Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

kvaan kirjoitti:Ei kannatta levittää raideväliä - kohdistuu vaan tarpeetonta lisärasitusta pyörän laakereille ja ohjauskin muuttuu toisenlaiseksi.
Kaikki on ET:stä kiinni. Se on ihaman sama onko välissä spaceri vai ei, jos ET on väärä. Esim. ET45 vanne + 20mm spaceri on sama asia, kun ET25 vanne.
Nykyään kun valmistetaan niin paljon noita kinnereihin suunniteltuja etuveto- ET:n(+ET35) vanteita, niin on pakko niitä spacereita välillä käyttää, jos meinaa mersuun saada ne istumaan.
Vanha takavetovolvo vasta ongelmainen onkin.

Periaatteessa jokaisella on ohut spaceri autossaan. Jarrulevy! :lol:
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kyseessä tuv hyväksytty 5mm ei keskittävä spacer :arrow:


Eikös mersun pultti ole 12x1.5 :?: niin tarkoittaako tuo että pultin uppoavia kierroksia pitää silloin olla 6.4 :roll: ja jos oletetaan että noissa on aina pieni turvallisuuskerroin laskettuna vai onko :?: riittääköhän nuo mun kierrokset jotka on osassa reikiä reilu 5 ja osassa 6 kierrosta, pysyykö pulttien varassa :?:

Onhan tuossa tuv todistuskin....joka tuli spacerien mukana ja näin ollen laskelmat perustuu pulttien varassa olemiselle koska muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole, eikö... :?:


Kuva
mikzaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 358
Liittynyt: Su 21.06.2009 13:47

Viesti Kirjoittaja mikzaa »

onko kukaan tilannu harline oy nimisestä kaupasta spacereita ?

Onko sellaset että voi pistää ?

Mitäs muita paikkoja on mistä niitä saa ?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja karra »

Ostin Saksasta keskittävät spacerit. C126 ne menee taakse OK mutta eteen ahdistaa. Ensinnäkin, ottaa kiinni rasvakuppiin ja kun kupin irrottaa niin ei mene ihan navan laippaan asti eli sieltäkin ahdistaa.

Pitää viedä sorviin, eihän siinä muu auta...

Toivottavasti se keskittävä holkki ei sorvauksessa nyt ihan paperinohueksi mene - siitä joutuu avartamaan että saa rasvakupin paikoilleen. Todella tarkka sovite niissä on; taakse menee paikalleen tosi naftisti :P .

Tai jos hommais vara rasvakupit ja yrittäs kiinnittään ne spaceriin :o . Mutta rasva saattaa tihkua sinne spacerin väliin kuumetessaan eli ei sekään hyvä juttu.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Voisiko joku kaivaa sen lakipykälän esille missä sallitaan nuo "adapterit". Täälläpäin kun tulee hylky samantien jos vanteen ja jarrulevyn välissä on yhtään mitään ylimääräistä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja RH »

Huikko kirjoitti:Voisiko joku kaivaa sen lakipykälän esille missä sallitaan nuo "adapterit". Täälläpäin kun tulee hylky samantien jos vanteen ja jarrulevyn välissä on yhtään mitään ylimääräistä.
Näin minäkin tämän olen käsittänyt ja kun kävin taannoin tuon W202:n katsastuksessa näyttämässä, kiersin alle peltivanteet ja kuluneet, mutta lailliset 195/65-15 nastarenkaat. Kun reissu oli tehty ruuvasin 17" nastakumit takapään levikepaloineen samantien takaisin. Oli muuten paljon nuljumpi ajaa noilla stanupyörillä. Vastaheilahdukset pienissä peräluistoissa suorastaan pelottavan tuntuisia. Noilla isommilla kiekoilla moista ei ilmene lainkaan. Menee laiskassa sladissa ja oikenee nätisti huojumatta. Ei tarvi käyttää kaikkia kuutta kättä ratin takana veivatessa 8) .
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Voisiko joku kaivaa sen lakipykälän esille missä sallitaan nuo "adapterit". Täälläpäin kun tulee hylky samantien jos vanteen ja jarrulevyn välissä on yhtään mitään ylimääräistä.
miten siellä päin katsastetaan esim. fiat 131 jossa jarrulevy on kiinni "spacerilla" tehtaan jäljiltä :D joskus laitoin omaan 131 5.5x13" vanteet 205/60 13" renkailla ja eihän ne siihen sopineet, kun otti rengas kiinni tolppaan... laittoi toiset jarrulevyn kiinnikeet väliin, niin johan sopi ja tilaakin jäi 3 mm... ei mitään ongelmia katsastuksessa ja tämä sentään tapahtui -80 luvulla... kauan se katsastusmies niitä tieltä tiiraili, mutta ei todennut laittomiksi, koska oli alkuperäisillä pulteilla kiinni...

