Mein Kampf (pari ruostetappelua) hallelujah!

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

miten toi tuulilasinpyhkijöiden ritilä lähtee ehjänä irti? saako niitä nastoja edes ehjänä? Ja entäs sitten kun ne nastat napsuu rikki niin millä uusi paikalleen? Mulla on tuo sulta hommattu ritilä vielä asentamatta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Eikös ne nastat ole muovia :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

hyvin lasin oloista muovia kyllä... en o keksiny keinoa viel millä ne saa ehjänä. Vähä hipaseeki ni murenee.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla oli kiinni popniiteillä, joten piti porata irti.

Varmaankin saa Vehon kautta tilattua uusia, mutta ajattelin laittaa kiinni Bilteman pikkuruisilla rosteriruuveilla..

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

eikö se kiinnityskohdan reikä ole liian iso ruuville? tietty jos joku paksu... Nojoo voiha niihi sovittaa tosiaan popniittiäkin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Tuollaisella siis. Noi maksaa Arizonan autotalossa 0,15 $ kääk :roll: . Tilaan uudet samalla kun tilaan jarrupääsylinterin, torvet, sisävalon, pyyhkijän vaihtosulat, oviin kaikkiin kaikki nippelit.. Täytyy miettiä vielä jos tilaisi jotain kaikkee muutakin. Visa vinkuu, siitäs saa!

Kattokaas huviksenne paljonko maksaa Amerikassa pystäriin Bilsteinit eteen:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei oo bilsteinit hinnalla pilattu! Tilaa mulle samalla keulatähti jos löytyy :D
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Se ritilähän on alkujaan kiinni tämmösillä muovikiinnikkeillä

Kuva

Lähtee irti kyllä ihan nätisti ku työtää ensin tapin läpi.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Joo kyllähän se piti lähtee noin, mut o ni haperoo et mureni vaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Kevät koittaa ja taas kantautuu ilmoille happomaalin viekoitteleva tuoksu. Yäk.

Syksyllä tuli tehtyä ruosteenestotaisto etupäähän ja hissukseen lähtee liikkeelle takapään sama revohka. Tässä hyvät varaosatakatukivarret ruosteet poistettuina ja happomaalihuorrutuksella. Jousikuppi ja ylä- ja alapalojen saumat on kovimman korroosion kohteena. Tuo jousikupin ruostesuojaaminen täytyy tehdä jatkossa huolella.

Noihin sitten kaikki uudet osat ja paikalleen. Säästää näin toimimalla pitkän pennin verrattuna uuden hankkimiseen. Niemöller veloittaa uudesta tukivarresta/navasta/laakerista/jarrukilvestä 2390 €, KL-varaosat vain 1640 €..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Sama homma edessä, miten saisi nuo puslat irti tukivarsista. Iskareiden paikkoihin täytyy kai tehdä uudet kierteet, ajattelin jos millin isomman vetäisi, eli onko se nyt sitte m10:stä m11:seen. jos semmoisen kierretapin löydän.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

"Agan ruosteenirroitus aineella" lähtee puslat tosin käry on aika paha :? .M11 pulttia voi olla vaikea löytää,mitä jos irroittas tukivarresta orkkis mutterit ja hitsais tilalle uudet M10 kierteet niinkuin kuuluukin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

Tommonen Biltemasta. Korinoikaisusarjan pumppu. Sillä varmaan tekee yhtä sun toista, mihin tunkki ei taivu tai pysy..

EDIT. Liukastusainetta väliin!
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Su 15.03.2009 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Tolla konstilla saa kyllä puslat hyvin pois mutta kannattaa olla varovainen ettei koko tukivarsi mee kieroon/vinoon.

Tunkilla itse otin puslat pois ja sitten kun rupesin laittamaan heiluritukivartta takaisin paikalleen taka-akseliin niin oli vähän levähtänyt koko heiluritukivarsi :o
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Pikkaisen ensin kevyttä lämmitystä pilleillä ja sitten paineilmataltalla täryyttää puslat irti.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Entäs jos ei omaa paineilma täryytintä tai muutakaan puristinta :cry:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Voihan sitä hankkia pätkä kierretankoa, muttereita, prikkoja ja erikokoisia hylsyjä tai putken paloja. Niistähän syntyy vaikka mitä ulosvetäjää ja työntäjää :wink:
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Niin määkin tuumasin ekaks, mutta tukivartta käännellessäni loppui äly kesken..

