W123 turbotuksen alla

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

noniin nyt on pumppu 7mm tapeilla paikallaan! pieni tehon nousukin oli huomattavissa :roll: hukkis rajoittaa ahdot 0,6bar joten rikastuskaan ei tainu vielä aueta--->nippuside hukkaporttiin ja nousee 1bar helposti automaatissa ei minkääläista pitoa 0,7barin kohdalla :evil: säädin alipaineita pumpunpuoli päästä ja pito parani hieman,potkii tyhjää soralla mutta asfaltilla ei pidä :shock: pitää huomenna rumuta auton alle ja ruuvata modulaattoria.

niin ne paineet ajaessa ovat edelleen n.0,45bar 100km/h jokohan se tuo garretti rupeaa ahdistamaan :cry: testilenkillä kun hukkarortti oli poissa pelistä kokeilin tuota paineen nousua ja se näkyy pysähtyvän siihen kiloon itsestään, syötöt ovat samat kuin pajalta tullessaan(eivät kuulemma kovin isolla)
perstuntumalla tehoista että on jonkun verran tehokaampi tuommoista kunnossa olevaa W124 300TDT jossa hieman syöttöa lisätty!
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Mersun insinjöörithän saivat aikoinaan tuosta 230hv, joten sitä on hyvä lähteä hakemaan Huomaa suurimman tehon kierrosluku... Suuren tehon saamiseksi ei ole välttämätöntä huudattaa konetta niin, että kerran viikossa lentää kiertokanget ja männän kappaleita pisin kyläraittia...
olikos noilla "mersuinsinööreillä" isommat elementit pumpussa :?:

pakoputkikin on muuten 3tuumanen eikä oo vielä vaimenninta joten sen ei pitäis ahdistaa.
ML W164
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Teppo L kirjoitti:noniin nyt on pumppu 7mm tapeilla paikallaan! pieni tehon nousukin oli huomattavissa :roll: hukkis rajoittaa ahdot 0,6bar joten rikastuskaan ei tainu vielä aueta--->nippuside hukkaporttiin ja nousee 1bar helposti automaatissa ei minkääläista pitoa 0,7barin kohdalla :evil: säädin alipaineita pumpunpuoli päästä ja pito parani hieman,potkii tyhjää soralla mutta asfaltilla ei pidä :shock: pitää huomenna rumuta auton alle ja ruuvata modulaattoria.

niin ne paineet ajaessa ovat edelleen n.0,45bar 100km/h jokohan se tuo garretti rupeaa ahdistamaan :cry: testilenkillä kun hukkarortti oli poissa pelistä kokeilin tuota paineen nousua ja se näkyy pysähtyvän siihen kiloon itsestään, syötöt ovat samat kuin pajalta tullessaan(eivät kuulemma kovin isolla)
perstuntumalla tehoista että on jonkun verran tehokaampi tuommoista kunnossa olevaa W124 300TDT jossa hieman syöttöa lisätty!
Onkos pyrometer kiinni, ettet vaan sulata konetta :)
Vai onko sulla välijäähy tuossa kiinni jo ?
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

teppo, mistä sait pako/imusarjalle laipan? teetitkö? jos satut valmiin piirrustuksen omistamaan niin viitsisitkö millään lähettää sähköpostissa? ei tulis semmosta räpellystä :twisted:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

laippa.

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

mazza kirjoitti:teppo, mistä sait pako/imusarjalle laipan? teetitkö? jos satut valmiin piirrustuksen omistamaan niin viitsisitkö millään lähettää sähköpostissa? ei tulis semmosta räpellystä :twisted:
Mulla olis yks valmis laippa, jos kiinnostaa. paksuutta on noin 20mm.
tarjouksia kuunnellaan.
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

ohots, sekoili kone :oops:

