Petri K kirjoitti:Hyvä että syntyy keskustelua ja kaikki oikaisut aina tervetulleita, tässä mitään erehtymättömiä olla.
Osuit asian ytimeen. Perjantaina fysiikan opettaja varmaan nauraa päätelmilleni ja pyydän sitten anteeksi julkisesti
Aloin muuten yhtenä etätehtävänä laskea välijäähdyttimen jäähdytystehoa viikko sitten.... Ei siitä oikein mitään tullut. Ei ollutkaan kovin yksinkertaista. Vanhan ajan insinöörin opinnoilla ei pitkälle pötkitty. Nyt opetellaan paperikoneisiin erikostumislinjalla sitten ihan uutta ja tuohon lämpö-oppiin perehdytään oikein kunnolla. Saman verran pelkkää lämpö-oppia, kun aikanaan insinöörikoulussa meni koko fysiikan kursseihin. (12 OV)
Omaan autoon kävin tänään tilaamssa turbon ja välijäähdyttimen joka tuli käytännössä niin iso kuin sinne keulalle vain mahtuu järkevästi 500/300. Vielä kun löytäis auton mihin ne asentaa
Eivät ne rosteriset päädyt alumiinisessa välijäähdyttimessä itsestään syövytä mitään. Vaikka ne metallit olisivat kosketuksissa toisiinsa, tarvitaan vielä elektrolyytti eli esim. tiesuolaa ja vettä tai pelkkää vettä, koska luonnossa olevassa vedessä on aina liuenneena suoloja. Syöpyminen seuraa epäjalomman metallin luovuttaessa elektroneja jalommalle eli tässä tapauksessa alumiinin luovuttaessa niitä raudalle, jota on teräksessä ja kun alumiinista muodostuu alumiini-ioneita, muodostuu siitä ja ilmassa olevasta hapesta alumiinioksidia.