Suunnittelin näin: Puslan läpi mahtuva kierretanko - siihen mutteri hepataan, laitetaan prikka ja puslan läpi kierretanko.
Sitten otetaan pätkä putkea, joka on sama halkaisijaltaan kuin tukivarren reikä ja putkea halkaisijaa suurempi prikka. Ne sitten kierretankoon puslan toiselle puolelle ja lisätään mutteri ja kiertämään.

Joka tapauksessa mielestäni ehkä kenties pitäisi puslastä rälläköidä se paksunnos veks.

EDIT. Jupehalm, kerrotkos mikä oli "vähän levähtänyt", senttejä vai millilöitä. Ei nuo minullakaan ole millimetrilleen saman levyisiä..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Aapo.T kirjoitti:Entäs jos ei omaa paineilma täryytintä tai muutakaan puristinta :cry:
Polttaa tosiaan sitten vaikka niin kauan, että siellä ei ole enää sitä kumia. Nestekaasutoho tai nuotio ovat yksiä vaihtoehtoja.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

En nyt tarkkaa muista mutta kuitenkin niin paljon ettei enään paikalleen mennyt. Ainakin se sentti :) . Pultit ei mennyt paikalleen kun oli niin eri linjassa koko hoito.

juuri sellaisilla kierretanko hässäköillä laitoin puslat takaisin ja otin vanhoja puslia pois. Kun ei se tunkki menetelmä sitte ollut niin hyvä käytännössä :D
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No, mulla on onneksi yks satakakskolomosen takakelkka irtonaisena, mihin voin muutaman päivän päästä mallailla jotta meneekö 8) Toinen tukivarsi tosiaan levittelee puol senttiä/sentin verrattuna toiseen. No, konsti löytynee kurinpalautukseen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mietiskelyä: usein näkee W123sia, joissa takarenkaat on kuin sisäänpäin käännetyt kengät kenollaan. Mulla kenottaa oikea takarengas.

Näissä vehkeissähän ei takana aurauskulmia säädellä.

Kömmiskelin tallissa lampun kanssa ja koitin pähkäillä mistä kenotus: laakeri on sököytymässä vasemmassa nakissa, sen tiedän. Mutta tuskin sentään niin olisi löysällä, että aiheuttaisi kenotusta. Sitäpaitsi vaihdoimme aikanaan porukalla Keltaiseen Kauhistukseen (ex-W123 300TD) laakerit ja se kenotti molemmilla renkaillaan ihan julmasti.

Kulahtaneet jouset? Parempi selitys löytynee ikääntyneistä tukivarren puslista, ja nimenomaan ulomman puslan huonoudesta. Huomenna seisoskelen tallissa ja meditoin, niin ehkä keksin vastauksen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Aapo.T kirjoitti:Sama homma edessä, miten saisi nuo puslat irti tukivarsista. Iskareiden paikkoihin täytyy kai tehdä uudet kierteet, ajattelin jos millin isomman vetäisi, eli onko se nyt sitte m10:stä m11:seen. jos semmoisen kierretapin löydän.
Mun täytyy tehdä kanssa toiseen tukivarteen iskarin kiinnityskierteet, mutteri heiluu kun en sano mikä enkä sano missä. Mutta tehdäänpäs helicoil-kierteellä ettei mene pelleilyksi! 8)

http://www.masino.fi/index.php?pathid=y ... ria=kierre
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:Sama homma edessä, miten saisi nuo puslat irti tukivarsista. Iskareiden paikkoihin täytyy kai tehdä uudet kierteet, ajattelin jos millin isomman vetäisi, eli onko se nyt sitte m10:stä m11:seen. jos semmoisen kierretapin löydän.
Mun täytyy tehdä kanssa toiseen tukivarteen iskarin kiinnityskierteet, mutteri heiluu kun en sano mikä enkä sano missä. Mutta tehdäänpäs helicoil-kierteellä ettei mene pelleilyksi! 8)

http://www.masino.fi/index.php?pathid=y ... ria=kierre
Noi on huippu kamppeita!

Ja tossa lisää

http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... ntent4AB36
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin