Alkuperäinen turbomosa kestää. Ei toki vakioföönillä ja ilman kuuleria.rainerb kirjoitti:Ei kait normi 603 kestä 2 baarin ahtopainetta?
300 TDT ahdtopaineet hukassa - RATKAISTU
Re: Säädetty on
Onko autossasi vamasti ylipaineohjattu hukkaportti?
Meidän -95-mallin turbossa on alipaineohjattu hukkaportti (tai siis oli alunperin...) ja ahtopaineet putosi alle 0.5 barin jos ahtopainesäätö meni vikatilaan.
Vikatilan saa aikaiseksi esim. tulppaamalla EGR tai viallisella MAF-anturilla.
Meidän -95-mallin turbossa on alipaineohjattu hukkaportti (tai siis oli alunperin...) ja ahtopaineet putosi alle 0.5 barin jos ahtopainesäätö meni vikatilaan.
Vikatilan saa aikaiseksi esim. tulppaamalla EGR tai viallisella MAF-anturilla.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Ohhoh
Jaa, enpä tiedä - onko tuossa "vikatilaa" lainkaan, kun on vasta -94?
Hukkaportti on se vakio portti, joka KKKn 24:ssä on - en ole sen sielunelämään kummemmin perehtynyt.
Pitää varmaan tutkia tämä vaihtoehto. Tuon EGRn tilaa en vielä osaa arvioida itse, mutta ainakaan letkut eivät ole tutkittu.
Tuota ilmamasssa-anturia pitää ihmetellä. Tällä olevassa ohjeessa
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... agnosointi
sanotaan
"- risa säädin ei säädä tyhjäkäyntiä kylmänä oikein. tyhjäkäynnin pitää hiljakseen laskea vähän yli 1000rpn siihen 600rpm hujakoille neljässä portaassa. Jos auto käy kylmänä aina heti 600rpm vaikkei ole tolpassa niin säädin ei säädä oikein vaan ecu säätää tyhjäkäyntiä ennakolla. "
Tuo kuulostaa minun kärryltä. Tyhjäkäynti on aina 500-600 nurkilla lämpötilasta riippumatta. Vai koskeesko tuo vain bensakoneita tai uudempia?
Missähän tuo MAF-säädin on, ja miten sitä tutkitaan?
Hukkaportti on se vakio portti, joka KKKn 24:ssä on - en ole sen sielunelämään kummemmin perehtynyt.
Pitää varmaan tutkia tämä vaihtoehto. Tuon EGRn tilaa en vielä osaa arvioida itse, mutta ainakaan letkut eivät ole tutkittu.
Tuota ilmamasssa-anturia pitää ihmetellä. Tällä olevassa ohjeessa
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... agnosointi
sanotaan
"- risa säädin ei säädä tyhjäkäyntiä kylmänä oikein. tyhjäkäynnin pitää hiljakseen laskea vähän yli 1000rpn siihen 600rpm hujakoille neljässä portaassa. Jos auto käy kylmänä aina heti 600rpm vaikkei ole tolpassa niin säädin ei säädä oikein vaan ecu säätää tyhjäkäyntiä ennakolla. "
Tuo kuulostaa minun kärryltä. Tyhjäkäynti on aina 500-600 nurkilla lämpötilasta riippumatta. Vai koskeesko tuo vain bensakoneita tai uudempia?
Missähän tuo MAF-säädin on, ja miten sitä tutkitaan?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Niin no... tuo M111 kone on bensa.
Tiisselissä ELR-systeemi säätää tyhjäkäyntiä.
Se nostaa tyhjäkäynnin kylmänä noin 800kierrokseen. Jossain 40-50asteen paikkeilla pudottaa tyhjäkäynnin normaaliin noin 650 kierrokseen.
Samaten ELR:n toiminnan huomaa siitä kun laittaa esim vaihteen ja sähkövehkeitä päälle niin koneen kierrokset tippuu. ELR korjaa kierrokset taas tuohon noin 650rpm.
Tiisselissä ELR-systeemi säätää tyhjäkäyntiä.
Se nostaa tyhjäkäynnin kylmänä noin 800kierrokseen. Jossain 40-50asteen paikkeilla pudottaa tyhjäkäynnin normaaliin noin 650 kierrokseen.
