300 TDT ahdtopaineet hukassa - RATKAISTU

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Säädetty on

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

rainerb kirjoitti:Ei kait normi 603 kestä 2 baarin ahtopainetta?
Alkuperäinen turbomosa kestää. Ei toki vakioföönillä ja ilman kuuleria.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onko autossasi vamasti ylipaineohjattu hukkaportti?

Meidän -95-mallin turbossa on alipaineohjattu hukkaportti (tai siis oli alunperin...) ja ahtopaineet putosi alle 0.5 barin jos ahtopainesäätö meni vikatilaan.

Vikatilan saa aikaiseksi esim. tulppaamalla EGR tai viallisella MAF-anturilla.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Ohhoh

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Jaa, enpä tiedä - onko tuossa "vikatilaa" lainkaan, kun on vasta -94?

Hukkaportti on se vakio portti, joka KKKn 24:ssä on - en ole sen sielunelämään kummemmin perehtynyt.

Pitää varmaan tutkia tämä vaihtoehto. Tuon EGRn tilaa en vielä osaa arvioida itse, mutta ainakaan letkut eivät ole tutkittu.

Tuota ilmamasssa-anturia pitää ihmetellä. Tällä olevassa ohjeessa

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... agnosointi

sanotaan

"- risa säädin ei säädä tyhjäkäyntiä kylmänä oikein. tyhjäkäynnin pitää hiljakseen laskea vähän yli 1000rpn siihen 600rpm hujakoille neljässä portaassa. Jos auto käy kylmänä aina heti 600rpm vaikkei ole tolpassa niin säädin ei säädä oikein vaan ecu säätää tyhjäkäyntiä ennakolla. "

Tuo kuulostaa minun kärryltä. Tyhjäkäynti on aina 500-600 nurkilla lämpötilasta riippumatta. Vai koskeesko tuo vain bensakoneita tai uudempia?

Missähän tuo MAF-säädin on, ja miten sitä tutkitaan?
------
W124 300 TD -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Niin no... tuo M111 kone on bensa.

Tiisselissä ELR-systeemi säätää tyhjäkäyntiä.
Se nostaa tyhjäkäynnin kylmänä noin 800kierrokseen. Jossain 40-50asteen paikkeilla pudottaa tyhjäkäynnin normaaliin noin 650 kierrokseen.

Samaten ELR:n toiminnan huomaa siitä kun laittaa esim vaihteen ja sähkövehkeitä päälle niin koneen kierrokset tippuu. ELR korjaa kierrokset taas tuohon noin 650rpm.
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 30.11.2008 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

heh

Viesti Kirjoittaja rainerb »

No juu, kyllä minä sen hoksasin. Mutta epätoivoinen tarttuu pieniinkiin toivonjyväsiin :oops:
------
W124 300 TD -92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

niin ja juu. Alipaine ja ahtopaine toimisen hukkiksen erottaa helpoiten tuosta hukkaportinkellolle menevästä metalli/muoviputkesta.

Alipainetoimisessa muovia ja se tulee sieltä oikean ajovalon takaa.
Painetoimisessa on tuo metalliputki imukotelosta suoraan kellolle.Kuten edellissivuun turbon kuvassa.
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

ONGELMA KORJATTU

Viesti Kirjoittaja rainerb »

No niin, ongelma on ratkaistu. Asensin autoon samanlaisen, käytetyn turbon joka löytyi kohtuuhinnalla. Nyt auto kulkee niin kuin (ilmeisesti) pitääkin: kaasupohjassa kiekat nousee tuonne 4000-5000 välille, automaatti vaihtaa rivakasti ja auto todellakin kiihtyy! Vau.

Kun vielä tuli pakoputki uusittua, niin nyt auto on mahtavan hiljainenkin.

Täytyy varmaan avata tuo vanha turbo ja ihmetellä sitä, koska päälle päin siinä ei näy vikaa, eivätkä välyksetkään ole isoja. Olisiko joku laakerivika?


Niin, muuten, tuo hukkaportin säätö: minä en saa tuota auto missään tilanteessa ahtamaan yli 0.7 aivan riippumatta hukkaportin säädöistä. Minä säädin sitä pari-kolme kierrosta vuorotellen molempiin suuntiin ilman vaikutusta. Nyt jätin sen hyvin varovati pikkasen alkuperäistä kireämmälle. Kiristäminen liuenee suunta, jolla ahtopaineita nostetaan?

Kiitos avusta kaikille auttajille!
------
W124 300 TD -92
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: ONGELMA KORJATTU

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Näytääkö mittari oikein, ota hukkaportin putki irti ja kokeile varovasti, mitä ahtaa.. turbo on vaan aikas pieni kooltaan, mutta kyllä sillä kilo pitäis irrota
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Testejä

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Mittari on hydrauliliikkeestä ostettu uusi nestevaimennettu perusmittari. Tarkuudesta en osaa sanoa, mutta asialliselta tuo vaikuttaa.

Hukkaportin putki irti? Se vissiin tulee imusarjan painepuolelta sinne hukkaportille? Tarkoitus on kai kokeilla mitä sen irroittaminen vaikuttaa ahtopaineisiin, kun hukkaportti on kokonaan pois toiminnasta?

Täytyypä jouluna kokeilla mittausta. Kaikki vaativammat autoremontithan pitää tehdä viikonloppuisin ja juhlapyhinä, koska silloin on jok'ikinen varaosa- ja työkaluliike kiinni :D
------
W124 300 TD -92
Vastaa Viestiin