kumit? Keulassa nyt siis "1"- ja takana "3"-kumit. Benzworldissa ym. foorumeilla on monta topicia 4Maticin laskemisesta. Lorinser tai vastaava teki sarjan madallusjousia, joka myytiin nopeasti loppuun.

70 km kaupunkireissulla pienen pakkaskelin kulutus ajotietokoneen mukaan on ollut n. 11,5 l/100 km, 140 km maantiereissu melko matalalla keskinopeudella tiputti kulutuksen 10,4 l.

Naviantennin korjaussarja saapui. Olen ollut kuulevinani kierrosten mukaan johtuvaa naputusta radiota/cd:tä kuunnellessa, mistähän ottaa häiriötä?

Hollannista löytyi autoon kuuluvat, 8x17 Sador-aluvanteet. Itse asiassa alla olevia kuvia katsoessa täytyy todeta, että olen alkanut jo tottua noihin Dezenteihinkin... :oops:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja karra »

Ei hassumman näköinen :thumbup:

Eroaako väykyn nelimaticci edellisen satalankun tekniikasta? Olettaisin että kyllä...

W163 on toki erilainen, vai onko? Siinä on jakovaihteisto mielestäni ketjulla. Olen saanut tänä talvena pari kertaa ML:n ajonvakautuksenkin puuttumaan peliin, kurvissa kun on alkanut puskea - renkaat alkaa kenties olla menettäneet teränsä. Sitten lumisohjossa joskus on myös ihan suoralla tiellä vilkuttanut kolmiovaloa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On erilainen. Siinä missä W124 4Matic on normitilanteessa takavetoinen ja luiston ilmaantuessa muuttui nelikoksi, tässä on jatkuva nelikko 35/65 vetosuhteella. Lukkoja ei ole, vaan niiden toiminta on korvattu jarruttamalla sutivaa pyörää. Lisänä on vielä ESP, vaikkei se nelikkoon vaikutakaan. Liukkaalla kun kíihdytin pitäen kaasun melko syvällä, luistonesto toimi kyllä tosi sähäkästi ja nopeasti, ei ollenkaan booannut voimakkaasti.

Vaihdoin kattoantennin kumitupin ja -tiivisteen. Auto alkaa olemaan ulkoapäin orkkiskuosissa, ainoastaan vanteita vailla. Mulla taisi olla väykyn original zubehör-roiskeläpätkin jossain hyllyssä.

Sisältä puuttuu/on rikki muutama sininen muoviosa, niistä on ostoilmoitus kauppatorilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

karra kirjoitti: La 07.12.2024 11:44 Ei hassumman näköinen :thumbup:

Eroaako väykyn nelimaticci edellisen satalankun tekniikasta? Olettaisin että kyllä...
Selvennys vielä jakiksesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja E38 »

Oikeen hyvällehän se alkaa näyttämään! :thumbup: Melkeen laittaisin taakse nelosen kumia...
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4557
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kiva nähdä siisti väykkä kun ne tuppaa olemaan enemmän yleensä ruosteessa eikä vähemmän.
Asiallisen oloinen peli, ja vielä nelikko!
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja karra »

E38 kirjoitti: Su 08.12.2024 00:10 Oikeen hyvällehän se alkaa näyttämään! :thumbup: Melkeen laittaisin taakse nelosen kumia...
Samaa mieltä. Ryhtiä pitää olla!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja epk »

Ai että monothan tuo tarvitsee allensa :D
DSC_0251.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

epk kirjoitti: Su 08.12.2024 10:20 Ai että monothan tuo tarvitsee allensa :D
DSC_0251.JPG
Auton arvo kaksinkertaistunee noilla vanteilla? :-D Lie vähän liian tyyriit.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Autoon vaihdettiin eilen nelosen takajousikumit, ja se on nyt alustaltaan oikeastaan niin lähellä tehdasasetusta kuin voi. Parts Info nimenomaan suositteli korkeimpia kumeja noiden takajousien kanssa. Keulassa on siis matalimmat kumit, se laskeutuu jos laskeutuu joskus. Lisäksi rattiakselin läpivienti vaihdettiin, kyllä nyt on hiljainen auto. Ilmastoinnin kompressori, kuivain ja katkaisijat vaihdettiin ja systeemi täytettiin. Erikoista, että merkkiliikkeen kautta tilattu kompressorin korkeapaineyhteen tiiviste ei ollut käypäinen - varmaan sarjatiivistee kestää.
Havaittiin, että tasonsäädön säätötangon pallonivelet ovat juntturissa ja kiristimen hihnapyörä pitää kahnuttavaa ääntä.
Lengenfelderin matot saapuivat myös. Täytyy ottaa paremmalla kelillä kuvia. Hollannista löytyi alkuperäiset 8x17-Sadorit, ne ovat sieltä matkalla, saapunevat joskus.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Karel »

Paljonko joutui Sadoreista pulittamaan? Jos sattuu eteen yksi yksinäinen ja ylimääräinen niin vinkkaa. Talvisetissä on minulla yksi romuna.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Satsi em. koossa 400 e. Rahtia melkein pari sataa, kun ei ole tuttuja tuollapäin. Kleinanzeigenissa niitä on eniten tarjolla, kuten myös R129 8,25x17-kokoa, joka järestään päälle tonnin per kierros. Nämä löytyi tacen W210-ryhmän kautta, kun kyselin vanteita. Myyjänä purkaamo kuitilla, mutta omistajan omat vanteet, jotka olleet varastossa pitkään. Nämä ei varmaan ole virheettömät, muttei ole autokaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onhan se vielä vähän päällekarkaajan näköinen, mutta saa nyt olla. Alla vertailua ensimmäisiin kuviin. Ei kyllä kovin suurta muutosta ole tapahtunut. Perä noussut kaaresta kokeillen ehkä pari sormen paksuutta.

tn_IMG_20241226_145348_HDR.jpg
tn_IMG_20241111_103714_HDR.jpg
tn_IMG_20241226_145314_HDR.jpg
tn_IMG_20241111_103634_HDR.jpg

Vikakoodien luvussa löytyi seuraavia koodeja:
P0155 Rakenneosan G3/3 (happitunnistin vasen, ennen kattia), lämmitys
P0150-130 G3/3 sama (tila: ei määritetty)
C1504-009 ESP: järjestelmä pois toiminnasta, ohjauskulma-anturi perusasettamatta (tallennettu).
B1156-005 Ohjainlaitteessa oikosulku maadotukseen tai virtakatkos. CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen TSG-VR kanssa häiriö (tallennettu).
B1436-014, -012 Keskuslukituksen turvaaika ylittyi
B1707 sisätilahälytys laukaistiin
B1280 lasinmurtumailmoitin signaalissa on vikaa (tallennetut)
B1217-002 Sadetunnistimen tuulilasiadaptio ei ole mahdollista (olemassa ja tallennettu).
Parit parkkitutkan anturit rikki
B1232 B12 kylmäaineen paineen tunnistin
B1416 A31m1 kiertovesipumppu.

Tuo viimeinen kiinnostaa eniten. Missä tässä on kiertovesipumppu? Mielestäni tämän auton kabiini voisi lämmetä nopeammin. Termarin, tosin laadukkaan tarvikkeen, vaihdoin jo aiemmin. Lämmöt pysyvät neulan verran yli 80, vaikka piti olla 87 asteen termari. Orkkis lienisi edelleen paras.
BAS/ESP valo syttyi hitaassa ajossa, kun käänsin tiukkaan risteykseen ääriasentoon loskakelillä. Ei syttynyt uudella startilla. On edelleen avara auto ja hyvä näkyvyys esim. takaviistoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1812
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Timo L. kirjoitti: To 26.12.2024 16:23 Onhan se vielä vähän päällekarkaajan näköinen, mutta saa nyt olla. Alla vertailua ensimmäisiin kuviin. Ei kyllä kovin suurta muutosta ole tapahtunut. Perä noussut kaaresta kokeillen ehkä pari sormen paksuutta.


tn_IMG_20241226_145348_HDR.jpg
tn_IMG_20241111_103714_HDR.jpg
tn_IMG_20241226_145314_HDR.jpg
tn_IMG_20241111_103634_HDR.jpg