mutta asiaan. rammstein, paljonko oot aatellu tuolle hinnaksi? lähempänä 20 vai 50€? pitäis päästä happisäiliötä ja jätekaasuviemäreitä mursuun vääntämään :twisted:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Onkos pyrometer kiinni, ettet vaan sulata konetta
Vai onko sulla välijäähy tuossa kiinni jo ?
eipä oo vielä välijäähdytintä siksi pitäisi malttaakkin pitää ne paineet alle kilossa ettei mopo karkaa käsistä.tiedossa olisi yks saab 9000 välijäähdytin mutta riittääkö siinä sitten virtaukset :?
teppo, mistä sait pako/imusarjalle laipan? teetitkö? jos satut valmiin piirrustuksen omistamaan niin viitsisitkö millään lähettää sähköpostissa? ei tulis semmosta räpellystä
[img][img]http://img292.imageshack.us/img292/4489/turbotus0032iv.th.jpg[/img][/img]
tuommoisia laippoja saa kun leikkuuttaa laserilla,nämä on tehty pohjois-karjalan aikuisopistolla,tarkoitus oli leikkuuttaa useampikin mutta niillä oli kiirettä ja sain vonguttua laipanteon samalle päivälle,niin enpä kehannu sanoa että otampa sitten kymmenkunta samontein :roll:
tuommoisen laipan saa teetätettyä n.50e ja siinäkin maksaa se ohjelmointi eniten,sittenhän niitä rupeaa tuleman helposti niinmonta kuin haluaa eikä maksa juurikaan enenpää kuin se yhden tekeminen,ja tarkkuus oli luokkaa 0,01mm :shock:
parhaan muotin saat uudesta tiivisteestä,multakin vaan skannasivat muotin suoraan tiivisteestä!
ML W164
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kyllä se Saabin kuuleri johonki riittää, mutta parempiaki vaihtoehtoja kyllä on ja samahan se on laittaa kerralla riittävät systeemit ku ne kuitenki sitte jossain vaiheessa laittaa. :)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Laippojen leikkuuttamiseen liittyen Oulun Aikuiskoulutuskeskuksessa on laser-leikkuri. Jos saa piirrettyä AutoCAD-kuvan laipasta niin itse leikkaaminen ei paljoa maksa. En tiedä kuinka paksua tavaraa pystyvät leikkaamaan mutta normi teräs on varsin helppo laserleikattava joten eiköhän onnistu pakosarjan laippa. Kuparisia kansipahvejakin pystyvät tekemään jos tarvetta ilmenee. :wink:
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Kyllä se Saabin kuuleri johonki riittää, mutta parempiaki vaihtoehtoja kyllä on ja samahan se on laittaa kerralla riittävät systeemit ku ne kuitenki sitte jossain vaiheessa laittaa.
joo kyllään sinne keulalle ois tarkoitus laittaa kunnon hilptöörit,moottorikin itäis leväyttää ja laittaa sinne vähän parempaa rojua :roll:mietinkinjos laitas
kupari tiivisteen,ei ainakaan emsimmäaisenä se pullahtais ulos :twisted:
ML W164
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Melitos kirjoitti:Laippojen leikkuuttamiseen liittyen Oulun Aikuiskoulutuskeskuksessa on laser-leikkuri. Jos saa piirrettyä AutoCAD-kuvan laipasta niin itse leikkaaminen ei paljoa maksa. En tiedä kuinka paksua tavaraa pystyvät leikkaamaan mutta normi teräs on varsin helppo laserleikattava joten eiköhän onnistu pakosarjan laippa. Kuparisia kansipahvejakin pystyvät tekemään jos tarvetta ilmenee. :wink:
eipä taida pystyä enään kymppi milliseen :roll:
www.thaiklupi.fi
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Muistaakseni Pirkanmaan Taitokeskuksen vehkeillä sai leikattua vielä 22mm.....muistaakseni... :roll: Ja tekevät myös tilaustöitä...
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Onko mynä ykkönen 123 dieseleittenkin virittelyssä? Vai minne kannattaisi tuo oma 300TDT viedä?
c203 180K -05
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

[/quote]Onko mynä ykkönen 123 dieseleittenkin virittelyssä? Vai minne kannattaisi tuo oma 300TDT viedä?

onkos siinä luukku kyljessä elementtien kohdalla :?:
jos sulla on turbon vanhan mallinen syöttöpumppu niin se joutaa verkonpainoksi :roll:
siihen en osaa sanoa kumpi perempi mynä vai pp,kyllähän tuo pp pumppu itellä tuntuis pelaavan hienosti :D
ML W164
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Jos minä olen oikein ymmärtänyt niin tuo turbon originaali pumppu ei ole huono, mutta siihen maksaa osat enemmän kuin vaparin pumppuun ja kukaan ei ilmeisesti ole oikein perehtynyt sen pumpun säätimeen. Tämän vuoksi pajat sitten ilmeisesti tekevät mieluummin noita vaparin pumppuja.

