M103 Melkoiset päästöt! Mikä vialla? (Vika löytynyt !)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Käynnistys / suuttimet

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

-O- kirjoitti: Eli muuta vaivaa ei nyt olisi, kuin se vaeltava ja matala tyhjäkäynti, joka automaatin kanssa vie täydellisesti ajamisen nautinnon.
Kone ikäänkuin meinaa sammua (tyhjäkäynnillä) ja viime tingassa joku puuttuu peliin ja nostaa kierrokset n.800 rpm.Sitten taas laskee ja jne.

Kulutuskin on aikamoinen; 25litraa ja 166km.......
Menee arvauksen puolelle, mutta veikkaisin ruiskusuuttimia. Eivät hajota kunnolla, kuluneet tai likaiset (ruikkii miten sattuu) ...
Holauta nyt ainakin ensihätää pari desiä tenttua tankkiin, jotta ainakin "kosteutta tankissa" -ongelma tulisi eliminoitua. Tosin tämä ei ole kovin ilmeinen, koska olisi jäätynyt jo ensimmäisillä pakkasilla.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos forte hetkellisesti auttaa, niin melkoisen varmasti vika on suuttimissa. Irroita nyt vaan ne ja vie ultraäänipesuun, ei maksa paljoa ja tulee ainakin selvyys niiden suuttimien suhteen.
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Ja missäs

Viesti Kirjoittaja -O- »

Missähän noita ultraääni pesuloita on?
Näkeekö Boschin huollossa noista suuttimista mitään?

Edellinen omistaja oli vaihtanut PA-pumpun releen, vika ei siis siinäkään.
Veikkaili tuota ilmavaivaa, eli sitä kumiliitintä (kaukaloa) joka on sen ilmamäärämittarin alla.Kuulemma hapertuvat vanhemmiten.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

-O- kirjoitti:
Kulutuskin on aikamoinen; 25litraa ja 166km.......
Nyt kun on noista suuttimista puhuttu tässä kohtaa...niin joku jolle ne on vaihdettu vois kertoa miten se vaikutti kulutukseen?...ei nyt ihan heti välähdä minulla...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Uusi huomio

Viesti Kirjoittaja -O- »

Uusin huomio;

Auton laatikko on N tai P asennossa > kierrokset n.600 (pientä heittelyä).

Sitten kun tuuppaa vaihdevivun vaikka D:lle niin siinä "välissä" ( P>D )
kierrokset ponpahtaa ylöspäin !

D: n ollessa sitten kytkeytynyt kiekat laskevat sammumispisteeseen, eli hiinä ja hiinä että käykö.

Ainiin. Tulpanjohtimien vastukset tasaista 1,2 K-ohmia ja tulpat uudet.

Joo.Lämmöt näyttää nyt ajossa nousseen,eli kielisköhän tämä laihalla olevasta seoksesta? Termostaatti ei jumita ja visko pyärii vimmattuna.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Piti arvaamani, että tyhjäkäyntiläppä jumittaa auki-asennossa niin että soppa onkin turhan laihaa. Mutta pykälä päällähän mosa on jo poissa tyhjäkäyntiasennosta eli rikastaa itse seostaan...
Hemmetin mystiseltä kuulostaa.

Täytyy meikäläisen lukea näitä juttuja kun ei itse ehdi omaansa vaihtamaan edes virranjakajan kantta. Mun autopa tekee parhaillaan sellaista, että kun pykälän heittää P:lle tai N:lle, kierrokset ei nouse juuri ollenkaan kuten pitäisi. Vapaalla tyhjäkäynti on tosi siistiä mutta vaivaiset 600 r/min mittarin mukaan. Vaihdetta päälle pistäessä kiepit tippuvat myös selvästi, jonnekin 200 r/min (appr.) tietämiin ja siitä takaisin tuonne 600 korville.
Kaasuttelin äsken vaihde vapaalla piruuttani rivakasti pari kertaa ja katso: kiepit loikkivat ennen tyhjäkäynnille asettumistaan 600-->1200 ja toisella kerralla 600-->noin 1000 ja vasta sitten tippuivat sinne 600 paikkeille. Ja kaikki tämä, kun kaasu oli jo aikaas itten höllätty.

Olkoonkin, että ilmankosteus on varmaan täydet 100&, mutta outoa silti. :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mitenkähän tuossa automaagissa on toteutettu tuo kierrosten nosto vaihde-asennossa?
Jos siellä on vaihdehantaakilla tai vaihteistossa katkaisija joka ohjaa kierrosten nostoa, saattais siinä olla jotain matoja.
Aku P kirjoitti:Piti arvaamani, että tyhjäkäyntiläppä jumittaa auki-asennossa niin että soppa onkin turhan laihaa. Mutta pykälä päällähän mosa on jo poissa tyhjäkäyntiasennosta eli rikastaa itse seostaan...
Moottorihan saa joutokäyntiasennon tiedon kaasuläpän kytkimeltä, eikä ymmärtääkseni vaihteen päälle tönäisy vaikuta tähän mitenkään.
Joutokäynnin nosto toteutetaan säätämällä joutokäyntimoottoria päästämään enemmän ilmaa kaasuläpän ohi.
Enemmän ilmaa->enemmän soppaa->kierrokset nousee.
Eli jos boksi ei saa tietoa vaihteen päälle laitosta, tai saa sen väärällä kohdalla, ei se ymmärrä nostaa kierroksia :roll:
Tai sitten joutokäynnin säätömoottori ei pelitä kunnolla.

Arvauksiahan nää vain on, kun ei oo noitten automaattien kans paljo tullu pelattua :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Jani kirjoitti:Mitenkähän tuossa automaagissa on toteutettu tuo kierrosten nosto vaihde-asennossa?
Jos siellä on vaihdehantaakilla tai vaihteistossa katkaisija joka ohjaa kierrosten nostoa, saattais siinä olla jotain matoja.
Eli jos boksi ei saa tietoa vaihteen päälle laitosta, tai saa sen väärällä kohdalla, ei se ymmärrä nostaa kierroksia :roll:
Tokihan se moottorin ohjainlaite huomaa vaihteen päällelaiton, kun kierrokset laskevat... Eli moottorin ohjainlaitehan juuri koittaa pitää kierrokset vakiona sen säätömoottorin avulla, mm. jos ilmastoinnin kytkee. Siksihän siinä juuri se säätömoottori on :D . Vanhemmissa malleissa, joissa ei ollut tuota elektroniikkaa, asia hoidettiin esim. ilmastoinnin osalta mangneettiventtiilin ohjaamalla alipaine ventiilillä, joka päästi ilmaa kaasuläpän ohi. M110 moottorissa kyseisiä venttiileitä oli parhaimmillaan 3 kpl. 60 luvun automaateissa oli mm. soledoidi, joka painoi suoraan kaasuvivusta lisää kaasua.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Huomaahan se, mutta sitten vasta kun kierrokset putoo.
Tuppaa vaan se säätömoottori oleen vähän hidas reagoimaan isoihin muutoksiin.
Oon vaan sellasiin ajoneuvoihin törmanny, missä on säätömoottorin lisäks vaihteille ja ilmastoinnille oma ohjauspiiri, joka nostaa kierroksia tietyn määrän, vaikka ei ole esim. ilmastoinnin kompuraa paikallaan. Eli siis tekee kierrosten noston vaikka kuormitus ei lisääntyisi.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Heh, saatana.
Meillä täällä nousi lämpötilat -6 asteesta kolmeen plusasteeseen yön aikana ja ilma on siis niiiin kosteaa, että hetken paikallaan pihalla seisomalla on jo munaskuita myöden läpimärkä. Meikäläinen starttaili kieltämättä skeptisenä TE:ta aamulla; ajattelin että hurja kosteus kyllä viimeistään tekee tepposet jossain kohdin konetta -- ainakin siinä rikkonaisessa tulpanjohdossa.