Vikakoodien luvussa löytyi seuraavia koodeja:
P0155 Rakenneosan G3/3 (happitunnistin vasen, ennen kattia), lämmitys
P0150-130 G3/3 sama (tila: ei määritetty)
C1504-009 ESP: järjestelmä pois toiminnasta, ohjauskulma-anturi perusasettamatta (tallennettu).
B1156-005 Ohjainlaitteessa oikosulku maadotukseen tai virtakatkos. CAN-tiedonsiirrossa ohjainlaitteen TSG-VR kanssa häiriö (tallennettu).
B1436-014, -012 Keskuslukituksen turvaaika ylittyi
B1707 sisätilahälytys laukaistiin
B1280 lasinmurtumailmoitin signaalissa on vikaa (tallennetut)
B1217-002 Sadetunnistimen tuulilasiadaptio ei ole mahdollista (olemassa ja tallennettu).
Parit parkkitutkan anturit rikki
B1232 B12 kylmäaineen paineen tunnistin
B1416 A31m1 kiertovesipumppu.

Tuo viimeinen kiinnostaa eniten. Missä tässä on kiertovesipumppu? Mielestäni tämän auton kabiini voisi lämmetä nopeammin. Termarin, tosin laadukkaan tarvikkeen, vaihdoin jo aiemmin. Lämmöt pysyvät neulan verran yli 80, vaikka piti olla 87 asteen termari. Orkkis lienisi edelleen paras.
BAS/ESP valo syttyi hitaassa ajossa, kun käänsin tiukkaan risteykseen ääriasentoon loskakelillä. Ei syttynyt uudella startilla. On edelleen avara auto ja hyvä näkyvyys esim. takaviistoon.
Hyvältähän tuo nyt näyttää. Orkkis termaria vaan paikalleen, niin alkaa lämmöt olemaan siellä missä pitääkin. Toivottavasti lähettämästäni huoltoosa listasta on apua sinulle. :wink:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

IMG_20250102_222029_HDR~2.jpg
IMG_20250102_222057_HDR.jpg
IMG_20250102_222042_HDR.jpg
Hollannista tuli 2 ekaa vannetta. Mielestäni ihan kohtuukuntoiset, kun kanttariosumia ei ole yhtään. Mutta onko aivan tuhoontuomittu ajatus ajaa näillä korkeakiiltoisilla talvella? Reiät on maalatut, muu osa siis kiillotettu. Muutama kivenisku ja tuollainen hapettumamadon syömä. Nuo suikerot ovat lakan alla. Kannattaako ne ottaa auki ja lakkaa päälle?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Karel »

Näin jälkiviisaana: Ei olisi kannattanut silloin 20v. sitten ajaa talvella. Vaan kun 17" oli vakiokoko jarrujen takia, niin jäi ajatus teräsvanteista ja kapseleista toteutumatta. No, alumiiniahan tuo vain on.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

2104011702 eli ns. Elegancen Algenib 17-tuumaisena olisi talvivanteeksi myös passeli, mutta se on vielä harvinaisempi tässä koossa kuin tämä 5-puolainen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muutama päivä sitten auto sytytti ajossa moottorin vikavalon. Ajoin heti syrjään enkä uudelleenkäynnistyksen jälkeen huomannut erikoista, valo paloi yhä. 15 km:n päästä parissa liikennevaloissa auto hytkytti kun painoi kaasua. Pysähdyttyä avasin pellin ja käytin kaasua konehuoneen puolelta, ehkä hieman hytkytti muttei erityisemmin. Tämän jälkeen auto toimi moitteetta ja pari käynnistyksen jälkeen vikavalokin sammui.

Kaverin Staria testatessa kävi ilmi vikakoodit ME 2.0 -ohjainlaitteessa: P300 ja P306, misifiring damages cyl. 1 ja 6. Lie puolien vaihto edessä tai MAF:n puhdistus? Tulpilla on ajettu n. 23 tkm. No, ajan kuitenkin näin niin kauan, kunnes vika uusiutuu.

Kiertovesipumppu oli rikki. Vaihdoin purkuautosta toisen. Helppo homma kuten W124:ssä, löytyy oik. pitkittäisaisan päältä. Kaksi ruuvia ja kolme klemmaria auki/kiinni ja katso, kurlaus kävi kuulumaan. Toivottavasti nyt kabiinikin kestää lämpimänä paremmin. REST:iä käytettäessähän se kävi hönkimään hetikohta kylmää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vasen lampunpesuri ei toimi. Minkälainen toiminta noissa painepesureissa on ja miten vaihto onnistuu?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Ari »

"Lie puolien vaihto edessä tai MAF:n puhdistus? Tulpilla on ajettu n. 23 tkm. No, ajan kuitenkin näin niin kauan, kunnes vika uusiutuu."

Itsellä oli hiljattain samaa ongelmaa M112-moottorissa;ensin syttyi moottorin vikavalo,kohta alkoi vaihteisto "arpoa"ja käynti oli heikkoa varsinkin hitaassa vauhdissa..eli selvästi sytytyskatkoksia.Kerran sammuikin juuri ennen liikenneympyrää,mutta luojan kiitos käynnistyi ja pääsin kotiin.Star antoi koodit yleisesti sytytyskatkoksista ja sylinteristä 6.Suosituksena oli tarkastaa puola ja bensan saanti.

Puolaa epäilin/epäilen,koska kerran aiemmin,pari vuotta sitten,oli samanlaista oiretta lievempänä ja silloin korjaantui puolan vaihdolla.Olen noita käytettyjä ostanut muutaman pahan päivän varalle.Vaihdoin 6 puolan ja irrotin ja puhdistin MAFin. Kun sattui varalla olemaan kampiakselin asentotunnistin,vaihdoin myös sen.Eräällä ulkomaisella sivustolla kuvailtiin tuon osan voivan aiheuttaa juurikin kokemiani oireita.Tuo oli uutta,sillä olen ainoastaan kuullut sen aiheuttavan vain käynnistymättömyyttä lämpöisenä tai moottorin sammumista jopa ajossa.

Ongelma poistui,ja arvelen että puola oli syyllinen,varmuutta ei tietenkään ole.Tarkoitus on vaihtaa uudet puolat ja tulpan johdot tänä vuonna.Tulpillahan on varsin pitkä suositeltu vaihtoväli,toisin kuin noissa nelisylinterisissä Väyrysmoottoreissa,joissa poikkeuksellisen tiheä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic

Viesti Kirjoittaja Timo L. »



Auto on pitänyt tuota sivuääntä, ei ihan yhtä voimakasta kuin videolla, koko omistusaikani. Se ei poistunut kompressorin tai ohjainrullan vaihdolla, eikä eilen hihnankiristimen vaihdolla. Jälkimmäinen on kyllä suunniteltu todella helpoksi: kaksi E12-pulttia ja taivutus 17 mm avaimella jotta jälkimmäisen pultin saa auki. Mutta paneuduin tuohon ääneen sähköistä ilmapumppua koskevilla hakusanoilla, koska ääni kuulostaa tulevan tarkemmin moottorin etuosan tienoilta. Stetoskoopilla kuuntelemalla juuri pumpun korvakko ääntää eniten. Benzworldin ym. tulosten perusteella pumppu ei ole äänen lähde, vaan korvakko kantaa äänen jostain syvempää. Useimmiten äänen lähde on venynyt jakoketju. Tähän sitä ei liene koskaan vaihdettu, ml. nyt n. 332 tkm.
Mulla ei ole kokemusta ketjun vaihdosta joten menee pajalle. Mitenköhän kiristin ja laahaimet, kuluuko ne näissä moottoreissa? Jotain muuta huomioitavaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1347
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja Karel »

Eipä ole vielä pahempia sivuääniä täällä kuulunut, vaikka ml meidän Mustilla nyt aika samat. Joskus pidemmän tauon jälkeen parin sekunnin kalkatus ilmenee, ennen kuin kiristin saa painetta. Ja ilmastointiautomatiikan kattoanturin pieni sähköflekti on alkanut kuulua enemmän ja enemmän vuosien mittaan. Ehkä siihen auttaa sama operaatio kuin 126:ssa, eli CRC:llä pesee hiilipölyt pois ja paineilmaa perään. Moottoriin olen tosin öljy vaihtanut suositusta tiheämmin. Ehkä silläkin on ollut vaikutusta. Auton ulkopuolelle kuuluvin ääni on ollut tyhjäkäynnin sähköisen lisäilmaventtiilin naputus.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