Mutta saisiko tuosta turbon pumpusta vielä vaparin pumppua paremman, jos joku oikein perehtyisi siihen pumppuun? Koska eikö esimerkiksi OM603 turbon pumpusta saa paljon paremman kuin vastaavan koneen vaparin pumpusta? Joku varmaankin osaa valaista tätä asiaa tarkemmin ja sanoa olenko ollenkaan oikeilla jäljillä?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

mKA kirjoitti:Muistaakseni Pirkanmaan Taitokeskuksen vehkeillä sai leikattua vielä 22mm.....muistaakseni... :roll: Ja tekevät myös tilaustöitä...
Silloin kun siellä oli koulussa ja se kone juuri tuli 90luvun lopulla niin leikattiin muistaakseni 25mm parhaimmillaan sillä.
Avatar
Junnu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ma 10.11.2003 21:30
Paikkakunta: Siilinjärvi

Pumput...

Viesti Kirjoittaja Junnu »

Siis noista pumpuista.
Tuo W123 orggis pumppu on aika huono, koska kyseessä on Boschin "Matti-Wille" pumppu. Sen elementit ja muutkin osat on paljon,paljon kalliimpia, mitä tähän "Pekkaan", siis pumppuun, mikä on vaparissa ja W124:n ahdetussa ja ahtamattomassa...

MW:n elementtejä saa isompia.. Esim. kuorma mersusta 1317:sta.. Mulla on sellanen, josta jouduin korjauttamaan pumpun. Elementit piti vaihtaa ja suuttinkäret. Suutin käret oli ne halvimmat. Elementtien hinbnasta johtuen se remontti maksoi 3300€... Ihanan kallista.. mut elämä on.

Ja jostain sellanen mielikuva, että PE:n elementit, siis 7 milliset maksaa jotain ~45 € kappale. Voin olla väärässäkin.
Lisäksi mun mielipide on että W123:sta rakentaessa riittää ihan nuo Boschin 7mm. elementit, koska niillä mun käsityksen mukaan päästään n. 300 hv:n tehoihin.

Ja korjatkoon joku jos oon pahasti väärässä. Tällainen kuva mulla on asioista.
Mutta... kyllä siitä W123:n turbon alkuperäisestä pumpusta varmaan ihan hyvän saa.. Rahaa pitää varata vaan tuo 3k€.
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pumput...

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Pystyykö tuosta turbon pumpusta lisäämään syöttöä kuinka paljon?
c203 180K -05
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Sjtv kirjoitti:
mKA kirjoitti:Muistaakseni Pirkanmaan Taitokeskuksen vehkeillä sai leikattua vielä 22mm.....muistaakseni... :roll: Ja tekevät myös tilaustöitä...
Silloin kun siellä oli koulussa ja se kone juuri tuli 90luvun lopulla niin leikattiin muistaakseni 25mm parhaimmillaan sillä.
Niinpä taisi ollakkin.. :wink:
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Jussi k kirjoitti:
Melitos kirjoitti:Laippojen leikkuuttamiseen liittyen Oulun Aikuiskoulutuskeskuksessa on laser-leikkuri. Jos saa piirrettyä AutoCAD-kuvan laipasta niin itse leikkaaminen ei paljoa maksa. En tiedä kuinka paksua tavaraa pystyvät leikkaamaan mutta normi teräs on varsin helppo laserleikattava joten eiköhän onnistu pakosarjan laippa. Kuparisia kansipahvejakin pystyvät tekemään jos tarvetta ilmenee. :wink:
eipä taida pystyä enään kymppi milliseen :roll:
Taitaa olla paperin leikkuuseen kone jos ei tuon parempaan pysty..
Onkohan muka noin hengetön... en uskoisi
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

Minulla sattuu olemaan tuttu opettaja tuolla Pirkanmaan Taitokeskuksessa ja hänen kauttaan voisi saada nuita laippoja leikkautettua edullisesti..tarvii jossain vaiheessa kysäistä :wink:
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

No liittyiskö se maksimi vahvuus jotenkin siihen, minkä tehoinen se itse laaserpää sattuu koneessa olemaan? Jos vaan pää kestää niin näis uusiis lasma koneiskin on aika hieno se säde ja saa silläkin hätätapaukses sen lapon leikattua. Kuitenkin voi ottaa joillekkin lujiihin vastata ettei oo laaserilla leikattu. Tosimies käyttää kuitenkin vaan poraa, rälläkkää ja viilaa.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Pystyykö tuosta turbon pumpusta lisäämään syöttöä kuinka paljon
saman kokoiset elementithän sielä on kuin vaparin pumpussakin,joten samanverran soppaa saa siitäkin ulos!
joskus vuosi sitten kyselin mynästä asiaa,ja oli muistaakseni että vaparin pumpusta saa siltikin paremman mitä turbon MV pumpusta,oplikohan jotakin eroa ettei MV pysty kierroksilla syöttämäään soppaa yhtä tasaisesti mitä vaparista rakenneltu ja toinen oli että MV kuluu tosi nopeasti (nokka ja elementit) :x
ML W164
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

päivitetäänpäs hieman projektia :) viimeset 1000km oon ajellu 1bar ahdoilla
ruuvasin laatikon modulaattoria kolme kierrosta kiinni ja nyt pitää moitteettomasti :lol: onkos kellään tiedossa tuon 722.112 tehon sietokykyä?

on muuten konehuone näyttely kunnossa :mrgreen: , oli puhaltimen öljynpaineputkessa hiushalkeama josta oli ruiskutellu n.3L oljyä jokapuolelle konehuonetta :roll: :oops:
ML W164
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Teppo L kirjoitti:noniin nyt on pumppu 7mm tapeilla paikallaan! ...
Milllainen ajoitus sulla on nyt pumpussa? Lähteekö hyvin käyntiin?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

käyntiinlähtö näillä keleillä samanlaista kun vakiopumpullakin,lämpimänä käy huomattavasti nätimmin kuin ennen.
ennakko on 17astetta eli melkein 10astetta myöhäsemmällä mitä ennen :shock:
ML W164
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

Taitaa olla paperin leikkuuseen kone jos ei tuon parempaan pysty..
Onkohan muka noin hengetön... en uskoisi[/quote]
onkohan pyhimys nähnytkään laser leikkaus konetta????? :twisted:
www.thaiklupi.fi
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Jussi k kirjoitti:onkohan pyhimys nähnytkään laser leikkaus konetta????? :twisted:
Nooh nooh... Se oli kyllä tuommonen raskaamman teollisuuden laite joka on joskus vastaan tullut...
Eipä tietenkään jollain koululla välttämättä samantasoisia laitteita olekkaan.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Viesti Kirjoittaja Leze »

milläs turbolla teillä noi om 617 on? mikä on riittävän kokonen turbo tuohon ettei ala ahistaan?
MB W123 300D 2.0
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

hieman päivitystä rojektista
cooleri vielä tallissa ilman päätyjä,pitäs päättää laittaakko 50x50cm joka teetättää jo työtä sopiakseen vai riittäiskö tuommonen 36x50 kokonen kenno???
muuten säätöihin ei juuri koskettu ja auto ollu jokapäiväsessä ajossa ja pelannu normaalisti
kulutus ei oo laskenu vaika sitä odotinkin tuommosella pikku ahtimella :oops:
ja muutenkin tuo ahdin tuntuu ahdistavan moottoria ihan kunnolla,

voisko muuten käydä niin että kun mulla on se ahtopaine mittari haarotettu hukkiksen letkusta että ahtimessa ois se kilo painetta eikä imusarjassa todellisuudessa olisikaan kun esim.joku 0,3bar koska ahdin rankasti alimitoitettu,kun mulla alkaa pintakaasullakin olla se 0,5 bar mittarissa?
ML W164
Vastaa Viestiin