luvat 300-24v turbo projektille?
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
luvat 300-24v turbo projektille?
kuinkahan vaikea olisi saada meikäläisen 300-24 CE:n luvat
turbo projektille?... oln tässä haaveillu mut jos se menee paperi sodaksi niin
haaveet kaatuu.. Onko kenellkäkään tietoa asiasta?
turbo projektille?... oln tässä haaveillu mut jos se menee paperi sodaksi niin
haaveet kaatuu.. Onko kenellkäkään tietoa asiasta?
220.128 Black Mirror
Re: luvat 300-24v turbo projektille?
Luvat ovat historiaa.TimitZu kirjoitti:kuinkahan vaikea olisi saada meikäläisen 300-24 CE:n luvat
turbo projektille?... oln tässä haaveillu mut jos se menee paperi sodaksi niin
haaveet kaatuu.. Onko kenellkäkään tietoa asiasta?
Tehot vain eivät saa kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta autosta yli 20%
(ja tuo 300 24V:hän on tehokkain malli noilla jarruilla ja alustan osilla)
Ja katalysaattori tulee pakolliseksi uudemmassa kuin -87 autossa.
Jos autosi on uudempi kuin -91, joudut käyttämään sen VTT:llä päästömittauksissa, ja se maksaa ~1500€ kaikkine kuluineen.
Muuten riittää pelkkä tehomittaus ja normaali muutoskatsastus.
EDIT:
autosi on näemmä -93, eli kalliiksi tulee, meni läpi tai ei.
aika usein ahtaminen jää noin uusien autojen kohdalta pelkäksi haaveeksi
Viimeksi muokannut Joni P., Ti 11.11.2003 00:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro Turbon sivuilta lainattua:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Lähde: Ake
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
Lähde: Ake
Jos autoni on mallisarjansa tehokkain 220hv,niin laittaessani siihen esim mosselmannin tuplaturbosarjan niin tehot nousevat reilusti yli 300 hv,eli yli 20%,
voi tulla ongelmia konttorilla.
Autoni on -90.joten siihen muuten onnistusikin tuo tubottaminen,vaan taidanpa olla kiusaamatta vanhaa autoani
Kävin muuten katsastamassa toissapäivänä autoni,(leima tuli),niin kävi mielessä,onko kukaan ottanut kattia pois autostaa ja mitannut meneekö päästöt vielä läpi?
Oma auto on merkattu vähäpäästöiseksi,mutta katista ei ole mainintaa rek.otteessa.
En tosin ole edes katsonut onko katin molemmissa päissä liitokset,jolloin tilalle olisi helppo tehdä suora putki.
Voishan sillä katin poistolla pari hevosvoimaa tulla tai sitten ei,mene ja tiedä

Autoni on -90.joten siihen muuten onnistusikin tuo tubottaminen,vaan taidanpa olla kiusaamatta vanhaa autoani

Kävin muuten katsastamassa toissapäivänä autoni,(leima tuli),niin kävi mielessä,onko kukaan ottanut kattia pois autostaa ja mitannut meneekö päästöt vielä läpi?
Oma auto on merkattu vähäpäästöiseksi,mutta katista ei ole mainintaa rek.otteessa.
En tosin ole edes katsonut onko katin molemmissa päissä liitokset,jolloin tilalle olisi helppo tehdä suora putki.
Voishan sillä katin poistolla pari hevosvoimaa tulla tai sitten ei,mene ja tiedä