ne jakoa muuttavat scpacerit on käsittääkseni vieläkin laittomat...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Näin sanoo laki:
TRAFI kirjoitti:Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm ellei auton valmistaja muuta ilmoita.
Tässä RH/Artec:in käyttämä, perinteinen ja täysin laillinen tapa. Se yleisin eli pultattava adapteri. Myös jakoa muuttavia adaptereita on esim just RH/Artecilla 5x100 -> 5x112. Ja koska ne on vannevalmistajan hyväksymiä, nekin on siis laillisia.
Kuva

Joillakin vannevalmistajilla on vanteessa erikoisempi toteutus, eli 1-6kpl m6 kierteet jossa spacer pysyy uppokantaruuvin avulla vanteessa tai navassa kiinni, ja paksuudeksi saadaan jopa alle 5mm. Nämä on myös näitä lain kirjaimen täyttäviä adaptereita, vaikka rakenne onkin spacer.

VOLVO OEM factory Spacer Kit Part # 8360083, ja koska se on Volvo orginaali varaosa, niin se tekee siitä myös laillisen, pultataan napaan kiinni yhdellä M6 ruuvilla. Niiden kanssa on siis lain tarkan kirjaimen mukaan käytettävä VOLVO OEM extended wheel bolts Part # 8360085, mutta tuskin kukaan alkaa pultteja erikseen tarkistelemaan ;)

Lyhyesti: Adapteri on laillinen (ehdoin) ja Spacer ei ole laillinen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Re:

Viesti Kirjoittaja teerola »

kvaan kirjoitti:Ei kannatta levittää raideväliä - kohdistuu vaan tarpeetonta lisärasitusta pyörän laakereille ja ohjauskin muuttuu toisenlaiseksi.
Riippuu vanteesta tuleeko lisärasitusta vai ei.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

karra kirjoitti:Ostin Saksasta keskittävät spacerit. C126 ne menee taakse OK mutta eteen ahdistaa. Ensinnäkin, ottaa kiinni rasvakuppiin ja kun kupin irrottaa niin ei mene ihan navan laippaan asti eli sieltäkin ahdistaa.
Mites olis tämmöset :roll:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuott ... &section=c" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re:

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

mc kirjoitti:Kyseessä tuv hyväksytty 5mm ei keskittävä spacer :arrow:


Eikös mersun pultti ole 12x1.5 :?: niin tarkoittaako tuo että pultin uppoavia kierroksia pitää silloin olla 6.4 :roll: ja jos oletetaan että noissa on aina pieni turvallisuuskerroin laskettuna vai onko :?: riittääköhän nuo mun kierrokset jotka on osassa reikiä reilu 5 ja osassa 6 kierrosta, pysyykö pulttien varassa :?:

Onhan tuossa tuv todistuskin....joka tuli spacerien mukana ja näin ollen laskelmat perustuu pulttien varassa olemiselle koska muuta vaihtoehtoa ei yksinkertaisesti ole, eikö... :?:


[ http://www.mese.fi/forum/userpix/1621_3_15.jpg ]
Nyrkkisääntö on, että kierteitä on pituussuunnassa yhtä paljon, kuin on ruuvin halkaisia.
Eli 12x1.5 ruuvissa mutteri pitää mennä 12mm pultin päälle.

Kiitos Sergeylle oikeasta tiedosta.
Eli "levityspalat" pitää olla joko automerkin tai vannevalmistajan hyväksymät.

Kun "levityspala" on TUV hyväksytty, niin siinä hyväksynnässä (TUV on Saksalainen tutkimuslaitos) lukee mihin autoon/vanteeseen ne ovat hyväksytty.
TUV ei siis ole automaattisesti kaikkiin autoihin hyväksytty.

Katsastaja siis voi vaatia "levityspaloista" dokumentin, että sopivat ko. autoo.
Jos se katsuri ei hyväksy paperia, niin se varmaan antaa selityksen miksi...
Ellei homma pelitä ja paperit ok, niin valitus valvovalle viranomaiselle TraFille.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Karra, onko se sellainen 15mm tai ohuempi? niin se on kaikissa wanhoissa meseissä. Navan rakenne on erilainen ja joutuu tosiaan sitä kartiomaisesti ohentamaan! Itse laitoin spacerit sorviin ja vedin niistä vinosti puol milliä pois joten siitä tuli kartion mallinen reikä. Eli punaisella nuolella merkattu kynnys piti vetää vinoksi kuten oikea reuna kuvassa sen osoittaa. Kuvassa mittasuhteita liioiteltu
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti:Karra, onko se sellainen 15mm tai ohuempi? niin se on kaikissa wanhoissa meseissä. Navan rakenne on erilainen ja joutuu tosiaan sitä kartiomaisesti ohentamaan! Itse laitoin spacerit sorviin ja vedin niistä vinosti puol milliä pois joten siitä tuli kartion mallinen reikä. Eli punaisella nuolella merkattu kynnys piti vetää vinoksi kuten oikea reuna kuvassa sen osoittaa. Kuvassa mittasuhteita liioiteltu
[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vanteita/spacer.png ]
Kyllä. Sain juuri tiedon että ovat sorvattu. Otettiin niin vähän materiaalia pois kuin mahdolista, onneksi oli hyllyssä puhdas w123 irtonapa rasvakuppeineen jolla pääsi mallaamaan.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ite teetätin viime keväänä ammattikoulussa raudasta spacerit 30mm adapterit. Tuli hyvät. Miten tollasia alumiinisia adaptereita uskaltaa käyttää :shock:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja epk »