Ja katin marjat: noin siististi kuin meikän M103 tänä aamuna ei käy edes Jukan täydellisesti hyrräävä mosa... :wink:
Mikään ei ole niin viisas kuin saksalainen insinööri. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Niinpä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Onhan se tyhjäkäynti tasaisuudeltaan liki täydellistä :lol: , mutta riippuu sitten siitä millä kierroksilla mennään :shock: Nauvon reissu teki koneen käynnille hyvää, oikein pitkä yhtäjaksoinen maantiesiivu selvitti myllyn "kurkkua" tuntuvasti, mutta vielä on kummitus pannuhuoneessa.
Jos lätkäisee käyntiin piuhasta, tyhjäkäynti jää helposti sinne 1300 rpm seutuun eikä laske ennen kuin koneen on kertaalleen sammuttanut. Kylmästä "raakana" lähtien joutava jää normaalin alkunousun jälkeen kiltisti 700 rpm seutuville soutelematta.
Ulkolämpötila vaikuttaa tuntuvasti noihin "juuttumispisteisiin" ja jumituksen kestoon.
Pajalla on käyty ja oire on paikallistettu takkuavaan lisäilmaventtiiliin/ tyhjäkäyntimoottoriin, mitä termiä tuosta murikasta nyt halutaan käyttääkin. Kunhan vaan ehtisi laittaa kuntoon, vaivahan ei ole kuin tavallaan kosmeettinen, mutta silti pitäisi hoitaa pois kuleksimasta. Vaan nytkin pitää lähteä polkemaan Lahteen, Suomen Sikakoon :?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

nyt on ihan pakko...

Viesti Kirjoittaja Ahti »

hieman vinoilla: kun joskus on tehnyt niin mieli jotain tehokasta bensamersua niin viimeistään tätä foorumia seurattuaan karisi viimeisetkin ostohalut... :o

Niin paljon tuntuu porukoilla olevan kaikenlaista käyntihäikkää autoissaan. :evil:
Riisseli sentään käy aina tasasen varmasti oli ilmankosteus tai lämpötila mikä tahansa ja kone kylmä tai kuuma tai jotain siltä väliltä. :twisted:
Näin kun nyt uhoilen niin varmaan kotia mennessä laukeaa syöttöpumppu tai muuta vastaavaa. :(

Sen verran nyt kuitenkin tingitään että se W111 on edelleen mielessä vaikka se bensaa polttaakin. :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: nyt on ihan pakko...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ahti kirjoitti:Sen verran nyt kuitenkin tingitään että se W111 on edelleen mielessä vaikka se bensaa polttaakin. :wink:
Siinähän onkin "dieselruisku" eli käytännössä rivipumppu, vaikka bensaa pumppaakin. Ulkonäön puolesta voisi mennä täydestä, jos ei olisi jakajaa+tulpanjohtoja, kun on ne metalliset suihkuputketkin koneen vieressä...

60-luvulla olikin autot rautaa, sano.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, noi oman M103:sen käyntivaikeudet oikeastaan saivat meikäläisenkin eksymään näiden aina niin luotettavasti ja tasaisesti käyvien ottomoottoreiden pauloihin.

Ja tietty vähäisempi huollon tarve kiinnosti kanssa, ei ole tulppien vaihtoa eikä jakajan ja pyörijän, vastapainona onkin sitten se saakelin vero.
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Nonnii

Viesti Kirjoittaja -O- »

Vkonloppuna kävin sitten T:reella hakemassa yhden saksanseisojan ja eräs nimeltämainitsematon foorumilainen Lempäälänkulmilta mittasi tuota mottia pikkasen.
Tuloksena oli viallinen asentopotikka ilmamäärämittarille, meniköhän oikein? Kiitokset siitä.

Mutta nytpä tulikin mieleen,katsellessani KL-varaosien luetteloa , että ylijännitteen suojarele mulla onpi vaihdettu. Mutta siinä on vain yksi sulake, vaikka KAT-malliin tarjoillaan tuplasulakkeellista mallia.

Lieneeköhän nuissa merkittävää eroa?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuplasulakkeella olevissa malleissa muistaakseni usein on ilmastointi, ja ehkä Tempomaattikin.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Aku kirjoittaa:
"ilma on siis niiiin kosteaa, että hetken paikallaan pihalla seisomalla on jo munaskuita myöden läpimärkä"
"noin siististi kuin meikän M103 tänä aamuna ei käy edes Jukan täydellisesti hyrräävä mosa... "

Tuohon löytyy kyllä ihan fysikaalinen selitys:

Kun vesihöyryinen ilma virtaa kuumaan sylinteriin, niin suhteellisesti suurempi osa siihen siirtyvästä lämpöenergiasta sitoutuu vesihöyryn lämpötilan nousuun. Mitä enemmän vesihöyryä sitä pienempi seostäytöksen lämpötila. Mitä pienempi lpt sitä enemmän ilmaa/happea (grammoina) saadaan mahtumaan vakio tilavuuteen, siis suurempi tiheys.
Kone siis potkii tehokkaammin samoilla kierroksilla.
Tuossahan olisi vielä mahdollista lisätä sytytysennakkoakin, koska vesihöyry edelleen sitoo lämpöä puristusvaiheessakin . . .

Samalla lailla vaikuttaa tietysti itse polttoainekin, mutta sen osuus seoksessa pysyy säädettynä vesihöyrystä riippumatta.
Jos esim. seos on laihalla, niin lämmöt nousee, koska vähemmän lämpöä sitoutuu polttoaineeseen.

Eli vesihöyry on iloinen asia vrt. ilokaasu.

PS. Tietääkö joku mistä löytyy uusia "asentopotikoita" varaosana?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Näinhän se on, mutta meikäläinenpä kyynik...realistina oletti, että kosteuden hyvät vaikutukset kumotaan sillä että sitä pääsee kumminkin vääriin sähköliitoksiin ja näin päin pois.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mauri H. kirjoitti:Tuplasulakkeella olevissa malleissa muistaakseni usein on ilmastointi, ja ehkä Tempomaattikin.
Täällä on ilmastointi ja tempo ja yksisulakkeinen suoja... :roll:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja -O- »

Jaaha.

Paikallisella "Veholla" tiedusteltu potikkaa, joka tietää lautasen asennon. Tulos "en oo koskaan kuullu, et olis keltään hajonnu" ja sitten " saa kyllä, maksaa 374 €, TILATAANKO ? " No en sitte tilannu, kun ihan varmaa tietoa ton rikkinäisyydestä ei ole.

Keskustelin taas huoltomiehen kanssa, hän totesi että jos perus-säätö (kalibrointi ) jakajassa on pielessä, niin voi myös tehä tuota tyhjäkäynnin ponppimista. Pelkillä pakokaasuarvoilla arvuuttelulla vikaa ei paikallisteta (Vehon oma mittari pitäis laittaa kiinni ). Jos joku on vielä mennyt ronkkimaan tuota seosruuvia (KAT:ti) saatta vikaa olla siinäkin.

Joten: Keinot alkaa käydä vähiin, keräänpä hiukan kolehtia ja vien auton merkkiliikkeeseen.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Kun otat potikan piuhan irti, niin oireen pitää hävitä, jos vika on potikassa.
Voit aivan huoletta ajella vaikka potikka onkin irti kytketty, säädöt ei tietenkään toimi aivan niinkuin pitäisi.

"en oo koskaan kuullu, et olis keltään hajonnu"
Tavallisesti vaihdetaan koko mittari vaikka vain potikka olisi hajonnut.
Onkohan ne kuulleet, että mittari olisi hajonnut?

"maksaa 374 €"
Saksasta pitäisi saada alle 100€.
Jotain Bosch Serviceä voisi yrittää saada sitä tilaamaan tai sitten tilata itse suoraan.

"jos perus-säätö (kalibrointi) jakajassa on pielessä, niin voi myös tehä tuota tyhjäkäynnin ponppimista"
Voi kyllä. Voithan tuota ruuvia vähän käännellä ja palauttaa sen entiseen asentoon jollei ole vaikutusta.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

-O- kirjoitti:
Kulutuskin on aikamoinen; 25litraa ja 166km.......
On se kyseinen "potikka" sitten varsin mielenkiintoinen :wink:
Jos joku nyt ottais kantaa myös tuohon bensankulutukseen...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Petri M. kirjoitti:Jos joku nyt ottais kantaa myös tuohon bensankulutukseen...
Mikäs se bensamenekki nyt oikeasti sitten on? Silmiin on kupeen osalta osunut erinäisiä hajahuomioita erilaisista tilanteista, mutta varsinaista kokonaiskuvaa ei Kaapolle ole muodostunut - vain se että liikaa tuntuu menevän.
Olisi vallan hyvä saada jonkinlainen perusarvo, jos vaikka matka-ajon perusteella. Mittarivauhtia max. 100 km/h ja sitten mittaamaan ns. lähtötaso. Tuon pitäisi olla enimmillään 8,5, näin talvella ehkä 9 litraa. Jos kupee ei laukkaa maltillista matkaa tuohon lukemaan, niin jostain perälauta vuotaa. Näillä keleillä kaupungissa pyörimällä ei taida saada oikein minkäänlaista oikeaa kuvaa kulutuksen tasosta.
Jos kupee taas kulkee matkaa alta ysin lukemiin, niin mikä sitten sekalaisessa ajossa rankaisee niinkin paljon lisää kuin puhuttu on? Siinäpä selvittämistä.
Jos max. 100 km/h matkataival vaatii yli kympin, ja tulpat, ilmanputsari, virranjakaja, seossäätö, oktaavisäätönupikka, ilmapuntari, tyhjäkäynti, bensanpaine + paluujärjestelmä, jarrujen laahaamattomuus jne. ovat OK, niin vastassa on mysteerio Buffo. Eihän laatikko luista ylimääräistä - se tuo iloiset 2-3 litraa lisää varsinkin kaupunkiajossa. Jos oikein muistan, niin kupeessa laatikko on jämy, joten tuo vaihtoehto ei taida osua kohilleen.
Mutta tosiaan: mikä mahtaa olla "peruskulutus" eli 90 km/h matka-ajon maitti? Siitä voi lähteä tonkimaan probleemia eteenpäin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Jani kirjoitti:Joutokäynnin nosto toteutetaan säätämällä joutokäyntimoottoria päästämään enemmän ilmaa kaasuläpän ohi.
Enemmän ilmaa->enemmän soppaa->kierrokset nousee.
Eli jos boksi ei saa tietoa vaihteen päälle laitosta, tai saa sen väärällä kohdalla, ei se ymmärrä nostaa kierroksia :roll:
Tai sitten joutokäynnin säätömoottori ei pelitä kunnolla.
Onko joutokäynnin säätömoottori sama asia kuin säätöventtiili? Ts. ainakin W126:ssa se magneettikytkin ilmanputsarin alla, virranjakajan naapurissa?

Säädetäänkö tuota magneettiventtiiliä siis muuttuvalla jännitteellä 0-12 V välillä, eli se ei ole on/off-tyyppisesti toimiva (joko ei virtaa lainkaan tai täydet 12V)? Ja tämä edelleen säätää ilman määrää koneelle ja siten joutokäynnin kierroksia?

Hopassani oli joutokäytni n. 1000r/min ja halusin sen alemmaksi. Magneettivena irti ja forumin ohjeiden mukaan putsaamaan (gasoa, crc:ta ja virtaa) ja sieltä tulikin aimo lasti törkyä ulos. Lähes puhdas vena takaisin kiinni ja starttaus - nyt joutokäynti on lähemmäs 2000r/min! :shock:

Tuli mieleen josko magneettivena saa riittävästi tai lainkaan virtaa tuosta liittimestä joka piti irroittaa - pitää huomenna mitata.