Miten Timo on hommat edenneet tämän osalta? Tuli itse hankittua talviautoksi erimerkkinen, mutta aika vastaavalla tekniikkayhdistelmällä. Tiedossa oli, että oli pakko tehdä iso jakopääremontti jossa koko keula purettiin mutta nyt kaikki vaihdettu mikä tarpeen tehdä kun keula auki.
k 2.0t SW -98
A6 4.2 Avant quattro -99
ex. 300 TE -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos kysymästä, mittarilukema on n. 333 500 km. Väykky on pelannut kohtuudella. Moottorivikavalo ei ole syttynyt.
Rallatus jäi Toivalan Autoon, vaihdettiin jakoketju kiristimineen, huohotinletkut ja kopan tiivisteet. Samalla reissulla havaittiin lisälämittimen tuplaputkien vuotavan koriaisan päältä, kiinnikkeen kohdalta laturin vierestä. Se korjattiin liimalla, mutta pitänee ostaa käytetty eBaysta. Putki menee moottorin takapäähän asti.

Olen kuitenki miettinyt tuota moottorin fyysistä heiluntaa tyhjäkäynnillä. Miten muilla värisee?

Facebookin W210-ryhmästä löytyi aikalailla puuttuvia, sinisiä muoviosia. Tosin kuskinistuimen jalustan muovi on paljon voimakkaamman sininen. Onkohan sitten sävyero prefaceliftissä? No pääasia, että se on ehjä. Kynnyslistat on edessä nyt hyvät vanhan malliset, koska tekstillä varustetut olivat niin rivon näköiset.

Haussa on edelleen tasonsäädön säätötanko. Vaikka mutteritkin oli pohjan käsittelyssä massattu, ne ovat ihan juntturissa, enkä viitsi repiä ennen uutta osaa. Jotenkin tuntuu, että takapää on kokonaan jousien varassa.

Peltisepällä korjattiin pari helmamuovin kiinnitysreikää ja näkyvät takaluukusta ja vas. lokasuojasta. Kevätauringon paisteessa tarkastelin tänään maalipintaa, ensimmäisen kerran kunnolla. Nopean maalinpaksuusmittauksen mukaan katto, vasen takaovi ja oikean etuoven yläosa olisivat alkuperäisessä maalissa. Muualta löytyi fyysisten merkkien lisäksi maalia n. 0,2 mm paksulti. Uudelleenmaalauksissa on aika runsaasti virheitä, myllyttämällä saisi valtaosan pois. Mutta tällaisessa edullisess talviautossa pystyn sietämään nuo viat.

Kohtuullisia Elegancen 17" vanteita ei ole löytynyt talveksi, vaan olen häpeillen ajanut noilla Dezenteillä. Kohtapa saakin laittaa kesä-Sadorit alle.

Viikolla seisontajarrun vapautuskahva murtui käteen. Purkuautosta löytyy ehjä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Näkyyköhän tästä tuo moottorin hytinä?
VID_20250323_154427.mp4
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12747
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja epk »

Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja karra »

epk kirjoitti: Su 23.03.2025 18:16 m113, joten : https://www.youtube.com/watch?v=O5b0U7oJ4Ew
Tuo olikin hyvä tietoisku. Vuodot sekä tukokset siis vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Kun nääkään ei oo enää uudenkarheita, Timonkin auto vanhan säännön mukaan ihan kohta museoikäinen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

IMG_20250404_164721_HDR~2.jpg
Ensi vilkaisu väfkyn nykylookiin Sadoreilla + Nordman 235/45-17.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Tyylikkäät vanteet, heti koheni auton ulkonäkö melkoisesti 8)
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1812
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarinaa ja kuvia 2000 E 430 T 4Matic - ketjuhommiksi meni

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Timo L. kirjoitti: Pe 04.04.2025 18:22 IMG_20250404_164721_HDR~2.jpg

Ensi vilkaisu väfkyn nykylookiin Sadoreilla + Nordman 235/45-17.
Täm tuli eilen nähtyä ihan livenä. Kyllä on Timolla hieno S210 käyttöautona. :thumbup:
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
W123 200D/230E A 1980 purkuauto
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Vastaa Viestiin