meinaatko että saksalainen insinööri on väärin laskenut kestävyyden vaikkapa rh:n adapteihin ?`:D
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Samalla logiikalla alumiinivannekaan ei kestä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja S202 »

epk kirjoitti:meinaatko että saksalainen insinööri on väärin laskenut kestävyyden vaikkapa rh:n adapteihin ?`:D
Tuskin.
Kuva

Mutta onko tälläsissä jenka alumiinissa?
S124 300TE
W124 300D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä tarkoitat ? että alumiinissa on huonoa se että jenka myös alumiinia ? Onhan niitä myös eloksoituna ja semmoisia missä on jenkat rauta inserttinä.

Sitten on ne missä on pinnapultit vanteelle.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13677
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Karra, onko se sellainen 15mm tai ohuempi? niin se on kaikissa wanhoissa meseissä. Navan rakenne on erilainen ja joutuu tosiaan sitä kartiomaisesti ohentamaan! Itse laitoin spacerit sorviin ja vedin niistä vinosti puol milliä pois joten siitä tuli kartion mallinen reikä. Eli punaisella nuolella merkattu kynnys piti vetää vinoksi kuten oikea reuna kuvassa sen osoittaa. Kuvassa mittasuhteita liioiteltu
[ http://i219.photobucket.com/albums/cc131/SergeyPRKL/vanteita/spacer.png ]
Kyllä. Sain juuri tiedon että ovat sorvattu. Otettiin niin vähän materiaalia pois kuin mahdolista, onneksi oli hyllyssä puhdas w123 irtonapa rasvakuppeineen jolla pääsi mallaamaan.
Näin oli tehty. Tuosta "ulkoholkin" sisäpinnasta piti ottaa ihan aavistus pois; silmällä ei näe että olisi juurikaan ohentunut. Nyt istuu etunapaan ihan mukavasti ja rasvakuppikin mahtuu sujahtamaan sisään. Pitäs vaan ruuvata noi vielä auton alle mutta SECci joutui ulkoruokintaan niin ei hangessa viitsi alkaa puljaamaan. Kevättä odotellessa :P .

Ai niin nämä on siis 20 mm paksut.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja S202 »

epk kirjoitti:mitä tarkoitat ? että alumiinissa on huonoa se että jenka myös alumiinia ? Onhan niitä myös eloksoituna ja semmoisia missä on jenkat rauta inserttinä.

Sitten on ne missä on pinnapultit vanteelle.
No en kyllä uskaltaisi pyörää kiinnittää alumiiniseen kappaleeseen. Ei meinaa pysyä honda monkeynkään takavanne kiinni navassa niin :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja Sergey »

honda monkeyn valu alumiini on varmaan eri materiaalia kuin korkealujuus alumiinit? en tiedä, mutta olen kuullut että on olemassa erilaisia lejeerinkejä kansan nimellä "lentokonealumiini" o kuulema jenga lujempi kuin esim. valuraudassa. uskallatko kiinnittää pyöränultin valurautaiseen mersun napaan kiinni?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:honda monkeyn valu alumiini on varmaan eri materiaalia kuin korkealujuus alumiinit? en tiedä, mutta olen kuullut että on olemassa erilaisia lejeerinkejä kansan nimellä "lentokonealumiini" o kuulema jenga lujempi kuin esim. valuraudassa. uskallatko kiinnittää pyöränultin valurautaiseen mersun napaan kiinni?
jep, duralumiini on aika hyvää jo moneen tälläiseen normaali paikkaan, missä teräs tai valuteräs kestää... ei kai se mersun napakaan nyt ihan patarautaa ole (normi valurautaa)

mulla on duralumiininen (eli sitä "lentokone" alumiinia) viilapenkkikin ja on varmasti yhtä kestävä, kuin patarautainen, kuljetus ja käyttö kenttäolosuhteissa on vain paljon miellyttävämpää...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Raideväliä kasvattavista välikappaleista (speicerit)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noh joo, saattaahan se olla vähän toista alumiinia ku monkeyssä. Ja valuteräs on hiukan eri asia ku valurauta.

Muistelin että se kuva missä oli mersuun tehdyt etuspacerit joissa oli rasvakuppi samassa oli tässä topikissa mutta eipä ollutkaan. 36:sen etupyöriä saa levittää ainakin 15mm puolellensa ulospäin kun laittaa 205 renkaan. Pitäis vaan olla keskittävät spacerit.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin