C 180 Etupyörän laakerit ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Noo.

Katsotaanhan nyt vieläkö tästä mullistavasta laitteesta vielä joitain keksitään... :idea:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17298
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Agip kirjoittaa: "Eli yleensä riittää kun mutteri kiristetään ihan paljain käsin..."
G280E kirjoittaa: "ei oikeastikaan riitä et laakerivälys säädetään sormin..."
G280E kirjoittaa: "tämä esitys agipilta on kuin olisin itse kirjoittanut..."

nyt ei taas dealerparka tajua tätä ?
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kieltämättä tässä on vielä se pieni epäkohta...
MINUN mielestä sen saa välyksettömäksi paljain käsin, mutta voi olla joissain enemmän säädetyissä/maailmaa nähneissä yksilöissä, että pitää vielä vähän siis hyvin vähän kiristää jollain kättä pidemmällä esim. pihdit tai se 5mm kuusiokolo avain.

Mutta jos näiden yli 30:n mielipiteen turvin ei sitä laakeria vieläkään saisi säädettyä (vaikka itse jutun aloittaja sai säädettyä),
niin ehkäpä kannattaisi keksiä jotain muuta tekemistä kuin laakerin säätö ja viedä se auto jonkin asteiselle korjaamolle ja kiltisti maksaa siitä säätämisestä jollekin muulle.! :shock:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

kuulalaakeri on sit muuten ruotsalaisten keksimä :shock: :wink:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No onneksi nyt puhutaankin kartiolaakerista jossa on siis rullalaakerit... 8)

No sen verran "mielenkiintoista" väittelyä että pakkohan minunkin...

Tässä siis minun mielipiteeni/kokemukseni aiheesta:Tuollaista kartiolaakeria ei saa vääntää liian tiukalle,ennemmin pieni välys kuin aivan tiukalle.Uutta laakeria kun laittaa niin tuon oikean välyksen saaminen onkin hieman hankalaa,vaseliinien hakiessa paikkansa laakeri "löystyy".Pienen ajolenkin jälkeen olisikin hyvä tarkistaa laakerin tiukkuus uudelleen.
Meidän toisessa autossa(II golf)on ollut hieman ongelmalliset nuo takapyörän laakerit.Jos laakerit jättää lian tiukkaan eivät ne kestä kuin noin 2kk,nyt olen suosiolla jättänyt reiluhkon välyksen eikä laakereita ole enää tarvinnut vaihdella.

Mersussa onkin laakerit olleet hieman tiukemmalla,kuitenkin sellainen "sopiva" välys niissä on,yhteisen 350000tkm aikana olen vaihtanut kertaalleen molemmat laakerit,piene kiristyksen olen kerran tehnyt,nyt taas välys hieman liikaa,ei ole tosin vaarallista!.Tuon välyksen olen säätänyt ihan sormituntumalla :P eli ensin kiristys ja sen jälkeen hieman takaisinpäin,niin että pyörii vapaasti,kun rengas on paikallaan voimaa käyttämällä on pienen pieni välyksen tuntu ihan sallittua,voisin jopa suositella 8)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No niin poijjaat... heittäkäähän tämä SAAT...AN tappelu jo pois.... eikähön ne pyörälaakerit saada säädettyä ihan niinkuin ennenki....
Vastaa Viestiin