luvat 300-24v turbo projektille?
Kannattaa, sille linjalle kun lähdet niin et enää vapariin palaaemppu kirjoitti:Herätellään tätä topiccia henkiin!
Olen kysellyt tossa vaihtoehtoja oman 300ce-24v:n tehonlisäykseen, mutta kovin laihalta kuulostaa noi vaparin virittämiset. Oma autoni on -91 eikä otteessa lue katista tai vähäpäästösyydestä mitään. Kannattaiskohan turbon asennus ja miten paljon uskaltaa bensasta otta tehoja että kestää läjässä?

Rahaa palaa paljon jos tekee itse tai todella paljon jos teettää hommat ammattilaisella ja ostaa kunnon räätälöidyt osat eikä mitään kirppislöytö-ahtimia.
Mutta se käytetty raha on suoraan verrannollinen sitten auton toimivuuteen(tehot, käyttäytyminen) ja luotettavuuteen. Kannattaa varata moottoria avaamatta sellaiset 4000 - 6000e jos meinaat saada varman käyttöauton jossa on kivasti potkua. itselläni meni myös tuo ruisku ja kaasuläppä vaihtoon niin pamahti budjetin loppusumma sinne 10t tienoille

Ja mäntiä, veivejä ja laakereita vaihtamatta ei kannata yrittää yli 0,7 -0,8bar ahtoja laittaa, se ei kauaa kestä. 0,4 -0,5bar varmaan riittäisi n.300hv ja 400Nm saamiseen ja kyllä sillä auto jo liikkuu kivasti, kaiken kaikkiaan ahtimen luoma muutos auton käyttäytymiseen on sen verran raju että vaikket ottaisi 250hv enempää irti niin auto on silti aivan eri maailmasta.
Itse pohdin pitkään että otanko seuraavan askeleen vai myynkö auton pois tuollaisena varmatoimisena kohtuutehokkaana käyttöautona.
Seuraava askel, eli Eaglen kanget, Wisecon männät, Cometicin kannentiiviste, APR:n pultit, Cranen nokat, vahvemmat laakerit, ym. olisivat kuparikytkimen ja vahvemman perän ym. kera tehneet taas muutaman tuhanne euron loven lompakkoon, joten oli aika ottaa järki käteen ja luovuttaa tässä kohtaa.
nytkin on hädin tuskin varaa ajaa tuolla kun maantiellä menee piheimmillään 10l/100km ja kaupungissa 16l/100km. puhumattakaan että jos hieman innostuu leikkimään joskus

Coupeen ei dieseliä tule! Suunnitelmissa on itse dieselöidä toi sedani kunhan käsi palaa remonttikuntoon. AM-Worksilla meinasin coupen turbotuksen teettää ensi keväänä ja kuvittelin menevän n.5000+ eur. Sivuiltahan löytyy 300 12v joka on turbotettu ja 310hv, paineista ei tietoa.
Kai tämän talven jaksaa körötellä reilun 200hv:n turvin.
Kai tämän talven jaksaa körötellä reilun 200hv:n turvin.

Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Ei ei ei! Dieselimiehiä ollaan. Onhan noita löpövehkeitä pihassa (yleensä tien päällä,mersuja nekin) joku viitisentoista kaiken kaikkiaan, mutta coupea ei dieselöidä. Tohon 230E:hen on suunnitelmissa 250 tai 300 turbo. Mitähän sellanen tekniikanvaihto tulisi maksamaan 300-400hv:n tehoilla? Mitäs porukka ehdottaa ahtimeksi tohon 300-24v bensaan? jotain pientä mikä herää ajoissa ja kone kestää kasassa pienillä ahdoilla.stonehead kirjoitti:diesel pata vain ja rahaakaan ei pala noin paljoa, lähellekkään vaikka tehot on reilusti yli 400hp
mutta ei sille mitään voi jos on syntynyt pensaa suonissa
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
No mitäs..nythän on taala halpa..? Eikös nuo ole samoja firmoja jotka tekee jenkkivehkeisiin viriosia? Onkos niissä sitten "mersukertoimet"..oletko kyselly suoraan jenkeistä tai sitten esim. Ca-Osatuonnin kautta. Tänäpäivänä voi melkeen laskee taalahinta x1,2-1,25 on hinta Suomessa euroina.Joni P. kirjoitti:
Seuraava askel, eli Eaglen kanget, Wisecon männät, Cometicin kannentiiviste, APR:n pultit, Cranen nokat, vahvemmat laakerit, ym. olisivat kuparikytkimen ja vahvemman perän ym. kera tehneet taas muutaman tuhanne euron loven lompakkoon, joten oli aika ottaa järki käteen ja luovuttaa tässä kohtaa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
kyllä mä lähtisin ainakin tekeen bensa turboo vaan...kaippa ne nopeimmat autot viel bensoja on vai mitense ny meni?kyllähän niistä dieseleistä helpommin sen tehon saa,halvempia mutta jos haluaa bensa turbon ni mikäs siinä...ei mitään pientä ahdinta kannata laittaa...laittaa kunnon ruiskun ni kyllä ne pelit herää alhaalta sillonki...ross:in mäntiä saa halvalla ja on hyviä...4 mäntää mittatilauksena alta 500e racersplacen kautta...ja sit tilaa jonkun pikkulohko chevyn eaglen kanget ni kestää...
sunnuntaina oli keli sopivan kuiva eli -22C, joten kävin heittään urheiluhengessä 200km lenkin kesärenkailla. moottorissa on voimaa yli 300hv ja tämä bensalla. kieltämättä veto välillä 3000-7500rpm on ihan jees. kuivalla asfaltilla oli mukava ottaa 90-170km/h vetoja kolmosella
pakkasilmassa motti tuntui pelaavan paremmin kuin koskaan. kotiin tullessa mietin että jos tässä olisi diesel ja tähti keulalla ajaisin tällä joka päivä.

1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
totta, pienellä ahtimella helpommin sulatat ne mäntäsi. Pieni ahdin joka ahtaa alhaalta on koko ajan "mukana menossa" mutta isompi ahdin joka herää hieman myöhemmin ei hajota moottoria niin nopeasti kun se ei koko ajan maantielläkään ahda.laineracing kirjoitti:ei mitään pientä ahdinta kannata laittaa
Noiden kahden kompromissin löytäminen on oleellisinta, omaa ahdinta räätälöitiin kunnes saatiin haluttu käyttäytyminen ja nyt se toimii mielestäni kivasti juuri niin kuin halusinkin; 2200rpm alkaa ahtamaan ja maksimipaine eli 0,5bar saavutetaan jo 3500rpm.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
iso ahdin...joku reima holset,dumppi jätetään pois,kaasuläppä lukitaan jonnin verran auki,sytkällä tyhjäkäynti, hyrrä pyörii,huuhtelee konetta,painat kaasua,patam!liekkiä putkessa ja ahdot heti tapissa=ei viivettä ja jammi sulaa katuun!eiks jeh?näin ne firgesin kaverit saa laitteet herään henkiin nopeesti...mun kaverilla oli celikassa tollain ja sano että kettu!johan pomppaa!
Varsin mielenkiintoista keskustelua. Mikähän nyt mahtaa olla sitten järkevin ahdin ton kokoseen koneseen? Saispa nyt jostain rahaa kasaa niin alkas hillitön turbottaminen. 

Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Kyllähän tuo pekka tuossa maalaamolla yks päivä pyörähti. Aika hätäsesti camry poistui, nelikkona...Kaurmi kirjoitti:Pro Turbon kaverin 2l Camryn moottorissa näky olevan Holset HX-40 kai se kutonen mersukin sillä pelaa
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
- tehotavoite?emppu kirjoitti:Varsin mielenkiintoista keskustelua. Mikähän nyt mahtaa olla sitten järkevin ahdin ton kokoseen koneseen? Saispa nyt jostain rahaa kasaa niin alkas hillitön turbottaminen.
- integroitu/ulkoinen hukkaportti (liittyy hyvin pitkälti edelliseen ja rajaa ahdinvaihtoehtoja jos haluaa integroidun)
- käyttötarkoitus (alueelle 2000-3500rpm vai 3500-5000rpm, eli millasesta tykkää)?
- budjetti (600€ vai 1600€ käytettävissä ahtimeen)?
Melkein voisin suositella jo neljässä eri autossa hyväksi todettua integroidulla hukkaportilla varustettua Schwitzer S2B / Pro Turbo Motorsport tai Schwitzer S2B /RS500 hybridiä. Riittää hyvin 350hv asti ja ahtaa kohtuu alhaalta sekä nostaa nopeasti paineet maksimiin.

tai sitten halvempi vaihtoehto HX40. Tosin ihan kivasti tuntuu toimivan sekin.
Olen aloittelija turbopuolella, tietoa koitan etsiä kokoajan. Ei kai sillä niin väliä onko integroitu vai erillinen hukkaportti? Mielummin varmaan erillinen. Tehoja tavottelisin reilun 300 ja sillein että kone kestää läjässä. Kyllä se budjetti voi olla hyvinkin 5000-7000 koko hommassa, eiköhän sillä jo jotain saa? Tykkäisin mielummin että lähtisi alempaa. Pitää tutkia eri vaihtoehtoja ja miettiä asiaa.Joni P. kirjoitti:- tehotavoite?emppu kirjoitti:Varsin mielenkiintoista keskustelua. Mikähän nyt mahtaa olla sitten järkevin ahdin ton kokoseen koneseen? Saispa nyt jostain rahaa kasaa niin alkas hillitön turbottaminen.
- integroitu/ulkoinen hukkaportti (liittyy hyvin pitkälti edelliseen ja rajaa ahdinvaihtoehtoja jos haluaa integroidun)
- käyttötarkoitus (alueelle 2000-3500rpm vai 3500-5000rpm, eli millasesta tykkää)?
- budjetti (600€ vai 1600€ käytettävissä ahtimeen)?
Melkein voisin suositella jo neljässä eri autossa hyväksi todettua integroidulla hukkaportilla varustettua Schwitzer S2B / Pro Turbo Motorsport tai Schwitzer S2B /RS500 hybridiä. Riittää hyvin 350hv asti ja ahtaa kohtuu alhaalta sekä nostaa nopeasti paineet maksimiin.
tai sitten halvempi vaihtoehto HX40. Tosin ihan kivasti tuntuu toimivan sekin.
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
holsetin hx40 meinasin ittellekkin tohon mersuun...eka oli tarkotuksena pistää toi garret 54/54 siivillä...mut pojat meinas et paljon pienemmillä paineilla saa holsetista saman tehon...kun on käytössä hestec ni saa just tolla sytkä muutoksella ja dumpin pois jätöllä pelit herään RÄJÄHTÄVÄSTI...ja kestää kuulemma toi holset sikaa ja väärin käyttöä paremmin ku toi garret...holsettiin vaan muuttaa jonkin verran pienempi pakopesä...iso siipilä mut pienellä pesällä...kaverin 1230cc ladas on nyt holset hx35 ja herää tosi alhaalta sekin...tosin siinäkin on hestec...mutta siinä celikassa muuttu jollain 1500 -2000 kierroksella se maksimi ahdon paikka tolla sytkä,kaasuläppä ja dumppi muutoksella...ei muutakun vaan ettiin palikoita siihen kutoseen ni rupee jammi sulaa!
Kyllähän niitä hommattas kun olis rahaa ja osais/pystyis ite tekee jotain. Oon vaa ainakin vuoden itse remonttikyvytön (vain yksi käsi käytössä). Kyllä se dumppi pitää siihen laittaa
vaikka se tehoja laskisi, on se vaan niin kiva aina kuulla se suhahdus. Mistäs sen ruiskun sais halvimmalla?

Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
dumppi ei kyllä tehoja laske ja on suorastaan tyhmää olla laittamatta sitä, sillä se pidentää ahtimen elinikää kun ei ylimääräiset paineet lyö takaisin ahtimen siipiin vaan ne pääsevät kaasuläpän sulkeuduttua pois putkistosta. Ja onhan se dumpin ääni sen verran komea että sitä itsekin mielellään kuunteleeemppu kirjoitti:Kyllähän niitä hommattas kun olis rahaa ja osais/pystyis ite tekee jotain. Oon vaa ainakin vuoden itse remonttikyvytön (vain yksi käsi käytössä). Kyllä se dumppi pitää siihen laittaavaikka se tehoja laskisi, on se vaan niin kiva aina kuulla se suhahdus. Mistäs sen ruiskun sais halvimmalla?

Ruiskut on kaikki siinä alk. 1500€ luokassa mutta jos halvalla haluat niin osta Megasquirt, joka on ruiskujen Linux. hintaa komponenteille tulee alle 200€.
Ja siitä hukkaportista, yleensä ulkoinen valitaan siksi koska kun haetaan yli ~350hv tehoja, ahtimet ovat melkein kaikki sellaisia joissa ei ole hukkaporttia itsessään mutta lähestulkoon kaikki siihen asti riittävät ahtimet ovat varustettu kiinteällä, integroidulla hukkaportilla.
Helpommalla ja halvemmalla pääset kun ostat ahtimen jossa on itsessään jo hukkaportti. Pakosarja on silloin halvempi ja hukkaportti itsessään maksaa ~300-600€ koosta riippuen
Sellanen holsetin hx40 kiehtois, siinä olis integroitu hukkaportti ja näyttäis foorumillakin olevan uusi sellainen ahdin myytävänä. Toimiikos sellanen megasquirt?? Sit pitäs varmaan teettää välijäähdytin? Mitäs vielä puuttuu?
-Ahdin 800eur
-Ruisku 200eur
-Pakosarja xxxeur? keneltä kannattaa hommata?hytöseltä?
täähään rupee kuulostaa halvalta, vielä kun löytyis sellanen kuka asentais osat paikoilleen.
-Ahdin 800eur
-Ruisku 200eur
-Pakosarja xxxeur? keneltä kannattaa hommata?hytöseltä?
täähään rupee kuulostaa halvalta, vielä kun löytyis sellanen kuka asentais osat paikoilleen.
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
niin se cooleri , ainakin 300€ , letkuihin ja muihin hilppeisiin ainakin 150, pakoputki uusiks , siihen 250 ainakin ... säätöä säätöä säätöä satasten edestä ja katsastukseen 100, kyllä siihen vielä saat rahaa meneeemppu kirjoitti:Sellanen holsetin hx40 kiehtois, siinä olis integroitu hukkaportti ja näyttäis foorumillakin olevan uusi sellainen ahdin myytävänä. Toimiikos sellanen megasquirt?? Sit pitäs varmaan teettää välijäähdytin? Mitäs vielä puuttuu?
-Ahdin 800eur
-Ruisku 200eur
-Pakosarja xxxeur? keneltä kannattaa hommata?hytöseltä?
täähään rupee kuulostaa halvalta, vielä kun löytyis sellanen kuka asentais osat paikoilleen.