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Katittomassahan on tehoja 231 hv. Ja mallithan poikkeavat toisistaan vain katin olemassa olon perusteella, eikö vaan?make kirjoitti:Jos autoni on mallisarjansa tehokkain 220hv,niin laittaessani siihen esim mosselmannin tuplaturbosarjan niin tehot nousevat reilusti yli 300 hv,eli yli 20%,voi tulla ongelmia konttorilla.
Autoni on -90.joten siihen muuten onnistusikin tuo tubottaminen,vaan taidanpa olla kiusaamatta vanhaa autoani![]()
Kävin muuten katsastamassa toissapäivänä autoni,(leima tuli),niin kävi mielessä,onko kukaan ottanut kattia pois autostaa ja mitannut meneekö päästöt vielä läpi?
Oma auto on merkattu vähäpäästöiseksi,mutta katista ei ole mainintaa rek.otteessa.
En tosin ole edes katsonut onko katin molemmissa päissä liitokset,jolloin tilalle olisi helppo tehdä suora putki.
Voishan sillä katin poistolla pari hevosvoimaa tulla tai sitten ei,mene ja tiedä
se on muuten eri asia sitten jos tehtaalta on lähtenyt tuollaisella mosselman turbokitillä samoja mersuja.make kirjoitti:Jos autoni on mallisarjansa tehokkain 220hv,niin laittaessani siihen esim mosselmannin tuplaturbosarjan niin tehot nousevat reilusti yli 300 hv,eli yli 20%,voi tulla ongelmia konttorilla.
Autoni on -90.joten siihen muuten onnistusikin tuo tubottaminen,vaan taidanpa olla kiusaamatta vanhaa autoani![]()
sellaisen kitin saa asentaa, mutta vaatii sitten saman alustan ja jarrut kuin siinä originaalissa. Ja muutenkin pirunmoinen papaerisota.
tiedän esimerkkitapauksen tältä kesältä;
Opel Omega 2,5 V6 -98?
siihen asennettiin originaali remmiahdin, jota on ollut jossain valmiissa mallissa Saksan markkinoilla.
Julman paperisodan jälkeen auto on nyt vissiin katsastettu. Tai sitten omistaja vain ajelee riskillä...
Viimeksi muokannut Joni P., Pe 21.11.2003 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No jopas ois helpot 11 hv,ilmaista tehoa
Jospa joku guru tämän meille selvittäisi todeksi,niin ainakin oman auton katti on sen jälkeen historiaa

Jospa joku guru tämän meille selvittäisi todeksi,niin ainakin oman auton katti on sen jälkeen historiaa

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Jos et viitsi riskeerata, osta virikatti.make kirjoitti:![]()
Kävin muuten katsastamassa toissapäivänä autoni,(leima tuli),niin kävi mielessä,onko kukaan ottanut kattia pois autostaa ja mitannut meneekö päästöt vielä läpi?
Oma auto on merkattu vähäpäästöiseksi,mutta katista ei ole mainintaa rek.otteessa.
En tosin ole edes katsonut onko katin molemmissa päissä liitokset,jolloin tilalle olisi helppo tehdä suora putki.
Voishan sillä katin poistolla pari hevosvoimaa tulla tai sitten ei,mene ja tiedä
Ja kyllä se kuristaa autoasi enemmänkin kuin vain pari kolme heppaa se orggiskatti tai katit (minulla oli 3)
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ne ovat esikatalysaattoreita, juuri luin jostain vanhasta TM:stä.make kirjoitti:Nuo kaksi paksunnosta pakoputken alussa eivät ole katteja.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mulla on samanlainen putkisto. Rek. Otteessa lukee "bil med reglerad trevägskatalysator" Elikkäs kolmitie katalysaattori.
Meinaako se noita "esikatteja" vai mitä? Viisaammat valistakaa...
Meinaako se noita "esikatteja" vai mitä? Viisaammat valistakaa...
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Ei tarkoita,mulla oli -92 escortissa rek.ott. kolmitiekatti,ja vain yksi kattipönttö autosta löytyi,ja anturi oli pakosarjan jälkeen putkessa.
Outoa,sulla -89 ja maininta katista,mulla -90,eikä katista mainintaa,hmm..
Eli jos autoni täyttää katin poiston jälkeen päästöarvot,on katin poisto täysin laillinen.
Outoa,sulla -89 ja maininta katista,mulla -90,eikä katista mainintaa,hmm..
Eli jos autoni täyttää katin poiston jälkeen päästöarvot,on katin poisto täysin laillinen.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Onkos tuo nyt ole sama idea kuin että "onkohan joku ottanut jarrulevyjä ja -paloja pois ja kokeillut meneekö katsastuksesta läpi?" Ei kai se katti siellä huvin vuoksi ole?make kirjoitti:
onko kukaan ottanut kattia pois autostaa ja mitannut meneekö päästöt vielä läpi?
Oma auto on merkattu vähäpäästöiseksi,mutta katista ei ole mainintaa rek.otteessa.