EDIT: Unohtui kysyä myös tämä: kun autoon laittaa virrat päälle (ON-asentoon) mutta ei starttaa, pitäisikö sen antaa 12V tuolle magneettivenalle (sulkea se) vai ei?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Nonnii

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

-O- kirjoitti:eräs nimeltämainitsematon foorumilainen Lempäälänkulmilta mittasi tuota mottia pikkasen.
Kiitoksia vaan MikaH:lle minunkin puolestani kun vaivautui lauantaina mittailemaan minunkin autoani vaikkei mitään vikaa varsinaisesti löytynytkään.

Tuntui kaverilla olevan asiantuntemusta riittämiin.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Petri M. kirjoitti:
-O- kirjoitti:
Kulutuskin on aikamoinen; 25litraa ja 166km.......
On se kyseinen "potikka" sitten varsin mielenkiintoinen :wink:
Jos joku nyt ottais kantaa myös tuohon bensankulutukseen...
Minkälainen kulutus Cupeessa oli kesäkelillä?
Omassa 300E Sedanissa tuo kulutus on siis myös välillä ongelma, mutta jotenkin kulutus ja kylmäilma menee käsikädessä.
Kesäkelilla kulutus oli niinkiin alhainen kuin 8,5l matkajossa, mutta ponnahti syksyllä varmasti tuplaan.

Liikaa välillä saa petroolia ja aika reilustikin, kun joskus puutuu kesken kiihdytyksen ja paikallaankin välillä tuskailee kierroksien nousun kanssa... :?
Nopeassa ajossa ei ongelmaa, mutta tankki kyllä tyhjenee... :cry:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Kumma juttu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt ei oikein Kaapon pieneen pääkoppaan mahdu teidän M103-koneiden maitti :shock: . Vaikka ajoittain poljen Daamia kuin Miina Singeriä, niin yli kympin on vaikea päästä. Nyt viime tonkallinen - tämä aamuna pistin täyteen - näytti 9,1 litran keskikulutusta ja siinä on mukana reippaasti myös kaupunkiajoa. Ja tässä on völjyssä myös takkuileva lisäilmavena, joka kirittää tyhjäkäyntiä ajoittain 1500 rpm huitteillakin, ei tosin jatkuvasti. No se fiksataan kuntoon ensi viikolla.
Samaa luokkaa on ruokahalu kaverin 260SE:ssä, 8-9 litraa on syönti, maksimillaan 11 litraa, mutta vermeessä on tomaattiloota.
Mikä tosiaan koneita riivaa, M110-myllylle 10-15 litraa tomaatin kanssa on toki aivan luontevaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mysteeristä tosiaan on.
Epäilyksen alla on myös noi "tuhannet" anturit, mitä koneen päällä on, mutta kun tietäisi mitä mitata ja miten :?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eikä liene edes kuskista kiinni. Isäukko lainasi meikän TE:aa männäviikolla ja polkaisi tästä 130 km päähän Helsinkiin. Eli matkaa kertyi yhteensä kaupunkiajoineen 277 km, siitä noin 15 km kaupunkirevitystä, noin 50 km motaria ja loput kantatietä uskoakseni 90-100 km/h mittarinopeudella. Taival kulutti 40 l gasoa eli rapiat 14 l sataselle.

Menehäntä ja tiedä, onko tuossa nyt sitten paljoa liikaa vaikka paljon onkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Alkaa kyllä pikkuhiljaa tulemaan mieleen erään henkilön kommentti että moottoritkin ovat yksilöitä...kun ei tuosta omastakaan mitään suurempaa ongelmaa ole ilmennyt.

Ja toisaalta taas jos tehdaskin ilmoittaa normikulutuksen kaupungissa olevan 13,3 litraa...niin ei kai sitä kauheasti kannata ihmetellä jos kovilla pakkasilla haukkaa lähemmäs 20 litraa...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Vastaa Viestiin