Samaten ELR:n toiminnan huomaa siitä kun laittaa esim vaihteen ja sähkövehkeitä päälle niin koneen kierrokset tippuu. ELR korjaa kierrokset taas tuohon noin 650rpm.
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 30.11.2008 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
niin ja juu. Alipaine ja ahtopaine toimisen hukkiksen erottaa helpoiten tuosta hukkaportinkellolle menevästä metalli/muoviputkesta.
Alipainetoimisessa muovia ja se tulee sieltä oikean ajovalon takaa.
Painetoimisessa on tuo metalliputki imukotelosta suoraan kellolle.Kuten edellissivuun turbon kuvassa.
Alipainetoimisessa muovia ja se tulee sieltä oikean ajovalon takaa.
Painetoimisessa on tuo metalliputki imukotelosta suoraan kellolle.Kuten edellissivuun turbon kuvassa.
ONGELMA KORJATTU
No niin, ongelma on ratkaistu. Asensin autoon samanlaisen, käytetyn turbon joka löytyi kohtuuhinnalla. Nyt auto kulkee niin kuin (ilmeisesti) pitääkin: kaasupohjassa kiekat nousee tuonne 4000-5000 välille, automaatti vaihtaa rivakasti ja auto todellakin kiihtyy! Vau.
Kun vielä tuli pakoputki uusittua, niin nyt auto on mahtavan hiljainenkin.
Täytyy varmaan avata tuo vanha turbo ja ihmetellä sitä, koska päälle päin siinä ei näy vikaa, eivätkä välyksetkään ole isoja. Olisiko joku laakerivika?
Niin, muuten, tuo hukkaportin säätö: minä en saa tuota auto missään tilanteessa ahtamaan yli 0.7 aivan riippumatta hukkaportin säädöistä. Minä säädin sitä pari-kolme kierrosta vuorotellen molempiin suuntiin ilman vaikutusta. Nyt jätin sen hyvin varovati pikkasen alkuperäistä kireämmälle. Kiristäminen liuenee suunta, jolla ahtopaineita nostetaan?
Kiitos avusta kaikille auttajille!
Kun vielä tuli pakoputki uusittua, niin nyt auto on mahtavan hiljainenkin.
Täytyy varmaan avata tuo vanha turbo ja ihmetellä sitä, koska päälle päin siinä ei näy vikaa, eivätkä välyksetkään ole isoja. Olisiko joku laakerivika?
Niin, muuten, tuo hukkaportin säätö: minä en saa tuota auto missään tilanteessa ahtamaan yli 0.7 aivan riippumatta hukkaportin säädöistä. Minä säädin sitä pari-kolme kierrosta vuorotellen molempiin suuntiin ilman vaikutusta. Nyt jätin sen hyvin varovati pikkasen alkuperäistä kireämmälle. Kiristäminen liuenee suunta, jolla ahtopaineita nostetaan?
Kiitos avusta kaikille auttajille!
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: ONGELMA KORJATTU
Näytääkö mittari oikein, ota hukkaportin putki irti ja kokeile varovasti, mitä ahtaa.. turbo on vaan aikas pieni kooltaan, mutta kyllä sillä kilo pitäis irrota
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Testejä
Mittari on hydrauliliikkeestä ostettu uusi nestevaimennettu perusmittari. Tarkuudesta en osaa sanoa, mutta asialliselta tuo vaikuttaa.
Hukkaportin putki irti? Se vissiin tulee imusarjan painepuolelta sinne hukkaportille? Tarkoitus on kai kokeilla mitä sen irroittaminen vaikuttaa ahtopaineisiin, kun hukkaportti on kokonaan pois toiminnasta?
Täytyypä jouluna kokeilla mittausta. Kaikki vaativammat autoremontithan pitää tehdä viikonloppuisin ja juhlapyhinä, koska silloin on jok'ikinen varaosa- ja työkaluliike kiinni
Hukkaportin putki irti? Se vissiin tulee imusarjan painepuolelta sinne hukkaportille? Tarkoitus on kai kokeilla mitä sen irroittaminen vaikuttaa ahtopaineisiin, kun hukkaportti on kokonaan pois toiminnasta?
Täytyypä jouluna kokeilla mittausta. Kaikki vaativammat autoremontithan pitää tehdä viikonloppuisin ja juhlapyhinä, koska silloin on jok'ikinen varaosa- ja työkaluliike kiinni

------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92