Vähäpäästöinen tarkoittaa että päästöt pitää olla pienemmät kuin muuten, ja ilman kattia ei niihin lukemiin pääse millään. Itsellä kun ei aina onnistu edes katin kanssa

Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
No ei se nyt ihan noin ole,autot on toki jaoteltu vähäpäästöisyyden mukaan,mutta myös vuosimallin.mattirot kirjoitti:Onkos tuo nyt ole sama idea kuin että "onkohan joku ottanut jarrulevyjä ja -paloja pois ja kokeillut meneekö katsastuksesta läpi?" Ei kai se katti siellä huvin vuoksi ole?make kirjoitti:
onko kukaan ottanut kattia pois autostaa ja mitannut meneekö päästöt vielä läpi?
Oma auto on merkattu vähäpäästöiseksi,mutta katista ei ole mainintaa rek.otteessa.
![]()
Vähäpäästöinen tarkoittaa että päästöt pitää olla pienemmät kuin muuten, ja ilman kattia ei niihin lukemiin pääse millään. Itsellä kun ei aina onnistu edes katin kanssa
Kyllä ainakin jenkkifarmarini meni läpi ilman kattia,vaikka se siellä alunperin kököttikin.

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Just, just..
Jos siellä rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" se tarkoittaa että autosi on varustettava katalysaattorilla. Jos autossa on katalysaattori ja rekisteriotteessa ei lue vähäpäästöinen niin katalysaattorin voi poistaa. Onhan noita autoja esim. -92 vuosimallia joissa ei ole kattia. USA:sta tuotuja tosin...
Jos jäät ratsiassa kiinni sellaisella autolla josta kat. poistettu vaikka se siinä pitäisi olla, on se eräänlainen ympäristörikos. Siis periaatteessa...
Jos jäät ratsiassa kiinni sellaisella autolla josta kat. poistettu vaikka se siinä pitäisi olla, on se eräänlainen ympäristörikos. Siis periaatteessa...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Useissa autoissa on kolme vaimentajaa,syy voi olla mikä tahansa,luultavammin desibelisyyt,sekä vastapaine.
Ole huoletta,tuskin kukaan selväjärkinen -80-mallin autoon kattia laittaisi
No,ehkä joku greenpeace-risuparta vois sen tehdäkkin
Ole huoletta,tuskin kukaan selväjärkinen -80-mallin autoon kattia laittaisi

No,ehkä joku greenpeace-risuparta vois sen tehdäkkin

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Turbosta ja mallisarjan tehokkaimmasta
Voin olla JÄLLEEN väärässä, mut eiks toi 124:sen 500E ole kyseisen mallisar-
jan tehokkain? Mun käsittääkseni 300-24V:ssä on aivan samat jarrut (ainakin huomattavasti isommat ja tehokkaammat kuin tavallisessa 300E:ssä)
Korjatkaa jos olen väärässä. Please!
jan tehokkain? Mun käsittääkseni 300-24V:ssä on aivan samat jarrut (ainakin huomattavasti isommat ja tehokkaammat kuin tavallisessa 300E:ssä)
Korjatkaa jos olen väärässä. Please!
Turbosta ja mallisarjan tehokkaimmasta
Voin olla JÄLLEEN väärässä, mut eiks toi 124:sen 500E ole kyseisen mallisar-
jan tehokkain? Mun käsittääkseni 300-24V:ssä on aivan samat jarrut (ainakin huomattavasti isommat ja tehokkaammat kuin tavallisessa 300E:ssä)
Korjatkaa jos olen väärässä. Please!
jan tehokkain? Mun käsittääkseni 300-24V:ssä on aivan samat jarrut (ainakin huomattavasti isommat ja tehokkaammat kuin tavallisessa 300E:ssä)
Korjatkaa jos olen väärässä. Please!
Re: Turbosta ja mallisarjan tehokkaimmasta
Sen kyseisen mallisarjan tehokkaimman auton pitää olla samalla alustalla jne. tehty.mertzi60 kirjoitti:Voin olla JÄLLEEN väärässä, mut eiks toi 124:sen 500E ole kyseisen mallisar-
jan tehokkain? Mun käsittääkseni 300-24V:ssä on aivan samat jarrut (ainakin huomattavasti isommat ja tehokkaammat kuin tavallisessa 300E:ssä)
Korjatkaa jos olen väärässä. Please!
Ja tuo 500E on aivan eri alustalle tehty kuin esim, 300 12V.
Veikkaisinpa että ei tuossa 300 24V mallissa ole alustassa juurikaan eroa 300 12V:hen paitsi jarruissa. Ja 500E:ssä on jo muitakin alustan osia erilaisia kuin vain pelkät jarrut
Okei kundit, ootte varmaan oikeassa tuossa mallisarja tarkennuksessa.
Jonkun verran nähnyt noita turbokonehuoneita "made in home mallia"
ja niissä ole kyllä aina silmä oikein levännyt. Tässä kyllä lepää:www.mbcoupes.com/w124/memberscars/B/mar ... nstein.htm
Jonkun verran nähnyt noita turbokonehuoneita "made in home mallia"
ja niissä ole kyllä aina silmä oikein levännyt. Tässä kyllä lepää:www.mbcoupes.com/w124/memberscars/B/mar ... nstein.htm
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Aiemmin kysyttiin tuota kolmitoimikatalysaattoria. Se on sellainen laite joka alentaa siirtymäkompleksia eli lämpötilaa jossa reaktio alkaa tapahtua, esim. CO:n palamiseen hiilidioksidiksi eli häkä muuntautuu ensin reaktiotuotteiksi jotka vaativat pienemmän lämpötilan ja sitten lopulta hiilidioksidiksi. Pakokaasusta yritetään näin poistaa palamaton polttoaine eli hiilivedyt, CO eli häkä ja NOx eli typen oksidit. Sitten on olemassa varaavia katalysaattoreita jotka sitovat typenoksideja pinnalleen ja välillä ne poltetaan pois.
Vesiruiskutus
Menee taas vähän OT:ksi, mutta tökkäs tuon esittelystä silmään (Outs!):mertzi60 kirjoitti: Tässä kyllä lepää:www.mbcoupes.com/w124/memberscars/B/mar ... nstein.htm
"Computer-controlled water injection and twin turbochargers by Garrett."
Esim Convair Metropolitanissa syötettiin starttitehoilla vettä 14 % pa-määrästä. Ilmeisesti halvin konsti lisätä tehoja, ellei ajamista tihkusateella lasketa...
Aikoinaan mietittiin sitäkin, että pannaan vesi suoraan tankkiin, mutta välttämätön emulgaattoriaineen käyttö teki homman kannattamattomaksi.
Emulgaattoriksi käy esim tenttu, n. puolet veden määrästä...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Herätellään tätä topiccia henkiin!
Olen kysellyt tossa vaihtoehtoja oman 300ce-24v:n tehonlisäykseen, mutta kovin laihalta kuulostaa noi vaparin virittämiset. Oma autoni on -91 eikä otteessa lue katista tai vähäpäästösyydestä mitään. Kannattaiskohan turbon asennus ja miten paljon uskaltaa bensasta otta tehoja että kestää läjässä?
Olen kysellyt tossa vaihtoehtoja oman 300ce-24v:n tehonlisäykseen, mutta kovin laihalta kuulostaa noi vaparin virittämiset. Oma autoni on -91 eikä otteessa lue katista tai vähäpäästösyydestä mitään. Kannattaiskohan turbon asennus ja miten paljon uskaltaa bensasta otta tehoja että kestää läjässä?
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09